Gå til innhold

Naboens katter

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ville snakket med naboene, forklart problemet på en ordentlig og vennlig måte (inviter dem på kaffe, for eksempel), og forsøkt å komme frem til en løsning i fellesskap. Jeg er vokst opp med hund, og har nå katt, og er ikke enig i at naboene skal være nødt til å finne seg i konsekvensene av mitt dyrehold. De bør kunne takle et par minutters hundeglam om dagen, og finne seg i å se katten min tusle forbi, men de skal ikke måtte innfinne seg med hverken blomsterbed eller gårdsplasser full av bæsj. Vel er katter utedyr, men de er ikke naturlige innslag i norsk natur, og man må ta ansvar for sine egne dyr.

Kanskje kan naboen for eksempel kjøpe inn noen sånne anti-katt-produkter til deg - vet det finnes en sånn grønn flaske med krystaller som gjør at det ikke forsvinner når det regner. Har hørt at den er god. Selges blant annet hos veterinær. Kanskje de ikke har kasse til kattene inne, da bør de skaffe seg det og forsøke å få kattene til å gå på do inne istedet. Ser at det kan være vanskelig å venne voksne katter til nye dovaner, men det er verdt et forsøk. For øvrig synes jeg det er greit å spyle kattene hvis det fungerer, forutsatt at vannspruten ikke er for hard og det er varmt ute - men da MÅ det fungere, og det er ikke sikkert kattene holder seg unna bedene dine på vinteren bare fordi du spyler dem på sommeren. Kanskje kan du og hunden din være oftere ute i hagen, kanskje hundelukten vil hjelpe til å holde kattene unna? Kanskje naboene kan holde kattene inne på natta når ingen kan følge med på hvor de går?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_turid_*
Skrevet

Jeg ønsker ikke å skade kattene, bare gjøre det så ubehagelig at de skyr banen. Jeg spruter vann på de, men erfarer som Tanna skriver at det eneste som skjer er at kattene forsvinner når jeg kommer. Tenkte å ta i bruk vannslangen så snart snøen har gått.

Det er lettest for kattene å være hos meg siden jeg er nabo (rekkehus og ende) og har så mye større tomt. Siden de ofte blir sluppet ut på terrassesiden så er min tomt et naturlig valg for de å være på. De som eier kattene har ikke blomsterbedd. Jeg har flere. Nettopp pga størrelsen på tomta.

Kazcade.

Jeg skjønner godt at du er sint over naboens hunder. Her har eieren et klart ansvar. Kan det hjelpe å si i fra? En hund er jo normalt ute i bånd og dermed får eieren med seg det som skjer. Jeg tillater aldri min hund å tisse på andres biler eller trapp eller inngangsparti. Hundebæsjen plukker jeg opp.

Siden kattene kom i vinter så har de ikke fått gravd ned noe. Det dukker opp nå når snøen smelter.

Jeg tar gjerne i mot tips om planter som katter avskyr. Jeg ønsker ikke droppe blomsterbedd bare fordi naboen har katt, men jeg kan gjøre noe som begrenser. Skjønner at jeg alltid må ha hansker når jeg roter i jorda. Verre er det at barn tråkker oppi dritten.

Det er flere katter i nabolaget, men de er ikke sånn plagsomme. En har track over tomta mi og er jeg ute så blir det gjerne litt kos. Om det en sjeldent gang kommer kattedritt så skal jeg vel alltids håndtere det. Nå snakker jeg om helt andre tilstander hvor kattene til naboen er overalt og gjør fra seg overalt. Hos meg.

Jeg vet at andre naboer også er litt plaget og har stusset på at disse kattene er veldig mye ute.

Har bare hatt katt inne en gang, men da sto utgangsdøra åpen kun et par minutter. Jeg holdt på å bære noe inn fra bilen. Så ikke engang at katten snek seg inn. Antar at problemet blir stort når terrassedøra mi står åpen halve dagen.

Skrevet

Kazcade.

Jeg skjønner godt at du er sint over naboens hunder. Her har eieren et klart ansvar. Kan det hjelpe å si i fra? En hund er jo normalt ute i bånd og dermed får eieren med seg det som skjer. Jeg tillater aldri min hund å tisse på andres biler eller trapp eller inngangsparti. Hundebæsjen plukker jeg opp.

