Gå til innhold

Barnet mitt blir psykisk mishandlet!

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Grafica
Skrevet

Uff, for en fæl situasjon for lille jenta di! Har dessverre ikke noen gode råd, men vil ønske deg og datteren din all mulig lykke. Hun fortjener en pappa som er glad i henne og er der for henne hele tiden i et hjem hvor hun er trygg og lykkelig, ikke en maktgal stefar som gjør hjemmet om til et skrekksted! Stakars liten.

Skrevet

Har lest hele innlegget ditt, bare halvparten av svarene; risikerer å repetere.

Forslag til løsning er naturligvis å ta jenta di til deg.

Da må man kontakte sosialkontor/barnevern/eks-svigermor - hele røkla - i den kommunen ungen din bor. Du må også kontakte de samme instansene i din hjemkommune. Veldig bra hvis du får eks-svigermoren din på din side; skrifitlig eller ikke.

Eks-svigermoren din er viktig her. Kan du få henne til å forstå at det er bra for hennes barn og for hennes barnebarn at jenta di bor hos deg, i det minste for en stund?

En rettssak er dritt for menn, når det gjelder ansvar for barn. Kan du fortsatt sweet-talke moren?

Det er skikkelig sjeldent at barn sier rett ut at de heller vil være med en forelder enn den andre. Jeg kan ikke her se hva jenta di egentlig tenker. Og hvorfor har du ikke tidligere prøvd på å ha henne mer hos deg? Kanskje har du allerede svart på dette i poster jeg ikke har lest. Men jeg tenker... jeg tenker at du virker som en skikkelig bra far, men at du burde snakke mer seriøst med jenta di når du har henne. Hun kunne fortalt deg dette før.

Hvis du vil ha henne hos deg, løses dette ved hjelp av sosialkontor, barnevern og/eller bup (med din eks-svigermors støtte) - bor du i en liten kommune i nord, kan du forlange at en tverrfaglig kommité blir satt opp for dere. Du kan spørre hvilken som helst instans; de har plikt til å gjøre det.

Lykke til.

Gjest Gjest
Skrevet

Hei Daft.

Jeg er far og har vært i en tilsvarende situasjon som deg. Og det endte med at jeg overtok omsorgen for mine 2 barn.

Jeg kan ikke si hva som er "riktig" og "galt" mht hvordan du skal gå frem for å løse problemet fordi det er store individuelle forskjeller i sak til sak. Da våre barn fikk problemer ble jeg innkallt av BUP for foreldresamtaler. Dette lot seg gjøre fordi jeg bodde i umiddelbar nærhet av barna. Jeg ble direkte oppfordret til å fortsette den nære kontakten jeg hadde med barna (selv om ex'en satt ved siden av og hadde gjort hva hun kunne for å begrense samværet). Flere år senere kontaktet jeg barnevernet, men de valgte å legge vekk saken uten noen som helst undersøkelse (mor fikk bare et brev om at saken var henlagt). Dette bekrefter at fedre har veldig liten påvirkning gjennom f.eks. etater som barnevernet om det er noe vi ønsker å utbedre for barna. De ville ikke engang se/høre hvilke beviser jeg hadde for mishandlingene.

Jeg har heller ikke lest alle innleggene, men antar at du i første omgang ikke har andre alternativer enn å kontakte BUP og barnevernet. Disse etatene skal i utgangspunktet kunne utveksle noe informasjon om dette synes nødvendig. At du har klart å opprette god kontakt med dine tidligere svigerforeldre skal du bruke for alt det er verd for å bedre situasjonen for deres datter. Men du må altså få hjelp fra ex- svigerforeldre, BUP og andre ettersom du er far. Har du kontakt med andre i jentas nærmiljø bør du naturligvis snakke med dem også. Du kan også kontakte skolen og høre hvordan jenta klarer seg ettersom du har rett til denne form for informasjon. Mange rektorer ser ikke like tradisjonelt på dette med mødre/fedre når det gjelder barnas beste. Mulig du derfor kan få informasjon som bedrerer din sak for å kunne ivareta din datter på en bedre måte enn det hun blir ivaretatt på idag.

Hvis du får en mer eller mindre samlet uttalelse (enighet blandt de andre som kjenner saken) som tilsier at du bør overta omsorgen vil sansynligvis også barnevernet innse at noe bør gjøres. Men barnevernet er ikke i en situasjon hvor de på eget iniativ kan flytte omsorgen fra en forelder til en annen (slike endringer er mer kompliserte og involverer delvis rettsvesen, etc). Barnevernet kan etter å ha samlet uttaleser fra de andre partene, kunne anbefalle/overtale en flytting.

