Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Samfunnet vi lever i er helt perverst, fordi man skal nøre oppunder latskap i rettferdighetens navn.

Yt etter evne, få etter behov

Saken er at velferdstaten tar fra folk incentivene til å dyrke viktige ting som familie og jobb. Mennesker drives av egeninteresse, og så enkelt er det.

Vi har trygdeordninger, offentlige overføringer og en egen, mildere skatteklasse til aleneforsørgere. Dette fører til at familiene går til helvete.

Skattesystemet tar fra de som produserer fruktene av deres arbeid. Dette demotiverer dem, og de ser at systemet sender klare signaler om at man ikke skal produsere.

Derfor setter de seg på ræva, åpner kjeften og fører statens digre pupp inn i truten. Slik får de økt levestandard med mye fritid – helt uten ekstra krefter.

Dersom vi hadde avviklet de tunge skattene, gjort samfunnet mer liberalt og fjernet de aller fleste trygdeordningene, så ville flere jobbet.

Den statlige innblandingen i økonomien gjør også få mennesker ufattelig rike på befolkningens bekostning. Staten bruker mange penger, og er en stor del av økonomien. Har man det sosiale nettverket i orden, så vil man fort bli prioritert av offentlige byråkrater. De byråkratene som forhandler om pris, har forøvrig ingen incentiver for å gjøre gode forhandlinger. De får ikke bonus for innsatsen sin. De mister ikke jobben, hvis prisen de får på tilbud fra det private er dyrt.

Staten holder monopol på flere bransjer, viktigst er; utdanning, helsetjenester, spill og alkohol. Det har ført til: Lavt kunnskapsnivå hos norske elever, lange helsekøer der folk dør på vent, dårlig prosentvis utbetaling på spilt innsats og ekstremt dyr alkohol, der vinmonopolet styrer tilgangen på drikkevarer. Samtlige gir forbrukerne høye priser, arbeiderne dårligere lønninger og dårlig utvalg.

Dessuten blir uproduktive bransjer subsidiert av staten. De tar penger fra foretak som tjener penger, og gir det til de selskapene som ikke tjener penger. Hvor er logikken?

Det ironiske er at vi har en velferdsstat pga selvinteressen. Folk hører det politikerne sier, de liker tanken på å få alt opp i hendene og dermed sier politikerne det folk vil høre for å bli valgt. Både velgerne og politikerene er altså drevet av selvinteresse.

Men velferdsstaten vil aldri overleve. At folkevalgte skal diktere og forme alle mennesker til å være like fungerer ikke. Vi er individer med forskjellige behov, og disse behovene må vi jobbe for å nå, slik at vi oppnår lykke. Det har aldri vært flere deprimerte mennesker i Norge, enn hva vi ser i dag. Mange folk føler de lever meningsløse liv, der kortkjøpte gleder for trygdepengene er månedens høydepunkt.

Myndighetene vil aldri klare å opprettholde velferdsstaten på lik linje som i dag. Det blir flere og flere reguleringer på alt fra fødselspermisjoner til økonomi, og dette gjør samfunnet uproduktivt. I et uproduktivt og motivasjonsløst samfunn, vil innsatsen til befolkningen gå ned. Da får ikke staten inn skattepengene, og de offentlige tjeneste blir dårligere. Videre vil mange miste jobben, og som et resulat av høy arbeidsledighet og dårligere offentlige tjenester, vil folk ty til kriminalitet.

Alle vet at velferdsstaten aldri kan fungere. Det lærte vi på barneskolen:

«gir du dem lillefingeren, så tar de hele handa»

Selvom hensikten bak en velferdsstat er god, så vil den ikke fungere i lengden. Den trosser menneskets iboende ønske om å følge sin egeninteresse, for velferdsstaten bygger på en kollekvitisme, gruppementalitet og selvoppofrelse for "alles beste". Det er umoralsk og psykisk vold å kreve selvoppofrelse ved tvang på denne måten.

Jeg anbefaler deg at du tar en titt på de mange gode innleggene i dette forumet:

http://forum.dlf.info

Der vil du nok møte mange likesinnede.

Endret av Kari
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
oj, mange bittre mennesker som trenger å få en liten sprekk i bobla si ja.

