Gå til innhold

Barnet mitt blir psykisk mishandlet!

Fremhevede innlegg

Skrevet

På skolen her så har det dukket opp barn, men det er ogs pga det er en del som er beredskapshjem på stedet vi bor. Da blir barn flyttet fort hjemmefra.

Derfor regner jeg det med skolebytte som ikke noe problem.

Men faren kan jo allerede nå si ifra til skolen at det vil begynne en 8 åring der om kort tid.

Videoannonse
Annonse
Gjest Grafica
Skrevet

Også finnes det sikkert andre her, som har bedre oversikt over dette enn meg, som kan gi TS bedre råd :Nikke: Jeg kom bare til å tenke på det.

Gjest Gjest
Skrevet
hvor kan en registrere overtakelse over daglig omsorg?

For det første.

IKKE !!!! bare hent barnet. Du kan bli straffet ihht loven om frihetsberøvelse.

Det hjelper heller ikke med en "avtale" som tilsier at barnet skal være hos deg en uke (eller tilsvarende) frem til dere får ordnet papirer.

Jeg skulle hente mine barn da moren dro avgårde med dem en jul. Politiet anbefalte meg å ikke gjøre det da det kunne bli sett på som frihetsberøvelse (selv om samværsavtalen sa at de skulle være hos meg).

a)

Jeg foreslår at du henter et skjema (kansje det ligger på internet) hvor du melder flytting av barnet fra morens adresse til din adresse. DETTE MÅ MOREN SKRIVE UNDER PÅ FØR DU KAN HENTE DIN DATTER. Lever det deretter til nærmeste folkeregister (hos mor eller hos deg) så fort som mulig.

Når det er gjort har du hendene fri til å hente datteren din.

b)

Ta en telefon til skolekontoret i kommunen du bor i og fortell saken slik den er FØR flytting. De ansatte i kommunen vil sansynligvis forstå problemet og forberede nærmeste skole på en ny elev ganske raskt (vis at du er forberedt til å ta ansvar ved å gjøre dette).

c)

Når flytte skjema er levert kan du kontakte NAV. De vil hjelpe deg med å fylle ut nødvendige skjema slik at ditt bidrag stoppes og du får tilsendt barnetrygd. Dette tar som oftest ca 6 uker (ihvertfall før NAV kaoset begynnte).

Når dette er gjort kan du fokusere 110% på din datter. Du har da overtatt omsorgen og må sansynligvis legge alle ressurser i din datters psyke. Hun vil sikkert føle seg litt fremmed i en overgangstid og uten venner. Det er da viktig at du får all den støtten du kan fra skole, SFO, naboer og andre. Men ikke gå og fortell om situasjonen til alle og enhver. Det finnes foreldre som i ubetenksomme øyeblikk kan finne på å snakke om hva din datter har opplevd, og du vil ikke at andre barn skal begynne å snakke om dette til din datter. Du må altså balansere dette med informasjon på en sånn måte at skole/SFO kjenner saken, men ikke ubetenksomme foreldre.

Lykke til.

Skrevet

Takk for hjelpen, folkens :)

Jeg skal i kveld ringe eks-sviger og be hun ta med alle skjema moren må skrive under på, og være der mens hun skriver under - og så sende dem oppover til meg. Det skal jeg iallefall spørre pent om, hvis ikke regner jeg med at jeg må reise nedover allerede denne uka.

Ansvaret for den daglige omsorgen blir jo også flyttet over til meg. Er det NAV som hjelper meg med dette? Er det én ting jeg virkelig ikke kan noe om, så er det skjemaer og typiske NAV-ting. Der henvender jeg meg fortsatt til mora mi om det er noe jeg lurer på.

Skrevet

Flyttepapirer bør helt klart være i orden, og du bør ha snakket med skolen. Dette er det eneste som må skje umiddelbart. Be om å få snakke med en saksbehandler i NAV og få høre alt du må gjøre i tillegg.

Da jeg var 13 ringte jeg min mor en uke før vinterferien og sa at jeg måtte flytte nå. Jeg flyttet i vinterferien, og dagen etter vinterferien begynte jeg på ny skole (i annen kommune). Så dette tar ikke lang tid.

Skrevet
Uff, for en fæl situasjon for lille jenta di! Har dessverre ikke noen gode råd, men vil ønske deg og datteren din all mulig lykke. Hun fortjener en pappa som er glad i henne og er der for henne hele tiden i et hjem hvor hun er trygg og lykkelig, ikke en maktgal stefar som gjør hjemmet om til et skrekksted! Stakars liten.

Burde du ikke ta kontakt med en advokat for å sikre at du får skrevet under og ordnet alle de riktige papirene på omsorgsovertakelsen? Jeg tenkre sånn i tilfelle moren igjen ombestemmer seg, om et halvår eller år eller noe sånt, har du papirene i orden så slipper du mye tull i fremtiden...