/quote]

Nja, jeg tar det ganske med ro, naboen har kompostbinge på baksida, så jeg plukker opp hundelorten og legger den i en bøtte ved siden av :rosaengel:

Nå hører det med at vi bor langt ute på "bøgda" og bikkjene (av typen mopphund) får løpe fritt ute. Naboene er gamle og orker ikke fly ute med dem hele tiden. Selvsagt er det irriterende av og til, men for godt naboskaps skyld så får en tåle litt :nigo: Er like greit å ta det med ro, de må trossalt tåle at pusen vår holder nøye oppsyn med fuglebrettet deres(de er ivrige fuglematere.) Men på do går pusen vår inne, så den slipper naboene....

Håper du finner en god løsning, ev. noe planter de ikke liker!

Skrevet (endret)

Det aller første du bør gjøre er faktisk å ta det opp med naboene. FØR du begynner å spyle kattene deres, eller kaste bæsjen over til dem. Slik oppførsel skaper bare et dårlig naboforhold, og naboene kan ikke vite at kattene deres driter ned tomta di hvis du ikke sier noe.

Hører man ikke noe, så regner man heller ikke med at det er problemer.

Jeg er katteeier med utekatter selv. Nå skal det være generalforsamling her i borettslaget, og et av punktene er katter som gjør fra seg på en av naboenes tomt. Jeg aner ikke om det er mine, men de har heller aldri sagt noe til meg om dette. Det eneste jeg vet er at jeg ikke har problemer rundt mitt eget hus når det gjelder kattemøkk eller urinering på dørmatta, og jeg har do til dem inne, som jeg tømmer både morgen og kveld.

Jeg ble faktisk nokså gretten da jeg så kopi av brevet deres til styret, uten at de har snakket med meg først, så jeg akter å delta på generalforsamlingen for å si et par ord om feighet, dersom det skulle komme opp en anledning.

Endret av mysan
Skrevet

Selvsagt forstår jeg at slikt kan være irriterende, men jeg synes også det virker som om TS går inn for å se det på mest mulig negativ måte også. F.eks svartmaling om at han må sjekke alle kriker og kroker før ferie. Hva med å bare husje og jage katten ut om du ser den på vei inn? Det trenger ikke være stort verre enn det.

Ellers mener jeg også at utekatter har vært en del av vårt samfunn så lenge vi har hatt katter her (som er snakk om flere hundre år), og dermed så er det faktisk noe man må regne med når man bor på bakkenivå, som noen andre i tråden uttrykte det.

Men jeg forstår selvsagt også at det kan bli for mye, og at man derfor saklig kan ta det opp med katteeier og at man selv f.eks legger ut appelsinskall, pepper eller løk i bed for å få kattene til å slutte å gjøre fra seg der. Evt. kaste vann etter dem når man ser dem.

Gjest Gjest
Skrevet
Vel er katter utedyr, men de er ikke naturlige innslag i norsk natur, og man må ta ansvar for sine egne dyr.

Hehe. Naturlig innslag i norsk natur? Katter er tamdyr og således ikke naturlig innslag i norsk natur på samme måte som at ikke hest, ku, geit og gris er det. Tamkatter kom til Norge i vikingtiden.. Men selvfølgelig skal man ta ansvar for egne dyr.

-

Vi har åpen garasjeløsning og der lukter det til stadighet kattepiss. Ganske ubehagelig, men jeg bryr meg egentlig ikke så mye om det. Jeg synes at det å se katter som fritt får lov til å bevege seg ute, katter som koser seg - veier opp for litt lukt og eventuell avføring i blomsterbedene mine. I tillegg passer nok katter på at "skadedyr" som rotter og mus ikke løper ned i kjelleren din. ;)

Jeg har forresten ikke katt selv.

Skrevet

Jeg har en nabo her i gaten nedfor meg. Han kjøpte et par bokser til en annen nabo som var kattehater. Disse boksene sender ut en lyd som skremmer katter fra å træde på kattehater-hellig-grunn.

Kan dette være en løsning?

Gjest ¤bella¤
Skrevet

Jeg forstår ikke helt hva katteeier kan gjøre med dette problemet heller jeg da. H*n kan jo kke stenge kattene inne, eller ha de i bånd.

TS. Foreslår at du flytter langt ut på landet hvor du ikke har naboer på en mils omkrets slik at du slipper å bli plaget av naboens katter. For de har faktisk rett på å gå ute.

Gjest Gjest_turid_*
Skrevet
Selvsagt forstår jeg at slikt kan være irriterende, men jeg synes også det virker som om TS går inn for å se det på mest mulig negativ måte også. F.eks svartmaling om at han må sjekke alle kriker og kroker før ferie. Hva med å bare husje og jage katten ut om du ser den på vei inn? Det trenger ikke være stort verre enn det.