JA, det finnes sosialsnyltere... sikkert endel også. På samme måte finnes det voldelige muslimer, griske jøder, arrogante nordmenn, frekke ungdom, ufyselige eldre, satanistiske gothere etc etc. Tingen er jo at siden man vet at de finnes tror mange at dette er den generelle tilstanden. De som faktisk trenger det holder som regel en lav profil, fordi dette er et såpass tabulagt område. Hvis jeg hadde fått sosialpenger hadde ikke jeg turt å si det til noen, fordi... vel, denne tråden vitner jo om hvorfor. Om jeg, som naboen her, var "ute av skapet" hadde nok jeg også avogtil kjøpt litt "luksusting", nettop fordi det å være "fattig" er såpass tabulagt. Det holder en fasade av at "hei, vi er lykkelige og helt normale, dumdidum" som mange gjerne vil ha, som mange er AVHENGIGE av å ha, særlig om det er snakk om en familie med barn.

Selvsagt, det kan godt hende at disse er skattesnyltere som jobber svart på fritiden (og prostituerer seg og smugler narkotika for alt jeg vet), men med mindre du faktisk VET dette så synes jeg det blir for dumt og sitte å være bitter over det, og tilogmed spekulere i anmeldelse. Av det du betaler i skatt i løpet av et år er det ikke mye som går til sosialen, så vær glad for at 90% av de pengene igjen går til å hjelpe folk som VIRKELIG trenger det, de resterende kronene til snylterne kan iallefall jeg leve med.

Det er umoralsk å ta penger fra produktive mennesker å gi det til uproduktive mennesker ved tvang. Folk bør selv få velge hvem som skal få fruktene av deres arbeid.

Si meg: Hvis de fleste mennesker mener det er riktig å ha alle disse trygdene, hvorfor må de da innkreves ved tvang? Hvorfor har vi ikke fond vi kan betale inn til på frivillig basis?

En person som tjener én million tjener ti ganger så mye som en som tjener hundre tusen. Personen som tjener én million betaler tjueseks – 26 – ganger så mye skatt som den andre...

Hvis du ser på hva skattepengene går til, så er det tydelig at trygdeordninger og fandens oldemor er dominerende:

PDF: Hva går skattepengene til?

Du får kose deg med den såkalte velferdsstaten så lenge du klarer, for jeg kan garantere deg at den er gruset før dine barn får "nyte godt" av den.

Og, nei – jeg er ikke bitter. Jeg gaper opp og tar imot sjæl. Ingen tvil om at jeg klorer til meg alt jeg har krav på, for det er det den allmektige stat gjør fra meg og alle andre når vi er produktive.

Dessuten, ved å kjenne sine rettigheter og aktivt suge til seg penger fra det offentlige, eksempelvis ved å bruke skattehull og velferdsordninger flittig, så blir de desto fortere blakke. Det eneste myndighetene kan gjøre er å regulere mer, men da må de ansette flere byråkrater for å kontrollere. Det fører til et tungt, tregt byråkrati som til slutt kollapser.

Vi ser jo hvordan NAV håndterer ting. Vi er snart ved slutten, for oljefondet har tapt over 1 000 MILLIARDER det siste året:

http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article1624443.ece

Gleder meg til Norge går konkurs, og folk må begynne å gjøre noe for pengene igjen. Vi må ta ansvar for våre egne liv, det er ikke de produktive arbeidernes rolle å gjøre det.

Endret av DingDong
Skrevet
Selv bruker jeg også motbydelig mye tid på dataen. Da kobler jeg ut, som å lese en bok. Og på samme måte som det er noe helt annet å lese en god roman enn å lese pensum til studier, er det noe helt annet å sitte foran en PC og jobbe.

Drømmen min er å kunne jobbe med grafisk design, da kan jeg sitte på dataen og få betalt for det jeg elsker å gjøre. Men først må jeg få meg utdannelse :)

Jobbing og krav er sunt - for en frisk person. Musesteg-krav er sunt for en syk person, og kafébesøk og lignende er ofte en del av disse musestegene.

Syke mennesker må aldri gjøre mer enn de tåler men heller aldri mindre! Derfor er også viktig at en ikke holder seg hjemme i sofaen fordi man er redd noen skal tro man faker syk om man kommer seg ut litt.

