AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #3601 Del Skrevet 14. januar 2022 Stiigen skrev (På 12.1.2022 den 10.51): Det er så utrolig drøyt. Jeg har mange ganger kjent på irritasjon når man drar på en dyr restaurant og holder litt igjen ved å bestille billigere retter,og den billigste ølen...også har alle de som har bestilt 3 drinker og indrefileten lyst å dele regningen. Jeg tenker slikt bør avtales på forhånd, men man har liksom ikke lyst å være den som tar opp slike økonomiske spørsmål av frykt for å bli stemplet som en gjerrigknark.. Det har skjedd en annen gang også. Var på bursdag til den daværende kjæresten til en venninne. La oss kalle han Kåre. Det var planlagt en felles aktivitet (som kostet penger) samt middag ute etterpå. Jeg hadde aldri møtt Kåre før bursdagen. Det var altså første gang jeg møtte ham. Det var mest Kåres venner pluss et par venner av min venninne/Kåres kjæreste (inkludert meg). De hadde booket aktiviteten til et spesifikt klokkeslett. Alle inviterte dukket opp tidsnok. Kåre og kjæresten dukket opp en halvtime for sent, så vi mistet mye av tiden. Da vi skulle ut og spise senere, spiste og drakk Kåre og hans venner veldig mye. Jeg (igjen, eneste student) bestilte ut ifra prisen og drakk vann. Stemningen var så som så, da de blant annet flere ganger skulle disse byen jeg studerte i. Da regningen kom skulle tydeligvis alt deles likt på GJESTENE. Kåre skulle ikke betale noe, for han hadde bursdag. Jeg sa at det ble veldig urettferdig mtp hvor forskjellig vi har spist. Da sa Kåre "men herregud da, tenk på det som en bursdagsgave til meg". Da ble jeg enda sintere, for jeg hadde allerede vært på polet og kjøpt gave til han!! Som han hadde fått!! Ble muggen stemning, da jeg nektet å spleise, men tenkte at jeg ikke gadd å betale for deres herremåltid. De var jo ikke engang MINE venner. Da vi kom hjem fikk jeg melding om at vi måtte være med på å betale for aktiviteten. Tenkte at verten hadde ordnet istand og betalt for dette, men nei. Greit nok, jeg kunne betale min del (selv om det var kjipt at vi mistet mye av tiden pga Kåre møtte opp altfor sent 🙄). Men regnestykket gikk ikke opp, så jeg lurte på hvor de fikk dette tallet fra. Da fikk jeg beskjed om at alle unntatt Kåre skulle betale, for han hadde bursdag. Og de pleide å ta det på rundgang på bursdager. Greit nok, men jeg var ikke i deres vennegjeng, så jeg er ikke med på denne runddansen... De folkene virket helt borte. Har ikke vært med på flere bursdager for å si det sånn. Anonymkode: 01e34...cce 49 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sommermor Skrevet 14. januar 2022 #3602 Del Skrevet 14. januar 2022 Peonjenta skrev (På 8.11.2021 den 22.08): Folk som tar med salt og pepper fra restauranter ol. er virkelig patetiske. En kilo salt koster 8 kr og 70 øre på Meny. Møe å spare der. 😂 Det er vel billigere på Kiwi eller Rema. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #3603 Del Skrevet 14. januar 2022 sommermor skrev (1 time siden): Det er vel billigere på Kiwi eller Rema. Ja skal være rimelig blåst før du kjøper salt på meny! Pose koster 3 kroner også så 11 kroner bare for salt?? Anonymkode: 86ce0...469 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #3604 Del Skrevet 14. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja skal være rimelig blåst før du kjøper salt på meny! Pose koster 3 kroner også så 11 kroner bare for salt?? Anonymkode: 86ce0...469 Går du ofte på butikken kun for å kjøpe salt? Anonymkode: df96a...542 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #3605 Del Skrevet 14. januar 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Går du ofte på butikken kun for å kjøpe salt? Anonymkode: df96a...542 Kan være personen spiser mye grøt. Anonymkode: 2eb94...557 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sofie777 Skrevet 14. januar 2022 #3606 Del Skrevet 14. januar 2022 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Kan være personen spiser mye grøt. Anonymkode: 2eb94...557 Eller lager mye trolldeig. Det skal vel ikke være ekstra mye salt i grøt i forhold til annen (middags-)mat 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #3607 Del Skrevet 14. januar 2022 Hadde ei venninne i studietida som syntes det var veldig viktig