Gå til innhold

Norsk smålighet og egoisme i bryllupsplanleggingen


Gjest Gjest_Janne_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Helt ærlig: Når man inviterer til selskap så betaler man hele selskapet. Det er ikke snakk om at gjestezillaene blir furtne hvis de ikke får 6-retters middag og en bar overfylt med alt en måtte ønske i ubegrensede mengder etterpå. Det er heller ikke snakk om at gjestezillaen bare er der for å få gratis mat og en fyllefest på kjøpet...

Det er snakk om normal folkeskikk og gjestfrihet! Når man inviterer folk til et selskap så er det i mitt hode (og i mine kretser) helt normalt å sørge for bevertning av gjestene. Dette betyr ikke nødvendigvis fancy middag og fri bar, men at gjestene skal kunne spise seg mette og drikke seg utørste. Det trenger ikke å bety annet enn at man har litt mineralvann, kaffe, vin og øl feks tilgjengelig etter avecen. Litt alkoholholdig utvalg BØR man ha dersom man serverer alkohol til middag og kaffen.

Jeg ville aldri reagert negativt på å komme i et selskap der det "bare" var noen pils eller glass vin å drikke på etter maten. Det jeg ville stusset mer over var om jeg som gjest måtte betale full pris i en restaurantpriset bar for å kunne ta noen glass i det (forhåpentligvis) festlige laget. Det er ikke det at jeg bare kommer for å drikke meg full (jeg har til dags dato ALDRI vært full i et bryllup...) men at det er hyggelig å bevare den gode stemningen etter middagen med å nippe til litt vin e.a. Sånn er det bare, for de aller aller fleste voksne folk. Gjestezilla eller ei.

Altså: Når man inviterer gjester til et selskap, så bør vertene stå for selskapet. Det spiller ingen rolle om man får servert lapskaus med hjemmebrygget øl eller gåselever og russisk kaviar med dyr champagne til. Poenget er at gjester SKAL etter normal folkeskikk vartes opp, og de skal IKKE måtte betale for bevertningen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt ærlig: Når man inviterer til selskap så betaler man hele selskapet. Det er ikke snakk om at gjestezillaene blir furtne hvis de ikke får 6-retters middag og en bar overfylt med alt en måtte ønske i ubegrensede mengder etterpå. Det er heller ikke snakk om at gjestezillaen bare er der for å få gratis mat og en fyllefest på kjøpet...

Det er snakk om normal folkeskikk og gjestfrihet! Når man inviterer folk til et selskap så er det i mitt hode (og i mine kretser) helt normalt å sørge for bevertning av gjestene. Dette betyr ikke nødvendigvis fancy middag og fri bar, men at gjestene skal kunne spise seg mette og drikke seg utørste. Det trenger ikke å bety annet enn at man har litt mineralvann, kaffe, vin og øl feks tilgjengelig etter avecen. Litt alkoholholdig utvalg BØR man ha dersom man serverer alkohol til middag og kaffen.

Jeg ville aldri reagert negativt på å komme i et selskap der det "bare" var noen pils eller glass vin å drikke på etter maten. Det jeg ville stusset mer over var om jeg som gjest måtte betale full pris i en restaurantpriset bar for å kunne ta noen glass i det (forhåpentligvis) festlige laget. Det er ikke det at jeg bare kommer for å drikke meg full (jeg har til dags dato ALDRI vært full i et bryllup...) men at det er hyggelig å bevare den gode stemningen etter middagen med å nippe til litt vin e.a. Sånn er det bare, for de aller aller fleste voksne folk. Gjestezilla eller ei.

Altså: Når man inviterer gjester til et selskap, så bør vertene stå for selskapet. Det spiller ingen rolle om man får servert lapskaus med hjemmebrygget øl eller gåselever og russisk kaviar med dyr champagne til. Poenget er at gjester SKAL etter normal folkeskikk vartes opp, og de skal IKKE måtte betale for bevertningen!

100 % enig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Squill
Helt ærlig: Når man inviterer til selskap så betaler man hele selskapet. Det er ikke snakk om at gjestezillaene blir furtne hvis de ikke får 6-retters middag og en bar overfylt med alt en måtte ønske i ubegrensede mengder etterpå. Det er heller ikke snakk om at gjestezillaen bare er der for å få gratis mat og en fyllefest på kjøpet...