Selv om samfunnet har mye skyld i at en syk person ikke tør å vise seg ute pga mistenkeliggjøring, er det også viktig at psykisk syke hever seg over dette og klarer å finne den rette balansen som kanskje etter hvert fører til friskmelding. Problemet er jo bare at det er lettere sagt enn gjort fordi det er nettopp dette som er mye av problemet til psykisk syke, nemlig å finne en balanse.

Hvorfor skal de produktive betale (omskolerings-)utdannelsen til syke mennesker ved tvang?

Hvorfor skal en produktiv arbeider ofre timer av sitt liv, for at andre skal ha det bra?

Produktive, dyktige arbeidere har også familier og partnere som krever tid og kjærlighet, men det forventes at man skal ofre tiden man har, plassere barna på SFO og betale for de offentlige trygdeordninger, slik at vi kan ha en velferdsstat.

Se å få orden på livet ditt sjæl, det er ditt liv og ditt ansvar.

Skrevet

"Staten er en tyv." Slike bidrag til debatten er så fruktbare....

Skrevet
Hvorfor skal de produktive betale (omskolerings-)utdannelsen til syke mennesker ved tvang?

Hvorfor skal en produktiv arbeider ofre timer av sitt liv, for at andre skal ha det bra?

Produktive, dyktige arbeidere har også familier og partnere som krever tid og kjærlighet, men det forventes at man skal ofre tiden man har, plassere barna på SFO og betale for de offentlige trygdeordninger, slik at vi kan ha en velferdsstat.

Haha, hva behager?

Hvorfor skal jeg betale skatt for at du skal ha veier å kjøre på?

Hvorfor skal jeg betale skatt for at barna dine skal kunne være med i skuespill på det lokale kulturhuset?

Da kan vi jo stille spørsmål som det også.

Når vi betaler skatt holder vi landet gående. Å hjelpe syke til å bli friske er en del av dette.

Få orden på livet mitt sjæl? Uten ei krone i måneden? Really?

Skrevet
Si meg: Hvis de fleste mennesker mener det er riktig å ha alle disse trygdene, hvorfor må de da innkreves ved tvang? Hvorfor har vi ikke fond vi kan betale inn til på frivillig basis?

Dette fenomenet er det som kalles skatt... :gjeiper:

Gjest ei venninne
Skrevet

Det virker som om noen tror at de uføre aldri har betalt skatt men alltid vært ufør på falskt grunnlag.

Min venninne jobbet i nesten 30 år før hun ble helsemessig ufør, dvs. 30 år hvor hun har betalt skatt. Og hun betaler fortsatt skatt, den er ikke skattefri den uføretrygden. Hun får en ganske bra uføretrygd siden hun har jobbet lenge i en god jobb, men det er likevel mindre enn hun fikk da hun jobbet. Hun ville helst vært i jobb men kroppen fikset det ikke lenger, og hadde hun trosset kroppen så hadde hun vært død idag - overdramatisert sier du - men dessverre en bedrøvelig sannhet.

Hun møtte meg på kafe forrige dagen, fire timers hyggelig samvær og deretter rett ut på sofaen resten av kvelden med medisiner innabords.

Vi kan si hva vil vil om folk, men så lenge vi ikke kjenner dem og deres økonomiske og helsemessige situasjon fullt ut så blir det vi sier kun antagelser.

Gjest Gjest
Skrevet

Fordi det er samfunnsøkonomisk lønnsomt. Foreslår at du får deg en utdannelse, skinner klart i gjennom at du ikke har mer enn grunnskole.

Gjest Gjest
Skrevet
Fordi det er samfunnsøkonomisk lønnsomt. Foreslår at du får deg en utdannelse, skinner klart i gjennom at du ikke har mer enn grunnskole.

Frekk kommentar.

Mulig det er samfunnsøkonomisk lønnssomt, men det er likevel urettferdig at noen må jobbe og slite for at andre skal snylte på velferdsordninger.

Skrevet
Haha, hva behager?

Hvorfor skal jeg betale skatt for at du skal ha veier å kjøre på?

Hvorfor skal jeg betale skatt for at barna dine skal kunne være med i skuespill på det lokale kulturhuset?

Da kan vi jo stille spørsmål som det også.

