Gå til innhold

Dele gjerrigknarkhistorier fra jobb og privatliv?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

51 minutter siden, ekkoet skrev:

Om hun er 18 år og nettopp har fått lappen tenker jeg det er stor sannsynlighet for at det er foreldrenes bil og at de betaler alle kostnadene, i tillegg til at hun nok gjerne har samme bodstedsadresse som moren. Beløpet ville jo da sånnsett blir ren skattefri timelønn i tillegg til at man gjorde sin mor en tjeneste. Bra betalt for en 18-åring.

100 kr er for bilen. Om foreldrene velger å gi bilpengene til dattera, blir en sak mellom dem tre.

Hva har alderen med dette å gjøre? "Lik lønn for likt arbeid", hørt om det? Det er nøyaktig samme arbeid om den som står opp og kjører festdeltakerne hjem er 18, 43 eller 68 år, og skyssen blir heller ikke bedre for passasjerene om sjåføren er av eldre årgang. Ergo ser jeg ingen grunn til at en 18-åring skal ha mindre for jobben enn en som er eldre.
Det eneste er at 18-åringer oftest er fattigslarker og dermed kan la seg friste til å ta jobben selv om en byr dem luselønn. Men da har en plassert seg selv udiskutabelt blant dem som denne tråden handler om: gjerrigknarkene. Der vil jeg nødig havne, så jeg forsøker å betale alle likt.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg jobber en plass hvor vi betaler for lunsjen. (Sunnmøre).10 kr pr måltid uavhengig av hvor mange brødskiver/knekkebrød man forsyner seg med. Og pålegg. 

Her står det en person som har ansvar for maten. 

Denne personen kommenterte før jul at jeg hadde på to salamipølser på ett knekkebrød. I dag kommenterte noen andre at jeg skulle kun ha 1 salamipølse på knekkebrødet mitt......😳😠😳

Jeg spiser to knekkebrød hver dag. 

Skulle tro spesielt denne personen betaler lunsjen av sin egen lomme....😁😁

 

I morgen skal jeg ha med avokado, lime, agurk og tomat og lesse på og overdrive noe vannvittig. 😄

Anonymkode: 2e105...892

  • Liker 49
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å fortelle at jeg fikk kun to skiver agurk på en att knekkebrød i dag.......

 

(Meg ovenfor)

Anonymkode: 2e105...892

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Vox_populi skrev:

100 kr er for bilen. Om foreldrene velger å gi bilpengene til dattera, blir en sak mellom dem tre.

Hva har alderen med dette å gjøre? "Lik lønn for likt arbeid", hørt om det? Det er nøyaktig samme arbeid om den som står opp og kjører festdeltakerne hjem er 18, 43 eller 68 år, og skyssen blir heller ikke bedre for passasjerene om sjåføren er av eldre årgang. Ergo ser jeg ingen grunn til at en 18-åring skal ha mindre for jobben enn en som er eldre.
Det eneste er at 18-åringer oftest er fattigslarker og dermed kan la seg friste til å ta jobben selv om en byr dem luselønn. Men da har en plassert seg selv udiskutabelt blant dem som denne tråden handler om: gjerrigknarkene. Der vil jeg nødig havne, så jeg forsøker å betale alle likt.

Det er ikke LIK lønn for likt arbeid det heter, men LIKELØNN. Hørt om det?

Og om ansiennitet og alderstillegg? 

Du gjør det veldig svart-hvitt.

Anonymkode: 8e3a2...aee

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke LIK lønn for likt arbeid det heter, men LIKELØNN. Hørt om det? Og om ansiennitet og alderstillegg? Du gjør det veldig svart-hvitt.

Jo, det heter nettopp "lik lønn for likt arbeid". Alt her i verden som du ikke vet om, er ikke nødvendigvis feil. Hvorfor slår du ikke opp i Bokmålsordboka f. eks., i stedet for å dumme deg ut her? (Men joda, det meste her i verden kan også uttrykkes med andre ord. Ikke noe galt i å variere). 

Ansiennitet og alderstillegg for sjåføren argumenterte jeg mot i det samme sitatet, men det gikk visst hus forbi. Akk ja.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber en plass hvor vi betaler for lunsjen. (Sunnmøre).10 kr pr måltid uavhengig av hvor mange brødskiver/knekkebrød man forsyner seg med. Og pålegg. 

Anonymkode: 2e105...892

Ser ikke helt problemet om du tar 1 eller 5 knekkebrød med pålegg da. 

Anonymkode: 5774f...e31

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Denne personen kommenterte før jul at jeg hadde på to salamipølser på ett knekkebrød. I dag kommenterte noen andre at jeg skulle kun ha 1 salamipølse på knekkebrødet mitt.....

Det er ikke tilfeldig at dette rapporteres fra Sunnmøre, der er det fremdeles litt igjen av den gode, gamle moralen. 
Og fråtseri er jo dødssynd nr. 5.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.3.2009 den 22.00, Gjest Gjest skrev:

Min samboer hadde det med å forsvinne plutselig fra betalingskøa når vi var ute og handlet, slik at jeg måtte ta hele regninga. Gjentok seg flere ganger. Nå har vi felles konto til mat, med hvert vårt kort til. Men fortsatt prøver han seg der det er mulig. Spør f.eks om jeg ikke vil invitere han ut på middag.. Det er på en måte litt lite gentleman-aktig, og usjarmerende siden han egentlig er ganske rik. Men tror det ligger i blodet. Han har flere onkler som er rike, men som aldri deler eller gir bort noe, de servever knapt kaffe når man kommer på besøk, aldri noe å spise. Så jeg tror det ligger i genene. Og jeg er ofte flau over samboer:(

At han plutselig forsvinner fra køen så du er nødt til å betale synes jeg var smålig og dårlig gjort. 

Anonymkode: 45ecf...917

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Vox_populi skrev:

100 kr er for bilen. Om foreldrene velger å gi bilpengene til dattera, blir en sak mellom dem tre.

Hva har alderen med dette å gjøre? "Lik lønn for likt arbeid", hørt om det? Det er nøyaktig samme arbeid om den som står opp og kjører festdeltakerne hjem er 18, 43 eller 68 år, og skyssen blir heller ikke bedre for passasjerene om sjåføren er av eldre årgang. Ergo ser jeg ingen grunn til at en 18-åring skal ha mindre for jobben enn en som er eldre.
Det eneste er at 18-åringer oftest er fattigslarker og dermed kan la seg friste til å ta jobben selv om en byr dem luselønn. Men da har en plassert seg selv udiskutabelt blant dem som denne tråden handler om: gjerrigknarkene. Der vil jeg nødig havne, så jeg forsøker å betale alle likt.

Dette blir antakelser, men jeg ville ikke tenkt at moren betalte noe (om de har felles husstand og det er foreldrenes bil, da kan man si at hun betaler for bilen om man absolutt må ha den biten med). Sånnsett vil 300 være netto, det er bra betalt for en 18-åring.
Om dette er riktig kommer jo selvsagt helt an på hvordan forholdene rundt bilen er, men de fleste 18-åringer jeg har kjent har bodd hjemme og uten egen bil.

Jeg er ikke enig i at lik lønn for likt arbeid gjelder her, det er familie, man gjør noen en tjeneste i samme slengen. Hvor mange 18-åringer kjenner du som tjener 300 kr netto per time? Ser på det som win-win.

Og det er klart det har noe å si om den som gjør jobben er 18 eller 68. Da jeg var 18+ kjørte jeg gjerne og hentet min far og kolleger gratis, rett og slett for å kunne hjelpe og gjøre min far tjenesten. Man kjørte venner gratis til og fra fester osv. Hendte jeg fikk noe for å hente min far og venner, men var ikke nødvendig, min far betalte meg selvsagt ingenting, det var uansett hans bil.

En annen ting er at økonomien min var en annen enn den er i dag, om jeg hadde fått 200kr hadde jeg syntes det var supert. Idag med en helt annen husholdningsinntekt ville ikke det være så interessant.

( Enda en annen ting er at en 18-åring legger seg gjerne seint i helgene likevel. Som 43 årig småbarnsfar ville min far aldri bedt meg om å komme ut kl 02 om natten for noe slikt.)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, ekkoet skrev:

(mer av det samme)

Vi er vel uenige, da. Det bare undrer meg at noen har mage til å være så 100% gjerrigknarker og utnytte de fattige ved å betale dem lite. Moral, er det bare et meningsløst ord? Men nok om dette fra meg.
Flere gjerrigknarkhistorier?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎10‎.‎01‎.‎2019 den 17.51, Vox_populi skrev:

100 kr er for bilen. Om foreldrene velger å gi bilpengene til dattera, blir en sak mellom dem tre.