Det er snakk om normal folkeskikk og gjestfrihet! Når man inviterer folk til et selskap så er det i mitt hode (og i mine kretser) helt normalt å sørge for bevertning av gjestene. Dette betyr ikke nødvendigvis fancy middag og fri bar, men at gjestene skal kunne spise seg mette og drikke seg utørste. Det trenger ikke å bety annet enn at man har litt mineralvann, kaffe, vin og øl feks tilgjengelig etter avecen. Litt alkoholholdig utvalg BØR man ha dersom man serverer alkohol til middag og kaffen.

Jeg ville aldri reagert negativt på å komme i et selskap der det "bare" var noen pils eller glass vin å drikke på etter maten. Det jeg ville stusset mer over var om jeg som gjest måtte betale full pris i en restaurantpriset bar for å kunne ta noen glass i det (forhåpentligvis) festlige laget. Det er ikke det at jeg bare kommer for å drikke meg full (jeg har til dags dato ALDRI vært full i et bryllup...) men at det er hyggelig å bevare den gode stemningen etter middagen med å nippe til litt vin e.a. Sånn er det bare, for de aller aller fleste voksne folk. Gjestezilla eller ei.

Altså: Når man inviterer gjester til et selskap, så bør vertene stå for selskapet. Det spiller ingen rolle om man får servert lapskaus med hjemmebrygget øl eller gåselever og russisk kaviar med dyr champagne til. Poenget er at gjester SKAL etter normal folkeskikk vartes opp, og de skal IKKE måtte betale for bevertningen!

:klappe: TAKK!! Det var akkurat dette jeg hadde tenkt å skrive også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Plinger på glasset

HØR NÅ HER:

Det virker som folk elsker å spore av, og å dramatisere i det uendelige (gjestene er kravstore, gjestzillas osv + + +)

Kjernen her er at, etter å ha reist langt og lenge for å komme meg i et bryllup, og tatt med fin gave til brudeparet - så regner jeg da virkelig med at det ikke endrer kvelden på noe vis hvis jeg skulle ha glemt pengboken min hjemme! For den skal det ikke være bruk for i et bryllup, med mindre jeg trenger den til taxi etterpå.

Hvis jeg må betale for meg i et bryllup, så hadde jeg tatt gaven min tilbake, og gått hjem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Julibrud10

Huff, nå får jeg på pukkelen her. Vi er nemlig et sånt brudepar som velger å gifte oss i Sverige, og har ikke tenkt å betale for hverken reisen eller oppholdet til gjestene. Vi har heller ikke tenkt å be om gaver. Vi ønsker å lage en helg hvor hele familien og venner kan være sammen. Fredagen blir det bli kjent fest, hvor vi spanderer maten, men ikke drikken. Det koster 30 kr for en drink der, så det tror jeg gjestene overlever. Lørdagen får de canapeer og champagne etter vielsen, en 4-retters middag med kaffe og avec, som vi betaler selvfølgelig! Drikke etter maten må de betale selv. Så blir det nattmat, betalt av oss og en brunsj dagen etterpå betalt av oss.

Jeg har ikke tenkt å bruke noe særlig mye på kjole og div utstyr til meg selv. Ei heller på blomster. Kjører roser, ferdig med det. Fotograf har vi i familien, det samme med frisør og makeup. Musikk tar vi med selv, vi gifter oss på stedet, så vi slipper transport. Gjestene bor på stedet. Dette er ti ganger koseligere enn bare en "fest" på noen timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de fleste, om ikke alle, fester jeg har vært invitert til har det vært vanlig at gjestene selv tar med egen drikke. Det er å være vertskap har aldri vært ensbetydende med at man skal betale all mat og drikke for hele kvelden. Selvsagt mener jeg at man som vert skal ta seg godt av gjestene - og det synes jeg vitterlig man gjør når man får servert en treretters med alkohol til - og kanskje også nattmat.

Det er heller ingen som "må" betale for seg. Det er tross alt ingen kjøpetvang i baren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
I de fleste, om ikke alle, fester jeg har vært invitert til har det vært vanlig at gjestene selv tar med egen drikke. Det er å være vertskap har aldri vært ensbetydende med at man skal betale all mat og drikke for hele kvelden. Selvsagt mener jeg at man som vert skal ta seg godt av gjestene - og det synes jeg vitterlig man gjør når man får servert en treretters med alkohol til - og kanskje også nattmat.