Når vi betaler skatt holder vi landet gående. Å hjelpe syke til å bli friske er en del av dette.

Få orden på livet mitt sjæl? Uten ei krone i måneden? Really?

Nettopp! Dette bør også være privat. Vil man sende barn på danseskole, så må foreldrene spleise på en leder som kan lære dem det. Staten trenger ikke å gjøre det.

Veier bør finansieres med bompenger, da er det kun de som benytter veien som betaler for det.

Det er da ingen umulighet å hjelpe syke i et samfunn som har et privatisert helsevesen? Da bruker folk pengene sine på forsikring. Dessuten er et privatisert helsevesen bedre for arbeiderne, fordi det er lønnskamp mellom aktørene for å få det beste personalet.

Har du ingen som er glad i deg? Er det ingen venner av deg som ville hjulpet deg? Hvorfor skal ukjente arbeidere tvinges til å betale for at du skal ha det bra?

Skrevet

Ta en titt på Hong Kong, en av de mest økonomisk frie stedene i verden. Produktiviteten og økonomien der er helt fantastisk, byråkratiet er lite og enkelt.

Det er slik man får et økonomisk godt samfunn med mye velstand.

Å ta penger fra de produktive for å gi det til uproduktive demotiverer de som skaper verdier. På den måten blir det mindre velstand til alle.

Utdannelsen du har tatt er farget av sosialdemokratiske og sosialistiske vinklinger, der den allmektige stat er det regulerende organ som tvinger folk med initiert vold for å utøve "rettferdighet".

Les det jeg tidligere har skrevet i denne tråden, så forstår du at jeg er pro kapitalisme og markedsøkonomi. Hvis du er interessert, så kan jeg godt utdype det ytterligere.

Egentlig er det unødvendig, for sannheten trenger sjeldent argumenter eller unnskyldninger, den holder vann selv.

Hvis staten tar 28% skatt av overskuddet til bedrifter, så er det 28% skatt som tas "ut" av privatøkonomien. Disse pengene kunne gitt folk høyere lønn, billigere varer eller høyere effektivitet (som i sin tur gir lavere priser og bredere tilbud).

Skatt er tvang, og omfordeling av goder, fordi myndighetene mener at individet ikke kjenner sitt eget beste. Heldigvis er det bevist gang på gang at en monetær politikk basert på fiatpenger vil ende med hyperinflasjon og utsletting av middelklassen.

Jeg anbefaler deg å lese mer om fiatpenger, hyperinflasjon, markedsøkonomi, kapitalisme og penger backet av edle metaller. Du er et produkt av et sosialistisk samfunn, som i nær fremtid vil ende slik Sovjetunionen gjorde.

Skrevet
Jeg betaler min skatt med glede, både fordi jeg får igjen for det selv, og fordi det tjener samfunnet at så mange som mulig kan ha det så bra som mulig. Jeg er glad for å kunne hjelpe meg selv og andre.

Godt du er positivt innstilt. Det er fullt mulig å bidra aktivt i markedsøkonomi også. Velferdsordninger vil være drevet av frivillighet og donasjoner. Med lavere skatter, vil du aktivt kunne bestemme hvilke grupper akkurat du ønsker å hjelpe. Du får også muligheten til å være frivillig selv, for med lavere skatter og priser generelt, vil du kunne jobbe mindre, og på den måten ta på deg frivillige og meningsfylte verv med tiden du har til overs.

Jeg har jobbet som frivillig, og det var veldig givende. Dessverre har man ikke tid eller overskudd til frivillighetsarbeid etter en full arbeidsuke.

Gjest Gjest_Varsia_*
Skrevet
Hvorfor skal ukjente arbeidere tvinges til å betale for at du skal ha det bra?

Fordi det er sånn vi har valgt å styre dette landet. Vi er et sosialdemokrati, og stemmer stadig vekk på partier som ønsker at vi fortsatt skal ha det slik - at fellesskapet bidrar. Samfunnsøkonomisk har det fungert jævlig bra, det eneste negative er at en og annen stakkar med ditt politiske syn "lider" under denne styringsformen. Veldig syns for deg, men veldig bra for oss som betaler vår skatt med glede, og vet at hvis noe skulle hende oss kan vi kreve det vi har rett på. Vi må vel og merke holde ut med *** som deg, men sånt får man da tåle.

