Gå til innhold

Barnet mitt blir psykisk mishandlet!

Fremhevede innlegg

Gjest ¤bella¤
Skrevet

Vi bare si at jeg håper det virkelig ordner seg for deg og datteren din.

Helt utrolig at moren kan vær så egoistisk når hun ser at stefaren ødelegger jenta deres.

Videoannonse
Annonse
Gjest Mea Culpa
Skrevet (endret)

Skal man tro Fri-rettshjelp.no saa burde du ha krav paa hjelp.

SAKER UTEN BEHOVSPRØVING

I følgende tilfeller gjelder ingen inntekts- eller formuesbegrensninger for å kunne få innvilget fri rettshjelp:

PRIVATE PARTER I BARNEVERN SAKER

Saker for fylkesnemnda for sosiale saker om omsorgsovertakelse, samværsrett og fratakelse av foreldreansvar m.m - og hvor barnevernet har startet forberedelse av sak for fylkesnemnda, fattet midlertidig vedtak om plassering utenfor hjemmet eller foreløpig forbud mot flytting av barn som bor utenfor hjemmet.

Lykke til! Haaper det ordner seg.

Endret av Mea Culpa
Skrevet
Skal man tro Fri-rettshjelp.no saa burde du ha krav paa hjelp.

SAKER UTEN BEHOVSPRØVING

I følgende tilfeller gjelder ingen inntekts- eller formuesbegrensninger for å kunne få innvilget fri rettshjelp:

PRIVATE PARTER I BARNEVERN SAKER

Saker for fylkesnemnda for sosiale saker om omsorgsovertakelse, samværsrett og fratakelse av foreldreansvar m.m - og hvor barnevernet har startet forberedelse av sak for fylkesnemnda, fattet midlertidig vedtak om plassering utenfor hjemmet eller foreløpig forbud mot flytting av barn som bor utenfor hjemmet.

Slik jeg leser dette gjelder det fri rettshjelp for foreldre uavhengig av deres inntekt hvis barnevernet har initiert sak om omsorgsovertakelse osv for barn de har omsorgen for. Altså partene er enkeltperson mot staten.

I tilfellet i tråden her er det ikke barnevernet som intiterer omsrogsovertakelsen, men far. Partene er far og mor.

Mulig du kan få "med" barnevernet på at de initierer omsorgsovertakelse, og at de vurderer deg som kandidat til å plassere barnet hos? Da vil barnevernet ta regningen med det juridiske arbeidet. Mor vil da få fri rettshjelp. Usikker på om far får det da han ikke har omsorgen.

Skrevet

Dersom du har fått tilbakemelding fra advokat om at du må påregne på betale omkostningene, så tror jeg sikkert at det stemmer. Jeg håper virkelig at du prioriterer å bruke noe midler på dette, for det er din datters liv og fremtid verdt! Det er ikke sikkert det vil ta så mange advokattimer å få det gjort. Kan være at det er nok at de skriver et brev eller så, eller gir deg råd på hvordan gå fram. Tror du har en veldig god sak. Ikke stopp her, kjære deg.

Skrevet

Jeg har ingen gode råd dessverre, jeg vil bare ønske deg lykke til Daft. Du virker som en ansvarlig og bra pappa. Håper jenta di får komme og bo hos deg fortest mulig, og at mor slutter å sabotere.

Gjest Gjest_Jente 16_*
Skrevet

Vokste opp med mye av det du har skrevet her, og mye annet. Jeg har desverre ikke flere råd enn de som allerede er gitt, jeg håper bare du får henne ut derifra, fort. Det skulle ikke vært sånn, at barn må gå igjennom slike ting. Selvfølgelig ikke voksne heller, men som voksen kan du iallefall gjøre noe, og det er det som er poenget - du er den voksne her, gjør noe.

Gjest Gjest
Skrevet
Siste nytt er at moren nok en gang har ombestemt seg. Dette etter at både hun og jeg har snakket med vår datter om at hun skal flytte hos meg om tre uker. Dette er noe hun fikk glede seg til i drøyt ett døgn før hun fikk ny beskjed om at hun likevel ikke får flytte.

Selv fikk jeg beskjed for et par timer siden, og tok så umiddelbart kontakt med advokat. Selv om jeg blant annet fra NAV har fått beskjed om at det er fri rettshjelp i slike saker, fikk jeg fra advokaten beskjed om at jeg tjente for mye til å motta fri rettshjelp. Mulig det, men jeg tjener ikke i nærheten nok til å ha råd til å bruke 1590 kroner i timen hos advokat. Litt usikker på hva jeg skal gjøre nå.

At mor stadig ombestemmer seg er bare til din og barnets fordel om det går så langt at det blir sak ut av det.

I vårt tilfelle ombestemte også mor seg stadig vekk. Riktignok ikke annehver dag, men ca annehver mnd. I 2 år ble barna lovt å få flytte til meg, men når flytting nærmet seg ombestemte hun seg igjen. Fagfolk tok da tak i saken og fortalte henne rett og slett at hun ikke kunne hold på på den måten fordi det gikk ut over barna.