Gjest Gjest
Skrevet
Takk for hjelpen, folkens :)

Jeg skal i kveld ringe eks-sviger og be hun ta med alle skjema moren må skrive under på, og være der mens hun skriver under - og så sende dem oppover til meg. Det skal jeg iallefall spørre pent om, hvis ikke regner jeg med at jeg må reise nedover allerede denne uka.

Ansvaret for den daglige omsorgen blir jo også flyttet over til meg. Er det NAV som hjelper meg med dette? Er det én ting jeg virkelig ikke kan noe om, så er det skjemaer og typiske NAV-ting. Der henvender jeg meg fortsatt til mora mi om det er noe jeg lurer på.

a)

Folkeregisteret gir deg papirer mht flytting. Dette er papirene (dvs flyttemeldingen) som legges til grunn for hvor barnet bor og hvem som har omsorgen (barnets bosted legges til grunn for å avgjøre hvem som er bostedsforelder).

Dette er derfor det viktigste.

b)

NAV ordner bare med bidrag, barnetrygd, etc. Ingenting av det de gjør har noen juridisk påvirkning av bostedsløsning. De retter seg ett hva Folkeregisteres papirer tilsier, og Folkeregisteret er oppdatert 4-5 dager etter at flyttemelding er levert til dem.

c) Ta gjerne kontakt med skolekontoret imorgen og diskuter med dem hvilken løsning de kan tilby mht skoleplass og SFO. En god forberedelse gjør alt mye enklere når dagen kommer. Om du er stresset nå skal jeg love at det blir enda mer hektisk i de nærmeste dagene.

Gjest utlogget for anledningen
Skrevet

Jeg vil bare ønske deg lykke til. Jeg skulle ønske det var mer tak i min far da jeg var lita, livet hadde nok vært lettere om han hadde tatt tak i min situasjon hos min stefar.

Du gjør det rette, bare sørg for at du gjør det på rett måte som de andre her sier.

Lykke til!

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet

Når du har fått mor til å skrive under flyttemelding og har fått barnet inn på ny skole - da er jo tiden inne for å lage en samværsavtale med mor.

Jeg ville foreslått at du setter opp en avtale som skal gjelde, f.eks. i 2-3 år fremover og i denne avtalen skal det da stå at du har hovedomsorgen og at hun har samvær - aller helst i mormoren til barnets hjem (uten stefar). Denne avtalen tar du med deg til meklingskontoret. Er du "heldig" signerer hun der, er du ikke heldig må du gå rettens vei.

Hvis du fortsetter å gjøre alt ordentlig så vil du vinne denne saken, men bruk minst mulig trusler. Jeg synes allerede du har gjort mye bra ved å legge vekt på at det ikke er mor som er problemet men stefar - fortsett med det. Få henne til å innrømme dette - det styrker en eventuell fremtidig rettslig forføyning som hindrer tilbakeflytning til mor så lenge stefar fortsatt er der.

Når det gjelder saksbehandleren på barnevernet: jeg synes du har handlet meget raskt ut i fra hva du har fått vite om ditt barns situasjon - dvs. at du har tatt action ganske raskt. Du har kontaktet barnevernet, du har snakket med noen som er inne i situasjonen. De kan og skal derfor ikke bruke dette mot deg. Og en hvilken som helst advokat vil støtte deg i dette.

Det KAN være lurt av deg å kontakte en advokat som kan barnefordelingssaker - dette for å få hjelp til å sette opp en samværsavtale samt å "holde din sti" innenfor lover og regler. Dvs at advokaten kan fortelle deg hva du kan og hva du ikke kan gjøre.

Forøvrig ønsker jeg deg lykke til! Håper dette ordner seg til det beste for din datter, for det er jo det dette handler om. Jeg håper også moren etterhvert kan se hva hun utsetter sine barn for og få selvtillit nok til å forlate denne mannen som gjør henne ute av stand til å ta seg av sine egne barn.

Gjest Gjest
Skrevet

Vil bare støtte forslaget til Blondie65 som har tatt med et punkt som jeg har glemt.

Du bør naturligvis lage en samværsavtale som tilsier at barnet skal være hos dine ex-svigerforeldre når barnet har samvær. Om mor motsetter seg dette kan du nevne at barnet i motsatt tilfelle vil kunne nekte å reise tilbake for samvær. tryggheten til jenta de betyr aller mest, og om du nevner dette for ex-svigerforeldre tror jeg de har stor forståelse for ditt krav.

Et familevernkontor kan være behjelpelig med å sette opp en samværsavtale som fjerner NESTEN alle tenkelige konfliktsituasjoner i ettertid.