Det er heller ingen som "må" betale for seg. Det er tross alt ingen kjøpetvang i baren.

Helt enig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Er det mulig??

Blir helt sjokkert når jeg leser her. Har vært i MANGE bryllup, men det begynner å bli en 15-20 år siden de fleste av mine venner giftet seg, så ting har kanskje forandret seg siden da??

Hvis jeg blir bedt i et bryllup så FORVENTER jeg gratis middag (selvsagt med det en måtte ønske å drikke) og fri bar mesteparten av kvelden iallefall. Har opplevd at folk har giftet seg på hotell og ikke får holde baren selv. Da kan jeg forstå at det blir dyrt å ha fri bar hele kvelden. Men likevel; jeg har aldri opplevd å betale en krone selv i noen av de bryllupene jeg har vært i. Og hvorfor skulle jeg det? Jeg er invitert som gjest til et selskap de selv har valgt å holde, i den størrelse de selv har valgt å ha. Jeg har kjøpt dyr gave, og sannsynligvis et nytt antrekk for anledningen. Jeg har kanskje hatt en dyr reise for å komme dit. Da jeg hadde småbarn måtte jeg leige barnevakt, kanskje for hele helgen. Jeg har ikke bedt om å bli invitert, og hvis det er sånn at det er "jeg" som skal betale for "drømmebryllupet" så foretrekker jeg heller å ikke bli invitert! Spesielt også hvis det er folk jeg ikke kjenner noe særlig... Makan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk drar hele tiden opp dette med at brudeparret velger å bruke penger på noe annet på festen enn å varte opp med fri bar...

dere tar opp monogramifiserte doruller, dokurver, dyre bryllupsreiser, blomster her i fra til månen etc.

men hva med de som faktisk ikke har gjort så mye ut av det? Hva med de som har tenkt på helheten men som har spart inn der de kan og alikevel ikke velger å ha fri bar.

Dvs et fint bryllup, men som ikke har valgt det dyreste av det dyreste og heller tenkt at alt bør være med måte da det "bare en en dag".

Er det da ok å ikke ha fri bar?

Eller skal man da kreve at parret skulle ha avlyst fotografen til 6000 kr, avlyse bryllupsreisen til 20 000 og skjærer ned på frisør til bruden bare slik at de kan finne de ekstra 20.000-30 .000 slik at de kan holde åpen bar?

Det kommer til et punkt hvor enkelte brudepar faktisk har invitert de meste essensielle, si 50 stk hvis man har en litt stor familie...de har betalt for det som må til, feks kjole og frisør, en enkelt fotograf og noen fine blomster til bordene...

Er det da fortsatt feil å ikke varte opp hele kvelden?

Hvor går grensen? SKal man begynne å kutte ut taner og onkler man har god kontakt med for å kunne servere resten drikke på kvelden?

Skal man definere når det er "urettferdig" ettersom hva gjestene synes å se at brudeparret har brukt penger på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
I de fleste, om ikke alle, fester jeg har vært invitert til har det vært vanlig at gjestene selv tar med egen drikke. Det er å være vertskap har aldri vært ensbetydende med at man skal betale all mat og drikke for hele kvelden. Selvsagt mener jeg at man som vert skal ta seg godt av gjestene - og det synes jeg vitterlig man gjør når man får servert en treretters med alkohol til - og kanskje også nattmat.

Det er heller ingen som "må" betale for seg. Det er tross alt ingen kjøpetvang i baren.

Jeg har vært invitert til mange "åpne" fester og forspill før en tur på byen, og da tar folk med seg drikke selv. Dette er noe ganske annet enn et selskap.

Er det noen her som har måttet betale for seg i et konfirmasjonsselskap? Eller en barnedåp? Eller et runddags-selskap? Hvorfor skal gjestene plutselig måtte betale for seg når det er alkohol med i bildet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JanneTS
I de fleste, om ikke alle, fester jeg har vært invitert til har det vært vanlig at gjestene selv tar med egen drikke. Det er å være vertskap har aldri vært ensbetydende med at man skal betale all mat og drikke for hele kvelden. Selvsagt mener jeg at man som vert skal ta seg godt av gjestene - og det synes jeg vitterlig man gjør når man får servert en treretters med alkohol til - og kanskje også nattmat.

