Gå til innhold

Dele gjerrigknarkhistorier fra jobb og privatliv?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

På 9.7.2019 den 9.35, 007_008_007 skrev:

Dette er vel en del av den norske kulturen? I pakistansk kultur er det ekstrem uhøflighet å la gjesten vente mens en spiser middag. Da inviterer man vedkommende til middagen.

Vet ikke hvilken omgangskrets du har vokst opp med, men aldri har jeg ikke blitt invitert på middag når jeg ble med noen hjem. 

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Dårlig gjort å le av de som er fattige!! 

Anonymkode: 86ce0...469

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, HalldirV2 skrev:

Vet ikke hvilken omgangskrets du har vokst opp med, men aldri har jeg ikke blitt invitert på middag når jeg ble med noen hjem. 

Jeg tror det var vanligere før å ikke be ungenes venner på middag. Jeg opplevde det samme hos en venninne og det var faktisk sånn hjemme hos meg og. Jeg tenkte ikke så mye over det når jeg gikk på barneskolen men sa ifra til mamma senere. Hun påsto at nei det var ikke mat nok til en til.. Men så er moren min veldig gjerrig også. Kanskje jeg kan finne en historie om henne som passer i tråden her. 

Anonymkode: a59ed...0bf

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.6.2019 den 11.18, AnonymBruker skrev:

Nei det er ikke ganske vanlig, det er megagjerrig å la unger sitte sultne på rommet å vente mens man selv spiser middag. 

Hvis dette skjedde da jeg var unge brukte jeg å gå derifra. Det gjorde mine venner og hvis det skjedde med dem. 

Skjønner ikke at noen foreldre synes det er i det hele tatt innafor😂

Anonymkode: 645dc...34e

Akkurat. Jeg har faktisk aldri opplevd det. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 007_008_007
1 time siden, HalldirV2 skrev:

Kjære deg! Du leser at er par stykker i denne tråden som har hatt motsatte erfaringer enn deg? Hva du har vokst opp med spiller ingen rolle. Det er folk i denne tråden som har andre erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det var vanligere før å ikke be ungenes venner på middag. Jeg opplevde det samme hos en venninne og det var faktisk sånn hjemme hos meg og. Jeg tenkte ikke så mye over det når jeg gikk på barneskolen men sa ifra til mamma senere. Hun påsto at nei det var ikke mat nok til en til.. Men så er moren min veldig gjerrig også. Kanskje jeg kan finne en historie om henne som passer i tråden her. 

Tror du ikke at det var en måte å få vennene til å dra hjem på? Sulte dem hjem liksom? 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Altså, jeg har tatt en pose i hver hånd, røyken i jakkelomma og brusen på baklomma jeg også, men jeg greier ikke å se én eneste god grunn til å ha agurk i bh'n, blomkål på ryggen, sjokolade i jakkeermet og skinke i bukselinningen når en pose koster to kroner. 

Anonymkode: 5bffa...dcd

Selv om det ikke er en god grunn trenger det jo ikke å være gjerrighet. Det kan jo hende hun bare er en skrulling, som en del faktisk er. Jeg ville ha tenkt mitt om jeg så det, men gjerrighet ville ikke ha slått meg. 

Anonymkode: ef7d0...b8b

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, 007_008_007 skrev:

Kjære deg! Du leser at er par stykker i denne tråden som har hatt motsatte erfaringer enn deg? Hva du har vokst opp med spiller ingen rolle. Det er folk i denne tråden som har andre erfaringer.

Kjære deg! Jeg sier ikke at det ikke forekommer, men å kalle det en del av norsk kultur er en generalisering langt utover det ekstreme. Dersom inntrykket ditt er nettopp det, ja da stiller jeg spørsmålstegn med omgangskretsen din, den må ha vært veldig spesiell. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brukerdebatt, avsporinger og svar til dette.

Kragebein, adm

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg stoff til å fylle på her, dere... har nylig hatt besøk av min søster og hennes mann, de er på ingen måte hverken fattige eller sitter dårlig i det, faktisk har de vel rundt millionen på bok. Det er bare det at å bruke penger sitter sinnsykt langt inne hos dem, jeg synes det er helt jævlig å be de om å bidra med noe, det ødelegger skikkelig stemninga selv om de til slutt slytter i. Jeg sparer ikke på noe når det kommer besøk og fyllte på skap og kjøleskap med alt mulig. De ble godt tatt imot hos meg og godt vartet opp, det eneste jeg skamfullt ba om var om vi kanskje kunne dele på bompengene og bensin ( bor i Bergen med en del bomringer) når vi dro rundt på turer. Det var de enig i.  

På slutten av oppholdet har de kommet frem til at jeg bør betale 3 av de 5 turene vi tok selv fordi de hadde vært i butikken og handlet noe mat og frukt jeg hadde spist av. Det at jeg på forhånd kjøpte all middagsmat, og alt av ingredienser til bakst og kaker, det var ikke så nøye. At jeg hadde hentet de for en symbolsk sum på flyplassen, enda den turen kom på en del inkl parkering, var visst heller ikke nøye. 

