Gå til innhold

Dele gjerrigknarkhistorier fra jobb og privatliv?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest envillen
På 17.3.2009 den 13.50, FrizzleSizzle skrev:

Jeg tror kanskje ikke dette fenomenet alltid er utslag av gjerrighet, men at tanken på å få noe gratis er så innmari forlokkende for noen. De kan fint kjøpe dyr mat i kantina, fremfor å ha med seg billig matpakke, men synes det er stor stas når de sparer en tier på å ta med seg en dorull.

Ja er enig med deg, kanskje dårlige holdninger og moral? Bare jeg klare å få/ta/stjele, driter jeg i hva andre får eller møter etter meg- holdning som e veldig egoistisk og ganske synd.  syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
På 17.3.2009 den 13.50, FrizzleSizzle skrev:

Jeg tror kanskje ikke dette fenomenet alltid er utslag av gjerrighet, men at tanken på å få noe gratis er så innmari forlokkende for noen. De kan fint kjøpe dyr mat i kantina, fremfor å ha med seg billig matpakke, men synes det er stor stas når de sparer en tier på å ta med seg en dorull.

Ja, og noen får vel en slags rus av å naske.

Anonymkode: ea2ae...d2b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er en vennegjeng som ofte henger sammen i helgene. Vi har som regel en veldig avslappet stemning hvor vi tar noen øl og bestiller en pizza eller to. Som regel er ikke ting planlagt i detalj, men det blir tatt litt på sparket. Ofte ender det med at vi spleiser på noe mat, men det ene paret i gjengen er visstnok ALDRI sultne. De sier som regel at de har spist og står over. Så da spleise vi andre. Men det som ALLTID skjer er at det paret som ikke vil være med på pizzaen  spiser restene etter at vi andre er ferdige. Typisk kommentar er " Det er så dumt å la mat ligge igjen, så da får jeg vel ta en bit eller to jeg også, selv om jeg ikke er sulten". Det virker så kalkulert og bevisst, og jer irriterer meg grønn over at det går ann å være så smålig. 

Anonymkode: 9eea2...ca6

Er de fattige? Bruker de mye penger på øl når dere treffes?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og familien har vært på hytta denne uka. Broren min og hans barn var på besøk på hytta i flere dager, og vi spanderte alt av mat, drikke og snacks. Broren min hadde kjøpt med noen kartonger med sjokolademelk, fordi barna hans helst vil ha det. Det satt jammen langt inne å spandere et glass sjokomelk på mine barn! Han ble rett og slett irritert fordi barna mine fikk smake av det lille han hadde med seg. Utrolig smålig! 🙄 

Anonymkode: edef3...b55

Dette er en grunn til at jeg aldri gidder det styret med å dele mat på turer. Kjøp egen mat, ferdig med det. 

Regnestykkene blir alltid skeive skal man dele mat, gi bort mat etc. Mange er så opphengt i dette.

Anonymkode: ccbdb...b9f

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

(Mange år siden) En bekjent spurte om å få låne en 100 lapp, av en felles kompis, på kvelden for å kjøpe brød. Han fikk låne en, og da han hadde betalt lå han vekslepengene i lommeboken. Da kommenterte kompisen min at «du har jo bankkort» han svarer da tørt og bittelitt frekt.. «det er jo gebyr på dét etter fem»

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er en grunn til at jeg aldri gidder det styret med å dele mat på turer. Kjøp egen mat, ferdig med det. 

Regnestykkene blir alltid skeive skal man dele mat, gi bort mat etc. Mange er så opphengt i dette.

Ja skjønner deg godt! 

Vi spanderer alltid på gjester, og har egentlig aldri opplevd at gjester blir altfor lenge og eter oss ut av huset.

Det er bare min bror som har gjerrige tendenser i familien, og det kommer alltid fram på sånne småting som det med sjokolademelka. Litt komisk egentlig😆 

Anonymkode: edef3...b55

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lokale kiwi butikk. De har kjøpt inn altfor mye jordbær og annonserer kassesalg for 200. Jeg vurderte å sylte, men gidder ikke en hel kasse, så jeg spurte om jeg kunne få kjøpe halv kasse for 100. Men det gikk ikke. Dette var lørdag kveld og mandag morgen kommer bærene til å gå i søpla. (i følge hun som satt i kassa) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg snur problemstillingen litt, og spør om jeg er en gjerrigknark:

Det gjelder ette med å dele regningen likt på restaurant. Her er noen eksempler: Vi er på tapas-restaurant. Jeg bestiller to småretter og en brus. De andre bestiller tre småretter, dessert og vin. Eller jeg kan bestille en salat, mens de andre bestiller en full hovedrett og drikker vin.