Forøvrig synes det som om du er en oppegående kar som ikke bærer nag til barnets mor. Om du beholder denne holdningen også etter at barnet har flyttet til deg vil du vinne jentas hjerte for altid og evig. Om jenta har sine kritiske holdninger til mor kan du bare støtte henne, men samtidig unngå mange kritiske bemerkninger om moren. Mange barn trenger en voksen de kan tømme all sin fortvilelse og frustrasjon til, og som er der for å lytte og støtte. Ofte er det alt barna ber om.

Men du går en tøff tid i møte. Nå skjer det veldig mye på kort tid som snur opp ned på livet du har idag. Jenta vil trenge tid for å komme gjennom det som har skjedd. Kansje hun aldri blir helt kvitt disse minnene.

1-2 år med 110% oppfølging må du regne med, men du får det dobbelte igjen ettersom tiden går.

Ftt

Skrevet

Da har jeg forklart situasjonen på jobben, og har nå anledning til å stikke nedover til østlandet på kort varsel om det skulle foregå noen slags form for trenering av sakspapirer der nede. Alt av papirer skal være sendt til riktige instanser innen helgas slutt, hvis ikke drar jeg nedover.

Når det gjelder omplassering av jenta til eks-svigermor anser jeg ikke det som en løsning. Hun bor et stykke fra skolen til jenta, og hun er relativt alvorlig syk - noe som gjør at hun ikke har veldig mye krefter til overs for tiden. Jeg har gjort dem der nede at jeg er klar over hva som har foregått og jeg oppdatter at de har forstått alvoret i så stor grad (med tanke på deres felles sønn) og tatt til seg det jeg har sagt, at de frastår fra å true og skremme jenta mi fremover. Fortsetter det er det nesten så jeg må vil politianmeldelse - noe jeg også har fortalt stefaren klart og tydelig.

Gjest missLady
Skrevet

Så bra du får omsorgen for datteren din:) Håper hun kommer hjem til deg snart!

Skrevet

Tenkte bare jeg skulle si at du har gjort en kjempe flott jobb, og at jeg håper alt ordner seg for dere :) Lykke til!

Gjest Gjest
Skrevet

Har skummet denne tråden, er glad for at det ser ut som at jenta kan flytte til deg, daft.

Ettehvert får dere se på hvordan kontakten med mora skal foregå, hun må jo være veldig knyttet til mammaen sin, kanskje til den lile broren også. Kanskje må du uansett sørge for en slags oppfølging fra barnepsykolog, med tanke på alt hun har vært utsatt for, og den sorgen/det savnet hun vil komme til å måtte leve med framover?

Skrevet

Har allerede vært i kontakt med BUP for en slags evaluering og mulig oppfølging fra det øyeblikket hun kommer hit.

Gjest Gjest
Skrevet
Har allerede vært i kontakt med BUP for en slags evaluering og mulig oppfølging fra det øyeblikket hun kommer hit.

Du slutter ikke å imponere.

Er det noe du IKKE har gjort enda ???

Det er ikke spydig ment, bare en kommentar om at du har klart å gjøre utrolig mye på noen få dager.

Imponerende å se at du ikke sitter med hendene i fanget når dattern din trenger deg.

Ftt

Skrevet

Så bra!! :- )

- håper dette ordner seg fortest mulig for dere!;)

og dattera di kommer til og være verdens lykkligiste!

hadde selv en stemor jeg ikke kom over ens med, kjefta som bare det!

og sa til broren min at han ikke fikk komme til faren sin mer. og han har ikke vært der på mange år. bare sett han når han var på besøk noen ganger i året.

men det kan ikke sammenlignes!

håper ting bedrer seg hos mora og stefaren! at dem tar seg sammen! ;P

...

Skrevet

Siste nytt er at moren nok en gang har ombestemt seg. Dette etter at både hun og jeg har snakket med vår datter om at hun skal flytte hos meg om tre uker. Dette er noe hun fikk glede seg til i drøyt ett døgn før hun fikk ny beskjed om at hun likevel ikke får flytte.

Selv fikk jeg beskjed for et par timer siden, og tok så umiddelbart kontakt med advokat. Selv om jeg blant annet fra NAV har fått beskjed om at det er fri rettshjelp i slike saker, fikk jeg fra advokaten beskjed om at jeg tjente for mye til å motta fri rettshjelp. Mulig det, men jeg tjener ikke i nærheten nok til å ha råd til å bruke 1590 kroner i timen hos advokat. Litt usikker på hva jeg skal gjøre nå.

Skrevet

I slike saker er det fri rettshjelp uavhengig av inntekt. (med mindre det er nye regler siden jeg sluttet i advokatbransjen..)

Skrevet

Den første jeg pratet med (ironisk nok gjennom fri-rettshjelp.no) må ha misforstått noe av det jeg skrev.

Har nå sendt brev der situasjonen er forklart til seks advokathus i Trondheim. Om det er noen her inne som har tips til noe gode, tar jeg gjerne imot alle tips. Jeg trenger den beste og jeg trenger en som kan handle raskt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...