For vårt vedkommende løste problemet seg ved at det i starten ble avtalt "midlertidig flytting". I denne perioden valgte vi utradisjonelle løsninger mht bidrag og barnetrygd slik at ikke moren skulle føle at noe var fratatt henne. Det er ofte vanskeligere for en mor å gi fra seg omsorgen enn det er for en far fordi hele samfunnet med venner, naboer, familie, etc, etc, forventer at barna skal bo hos mor. Det er bare de sterkeste mødrene som klarer å velge en løsning med flytting/deling av omsorgen. Prøv derfor å overbevis moren om at hun ikke mister noe, men isteden tilfører jenta noe, OG AT FLYTTINGEN KAN OMGJØRES OM DET VISER SEG AT JENTA BØR BO HOS MOREN. Dermed har mor fortsatt et håp om at ting kan bedre seg både for henne og jenta. Det er lettere å svelge.

Skrevet

Jeg ville bedt om at din eks-svigermor har henne hos seg umiddelbart.

Og dratt dit så fort som mulig for å hente jenta hjem, du vet at moren vil gi deg hovedansvaret.

Men samtidig anmode eks-svigermor om å sende bekymringsmelding uansett, med tanke på halvsøsteren hennes. Hun skal heller ikke behøve å vokse opp i slike forhold.

Skrevet

Skaff deg en god advokat! Dersom din xsvigermor mener at hennes datter ikke klarer å ta seg av ditt barn vil nok dette hjelpe dersom du går til sak for å få din datter. Kontakt barnevernet slik at de blir innvolvert!

Lykke til!

Skrevet

Takk for gode og interessante svar, alle sammen. Jeg setter umåtelig stor pris på det.

Det skjer ting her nå. Fikk i fire-tiden i natt en tekstmelding om at "Du vinner. Vi er redd for å miste XXX også om du kobler inn barnevernet.". Prøvde å forklare henne at dette ikke er noen form for konkurranse som vi skal legge masse stolthet i, men ene og alene noe vi begge må gjøre sammen for vår felles datters eget beste. Det kom frem at denne stefaren allerede har mistet omsorgen for et barn fra et tidligere forhold. Moren til dette barnet slet med narkotikaproblemer og mistet omsorgen, og han ble ikke vurdert som kapabel til å overta den - så det barnet bor nå hos fosterforeldre og han har ingen kontakt med den sønnen. Nettopp på grunn av dette er de naturlig nok livredde for at BV skal blandes inn, da de naturligvis frykter at de mister den daglige omsorgen begge barna.

Jeg føler meg egentlig forferdelig kjip som "truer" med barnevernet når jeg vet at eksen min har det forferdelig vanskelig for tiden, og hun er virkelig oppriktig lei seg for tiden - men som jeg tydelig presiserte for både mor og stefar i går, så var det stefar som var hovedproblemet her. Ga tydelig uttrykk for at jeg aldri ville akspetere at hun bodde sammen med en mann som gjorde forferdelige ting mot min lille jente.

Skrevet

Du har gjort det riktige, dette blir mye bedre for datteren din. Det er ingen grunn til å ha dårlig samvittighet, om mor ikke greier å vurdere hvor barnet har det best uten at du må dra inn andre, så har du all rett til å si at du kommer til kontakte barnevernet.

Svigermor får vurdere om hun evt. skal sende inn bekymringsmelding for det andre barnet også senere, men det er vel kanskje ikke noen umiddelbar fare siden barnet er for lite til å mishandles psykisk (?).

Skrevet
Og hvorfor har du ikke tidligere prøvd på å ha henne mer hos deg? Kanskje har du allerede svart på dette i poster jeg ikke har lest. Men jeg tenker... jeg tenker at du virker som en skikkelig bra far, men at du burde snakke mer seriøst med jenta di når du har henne. Hun kunne fortalt deg dette før.

Jeg kan love deg at jeg har forsøkt å ha henne her så ofte som overhodet mulig, og det har vært tilfelle helt siden hun var bittelita. Jeg og moren har ikke vært sammen etter at jenta ble født. Problemene der hjemme har for alvor eskalert etter at det kom en ny baby i huset. Jeg har mistanker og indikasjoner som tyder på at stefaren rett og slett ønsker dattera mi ut av huset, og at det kan være motivasjonen for å sørge for at hun mistrives veldig. Dette nye barnet er jo bare et halvår gammel, så det er begrenset hvor mye jeg kunne ha rukket å få med meg siden den gang, men hun har vært hos meg i høstferien, i jula og i vinterferien. Jeg har en jobb, og hun går på skole - så noe særlig kontakt utover dette blir vanskelig når vi bor i to forskjellige kanter av landet. De gangene hun har vært her har hun fremstått som verdens lykkeligste lille jente. Hun smiler og ler og har det rett og slett veldig godt.