Hvis du syns det er så sabla urettferdig at vi har et samfunn der det å bidra til fellesskapet står høyt i kurs får du enten flytte til et annet land, eller danne et parti som gir litt mer realistiske fremtidsplaner enn FRP, hvis du ser på det samfunnsøkonomisk sett. Eller du kan sitte på rævva og klage vettet av deg over disse stakkars skattepengene dine og glede deg til den dagen Norge går konkurs. "Dessverre" tror jeg det er ganske lenge til, for Norge går ganske bra.

Skrevet
Nettopp! Dette bør også være privat. Vil man sende barn på danseskole, så må foreldrene spleise på en leder som kan lære dem det. Staten trenger ikke å gjøre det.

Veier bør finansieres med bompenger, da er det kun de som benytter veien som betaler for det.

Det er da ingen umulighet å hjelpe syke i et samfunn som har et privatisert helsevesen? Da bruker folk pengene sine på forsikring. Dessuten er et privatisert helsevesen bedre for arbeiderne, fordi det er lønnskamp mellom aktørene for å få det beste personalet.

Har du ingen som er glad i deg? Er det ingen venner av deg som ville hjulpet deg? Hvorfor skal ukjente arbeidere tvinges til å betale for at du skal ha det bra?

Wow. Du har et så forvridd bilde på hvordan ting fungerer at jeg vet faktisk ikke hvor jeg skal begynne å forklare eller om det kommer til å gå inn hos deg i det hele tatt.

Nei, jeg har ingen som lar meg bo gratis hos dem i mange år, og spise deres mat, og heller ingen venner som gidder å betale legeregningene og medisinene mine. Jeg har heller ingen venner som har råd til å finansiere utdanningen min. Jeg har ingen venner jeg kan be om lommepenger.

Da synes jeg det er bedre at når jeg blir friskmeldt en dag kommer jeg til å betale skatt resten av livet til fellesskapet som har hjulpet meg opp på bena igjen.

Gjest Gjest_Iris_*
Skrevet

Samfunnet vårt er dessverre ikke tilpasset enkeltindividet . Enkeltindividet må tilpasse seg samfunnet, og klarer det ikke det, så er det fort ute av samfunnets fellesskap.

Det trenger ikke være noe galt med mennsker som går på trygd/ ikke har jobb, noen av dem kunne nok fint jobbet og forsørget seg selv om ikke alt var så firkantet. Vi er heldige alle vi som faktisk har den evnen å tilpasse oss andre , og tilpasse oss samfunnets firkantete regler og normer, men vi er ikke bedre mennesker for det . Noen av de flotteste og mest fargerike mennesker jeg kjenner er de det ikke er så mange av på dusinet, dessverre har de ikke jobb.

Skrevet
Til opplysning så får man ikke trygd uten å være medlem av folketrygden. Dessuten er det regler for hvor mye en må ha tjent i forkant, så da har jo de trygdede alt betalt skatt til staten de også. De tar ikke av "alle de andre" sine penger.

Dersom det smerter så inderlig å betale så høy skatt for de surt tjente pengene, så har man da inderlig muligheten til å flytte til et land som ikke krever så mye skatt, og som ikke bruker så mange skattepenger på velferdsordninger. Da kan du selv sørge for deg og ditt, og ikke tenke på alle de som "grafser" til seg av pengene dine. :) Eller, du kan betale din skatt, og nyte godt at de goder du får, og har muligheten til å få, dersom din livssituasjon brått skulle endre seg. ;)

Det er helt logisk at de fleste trygdede koster mer enn de bidrar. Dessuten er det rimelig å la folk selv få forvalte sparepengene sine.

Med markedsøkonomi, vil man kunne spare penger og investere dem etter eget ønske. Staten har det siste året tapt over 1000 milliarder av vår felles formue, så jeg ser heller at jeg skal få prioritere selv hva jeg ønsker å investere i for å sikre alderdommen.

Ref Dagens Næringsliv:

http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article1624443.ece

Videre vil man kunne tegne forsikringer, og selv velge hvilken helseinstitusjon man selv vil bruke.