å føre regnskap på kurvfester. På kurvfest mener jeg at man tar med det man vil, også er man ferdig med det. Den som har litt ekstra eller er spesielt opptatt av at noe MÅ være en del av måltidet eller er veldig flink til f.eks. å bake pavlova melder seg som regel til det. Frivillig. Den som står med litt mindre før nyttårsbord i januar eller til 17. mai velger å ta med noe enklere og rimeligere, men det er da et like kjært/nødvendig bidrag til måltidets helhet likevel. Blir for dumt å lage oppgjør på vipps slik at jeg får 8,60 kroner av den som tok med potetsalat, to andre gir 14 og 11 kr til den som hadde med kyllingvinger. Da må man nesten veie maten hver enkelt spiser, og ta høyde for at det tar lenger tid å bake focacciabrød enn å kjøpe røkelaks også... Blir matt! Anonymkode: d38d9...a64 43 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stiigen Skrevet 14. januar 2022 #3608 Del Skrevet 14. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det har skjedd en annen gang også. Var på bursdag til den daværende kjæresten til en venninne. La oss kalle han Kåre. Det var planlagt en felles aktivitet (som kostet penger) samt middag ute etterpå. Jeg hadde aldri møtt Kåre før bursdagen. Det var altså første gang jeg møtte ham. Det var mest Kåres venner pluss et par venner av min venninne/Kåres kjæreste (inkludert meg). De hadde booket aktiviteten til et spesifikt klokkeslett. Alle inviterte dukket opp tidsnok. Kåre og kjæresten dukket opp en halvtime for sent, så vi mistet mye av tiden. Da vi skulle ut og spise senere, spiste og drakk Kåre og hans venner veldig mye. Jeg (igjen, eneste student) bestilte ut ifra prisen og drakk vann. Stemningen var så som så, da de blant annet flere ganger skulle disse byen jeg studerte i. Da regningen kom skulle tydeligvis alt deles likt på GJESTENE. Kåre skulle ikke betale noe, for han hadde bursdag. Jeg sa at det ble veldig urettferdig mtp hvor forskjellig vi har spist. Da sa Kåre "men herregud da, tenk på det som en bursdagsgave til meg". Da ble jeg enda sintere, for jeg hadde allerede vært på polet og kjøpt gave til han!! Som han hadde fått!! Ble muggen stemning, da jeg nektet å spleise, men tenkte at jeg ikke gadd å betale for deres herremåltid. De var jo ikke engang MINE venner. Da vi kom hjem fikk jeg melding om at vi måtte være med på å betale for aktiviteten. Tenkte at verten hadde ordnet istand og betalt for dette, men nei. Greit nok, jeg kunne betale min del (selv om det var kjipt at vi mistet mye av tiden pga Kåre møtte opp altfor sent 🙄). Men regnestykket gikk ikke opp, så jeg lurte på hvor de fikk dette tallet fra. Da fikk jeg beskjed om at alle unntatt Kåre skulle betale, for han hadde bursdag. Og de pleide å ta det på rundgang på bursdager. Greit nok, men jeg var ikke i deres vennegjeng, så jeg er ikke med på denne runddansen... De folkene virket helt borte. Har ikke vært med på flere bursdager for å si det sånn. Anonymkode: 01e34...cce Det der er helt jævli blåst...At du skal betale for maten til en fyr du ikke kjenner, og at han ikke ser hvor feil det er. Jeg hadde ikke giddet å kjøpe gave til ham engang.. Jeg har vært med på noe lignende type bursdagmiddag til en venn av en venn og hvor det ble avkrevd for det første at regningen ble delt likt, og for det andre at bursdagsbarnet ikke skulle betale. Jeg ville ikke virke "gjerrig", så sa ingenting, men klart det er surt når middagen min på 350kr blir til 700kr. 25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #3609 Del Skrevet 14. januar 2022 58 minutter siden, sofie777 said: Eller lager mye trolldeig. Det skal vel ikke være ekstra mye salt i grøt i forhold til annen (middags-)mat Man må jo ha til salt i grøten da. Anonymkode: 2eb94...557 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #3610 Del Skrevet 14. januar 2022 Ei venninne av ei venninne som nektet å betale 5 kr for å gå på do, så hun tisset bak en busk midt i Sandnes sentrum... Anonymkode: 6f8f1...04f 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2022 #3611 Del Skrevet 15. januar 2022 Mulig jeg har skrevet denne før, men her kommer den: Var på hyttetur med en venninnegjeng for mange år siden. Vi stoppet på en butikk og handlet mat felles, og alle spleisa på regninga. Da vi skulle hjem ville en