Er jeg gjerrig når jeg da føler at det blir litt urettferdig at jeg skal betale like mye som de andre? Det hadde ikke vært et problem hvis det bare var én gang, men det blir jo et mønster.

Anonymkode: f63b5...a17

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi er en vennegjeng som ofte henger sammen i helgene. Vi har som regel en veldig avslappet stemning hvor vi tar noen øl og bestiller en pizza eller to. Som regel er ikke ting planlagt i detalj, men det blir tatt litt på sparket. Ofte ender det med at vi spleiser på noe mat, men det ene paret i gjengen er visstnok ALDRI sultne. De sier som regel at de har spist og står over. Så da spleise vi andre. Men det som ALLTID skjer er at det paret som ikke vil være med på pizzaen  spiser restene etter at vi andre er ferdige. Typisk kommentar er " Det er så dumt å la mat ligge igjen, så da får jeg vel ta en bit eller to jeg også, selv om jeg ikke er sulten". Det virker så kalkulert og bevisst, og jer irriterer meg grønn over at det går ann å være så smålig. 

Da hadde jeg faktisk trykt i meg så mye mat at det ikke ble noe igjen 😂 

Anonymkode: b53e7...ece

• Liker 49
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, og noen får vel en slags rus av å naske.

Ja, no sånt. Tror faktisk det blir en slags "sykdom" hos enkelte

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg snur problemstillingen litt, og spør om jeg er en gjerrigknark:

Det gjelder ette med å dele regningen likt på restaurant. Her er noen eksempler: Vi er på tapas-restaurant. Jeg bestiller to småretter og en brus. De andre bestiller tre småretter, dessert og vin. Eller jeg kan bestille en salat, mens de andre bestiller en full hovedrett og drikker vin.

Er jeg gjerrig når jeg da føler at det blir litt urettferdig at jeg skal betale like mye som de andre? Det hadde ikke vært et problem hvis det bare var én gang, men det blir jo et mønster.

Anonymkode: f63b5...a17

Nei. Jeg hadde aldri giddet dele regningen på antall hoder, jeg skal betale for det JEG har spist og drukket. Jeg som bare drikker vann nekter å betale for alkoholen til andre altså.. 

Anonymkode: 72d08...9c2

• Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da hadde jeg snakket med de andre i gjengen, og blitt enige om å putte restene i veska før grådigperene/snylterne fikk forsynt seg :) La oss si at dere er 4 som har betalt for maten, og det er 4 biter igjen, så tar dere 1 bit hver i veska (ha med brødpose til å pakke inn maten med) mens dere sier "det blir godt ha til nattmat" :spise: 

Men føler meg veldig smålig selv hvis jeg skal lage en sak ut av dette med de andre. Vil ikke være en slik person selv, så da går jeg i stedet rundt og irriterer meg 🤪

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er de fattige? Bruker de mye penger på øl når dere treffes?

De er ikke fattige, men gjerrige. Bruker ikke penger hvis de kan slippe, men kjøper seg f. eks øl ute på byen. Så de har råd til pizza hvis de vil. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har vært bort i det samme. Løste det med å bestille rullekebab med 1 pr stk, ingen gidder å spise restene av en annes kebab. 

Anonymkode: f4c1a...0bd

• Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er de som er gjerrige dersom de forventer at du skal sponse deres dyre mat og drikke. Jeg ville valgt å betale kun for det jeg selv spiser og drikker.

Enig, å dele en regning i 2 er ofte helt feil. Man spiser og drikker forskjellige ting.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, Absol skrev:

Min lokale kiwi butikk. De har kjøpt inn altfor mye jordbær og annonserer kassesalg for 200. Jeg vurderte å sylte, men gidder ikke en hel kasse, så jeg spurte om jeg kunne få kjøpe halv kasse for 100. Men det gikk ikke. Dette var lørdag kveld og mandag morgen kommer bærene til å gå i søpla. (i følge hun som satt i kassa) 

Tilbudet var 200 for en kasse, ikke 100 for en halv eller 16 for en kurv. Den gode prisen fikk du ved å kjøpe mer av gangen, altså en hel kasse.

Så her var det heller du som var den gjerrige ved å lage et eget tilbud til deg, framfor å benytte det som var eller kjøpe 6 løse kurver til stk pris.

Anonymkode: 8415a...ea2

• Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Løs det med vipps 😄 vent til kvelden er ferdig med å dele regninga. Alle som har spist legges inn på vipps gjør opp på slutten av kvelden. så må hun legges inn siden hun har spist. 

• Liker 34
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...