Det jeg kanskje burde ha reagert på er at hun sjelden eller aldri vil svare skikeklig på direkte spørsmål om hva hun gjør når hun er hjemme og hvordan det går der. Hun gir veldig utydelige svar som "det går bra", før hun snakker seg bort fra tema. Det skal sies at hun er en jente som lever noe voldsomt i nuet, og at hun sjelden gidder å prate om snøen som falt i fjor - sånn rent generelt. Har derfor ikke lagt så mye i dette.

Jeg har aldri sett på den familiesituasjonen hun er i nå som ideell, men jeg har helt oppriktig trodd at hun likevel har det bra. Hun har ikke vist tegn til noe annet de gangene hun har vært hos meg. Men nå er jo heller ikke jeg noen barnespykolog, så det finnes kanskje andre som hadde fanget opp signler jeg har oversett. Det er vanskelig for meg å tro noe særlig om.

Gjest Gjest
Skrevet

Siden moren har ringt deg og fortalt om problemene, så burde det vel løse seg med å få omsorgen. Var jo det hun ville??

I mellomtiden burde kanskje datteren din bo hos mormor??? Ring barnevernet IDAG!!!!! Din datter har ikke tid til at du skal tenke...du må handle, og det NÅ!

Skrevet

Jeg ringte barnevernet IGÅR!

Har snakket med mor igjen nå. Hun har igjen snudd og vil nå la jenta mi flytte til meg. Det at hun er så livredd barnevernet som hun åpenbart er, er jo bare en sterk indikasjon på at ting ikke er som det skal. Jeg jubler ikke enda, fordi jeg forhandler med Vingle-Petters høyborg, men ting ser brått mye bedre nå enn det gjorde i går på denne tiden.

Gjest Gjest
Skrevet

Mulig dette er svart på...Men om mor synest det er greit. Hvorfor henter du ikke bare din datter?? Ta ut ferie, søk permisjon...

Så kan man heller søke om mer foreldreansvar senere.??

Eller spørre mormor til barnet om datteren din kan bo der litt, til du får ordnet opp i mer og får henne til deg?

Gjest Grafica
Skrevet

Husk på at det er masse papirarbeid som må til, skolebytte, registrering av flytting og registrering av at du overtar daglig omsorg osv osv.

Skrevet

Håper for deres skyld at mor ikke vingler mer nå.

Kan du få permisjon fra jobb og hente jenta di ganske så raskt?

MÅ alle papirer være i orden før hun kan flytte oppover da?

De kan vel ordnes i ettertid ?

Gjest Gjest
Skrevet
Husk på at det er masse papirarbeid som må til, skolebytte, registrering av flytting og registrering av at du overtar daglig omsorg osv osv.

hvor kan en registrere overtakelse over daglig omsorg?

Gjest Grafica
Skrevet

Det vet jeg ikke, hehe. Men jeg regner med at det står et eller annet sted at mor har daglig omsorg, at hun får barnebidraget osv, og det skal hun jo ikke beholde om far overtar daglig omsorg for barnet.

Gjest Grafica
Skrevet
Håper for deres skyld at mor ikke vingler mer nå.

Kan du få permisjon fra jobb og hente jenta di ganske så raskt?

MÅ alle papirer være i orden før hun kan flytte oppover da?

De kan vel ordnes i ettertid ?

Akkurat det med skolebytte må jo hvertfall registreres, slik at hun kan begynne på ny skole med en gang.

Skrevet
Akkurat det med skolebytte må jo hvertfall registreres, slik at hun kan begynne på ny skole med en gang.

akuratt skolebytte er vel det minste problemet. Om han henter jenta si så er det å si ifra til skolen i nærmiljøet og gi beskjed til hennes nåværende skole.

Far melder flytting på jenta til folkeregisteret , og gir beskjed til nav. Når jenta er registrert på fars adresse så skal alle stønader gis til far, eller er det ikke så enkelt ?

Må det sendes inn papirer som mor skriver under på også?

Gjest Grafica
Skrevet

Akkurat det vet jeg ikke. Jeg bare husker en episode fra min barndom, hvor det begynte en ny jente på skolen min, som så ble borte i tre uker fordi hun ikke hadde papirene til å egentlig begynne der eller noe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...