Jeg fikk katt inn da døra sto oppe et par minutter. Selv var jeg aldri lenger bort en et par meter fra inngangsdøra. Allikevel fikk jeg katt inn og jeg så ikke at den snek seg inn. Gjemmer den seg under sofa eller i naborom så vil jeg faktisk ikke se at den er der. Det ER mange kroker å gjemme seg i.

Gjest Gjest_turid_*
Skrevet
Det aller første du bør gjøre er faktisk å ta det opp med naboene. FØR du begynner å spyle kattene deres, eller kaste bæsjen over til dem. Slik oppførsel skaper bare et dårlig naboforhold, og naboene kan ikke vite at kattene deres driter ned tomta di hvis du ikke sier noe.

Hører man ikke noe, så regner man heller ikke med at det er problemer.

Jeg er katteeier med utekatter selv. Nå skal det være generalforsamling her i borettslaget, og et av punktene er katter som gjør fra seg på en av naboenes tomt. Jeg aner ikke om det er mine, men de har heller aldri sagt noe til meg om dette. Det eneste jeg vet er at jeg ikke har problemer rundt mitt eget hus når det gjelder kattemøkk eller urinering på dørmatta, og jeg har do til dem inne, som jeg tømmer både morgen og kveld.

Jeg ble faktisk nokså gretten da jeg så kopi av brevet deres til styret, uten at de har snakket med meg først, så jeg akter å delta på generalforsamlingen for å si et par ord om feighet, dersom det skulle komme opp en anledning.

Jeg skal selvfølgelig snakke med naboen, men hva kan de gjøre når de er utekatter? Det her er også katter som er MYE ute. Også i vinter med skikkelig kulde. Så mye ute at andre naboer også reagerer.

DU har ikke problemer ja. Nå sies det at katter ikke gjør fra seg der de holder til. Altså er det naboen som plages. Jeg tipper at naboen har fint lite hos seg nettopp fordi h*n ikke har plass. Jeg har og derfor får jeg det.

kascade:

Da skjønner jeg at du velger som du gjør. Hadde nok kanskje gjort det samme.

Gjest Gjest_turid_*
Skrevet
TS. Foreslår at du flytter langt ut på landet hvor du ikke har naboer på en mils omkrets slik at du slipper å bli plaget av naboens katter. For de har faktisk rett på å gå ute.

Nå synes jeg faktisk at du er rimelig arrogant. Hvorfor kan ikke katteeier som ikke har innekatt/katt i bånd flytte langt ut på landet?

Jeg har ikke hevdet at de ikke har rett til å være ute, men jeg har bare ikke lyst til å bli invadert der jeg bor. Det er en grunn til at jeg IKKE har katt. To katter som gjør fra seg hos meg samt er alle steder hos meg er ikke ok. Ville du ha likt at det stinket kattepiss ved inngangsdøra di? Ville du likt at barnet ditt stadig tråkket i avføring fra katt.

Gjest Purple Haze
Skrevet

Jeg syns det er facinerende at hundeeiere skal ta alle slags hensyn og ansvar for sitt dyrehold, mens katteeiere er fritatt for slik.

Som hundeeier selv, er det en selvfølge for meg at jeg sørger for at min hund ikke er til sjenanse for naboer. Den bjeffer aldri, jeg plukker opp møkka etter henne, jeg binder henne aldri foran huset hvor alle må gå forbi osv.

Skjønner godt at du blir lei og frustrert TS. Og det handler ikke om at man ikke liker katter, men at dette blir en plage for en.

Og til de som sier at TS skal flytte, så hun slipper ergre seg over naboens katter: Tenk litt mer over akkurat den uttalelsen. Økonomi, boligmarked, avstand til jobb, familie og venner osv, veier vel noe tyngre enn naboens katter?

Gjest Gjest_turid_*
Skrevet

Takk for lenka, gokla. :) men 800 kr er mye for meg som lever på rehabilitering og forsørger barn. Hadde økonomien vært anderledes så hadde jeg prøvd tvert.

Jeg er absolutt ikke uvillig til å prøve ting for å holde katter borte. Tar fortsatt i mot tips på planter/busker som jeg kan plante og som katter ikke liker.

Godt at noen forstår problemet. Jeg er ikke kattehater eller dyrehater, men jeg vil bare ha levelige forhold. Jeg har ingen problemer med å se ting fra flere sider, men noen tolker det bare som om jeg skal ta deres private og kjære katt.