av jentene ha tilbake penger av oss andre, fordi hun ikke hadde forsynt seg av smøret eller drukket av saften. Hun hadde da regnet ut hva saft og smør kostet og skulle ha en liten sum fra hver av oss for dette. Hun ble dritsur fordi vi lo og trodde det var en spøk, og alle måtte pent betale henne. Anonymkode: edef3...b55 26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tulla25j Skrevet 15. januar 2022 #3612 Del Skrevet 15. januar 2022 Etter å lest denne tråden her er jeg sykt takknemlig for mine venner. Her lar vi ting gå litt opp i opp, uten å tenke over hver krone. Selvfølgelig er det større summer så vippser vi tilbake, men sånne småting lar vi ligge. Jeg har selv ikke lappen, men kunne ikke ha snyltet på noen selv om folk tilbyr å kjøre meg steder. Gir alltid tilbake på en måte. Ikke alltid i penger, men inviterer til middag/lunsj/betaler konsertbilletter og lignende istedetfor f.eks. Synes det er veldig rart med disse restaurant besøkene til folk her. Hva er greia med å spleise regningen? (Eller jeg skjønner jo at de som har bestilt dyrere mat og drikke, det er jo en fordel for de). Ganske merkelig ordning da det sier seg selv at ikke blir fair.. Har aldri gått på restaurant og tenkt at det er noe man skal foreslå, men har feiret bursdager til venner på den måten. Da har vi spleiset på vedkommendes middag og betalt seperat ellers. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2022 #3613 Del Skrevet 15. januar 2022 Tulla25j skrev (4 timer siden): Etter å lest denne tråden her er jeg sykt takknemlig for mine venner. Her lar vi ting gå litt opp i opp, uten å tenke over hver krone. Selvfølgelig er det større summer så vippser vi tilbake, men sånne småting lar vi ligge. Jeg har selv ikke lappen, men kunne ikke ha snyltet på noen selv om folk tilbyr å kjøre meg steder. Gir alltid tilbake på en måte. Ikke alltid i penger, men inviterer til middag/lunsj/betaler konsertbilletter og lignende istedetfor f.eks. Synes det er veldig rart med disse restaurant besøkene til folk her. Hva er greia med å spleise regningen? (Eller jeg skjønner jo at de som har bestilt dyrere mat og drikke, det er jo en fordel for de). Ganske merkelig ordning da det sier seg selv at ikke blir fair.. Har aldri gått på restaurant og tenkt at det er noe man skal foreslå, men har feiret bursdager til venner på den måten. Da har vi spleiset på vedkommendes middag og betalt seperat ellers. Har heller aldri skjønt dette. Og det som er ekstra irriterende, er at de som spiser/drikker for mest penger, tenker "200 kr fra eller til er ikke mye". MEN, har de tenkt på at det er DE SAMME FOLKENE som ALLTID spiser/drikker for mest penger?? Jeg er ALDRI den som blir den dyreste. Det er alltid de samme som spiser for mest/minst, og da blir det faktisk en god del penger i lengden! Anonymkode: 01e34...cce 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2022 #3614 Del Skrevet 15. januar 2022 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Har heller aldri skjønt dette. Og det som er ekstra irriterende, er at de som spiser/drikker for mest penger, tenker "200 kr fra eller til er ikke mye". MEN, har de tenkt på at det er DE SAMME FOLKENE som ALLTID spiser/drikker for mest penger?? Jeg er ALDRI den som blir den dyreste. Det er alltid de samme som spiser for mest/minst, og da blir det faktisk en god del penger i lengden! Anonymkode: 01e34...cce De sparer jo ofte penger på det! Hvis de har med noen som spiser for så lite som mulig ender de opp med å betale noe mindre enn det de hadde gjort hvis man delte regningen! Anonymkode: fe6ef...f2a 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg IDGAF Skrevet 15. januar 2022 Populært innlegg #3615 Del Skrevet 15. januar 2022 Jeg har en ex som jeg (før jeg leste denne tråden) trodde var verdens mest gjerrige. Vi ikke sammen lenge for å si det sånn. (Jeg var student, han hadde fulltidsjobb) 1. Dama til kompisen hans hadde invitert oss på hyttetur (altså oss fire). Jeg klikket ikke så godt med de, og ønsket egentlig ikke å bli med. Men jeg ble med likevel for å være snill mot han, siden han ønsket så gjerne at jeg skulle bli med. Etter hytteturen spurte vertinnen om vi kunne vippse 600 kr hver for bensin, ferge og mat. Da mente eksen min at jeg skulle vippse og betale for oss begge. Når jeg spurte om hvorfor var svaret: «Hadde det ikke vært for meg, hadde du ikke engang blitt invitert med på den hytteturen. Så du skylder meg en.» (Han endte selvfølgelig opp med å betale selv). 