Det er heller ingen som "må" betale for seg. Det er tross alt ingen kjøpetvang i baren.

Det å være vert betyr at du skal sørge for full bevertning dette trenger ikke å bety at en kjøper inn drikke selv til gjestene, men at en sørger for at det er drikke til stedet som en gjestene slipper å betale for på festen.

Dette kan jo faktisk lett løses ved at en i invitasjonen sier for.eks: Gjestene tar med medbrakt drikke til festen etter middagen.

Da har en faktisk sørget for full bevertning. Problemet til mange er at de ikke klarer å svelge sin egen stolthet og sørge for full bevertning i stedet for lager de heller unnskyldninger for seg selv om hvorfor de skal slippe, alt skyves i stedet over på gjestene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er så veldig viktig med drinkene, det er mer det at gjestene må betale for seg i et bryllup - det blir helt feil. Og når bruden i tillegg bruker penger i hopetall på ting som knapt har verdi for andre enn henne selv, så blir det litt merkelig, tatt i betraktning at man tross alt inviterer gjester.

Husker jeg har lest flere tråder her inne over bruder som er fortvilet over at mange gjester ikke svarer på invitasjonen og at mange gjester takker nei til å komme. Tro hvorfor de gjør det? Kanskje ikke alle synes det er så veldig ærefullt å bli bedt til bryllup hvor f.eks. bruden har overfokus på seg selv?

Jeg har annet å bruke tiden min på enn å kaste bort en lørdagskveld på å hylle en brud som har brukt tusenvis av kroner på nye negler, kunstferdig oppsatt frisyre, spesialsminke, to brudekjoler, save the date-kort, dokurver, spesiallagde servietter, dopapir med monogram m.m. Også må jeg i tillegg betale for drinkene selv, nei takk. Jeg gidder ikke. Jeg er ikke sur, jeg er ikke fornærmet, jeg gidder bare ikke. :)

Jeg har ikke tenkt å ha noe av disse tingene som du nevner her. Men syns det er veldig spesielt at gjester ikke kan betale for sine egne drinker. Har man tilgang på gratis alkoholfri drikke ser jeg ikke problemet med å ha betalingsbar i det hele tatt. Skal selv ha bonger til våre kaffigjester, men gratis alkoholfri drikke. Middagsgjestene (bare nærmeste familie) får vin til maten i tillegg til brus ol. Skjønner ikke greia til folk her. Bryllup dreier seg da ikke om alkohol, men om sosialt samvær med familie og venner :) 3 bonger får greie seg synes vi. Er det behov for mere drikke etter det, får de betale det selv. Vi sponer skyss etter bryllupsfesten. Men overnattingen betaler gjestene selv. Enten på hytter eller pensjonat. Noen overnatter hos familie. Blir alltids en ordning. Vi har i tillegg gratis nattmat til alle sammen :) Har aldri hørt om at man må betale mat og alkoholfri drikke i bryllup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det er veldig få her som snakker om at gjestene skal betale noe, men at de ikke ønske å servere alkohol etter middag, bortsett fra til kaker og kaffe.

Regnet ut at for vår del vil drikke til sammen koste nesten 20 000 (som er omtrent det samme som 3-rettersen koster). Så beklager at jeg ikke ser at det er smålig!

Middagen begynner 18.00, og varer nok til 21-22.

Brudevalsen blir ca kl 22.30

Kaffe og kaker ca kl 23.30

Etter det blir det dans og "mingling"

Vi skal være ute av lokalet innen 01.30

Så det store behovet for mer enn champagne, whisky/cognac og baileys etter middag ser jeg ikke.

Det er en kjent sak at det koster mye å holde bryllup. Drikke har alltid vert en av de største utgiftspostene. Innfinn dere med det, hvis dere absolutt. skal holde en stor fest. Det koster! Evt. kan dere jo ha et alkoholfritt bryllup, og selge brus :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært invitert til mange "åpne" fester og forspill før en tur på byen, og da tar folk med seg drikke selv. Dette er noe ganske annet enn et selskap.