Det handler om å ta ansvar selv. Med lav skatt, vil du fint kunne ha 200-500 000 kroner på konto etter kun 2-3 år i arbeidslivet. Du kan også velge den beste uføreforsikringen du ønsker, med pengene du betaler til folketrygden i dag.

Det er faktisk ikke slik at et sosialistisk system er det eneste riktige. Dette samfunnet har til formål å forme like mennesker, og de legger føringer for at folk skal leve slik DE ønsker, ikke slik DE selv vil.

Ett eksempel på dette er kvinners yrkesvalg. Mange kvinner velger omsorgsyrker av TRADISJON. Dette liker feministene svært dårlig, derfor blir unge jenter fortalt at de BØR velge utradisjonelt gjennom hele oppveksten. På tross av dette velger de fortsatt tradisjonelt.

Lønnsforskjeller mellom kvinner og menn er også ofte i media. Hvis en kvinne og en mann har den samme stillingen i samme bransje, er _ikke_ lønnsforskjellene der!

Saken er at ingeniører med 3-årig skole blir likestilt med sykepleierutdanning på 3 år. Kvinnene velger sykepleierutdanning, fordi det er tradisjonelt, og fordi de er interessert i omsorgsyrker. Menn liker tekniske ting, og derfor velger de å bli ingeniører.

Forskjellen er at ingeniører ofte er ansatt av det private. Det private næringslivet betaler villig godt for flinke ingeniører.

Sykehusene betaler ikke godt for sykepleiere, fordi de ikke har konkurranse. Det er fordi staten har monopol på helsetjenester i Norge.

Se dere om, folkens.

Skrevet

Hvis vi hadde hatt borgerlønn så hadde vil sluppet dette styret med sosialen og trygd...

Skrevet (endret)
Samfunnet vårt er dessverre ikke tilpasset enkeltindividet . Enkeltindividet må tilpasse seg samfunnet, og klarer det ikke det, så er det fort ute av samfunnets fellesskap.

Det trenger ikke være noe galt med mennsker som går på trygd/ ikke har jobb, noen av dem kunne nok fint jobbet og forsørget seg selv om ikke alt var så firkantet. Vi er heldige alle vi som faktisk har den evnen å tilpasse oss andre , og tilpasse oss samfunnets firkantete regler og normer, men vi er ikke bedre mennesker for det . Noen av de flotteste og mest fargerike mennesker jeg kjenner er de det ikke er så mange av på dusinet, dessverre har de ikke jobb.

Nemlig, Iris. Og hvis du ikke er enig med gruppementaliteten så mobbes du ut.

Barn skal sitte stille, ellers diagnoseres de med ADHD og medisineres de med ritalin i statens navn.

Barn med "adferdsvansker" blir sendt til PP-tjenesten for å probes i hodet og ræva.

Flinke barn blir overlatt til seg selv. De kjeder seg enormt pga manglende stimuli og havner ofte på skråplanet. Alt fordi de "svake" ikke skal føle seg dårligere.

Barn blir indoktrinert i gruppementalitet fra tidlig alder. Sosial aksept og selvoppofrelse er det viktigste, ikke individualisme.

Det folk dessverre ikke forstår, er at på tross av sosialismens gode hensikter, så er dette psykisk vold mot individet. Det er vold å kreve at mennesker jobber og gir tiden av livene sine til andre, ukjente mennesker.

Endret av DingDong
Skrevet

Så dersom vi bare får lavere skatter, og færre velferdsordninger så vil alle kunne ta en høyere utdanning, tjene godt, profittere på økt konkurranse i markedet, spare opp penger, få kjøpe de beste forsikringer, spare som gale og leve herrens glade dager! Jippi! :hoppe:

Se over dammen...Er det virkelig slik det fungerer der?

Skrevet
Så dersom vi bare får lavere skatter, og færre velferdsordninger så vil alle kunne ta en høyere utdanning, tjene godt, profittere på økt konkurranse i markedet, spare opp penger, få kjøpe de beste forsikringer, spare som gale og leve herrens glade dager! Jippi! :hoppe:

Se over dammen...Er det virkelig slik det fungerer der?

Du kjenner ikke amerikansk økonomi i det heletatt, dersom du tror de driver med kapitalisme og markedsøkonomi.

De har velferdsstat, og de går konkurs på grunn av den i skrivende stund.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...