Hva har alderen med dette å gjøre? "Lik lønn for likt arbeid", hørt om det? Det er nøyaktig samme arbeid om den som står opp og kjører festdeltakerne hjem er 18, 43 eller 68 år, og skyssen blir heller ikke bedre for passasjerene om sjåføren er av eldre årgang. Ergo ser jeg ingen grunn til at en 18-åring skal ha mindre for jobben enn en som er eldre.
Det eneste er at 18-åringer oftest er fattigslarker og dermed kan la seg friste til å ta jobben selv om en byr dem luselønn. Men da har en plassert seg selv udiskutabelt blant dem som denne tråden handler om: gjerrigknarkene. Der vil jeg nødig havne, så jeg forsøker å betale alle likt.

Fattigslarker!😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 6.1.2019 den 20.56, princeofithilien skrev:

Tanta mi har ei venninne som legger brukte fyrstikker på en skål og bruker dem om igjen... 😅 Da de to var på en hyttetur uten strøm hadde hun gått og blåst ut stearinlysene hele tida for ikke å bruke dem for mye...

Ser ingenting galt i å spare litt på stearinlysene. Fyrstikker derimot kan en ikke bruke om igjen

Anonymkode: dcece...635

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en ungdomskamerat, hadde en liten bil som var billig i drift, spurte vi om å få sitte på, fikk vi sitte på kun om han fikk 10 kr av hver av oss, kjørte 3 km til bensinstasjonen fyllte for 40 kr, så fikk han melding av dama si å forlot oss der, vi hadde jo betalt bensinutgiftene hans, dette gjorde han med flere, gang på gang.

Toppen av kaka var en natt vi skulle hjem fra et sted, vi var 2 stk å blakke, spurte ham pent å få sitte på hjem til ham, slik vi kom oss halveis hvertfall, men vi hadde jo ikke penger å da var det ikke aktuelt, endte med å gå 1,2 mil i stummende mørke i 80 sonen

Anonymkode: 13388...33f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde en ungdomskamerat, hadde en liten bil som var billig i drift, spurte vi om å få sitte på, fikk vi sitte på kun om han fikk 10 kr av hver av oss, kjørte 3 km til bensinstasjonen fyllte for 40 kr, så fikk han melding av dama si å forlot oss der, vi hadde jo betalt bensinutgiftene hans, dette gjorde han med flere, gang på gang.

Toppen av kaka var en natt vi skulle hjem fra et sted, vi var 2 stk å blakke, spurte ham pent å få sitte på hjem til ham, slik vi kom oss halveis hvertfall, men vi hadde jo ikke penger å da var det ikke aktuelt, endte med å gå 1,2 mil i stummende mørke i 80 sonen

Anonymkode: 13388...33f

Den første delen er jeg enig med deg at er spesiell, men den andre er jeg uenig med deg i. Her burde dere planlagt bedre enn å være en gratispassasjer til en dere kaller kompis. Skjønner godt han ikke kjørte dere, især når man ikke gidder å betale noe for turen.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, Jolene skrev:

Den første delen er jeg enig med deg at er spesiell, men den andre er jeg uenig med deg i. Her burde dere planlagt bedre enn å være en gratispassasjer til en dere kaller kompis. Skjønner godt han ikke kjørte dere, især når man ikke gidder å betale noe for turen.

Ser jeg burde ordlagt meg bedre i siste avsnitt

Vi var blakke den natta så å betale hadde vi ikke mulighet til,men da han skulle samme vei var det kun snakk om å sitte på fra a til b, fra b til c var det sykkel og gangsti og greit å gå

Anonymkode: 13388...33f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser jeg burde ordlagt meg bedre i siste avsnitt

Vi var blakke den natta så å betale hadde vi ikke mulighet til,men da han skulle samme vei var det kun snakk om å sitte på fra a til b, fra b til c var det sykkel og gangsti og greit å gå

Anonymkode: 13388...33f

Hadde uansett sagt til nevnte kompis at betaling hadde kommet i etterkant. Her var dere gjerrige.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Vox_populi skrev:

Nei, ærlig talt! Å ikke la to blakke kamerater sitte på når du allikevel skal samme veg, er bare vrangvilje. Helt uhørt!

Da burde de tilbudt seg å betale. Kan jo hende de hadde en vane av å forvente gratis skyss, og da er det jo klart man blir lei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...