Er det noen her som har måttet betale for seg i et konfirmasjonsselskap? Eller en barnedåp? Eller et runddags-selskap? Hvorfor skal gjestene plutselig måtte betale for seg når det er alkohol med i bildet?

Man betaler ikke for seg i konfirmasjon eller barnedåp fordi det da ikke er alkohol involvert. Man får da det samme som man får i et bryllup - god mat og drikke. Alkohol kommer i tillegg i et bryllup, og er svært dyrt. Det er mye dyrere for et brudepar å betale gratis alkohol til alle gjestene enn det er for gjestene og enkeltvis betale for de glass med alkohol de ønsker etter kaffen. (Siden mange sier det ikke er snakk om en fyllefest, så kan det jo heller ikke være snakk om så mange glassene pr. person heller).

Alkohol smaker godt, det passer godt til middag, dessert og kaffe og det gir en god stemning i moderate mengder. Og alt dette får man jo faktisk gratis når man har alkohol inkludert til middagen og avec.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det å være vert betyr at du skal sørge for full bevertning dette trenger ikke å bety at en kjøper inn drikke selv til gjestene, men at en sørger for at det er drikke til stedet som en gjestene slipper å betale for på festen.

Dette kan jo faktisk lett løses ved at en i invitasjonen sier for.eks: Gjestene tar med medbrakt drikke til festen etter middagen.

Da har en faktisk sørget for full bevertning. Problemet til mange er at de ikke klarer å svelge sin egen stolthet og sørge for full bevertning i stedet for lager de heller unnskyldninger for seg selv om hvorfor de skal slippe, alt skyves i stedet over på gjestene.

Du vet at det ikke er lov å nyte medbrakt flere steder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville selv foretrukket å kjøpe et glass ekstra med vin en å ta med meg øl eller vin til et bryllup. Men det er nå meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest
Man betaler ikke for seg i konfirmasjon eller barnedåp fordi det da ikke er alkohol involvert. Man får da det samme som man får i et bryllup - god mat og drikke. Alkohol kommer i tillegg i et bryllup, og er svært dyrt. Det er mye dyrere for et brudepar å betale gratis alkohol til alle gjestene enn det er for gjestene og enkeltvis betale for de glass med alkohol de ønsker etter kaffen. (Siden mange sier det ikke er snakk om en fyllefest, så kan det jo heller ikke være snakk om så mange glassene pr. person heller).

Alkohol smaker godt, det passer godt til middag, dessert og kaffe og det gir en god stemning i moderate mengder. Og alt dette får man jo faktisk gratis når man har alkohol inkludert til middagen og avec.

Newsflash; det er dyrt å gifte seg hvis man skal ha selskap etterpå. At alkohol er dyrt rettferdiggjør ikke at gjestene selv må betale for "bevertningen". Dessuten er det vel brudeparet og ikke gjestene det skal være dyrt for? Eller ser du kanskje ikke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ikke nødvendigvis dyrt for gjestene. Som mange sier er det snakk om kose seg med et glass eller to etter kaffen, og ikke en fyllefest. Det blir jo ikke så dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det blir ikke nødvendigvis dyrt for gjestene. Som mange sier er det snakk om kose seg med et glass eller to etter kaffen, og ikke en fyllefest. Det blir jo ikke så dyrt.

Det trenger heller ikke å bli så dyrt for gjesten om man tar med seg mat selv til selskapet... Men det er ikke poenget her. Poenget er at det er vertsskapet som bør betale selskapet, utgiftene bør ikke deles opp på gjestene på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke slik at utgiftene blir delt opp på gjestene. Jeg hadde forstått det hvis det var slik at gjestene måtte betale en sum for å i det hele tatt få lov til å bli med på festen. Da kunne jeg vært enig i alle argumentene som har kommet. Men selve middagen med drikke er jo allerede betalt av brudeparet - og det er snakk om det man eventuelt måtte ønske ekstra som gjestene selv betaler. Det er slett ikke noe de trenger, hverken for å slukke tørsten, ha noe godt til middagen/kaffen eller for å komme i stemning. Dette er noe som kommer i tillegg og det er helt frivillig og la være og samtidig ha det veldig trivelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...