🙄 2. Vi ble spontant enig om å ha vors hos han en kveld. På veien til han skulle jeg innom polet, og han spurte om jeg kunne kjøpe med en jäger til han. Det gjorde jeg, og tenkte at jeg også skulle kjøpe meg noe shots siden han skulle shotte. Det var sommerferie, så jeg skulle på flere fester den uka. Tenkte derfor jeg kunne kjøpe en stor flaske, så hadde jeg til flere av festene. På vorset spurte han om han kunne smake en shot, og det fikk han såklart. Iløpet av kort tid hadde han drukket opp hele. I tillegg tok han flere glass av vinen min(han likte ikke engang vin). Neste dag var han SÅ fornøyd, for han hadde ikke åpnet jägeren sin og ikke drukket noe av ølen han hadde kjøpt inn, så han slapp å kjøpe drikke til den festen han skulle på senere den dagen. Jeg derimot, var helt tom. Da jeg ba han vippse meg for jägeren, ble han sur. Han mente at vi var kjærester og det gikk på tur hvem som dro på polet for den andre. Men han dro ikke på polet for meg EN eneste gang i det forholdet. 3 Kom på en ting til fra hytteturen. Han ba meg dra innom polet for han, og kjøpe varer til over 600 kr før vi dro på hytta. På vei til hytta stoppet vi for å kjøpe øl. Han kjøpte seg tre sekspakninger, jeg kjøpte meg en. Jeg hadde ikke mer penger på konto siden jeg hadde kjøpt så mye drikke for han, så sa at han måtte betale for drikken. Da ble han skikkelig sur, og sa «da får du vippse meg halvparten med en gang». Jeg ble litt forfjamset, og sa «vi kan jo skrive det ned, så kan vi regne ut på slutten av helgen hvor mye vi skylder hverandre». Jeg skrev da ned at vi delte regningen på to, selv om han hadde kjøpt tre ganger så mye drikke som meg. Neste dag gikk jeg tom for øl, og spurte han om jeg kunne få en av han (fra de tre sekspakningene vi kjøpte). Da ble han sur og sa «da får du vippse meg for den». Altså, vi hadde delt regningen i to, så egentlig hadde jeg jo allerede betalt for den ølen. Senere den dagen var vi på butikken igjen for å kjøpe middag, da hadde han plutselig ikke penger på konto. Jeg måtte dermed overføre fra bufferen min for å betale. Senere den kvelden var vi på en bygdefest med ølsalg, jeg så han flere ganger i baren der han kjøpte drikke til seg selv. Spurte han en gang om han kunne kjøpe en øl til meg og, men han sa han inne hadde mer penger på konto. Så han kjøpe seg mer drikke i baren etter det. Jeg fikk ikke kjøpt meg noe drikke den kvelden, kontoen min var jo tømt. Da vi kom hjem regnet jeg ut alt det vi hadde lagt ut, og kom frem til at han skyldte med X antall kroner. Dette hadde han ikke penger til å betale meg mente han, så jeg måtte vente til han fikk lønn. I mellomtiden der var han flere ganger på byen og kjøpte seg drikke. Dagen han fikk lønn ba jeg han vippse tilbake det han skyldte meg. Da måtte han vente til neste lønning, fordi han hadde så mange regninger den måneden. Den samme kvelden var han på byen med kompiser, og satt og klagde til meg neste dag på at han var så hangover fordi han hadde kjøpt seg over ti drinker på byen. Da sa jeg at har du råd til ti drinker på byen, har du råd til å betale meg tilbake det du skylder. Nei sa han, for han skulle få en dyr regning snart. Da ble jeg så sur. Jeg tok opp telefonen hans og åpnet vipps, tvang han til å skrive inn koden, og vippset meg selv pengene. Dette er bare noen få av de historiene jeg har fra han. Blir flau av å tenke på at jeg en gang var så ung og dum. 55 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2022 #3616 Del Skrevet 15. januar 2022 Den av oss i vennegjengen som ikke tok opp en krone i lån for å kjøpe sin første leilighet (typ foreldrene står alltid øverst på riking-lista i kommunen), som bytter biler annenhver mnd, som tjener like mye (hakket mer) enn oss andre. Han er den største gjerrigknarken. I vennegjengen vår har vi alltid hatt «jeg betaler nå, du betaler neste gang»-policy. Funker strålende, med han som unntak. Vi vippser ikke bensinpenger eller matpenger når vi gjør noe felles. Unntakene er når alle skal ha med en rett feks, da deler vi. Han kjører aldri noe sted