Jeg antar mor vil innse dette også i deres tilfelle.

Men hold oss oppdatert. Det virker som om du har fokus på de riktige tingene, og jeg er overbevist om at dere vil vinne om du fortsetter å holde trykket oppe.

Ftt

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg må bare få uttrykke min store beundring for deg Daft! Jeg synes du har oppført deg eksemplarisk i situasjonen du har kommet i, og du har åpenbart en kjemperessurs i deg selv. Lykke til, håper du snart har datteren din hos deg og dere kan begynne en ny fremtid sammen :) .

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Har tenkt på, og lurer på hvordan det går med dere? Er du her daft, eller noen andre som vet?

Gjest Grafica
Skrevet

Har også tenkt masse på deg Daft, håper det går bra med deg og lille datteren din :klemmer:

Gjest Poker face
Skrevet (endret)

uff, trist lesing :tristbla:

jeg ville gjort alt i min makt å fått ungen hjem. om det så blir rettsak!

stakkars jente og stakkars deg. du må jo føle deg hjelpesløs, kan jeg tenke meg.

barnemoren er ikke frisk, og da har du helt klart rettigheter. barnevernet hjelper deg skritt for skritt. masse lykke til.

jenta di fortjener å få det bedre.

Endret av Poker face
Skrevet

Mye kan skje på en uke. Lurer fælt på hvordan det går, men håper det ordner seg til det beste for barnet.

???

Gjest Gjest_Ulrikke_*
Skrevet

Hvordan går det?

Håper alt ordner seg :)

• 1 måned senere...
Gjest Gjest_libra_*
Skrevet

Hei.

Dette er en svært trist og meget alvorlig situasjon for din datter. Etter virkningene av en slik psykisk mishandling over tid er katastrofale. Som du nevnte så tror jeg at det er trygghet,kjærlighet og aksept din datter trenger aller mest nå.

Dette er faktisk akutt for din datters fysiske og mentale helse nå og senere i livet.

Jeg er selv offer for psykisk mishandling og ambivalens fra min stemor i oppveksten. Dette pågikk til jeg var 13-14 år gammel. Da fikk jeg endelig flytte til min biologiske mor etter samtykke fra min far. Endelig fikk jeg fri fra helvete. Men en glemmer aldri.I dag er jeg 25 år gammel og

plagene jeg lever med nå er mange og alvorlige. De viste seg allrede i barndommen.

Det jeg vil si er at jo tidligere datteren din får den tryggheten og kjærligheten hun fortjener desto større er sjangsen for at hun vil mestre livet sitt i voksen alder.

Du må stå på. Å gjøre alt i din makt for at datteren din skal få flytte til deg. Kontakt en advokat som kan hjelpe deg videre. Det er hvordan barnet har det som er det sentrale i saken din. Ikke om det du gjør kan oppfattes som hevn. Husk at du vet selv hvem du er og hva du står for.

LYKKE TIL.

Skrevet

Vil bare si lykke til til deg og din datter! Håper alt ordner seg og at hun får komme og bo hos sin utrolige far! :klappe:

Skrevet

Hei.

Tenkte jeg kunne komme med en liten oppdatering her, om det skulle være interesse for det. Jeg har vært i kontakt med advokat, men det ga meg ikke akkurat mersmak. Advokaten ba meg ta ibruk metoder jeg rett og slett ikke kunne akseptere. Blant annet ville hun at jeg ikke skulle sende jenta hjem igjen etter påskeferien. Sett fra et juridisk ståsted mente hun at jeg hadde rett til å gjøre dette, basert på min bekymring og i tillegg naturligvis at vi hadde en muntlig avtale om at det skulle bli slik. Jeg vet at et slik stunt ville ødelagt mitt forhold til moren totalt, og det kommer det ekstremt lite godt ut av - både for oss to og for jenta mi. Jeg hadde antakeligvis også blitt anmeldt, og jeg så for meg at det i verste fall kunne føre til at jeg fikk se mindre til henne enn det jeg allerede gjør. Fordi jeg var så tydelig på at dette for meg ble en uakseptabel metode, stilte advokaten spørsmålstegn rundt hvorvidt jeg egentlig ville dette. Det er jo jobben deres, men jeg synes det er vanskelig å kjøre et så kynisk løp som det ble lagt opp til.

Jeg har brukt mye tid på å prate med moren for å prøve å forstå hvor alvorlig ting kan bli. Dattera fortsetter å spørre hver eneste dag om hun kan flytte oppover hit, og dette har tydeligvis gått inn på moren - som nå endelig igjen har sagt seg enig i at det er til vår datters beste å komme hit. Vi har avtalt at hun skal komme hit i sommer, og starte høstens nye skoleår på ny skole i Trondheim. Hennes nåværende skole er informert om dette, og jeg føler at ting har begynt å falle på plass. Skal likevel få sendt nedover en avtale som må underskrives, slik at det ikke skal skje en helomvending enda en gang.