Mannen til søstra mi sa til og med "jøss, vi er langt under feriebudsjettet i år!" Og gliste fornøyd når jeg kjørte de til flyplassen igjen. Har gått noen dager, men det treffer meg like mye hver gang, hvordan kan folk oppføre seg så egoistiske og gjerrige at det går utover andre? Det kostet meg til sammen noen tusen hele dette oppholdet, inkl å heve km stand på bilen fordi jeg ellers bare bruker den litt.  

Heldigvis kommer de ikke så ofte, når jeg er hos dem så er jeg der kortest mulig, det blir alltid rart når de føler de taper penger. 

Anonymkode: 5e579...88d

:sjokkert: 

Det er jo ikke så rart at de er laaangt under feriebudsjettet når de bruker av andres penger da, sånn sett...

• Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg stoff til å fylle på her, dere... har nylig hatt besøk av min søster og hennes mann, de er på ingen måte hverken fattige eller sitter dårlig i det, faktisk har de vel rundt millionen på bok. Det er bare det at å bruke penger sitter sinnsykt langt inne hos dem, jeg synes det er helt jævlig å be de om å bidra med noe, det ødelegger skikkelig stemninga selv om de til slutt slytter i. Jeg sparer ikke på noe når det kommer besøk og fyllte på skap og kjøleskap med alt mulig. De ble godt tatt imot hos meg og godt vartet opp, det eneste jeg skamfullt ba om var om vi kanskje kunne dele på bompengene og bensin ( bor i Bergen med en del bomringer) når vi dro rundt på turer. Det var de enig i. 

På slutten av oppholdet har de kommet frem til at jeg bør betale 3 av de 5 turene vi tok selv fordi de hadde vært i butikken og handlet noe mat og frukt jeg hadde spist av. Det at jeg på forhånd kjøpte all middagsmat, og alt av ingredienser til bakst og kaker, det var ikke så nøye. At jeg hadde hentet de for en symbolsk sum på flyplassen, enda den turen kom på en del inkl parkering, var visst heller ikke nøye. 

Mannen til søstra mi sa til og med "jøss, vi er langt under feriebudsjettet i år!" Og gliste fornøyd når jeg kjørte de til flyplassen igjen. Har gått noen dager, men det treffer meg like mye hver gang, hvordan kan folk oppføre seg så egoistiske og gjerrige at det går utover andre? Det kostet meg til sammen noen tusen hele dette oppholdet, inkl å heve km stand på bilen fordi jeg ellers bare bruker den litt. 

Heldigvis kommer de ikke så ofte, når jeg er hos dem så er jeg der kortest mulig, det blir alltid rart når de føler de taper penger. 

Høres så utrivelig ut med så stort fokus på penger og hvem som betaler hva i ferien. Jeg mener ikke at de ikke skal betale, men det høres ut som at alle partene har vært veldig opptatte av å hvem som har spist/betalt/lagt ut for hva. Det hadde vel vært mye hyggeligere dersom de hadde kommet på besøk og som en selvfølge hadde spandert, eller invitert på noe. I det minste uoppfordret lagt ut for bompenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
På 17.7.2019 den 18.50, AnonymBruker skrev:

På slutten av oppholdet har de kommet frem til at jeg bør betale 3 av de 5 turene vi tok selv fordi de hadde vært i butikken og handlet noe mat og frukt jeg hadde spist av.

Hvorfor sa du ikke at det var rimelig at dere spleiset der- ikke at du skulle betale alt? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
På 19.3.2009 den 11.19, Mir skrev:

litt off topic, men Jeg hørte også at nederlendere var forsiktige med pengene sine! 😃

Jeg flytta til Nederland i høst, kjæresten min er herfra, og jeg var også nervøs for at det skulle bli spikking og sparing på alle kanter. Men jeg er veldig positivt overrasket, når 1 går for å kjøpe øl på bar, så kjøper han til hele gjengen, og sånt er jeg ikke vant til i Norge. Fikk noen venninner på besøk for en tid tilbake siden ( fra Norge alså ) og de var ikke interessert i å kjøpe øl til runden, men kun til seg selv, selvfølgelig, skal da ikke nekte noen.

Men jeg syns det var litt artig, Nederlenderne har visst en tendenes til å være forsiktig! 😃

Øl er billig i Nederland. I England og Skottland er de også kjent for sin sparsommelighet, men de har en ølkultur. 

De kan være gjerrige og telle på krona på alt, unntatt på bar. Prisene er noe ganske annet. 

Min fetter feks regnet ut om det var billigere å varme vann i vannkoker eller i kjele for å spare penger til strøm. Men kommer noen på øl så går han og kjøper to kasser som han gjestfritt deler ut. Ikke i Norge selvsagt. Her koster øl en formue. 

Anonymkode: ef2ef...035

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 19.7.2019 den 10.01, AnonymBruker skrev:

Hvorfor sa du ikke at det var rimelig at dere spleiset der- ikke at du skulle betale alt? 

Jeg hadde alt spurt om vi kunne spleise, og det var vanskelig nok for meg ettersom de oppfører seg som om jeg spør om de kan selge sin førstefødte og gi meg pengene... Så jeg orket bare ikke. Jeg vet de er gjerrige og det får bare gå, vi ses en gang i blant og da får jeg bare ta mer ansvar og være mer forberedt neste gang. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...