Gå til innhold

Dele gjerrigknarkhistorier fra jobb og privatliv?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er invitert på grillfest hos en venninne. Vi er tre gjester og vi må alle ta buss og tog, nesten to timer hver vei.  Fikk beskjed om å ta med det vi selv vil grille samt «bidrag til drikke», noe jeg avtar er vin. Vertinnen skulle stille med tilbehør til grillmaten.  Mulig jeg er sær, men jeg synes det er både frekt og gjerrig å ikke kunne spandere litt grillmat og drikke på kun tre gjester. Som må reise langt.  Jeg ville selvfølgelig uansett tatt med en flaske god vin og en gave til vertinnen.  Så det er ikke penger som plager meg her, mer følelsen av gjerrighet fra hun som har invitert.  For ordens skyld; vi er alle i 40-årene og har gode faste jobber.

Anonymkode: 13a7d...a61

Her er jeg faktisk enig mtp alderen deres og livssituasjonen. Ikke nødvendig med at folk må ta med egen mat/spleising da lengre.

Anonymkode: ab8ef...f72

  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 12.7.2019 den 8.44, Blueblizz skrev:

Tror du ikke at det var en måte å få vennene til å dra hjem på? Sulte dem hjem liksom? 

Ser mange reagerer på dette, men dette var helt vanlig da jeg var liten. Tenkte aldri på det. Vi hadde kort vei hjem og vår egen middagstid å forholde oss til. Sånn er det tildels her i gata også. Av og til spiser de sammen, av og til venter de på rom/ stue fordi de snart skal spise eller nettopp har spist. 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/12/2019 at 12:18 AM, AnonymBruker said:

Altså, jeg har tatt en pose i hver hånd, røyken i jakkelomma og brusen på baklomma jeg også, men jeg greier ikke å se én eneste god grunn til å ha agurk i bh'n, blomkål på ryggen, sjokolade i jakkeermet og skinke i bukselinningen når en pose koster to kroner. 

Anonymkode: 5bffa...dcd

Jeg ville tredd én pose på hver arm, røyken i den ene hånda og brusen i den andre, blomkålen i bh-en, skinken i baklomma, agurken i bukselinningen og sjokoladen i kjeften.

Beklager at jeg ikke har noen historie, men de jeg kommer på i farten har jeg fortalt her tidligere.

Anonymkode: 2626f...111

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg ville mye heller fått en pose chips enn noe "skvip" som man egentlig ikke har bruk for, som bare tar opp plass og som blir kastet om 4 år fordi det aldri ble brukt.

Anonymkode: 3a4c2...a5e

Nå liker jeg «skvip», så da er vi vel forskjellige der 🤷🏼‍♀️ 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jeg kjenner skulle selge hytta si (og mottok beløp i million-klassen for denne hytta) og så måtte hytta selvfølgelig tømmes for alt mulig ting og tang som skulle fraktes hjem til henne. Dette hjalp jeg og ett par andre bekjente til med. Han som skulle kjøpe denne hytta ville komme kjappest  mulig i gang med å komme med sine ting og møblere slik han ønsket seg. Så han kom kjørende sammen med en stor flyttebil med forskjellige møbel, ting og tang som han fikk lov til å sette fra seg i ett av husene på eiendommen.                     

I løpet av denne prosessen tilbyr kjøper seg at flyttebilen skulle ta med seg hun jeg kjenner sine ting når bilen er tømt og skal reise igjen. Den bilen måtte jo uansett reise tilbake til nærmeste tettsted etter at den var ferdig dved hytta. Så hun jeg kjenner fikk faktisk gratis frakt ett lite stykke av  veien. Men når flyttebilen var fremme i det tettstedet der flytte-selskapet holder til, så måtte jo hun jeg kjenner selvfølgelig  betale for resten av turen helt hjem til henne.    

Ovenfor den nye eieren av hytta kom hun selvfølgelig med ett par platte høfligheter, og sa "tusen takk" for at alle tingene hennes fikk gratis skyss en liten bit av veien. Men like etter at de sa farvel til hverandre, så begynte hun å klage over at det var SÅÅÅÅ forbanna dyrt å få flyttet alle tingene hennes resten av den lange veien. Enkelte mennesker bare er sånn. I steden for å faktisk være takknemmlige eller glade for at noen hjelper henne ett stykke på vei, så legger hun bare merke til hvor mye resten koster henne. 

Anonymkode: 9ba79...c13

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tok en kollega på fersken i å stjele fra kantina. Kantina vår stenger etter lunsj, men det står fortsatt ting i kjøledisken som man kan kjøpe. Da skriver man opp i ei bok på disken navn, hva man har kjøpt og vippser. Jeg stakk opp i kantina en dag og møtte da kollegaen min der med en baguett som hun tygde på og en sjokolade i hånda. Da jeg skulle skrive inn i boka hva jeg hadde tatt, så hadde hun ikke skrevet noe, så jeg sa, med et smil "jeg tror du har glemt å skrive i boka. Da blir det tull i regnskapet til Laila, vettu". Da svarte hun at hun bare spiste denne baguetten som en tjeneste for kantina, for ellers ville den gått i søpla, og at man ikke trenger å betale for noe som skal kastes. 