Gjest Fugl Fønix
Skrevet

"Katt deg vekk" eller lignende midler i pulverform fås kjøpt på felleskjøpet. vet at det har fungert for mange når det gjelder bed. Be naboen om å kjøpe siden det ikke er dine katter, naboen burde ta det ansvaret når du ikke ønsker å ha dyrene i bedet ditt.

Skrevet

Du slipper da hvertfall å bekymre deg for mus.

Jeg må innrømme at noen av utsagnene dine har virket provoserende på meg. Som dette med at du har hund, og at du alltid passer på å ordne opp etter den. Men så skal det sies at forskjellen på hund og katt er enorm når det kommer til dette punktet. Det er ikke en gang sikkert at naboen din er klar over problemet?

Nysgjerrige er katter av natur. De har kommet til et nytt sted, og det blir dermed naturlig for dem å utforske området - som kanskje viser seg å være ditt hus.

Mitt beste råd er å bruke en sprayflaske og gi kattene en dusj når de gjør ting de ikke skal. Naboen min har i mange år slitt med våre katter på samme måte som du beskriver her. Hun var i det minste ansvarlig nok til å fortelle meg om dette (jeg var overhodet ikke klar over problemet), og sammen kom vi frem til metoder som gjorde at hennes eiendom ikke var å foretrekke av mine katter. Den mest brukte metoden var sprayflaske. Etterhvert var kattene så klar over hva denne sprayflasken gjorde, at bare det å imitere lyden var nok til å jage dem bort.

Ta det opp med naboene dine. Det nytter ikke å sitte å klage om det her på KG.

Lykke til..

Gjest Gjest
Skrevet (endret)
Jeg forstår ikke helt hva katteeier kan gjøre med dette problemet heller jeg da. H*n kan jo kke stenge kattene inne, eller ha de i bånd.

Hvilken rett er det du snakker om?

Helt utrolig hvor egoistisk dere katte-eiere er!

Bare for at dere ikke gidder å ta vare på dyrene deres mener du at deres naboer skal flytte...

Endret av Trampe
Skrevet

Ja, men da er det katteeiers ansvar å bo slik at katten kan gå ute uten stor risiko for å bli drept av rev eller gaupe, bli overkjørt av bil eller irritere vettet av naboene. Kan ikke katteeier det, så får han skaffe seg en gullfisk istedet.

Det er selvfølgelig ikke den uskyldige naboens ansvar å bygge tre meter høye gjerder rundt hele eiendommen for å slippe å få tomta bæsjet ned av en gjeng fremmede katter! Klart man skal tåle litt, en bæsj i ny og ne hadde vel ikke plaget TS her heller, men når to fremmede katter har hennes hage som fast toalett, så skjønner jeg veldig godt at hun blir lei.

Skrevet
Takk for lenka, gokla. :) men 800 kr er mye for meg som lever på rehabilitering og forsørger barn. Hadde økonomien vært anderledes så hadde jeg prøvd tvert.

Jeg er absolutt ikke uvillig til å prøve ting for å holde katter borte. Tar fortsatt i mot tips på planter/busker som jeg kan plante og som katter ikke liker.

Godt at noen forstår problemet. Jeg er ikke kattehater eller dyrehater, men jeg vil bare ha levelige forhold. Jeg har ingen problemer med å se ting fra flere sider, men noen tolker det bare som om jeg skal ta deres private og kjære katt.

jeg mener katteeieren bør betale dette!

Slik er loven i Sverige og slik bør da også loven være i Norge, eller?

Gjest Gjest
Skrevet

For en utrolig arrogant holdning. Har man kjæledyr, skal man gjøre sitt beste for at de ikke skal være til sjenanse for andre. Kattebæsj i hagen og katter som går inn åpne vinduer og dører er faktisk ikke noe kjekt. Det skal ikke være noe man må finne seg i uten å klage.

Hunden min har like mye "rett" på å bjeffe som katten din har til å drite i bedet til naboen. Om naboen din skaffet seg en hund, og denne ulte og hylte og bjeffet hele jævla natten, hadde det vært ok synes du?

Huseier har da like mye rett på å slippe kattebæsj i bedet sitt.

Jeg synes ts bør snakke med naboen på en ordentlig måte. Og jeg synes faktisk det er naboen som skal betale for eventuelle ting man kan legge ut for å holde katten vekk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...