Nå er jeg på utkikk etter ny leilighet (med to soverom) og det er vel en minst like vanskelig jobb som det andre vi har vært gjennom. Om noen har noe i Trondheim, må dere gjerne sende meg en melding :)

Gjest Linn Yvonne
Skrevet

Vil bare ønske dere lykk til begge to, jeg krysser fingrene for at du får omsorgen for jenten din.

Du virker som en helt utrolig far som tar ansvar for sitt barn :)

Stå på, jeg heier på deg !!

Gjest Grafica
Skrevet

Så godt med en oppdatering, jeg har tenkt på dere. Jeg er virkelig imponert over deg Daft, jeg blir glad av å vite at det fortsatt finnes menn som deg. Datteren din er kjempeheldig som har deg :)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har også tenkt på dere Daft, og det var fint du kom med en oppdatering - gjør det gjerne igjen senere også! Håper alt ordner seg til slutt. Få den skriftlige avtalen i havn så fort som mulig!! Stor klem :) .

Gjest Gjest
Skrevet
Hei.

Tenkte jeg kunne komme med en liten oppdatering her, om det skulle være interesse for det. Jeg har vært i kontakt med advokat, men det ga meg ikke akkurat mersmak. Advokaten ba meg ta ibruk metoder jeg rett og slett ikke kunne akseptere. Blant annet ville hun at jeg ikke skulle sende jenta hjem igjen etter påskeferien. Sett fra et juridisk ståsted mente hun at jeg hadde rett til å gjøre dette, basert på min bekymring og i tillegg naturligvis at vi hadde en muntlig avtale om at det skulle bli slik. Jeg vet at et slik stunt ville ødelagt mitt forhold til moren totalt, og det kommer det ekstremt lite godt ut av - både for oss to og for jenta mi. Jeg hadde antakeligvis også blitt anmeldt, og jeg så for meg at det i verste fall kunne føre til at jeg fikk se mindre til henne enn det jeg allerede gjør. Fordi jeg var så tydelig på at dette for meg ble en uakseptabel metode, stilte advokaten spørsmålstegn rundt hvorvidt jeg egentlig ville dette. Det er jo jobben deres, men jeg synes det er vanskelig å kjøre et så kynisk løp som det ble lagt opp til.

Jeg har brukt mye tid på å prate med moren for å prøve å forstå hvor alvorlig ting kan bli. Dattera fortsetter å spørre hver eneste dag om hun kan flytte oppover hit, og dette har tydeligvis gått inn på moren - som nå endelig igjen har sagt seg enig i at det er til vår datters beste å komme hit. Vi har avtalt at hun skal komme hit i sommer, og starte høstens nye skoleår på ny skole i Trondheim. Hennes nåværende skole er informert om dette, og jeg føler at ting har begynt å falle på plass. Skal likevel få sendt nedover en avtale som må underskrives, slik at det ikke skal skje en helomvending enda en gang.

Nå er jeg på utkikk etter ny leilighet (med to soverom) og det er vel en minst like vanskelig jobb som det andre vi har vært gjennom. Om noen har noe i Trondheim, må dere gjerne sende meg en melding :)

Takk for oppdatering.

Det sitter mange her som værker etter å få høre hvordan det har gått.

Første avsnitt:

Helt enig med deg. Ikke gjør noe som kan sees på som lovbrudd. Det er så mikroskopiske muligheter for å få noe positivt ut av det, at det ikke er barnets beste å ta en slik sjanse. Tenk langsiktig selv om det er vondt å ikke kunne gjøre noe veldig raskt.

Andre avsnitt:

Igjen enig med deg. Forsøk å få frem en skriftlig avtale SÅ FORT SOM MULIG hvor det står at jenta flytter til deg en gitt dato. Det er ikke usansynlig at moren kan ombestemme seg igjen, men om det er en dato litt frem i tid er det KANSJE større mulighet til å få gjennom en slik avtale.

Tredje avsnitt:

Jeg studerte i Trondheim, men den leiligheten (på Bakklandet) er nok opptatt nå :)

Forøvrig synes det som om du ikke har noen intensjoner om å frata barnet samvær med moren (dvs at du ønsker fortsatt at forholdet dem imellom skal bli bedre og at moren skal bli frisk slik at det ikke skjer overgrep). I så tilfelle tror jeg Foreningen 2 Foreldre (F2F) er det riktige stedet å henvende seg for å få kontakt med en oppegående advokat som prioriterer barnet og samarbeidet. Hvis du derimot prioriterer deg selv fremfor barnet og samarbeidet finnes det andre organisasjoner for aleneforeldre som er dyktig i å skape konflikter som skaper en evigvarende krig. Men du virker VELDIG oppegående og jeg har full tiltro til at du også i fortsettelsen prioriterer din datter med alt det medfører av gleder over at barnet har nær og hyppig kontakt med den andre forelderen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...