Da jeg studerte hadde jeg ei i klassen som stadig spurte om å låne småbeløp. 10 kroner, 20 kroner, rett som det var. Hun betalte aldri tilbake, og tilslutt sa jeg nei. Da gikk hun på neste person. Tilfeldigvis en kveld noen av oss satt og snakket, så fant vi ut at hun hadde loppet oss alle for penger, men aldri betalt tilbake et rødt øre. Vi konfronterte henne dagen etterpå, og hun bare lo og sa at siden vi tydeligvis hadde penger å låne bort, så hadde vi mer enn vi trengte. Det hadde ikke hun, så hun hadde aldri hatt noen tanke om å betale tilbake. Vi levde alle på studielån, så ingen av oss hadde "mer enn vi trengte". Hun betalte oss alle en hundrelapp hver tilslutt, men startet så lånemaset sitt i klassen ved siden av. Den samme dama trodde forøvrig at kassakreditt betydde at banken ga henne penger...

  • Liker 45
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
On 7/23/2019 at 4:50 PM, Absol said:

Jeg var der 10 min før stengetid på lørdag kveld. Bærene overlevde ikke til mandag morgen, de gikk i søpla. 

det kan godt være ansatte fikk de. Istedenfor deg. Sjefen i matvarebutikken jeg hadde deltidsjobb som student, var grei sånn, vi fikk brød, og av og til annet, som skulle uansett kastes. (ikke tine, findus, og noen andre produkter - som teller retur/kast).

Anonymkode: 71376...46b

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I helgen var vi en gjeng på storbytur i utlandet. Vi var 18 stk (9 par) som reiste sammen fordi den ene halvdelen av parene går på en aktivitet sammen, men vi er altså ikke nære venner. 
Den ene dagen skulle vi spise sammen på et litt finere sted. Da regningen kom skulle alle betale det de selv hadde drukket, mens lederen av gruppen skulle betale for maten fra felleskassa. 
Flere av oss rundet opp beløpet vi skulle betale for å gi tips (jeg vet at i alle fall tre av parene rundt meg ga rundt 10% i tips).
Da så lederen skulle betale for maten viste det seg at det manglet penger, så han måtte betale både mer enn det kostet + legge til tips for alle. 
Siden folk gikk fra bordet etter hvert som de hadde betalt, var det ikke flere enn oss som satt nærmest som var igjen, men vi la sammen og dekket resten. 
Da vi sa dette til resten av gruppen senere på kvelden var det selvsagt ingen som kunne forstå at det manglet noe, for alle hadde jo betalt det de skulle...
Det samme skjedde faktisk på et måltid senere i helgen, men da ble det oppdaget før folk forlot bordet, så da var det en med dårlig samvittighet som "hadde visst glemt å ta med for desserten da han betalte"......(Det må ha vært en veldig dyr dessert.....)

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.7.2019 den 12.44, AnonymBruker skrev:

Vi ferierer på familiehytta. Faren min er mangemillionær. Eier stor villa og to hytter. I dag krevde han at jeg vipset 24 kroner for rundstykker han kjøpte til fellesfrokosten...! Faren min er sykelig gjerrig! Må legge til at jeg har handlet 99% av maten til hele familien mens vi har vært her, for jeg vet jo hvordan han er. 

Han ber meg også vipse for bom + bensin hvis det er krise og han må hente en av ungene på trening en gang i halvåret... snakk om fem minutters kjøretur... hans eget kjøtt og blod...! (Driver med en idrett med mye utstyr, så han må hentes) 

Ellers må alle mannfolk og gutter tisse bak hytta. Topp moderne hytte men har septiktank som koster 3,000kr i året å tømme... Skal spare på nedtrekk 😂 

 

Anonymkode: 9e358...216

Enig i at det virker smålig, men dere ferierer vel på en hytte han eier. Vær da glad han ikke ber om den reelle dagsprisen hytta koster ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg datet en som må ha vært litt gjerrig. Jeg forstår ikke den dag i dag hvorfor jeg datet han. Han var jo bare super-rar. 

Han bodde 45 minutter unna meg. På den tiden bodde jeg hos mine foreldre så det var naturlig å dra til han. Da var jeg hos han kanskje fra kl. 18-22. Hvis jeg har besøk så lenge så synes jeg det er naturlig å tilby mat. Men ofte så stod han å kokkelerte (billig, kjip mat), tok på en tallerken og satt seg i sofaen. Han tilbudte meg ingenting og det var heller ikke mer igjen. 