når vi drar på felles hytteturer eller dagsturer i vennegjengen. Han tar aldri regninga, slik vi andre gjør på rundgang. Han har aldri gitt en eneste bursdagspresang selv etter årevis med bursdagsfeiringer hvor alle andre har med gave. Han bidrar aldri i forskjellige «dugnader» når noen skal flytte eller lignende. Han og en av gutta i gjengen jobber samme sted, og bor i nærheten av hverandre. Selv kjører han hver dag, mens kompisen tar kollektiv. Kompisen betaler for månedskort og har en fast utgift der. Han spurte en gang om han kan sitte på av og til (jeg mener det er merkelig at du ikke tilbyr deg når du vet at dere skal fra samme sted, til samme sted, til en fast tid) og da skulle han faktisk ha betalt tilsvarende en togbillett for den turen. Nå, når vi har blitt voksne og ikke omgås lenger ser jeg hvor latterlig mye penger han har spart og blir kvalm av å tenke på alle gangene jeg har kjørt til han for å hente han slik at han kan sitte på med meg til hvor-enn vi skulle på hyttetur. Anonymkode: fe6ef...f2a 23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2022 #3617 Del Skrevet 15. januar 2022 For rundt 15 år siden, da vi var tenåringer og brukte kontanktort til mobil, hadde jeg ei venninne som alltid lot det ringe én gang så vi måtte ringe henne tilbake. Da slapp hun å bruke penger på samtalen. Ingen av oss hadde spesielt god råd. Jeg følte at dette var en ganske vanlig ting å gjøre da, men tenker nå at det var ganske gjerrig. Eksen min lot meg aldri kjøpe nuddelretter på restaurant/take-away fordi "det koster bare 2 kroner på butikken". Ja, all mat koster mindre på butikken, men i dag har jeg lyst på chow mein! Anonymkode: a720f...299 24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laraa Skrevet 15. januar 2022 #3618 Del Skrevet 15. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 1/8/2022 den 1.49): Jeg og endel andre avtalte å dra på kino. Jeg inviterte med en venninne med melding som lød ca "vi er en gjeng som skal på kino, bli gjerne med". Da vi snakket sammen etter filmen, spurte initiativtaker om folk kunne vippse siden han hadde lagt ut for alle. Alle tok opp telefonen, bortsett fra venninnen min. Hun så på meg og sa at jeg betalte siden jeg hadde invitert henne med. Jeg var student mens hun var i fast jobb. Jeg kunne såklart spandert, men ikke når det blir tatt for gitt. Så hun endte opp med å betale for seg selv. Anonymkode: e871e...d42 Supert at du sto opp for deg selv. Skulle gjerne vært mer som deg. Jeg kjenner meg selv godt nok til at jeg vet at jeg hadde blitt så satt og paff at jeg hadde vippset på ren automatikk 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 16. januar 2022 #3619 Del Skrevet 16. januar 2022 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Mulig jeg har skrevet denne før, men her kommer den: Var på hyttetur med en venninnegjeng for mange år siden. Vi stoppet på en butikk og handlet mat felles, og alle spleisa på regninga. Da vi skulle hjem ville en av jentene ha tilbake penger av oss andre, fordi hun ikke hadde forsynt seg av smøret eller drukket av saften. Hun hadde da regnet ut hva saft og smør kostet og skulle ha en liten sum fra hver av oss for dette. Hun ble dritsur fordi vi lo og trodde det var en spøk, og alle måtte pent betale henne. Anonymkode: edef3...b55 Lurer på hvordan slike mennesker er ellers? Det høres utrolig ut å kreve penger for noe så lite. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #3620 Del Skrevet 16. januar 2022 Peonjenta skrev (1 time siden): Lurer på hvordan slike mennesker er ellers? Det høres utrolig ut å kreve penger for noe så lite. Akkurat denne dama er veldig spesiell på mange områder. I tillegg til å være gjerrig så har hun snyltet fryktelig mye på sine venninner opp gjennom. Hun hadde alltid ti kroner for lite, hadde ikke nok penger til billetten, ba andre legge ut for henne osv, og betalte aldri tilbake. Hun skulle alltid sitte på og bli hentet ved døra. Var aldri klar når vi kom, da måtte hun bare dusje først ol. I tillegg laget hun drama og konflikter av den minste ting. Har ingen kontakt med henne i dag, og hun har vel dessverre klart å skyve fra seg de fleste av sine tidligere venner. Anonymkode: edef3...b55 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå