Gå til innhold

Norsk smålighet og egoisme i bryllupsplanleggingen


Gjest Gjest_Janne_*

Anbefalte innlegg

Gjest JanneTS
Å stoppe alkoholtilførselen rett etter middag må være en av de dårligste ideene som finnes! Selv de mest pietistiske tantene får "hangover" da blir enda mer kjedelige enn de vanligvis er! :ler:

Du må da skjønne at dette er et valg. Ikke pga økonomi, ikke pga alkoholvaner, ikke noe annet heller, men et åndelig uforklarlig valg i ens egen ånd.

Kanskje brudeparet forventer å dra tidlig og egentlig ikke bryr seg om hva som måtte foregår i lokalene etter de har dratt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest
Jeg har da for all del ikke kalt noen her smålig og egoistisk. Jeg har sagt at enkelte måter å proritere på er smålige og egoistiske, jeg har ikke sagt direkte til noen her at jeg syntes de er det!

Syntes egentlig du bør holde deg for god til å legge ord i munnen på folk.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Snakk om å legge ord i munnen på andre :ler:

Lurer på om noen har hatt en dårlig dag i dag, evt vært invitert i et bryllup der de ikke fikk nok alkohol?? :gjeiper:

Nei, jeg la ikke ord i munnen på deg.

Det er du selv som skriver at dere ønsker å begrense alkoholen fordi mange nordmenn ikke ahr begrep om drikkeskikk.

Jeg regner da med at dere ikke tar hensyn til folk dere ikke kjenner når dere skal planlegge bryllupet deres.

Argumentet ditt for å være kjip på drikkevarene er iflg. deg nordmenns manglende drikkeskikk. Hvis dette ikke gjelder gjestene deres, hvorfor skal dere da ta hensyn til det?

Og nei, jeg har ingne dårlig dag, men ejg synes det blir i overkant patetisk når folk desperat forsøker å finne unnskyldninger for å spare mest mulig på gjestenes "bekostning" under bryllupet sitt.

Si du er gjerrig, det er fair nok det, men ikke legg ansvaret over på gjestene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
vi har bridezilla, og vi har mumzilla. Men har vi et ord for vanskelige og kravstore gjester? ;)

Og vanskelige og kravstore gjester er de som mener det er normal høflighet at gjestene ikke betaler for seg i bryllup? Eller hvem er det du mener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan man ikke få holde bryllupet i sin egen ånd? Hvorfor er alle så opptatt av at man må gjøre som alle andre? Jeg er enig i at det blir drøyt å kreve at gjestene skal betale for mat, og også til en viss grad for alkohol.

Nei, det er ikke for å spare de pengene, og det er IKKE smålighet. Det må da være lov å arrangere sitt eget bryllup som man vil, uten å få høre at man er smålig!

Vi skal jo, som Cæmis også sier, servere både velkomstdrinker, viner til forrett, hovedrett og dessert, samt champagne og noe ekstra til kaffen. Vi vil ikke selge alkohol, så det er ikke snakk om noen "regning" som overføres til gjestene...

Min søster skal gifte seg neste år, og det bryllupet skal være helt alkoholfritt, - noe jeg synes er helt ok. Dette fordi de selv ikke drikker, og ikke ser poenget. Hvorfor må "bevertning" være "så mye alkohol du vil"? Så lenge gjestene koser seg, spiser en treretters middag etterfulgt av et bugnende kakebord, og blir servert brus, vann, eplemost el., ville jeg synes det er helt ok.

Og hvor vanskelig er det å forstå at det man velger å tilby sine gjester, det betaler man for? Søsteren din velger å ikke tilby alkohol, hvilket er helt greit. Du/dere velger et annet opplegg, men velger bare delvis å gi gjestene det som hører med.

Man MÅ selvfølgelig ikke drikke alkohol, men siden dere følger skikken med treretters middag osv., så bør dere også følge skikken med at herrene tar et par "pjoltere" og damene et par likører etterpå også...

Følger man skikken i sin opprinnelige form, er de fleste klar for å gå til sengs rundt midnatt! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Følger man skikken i sin opprinnelige form, er de fleste klar for å gå til sengs rundt midnatt! :ler:

Nå må du gi deg da Leo!

Hvis gjestene går til sengs ved midnatt, så forsvinner jo muligheten for å loppe dem for penger ved å selge nattmat.

Nei, her gjelder det å la gjestene betale drinkene sine selv, og mekke sammen en nattmat som de må betale i dyre dommer for - og visp så var bryllupsreisen betalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Og vanskelige og kravstore gjester er de som mener det er normal høflighet at gjestene ikke betaler for seg i bryllup? Eller hvem er det du mener?

Jeg mener de gjestene som mener de skal sette standarden for andres bryllup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg mener de gjestene som mener de skal sette standarden for andres bryllup.

Og hvem er det? Hvordan mener du de gjør det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må da skjønne at dette er et valg. Ikke pga økonomi, ikke pga alkoholvaner, ikke noe annet heller, men et åndelig uforklarlig valg i ens egen ånd.

Kanskje brudeparet forventer å dra tidlig og egentlig ikke bryr seg om hva som måtte foregår i lokalene etter de har dratt?

Jeg tror de fleste har litt problemer ved tanken på at de skal betale for at noen fester mens de finner ut at han de skal legge seg sammen med er akkurat den samme fyren som de har delt trapp og kjøkkenbord i x antall år! :ler:

OMG, jeg blir sikkert ekskludert fra bryllupsforumet på livstid... :rulle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Les tråden du..

Har lest jeg, men morsomt å se at du ikke kan svare. For det du skrev var jo helt på jordet. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
OMG, jeg blir sikkert ekskludert fra bryllupsforumet på livstid... :rulle:

Nei, sikkert ikke, men kanskje du blir tvunget til å gifte deg. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå må du gi deg da Leo!

Hvis gjestene går til sengs ved midnatt, så forsvinner jo muligheten for å loppe dem for penger ved å selge nattmat.

Nei, her gjelder det å la gjestene betale drinkene sine selv, og mekke sammen en nattmat som de må betale i dyre dommer for - og visp så var bryllupsreisen betalt.

Jeg vet da vel hvordan man løser det! :skratte: Man serverer for det første champagne både som aperitif og til alle rettene. Deretter et par kjappe cognac til kaffen. Kelneren er dessuten instruert om å fylle opp med en gang han ser at glasset er drukket av hos den aktuelle gjesten. Vips, så har man gjester som er villige til å betale for det mest utrolige!

Jævlig lei av amatørbruder :filer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Har lest jeg, men morsomt å se at du ikke kan svare. For det du skrev var jo helt på jordet. ;)

Kjære deg, skal prøve å forklare deg det jeg. Jeg mener de som sier at hvis du egentlig har råd til å ha fri bar men velger å heller bruke de pengene på dyre invitasjoner ol. da er man smålig og egoistisk. Slike utsagn synes jeg blir å legge seg opp i hvordan folk velger å gjennomføre sitt bryllup. Du må bare si fra hvis dette var uklart:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det KAN være en ære å være gjest. Jeg reiser langt for å kome i bryllup.og det koster mye penger. Jeg vil være tilstde i bryllupet. Jeg er såpass nær fam.

Bedt i middag,kaffe.festen....Da forventer jeg at jeg får festen gratis. Iallefall middag,kaffe,nattmat.

Jeg forventer drikke til middagen og kansje en cognac til kaffen.

Jeg forventer ikke åpen bar til et stort bryllup, da jeg vet det er dyrt.

Bryllup er fest. Mulig noen har sett seg for mye på tvbryllup, og lest for mye bryllupsblader. Vanlige folk kan ikke ha slike bryllup. de færreste av foreldre kan heller ikke betale gildet for de.

Når du forventer deg prinsessebryllup,og det omtrent er slik du der på tvsåper,bare putta inn i et idretslagshus........hummer og kanari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest gattissima - ikke innlogget
Men det rimer ikke da at venner og bekjente sponser en dyrere bryllupsreise, dyrere kjole (for ikke å si to), dokurver, 1000 kroners kaketopper, dyrt papir til innbydelsene, dyre blomsterdekorasjoner til kirken, trykket kirkeprogram i samme tema som resten av bryllupet - osv. Det rimer overhodet ikke heller at fri bar og ikke minst fri mat må vike for dyre luksusting for brudeparet.

Har man råd til all ekstravagansen så har man råd til å behandle gjestene sine med respekt og gjestfrihet også. Hvis ikke må ekstravagansen vike. Dersom man fremdeles ikke har råd til å være gjestfri mot ALLE sine gjester så bør man vel redusere antall gjester inntil man har råd til mat og drikke til dem.

Å, så enig! Har vært i 2 brylluper det siste året, der det var råflotte (les: rådyre) invitasjoner, tilsvarende dekorasjoner, fancy "do-kurver" med allverdens unyttig dill-dall osv. Og til oss gjester? Betale for drikke selv. Sier overhodet ikke dette fordi jeg vil ha en gratis "fyllekule" (som andre i tråden så pent kaller det for), men arrangerer man et stort bryllup med en masse gjester er det bedre å bruke pengene på at gjestene skal være gjester , og ikke tilskuere til overdådig "pyntegalskap". Ville mye heller hatt et glass hvitvin enn "dustekurven" på toalettet - som sikkert var verdt flere flasker med samme hvitvin...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere visse hvor kjedelige brylluper gjennomgående er, så burde det være et minimumskrav at kjedelige, feite, gamle tanter som meg i det minste måtte få servert nok sprit til at vi i hvert fall orker å se ut som vi forsøker å holde det gående til det hele er over.... Det finnes helt sikkert en og annen som holder seg til Gud, men jeg stoler da altså heller på Sambuca!

:nigo:

Endret av Leo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FINS der invitasjoner som koster opptil 100 kr!? De fleste hiver dem jo uansett! Ja, da skjønner jeg godt at det blir dyrt å ha fri bar i tillegg... :O

PS. praktiserende alkoholikere har sikkert "vett" til å ha med seg proviant på lomma uansett hva som selges eller spanderes i bryllup... De klarer til og med å bli dritings i barnedåper :(

Men kall meg gjerne smålig og egoistisk, men reise og overnatting får gjestene mine betale selv. Og dette er ikke penger jeg holder tilbake for å sponse dyr brudekjole (hadde jeg gått naken, hadde jeg gjerne kunne spandert overnatting på et par av gjestene) eller spesialdesignede servietter. Vi skal ikke engang ha bryllupsreise.

Endret av Jade
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Kjære deg, skal prøve å forklare deg det jeg. Jeg mener de som sier at hvis du egentlig har råd til å ha fri bar men velger å heller bruke de pengene på dyre invitasjoner ol. da er man smålig og egoistisk. Slike utsagn synes jeg blir å legge seg opp i hvordan folk velger å gjennomføre sitt bryllup. Du må bare si fra hvis dette var uklart:)

Ikke noe er uklart fra min side. Jeg har forstått at du synes det er ok at gjestene må betale for drikkevarene fordi bruden ønsker dyre invitasjoner m.m. Selvfølgelig er det smålig og egiostisk, men når man er sånn selv så evner man gjerne ikke å se det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...