En gang fikk jeg faktisk mat. Da var det spagetti med tørr kjøttdeig over. Han sprutet en bitteliten dæsj ketchup oppå kjøttet. Var tørt som fy. Han kommenterte dette selv og tok sin tallerken med ut på kjøkkenet for å sprute på mer ketchup. Jeg ble ikke tilbudt noe. 

Vi var også på en hyttetur. Delte på å kjøre. Han stresset skikkelig med at jeg ikke måtte bremse for mye i nedoverbakke da dette slet på bilen. Forstod ikke hvorfor han maste så mye om det, jeg bremset veldig lite. På vei hjem fra hytteturen stoppet vi på en bensinstasjon. Han gikk inn for å kjøpe noe godteri. Jeg var litt småsulten selv, men tenkte godteri holdt. Men han kom kun ut med godteri til seg selv, delte ikke. 

En gang fant han frem en chipspose til seg når vi så film og en pose mini gulrøtter til meg. Ville han ha hele chipsen for seg? Eller synes han kanskje jeg ikke hadde godt av chips? 😂

Anonymkode: 59a17...2fa

Men igjen. Jeg kunne jo selvsagt kjøpt med meg mat selv eller tilbudt å betale for godteriet. Men på hytteturen så brukte vel jeg egentlig mest penger på mat. Vi hadde taco og delte matvarene "likt" mellom oss ved kassen. Han tok selvsagt det billigste som mais osv. Jeg stod igjen med kjøttdeig og de dyrere ingrediensene. 

Anonymkode: 59a17...2fa

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linjalen
On 3/1/2015 at 2:36 PM, bobler said:

Er vel ganske vanlig å vente på rommet når man er på besøk? I hvertfall der jeg bor. Og kyllingfilet kan jo hende var ganske dyrt før i tiden? Men fortsatt ganske drøyt å be deg ta med egen.

Min personlige erfaring:

Være med hjem/på besøk hos alle familier unntatt norske (nesten) - invitert på middag

Være med hjem/på besøk hos alle andre familier - sitte på rommet med mindre man eksplisitt er "bedt til middag"

Min mor var alltid sånn som trakk frem en ekstra stol og fikk alle rundt middagsbordet dersom vi hadde gjester. De fleste ble så sjokkert over denne praksisen at vi ble sett på som freaks, og det ble til og med nevnt i begravelsen hennes. Leser av og til at folk lar seg provosere av foreldre som bevisst "sendte rundt" ungene så de kunne spise andre steder. Ja så kan det kanskje være at enkelte foreldre spekulerte i dette, men i helvete da, tenk heller på ungen som i hvert fall fikk spise seg mett den dagen. Om noe desto viktiger å by på en matbit synes da jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ojoj, det verste med den saken var vel ikke gjerrigheten eller at de overlot ansvaret for ungene til dere men at de var relativt tungt berusede foran ungene under første del av hjemreisen :(

Hadde ikke dratt på tur med de igjen nei. Og takk for at du minner meg på hvorfor vi aldri velger all inclusive. To voksne på et 4-stjerners hotell med junitor-suite og diger terasse koster oss ca. 13.000,- for en uke dit vi drar. Inkl. frokost. Da er det 17.000,- igjen til å spise lunsj og middag andre steder, det er over det dobbelte av hva vi pleier å bruke og da spiser vi godt. I tillegg får vi velge selv hva vi vil spise, f.eks sushi (som neppe tilbys ofte på all inclusive).

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

En tidligere bekjent jeg var på tur med, hadde kjøpt en Kvikk Lunsj. Hun foreslo at jeg kunne få halve sjokoladen, mot betaling. Jeg avslo. Hun tilbød også å selge meg en bit for 1/4 av det den kostet. Noe jeg også avslo. 

  • Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.7.2019 den 20.53, AnonymBruker skrev:

Øl er billig i Nederland. I England og Skottland er de også kjent for sin sparsommelighet, men de har en ølkultur. 

De kan være gjerrige og telle på krona på alt, unntatt på bar. Prisene er noe ganske annet. 

Min fetter feks regnet ut om det var billigere å varme vann i vannkoker eller i kjele for å spare penger til strøm. Men kommer noen på øl så går han og kjøper to kasser som han gjestfritt deler ut. Ikke i Norge selvsagt. Her koster øl en formue. 

Anonymkode: ef2ef...035

Det med runder kan være litt tricky. Om man er 3-4 stk er det en ting, da går runden rundt i løpet av kvelden. Om det er flere, går jeg greit i minus da jeg ikke orker å drikke 10 øl/drinker i løpet av en kveld. Da gidder jeg heller ikke å betale for 10 om jeg drikker 3 selv.  

Anonymkode: 39959...306

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...