Gå til innhold

Småbarn har det best hjemme

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Anne_*
Skrevet

http://www.nrk.no/nyheter/1.6509343

"En av landets fremste eksperter på barns utvikling mener barnehagene ikke tilfredsstiller behovene til de minste barna".

Hva syns dere? Har barna det best hjemme eller i barnehagen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel ikke akkurat noe å diskutere. De færreste ønsker å plassere en baby under ett år i barnehagen, man gjør det fordi man . Eller ikke kan prioritere annerledes. Jeg tviler ihvertfall på at noen foreldre mener at en liten baby har det bedre i barnehagen enn hjemme hos familien.

Jeg hadde begge mine hos dagmamma før de begynte i barnehage, de var godt over året før de begynte der også. Barnehagen er et godt sted å være for barn som kan gå og er litt selvstendige, men ikke de helt minste.

Skrevet (endret)

For de fleste er det en uaktuell problemstilling; spørsmålet er hva man har råd til.

Endret av Modic
Gjest Gjest_Anne_*
Skrevet
For de fleste er det en uaktuell problemstilling; spørsmålet er hva man har råd til.

Er det uaktuellt å prioritere annerledes, er det det du mener?

Gjest Gjest
Skrevet
Det er vel ikke akkurat noe å diskutere. De færreste ønsker å plassere en baby under ett år i barnehagen, man gjør det fordi man . Eller ikke kan prioritere annerledes. Jeg tviler ihvertfall på at noen foreldre mener at en liten baby har det bedre i barnehagen enn hjemme hos familien.

Jeg hadde begge mine hos dagmamma før de begynte i barnehage, de var godt over året før de begynte der også. Barnehagen er et godt sted å være for barn som kan gå og er litt selvstendige, men ikke de helt minste.

Mener du liksom at dagmamma er bedre enn barnehage? Det er noe av de dummeste jeg har hørt.

Gjest Gjest
Skrevet

Spørsmålet er hvordan man prioriterer. Så og si alle barn over 3 år er da i barnehage. Får man plutselig bedre råd da eller?

Gjest Gjest
Skrevet
Spørsmålet er hvordan man prioriterer. Så og si alle barn over 3 år er da i barnehage. Får man plutselig bedre råd da eller?

Folk plasserer barn i barnehage fordi de ikke har råd til å være hjemme med barna. Ikke omvendt. Det er ikke slik at man er hjemme med ettåringer fordi det er billigere enn å være i full jobb... Det er slik at mange må putte ettåringer i barnehage fordi de ikke har råd til å ikke jobbe.

Gjest Gjest
Skrevet
Mener du liksom at dagmamma er bedre enn barnehage? Det er noe av de dummeste jeg har hørt.

Hvorfor mener du en barnehage med ørten barn pr ansatte er bedre enn å være hos en dagmamma som gjerne bare har ansvaret for tre-fire barn? Jeg mener klart at det kan være bedre for de minste å være hos en dagmamma, som har færre barn å ta seg av, og dermed mer tid til hvert enkelt barn.

Gjest Gjest
Skrevet
Er det uaktuellt å prioritere annerledes, er det det du mener?

Ikke alle har råd til å la være å jobbe. Er det så vanskelig å forstå? Man må ha tak over hodet og mat på bordet. Det er ikke slik at alle bor i svære eneboliger og har tre biler, og kan prioritere annerledes ved å flytte til noe mindre og selge bilen. Noen bor i en liten blokleilighet i utgangspunktet, og kan umulig finne seg noe mindre og billigere.

Gjest Gjest
Skrevet
Hvorfor mener du en barnehage med ørten barn pr ansatte er bedre enn å være hos en dagmamma som gjerne bare har ansvaret for tre-fire barn? Jeg mener klart at det kan være bedre for de minste å være hos en dagmamma, som har færre barn å ta seg av, og dermed mer tid til hvert enkelt barn.

Fordi at på småbarnsavdeling så er det gjerne 1 voksen pr 3 barn samt at de er flere voksne. Med mindre dagmammaen har to barn max så er barnehage det beste alternativet. Dessuten må de ansatte levere politiattest, det må være en pedagogisk leder og et pedagogisk opplegg. Greit nok det finnes en del gode dagmammaer, men så mye dårlig det finnes og. Jeg hadde aldri levert ungen min til en dagmamma.

Gjest Gjest
Skrevet
Folk plasserer barn i barnehage fordi de ikke har råd til å være hjemme med barna. Ikke omvendt. Det er ikke slik at man er hjemme med ettåringer fordi det er billigere enn å være i full jobb... Det er slik at mange må putte ettåringer i barnehage fordi de ikke har råd til å ikke jobbe.

Det er jo fordi du er slave av materialismen.

Skrevet

Fordi barn går glipp av viktig sosial læring ved å omgås færre/få/ingen barn.

Skrevet

Sønnen vår går på smaåbarnsavdeling med 10 barn og 4 ansatte, herunder en førskolelærer. Det er mao. ikke "ørten barn pr ansatt", men bedre voksendekning enn du beskriver for en dagmamma.

Gjest Gjest
Skrevet
Fordi at på småbarnsavdeling så er det gjerne 1 voksen pr 3 barn samt at de er flere voksne. Med mindre dagmammaen har to barn max så er barnehage det beste alternativet. Dessuten må de ansatte levere politiattest, det må være en pedagogisk leder og et pedagogisk opplegg. Greit nok det finnes en del gode dagmammaer, men så mye dårlig det finnes og. Jeg hadde aldri levert ungen min til en dagmamma.

Det finnes godkjenninger også for dagmammaer. Jeg ville aldri overlatt ungen min til en fremmed dagmamma uten godkjenning. Men en godkjent dagmamma, som jeg gjerne kjenner, eller som andre jeg kjenner går god for, har jeg ikke problemer med. Det er ikke mer utrygt enn å levere ungen i en barnehage.

I en barnehage er det mange folk, det er MYE bråk og mye stress for et lite barn. I tillegg er barnehager rene bakteriebomber. Hos en dagmamma, hvor det kun er tre-fire barn og en voksen i hele huset, er det mye roligere, mye mindre bråk, og mye mindre sykdom.

Skrevet

Jeg er enig med artikkelforfatter, men synes det blir litt dumt fremstilt - som om man har helt fritt valg liksom.

Jeg er hjemme med min snart ettåring, vi prøver en periode for å se hvordan vi klarer oss økonomisk. Vi er vant til å ha det trangt da mannen min ikke tjener veldig godt, og min inntekt var minimal, så forhåpentlig greier vi oss, i alle fall når kontantstøtta kommer. Håper inderlig ikke den blir fjerna, den er vår mulighet til å gi ungen vår en god start.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tror ikke en dagmamma med tre fire barn har bedre tid til en baby enn en barnehage med småbarnsavdeling. Jeg tror en dagmamma blir lettere utslitt med så mange babyer i aleneansvar enn de voksne på småbarnsavdeling som kan dele ansvaret med andre og blant annet få ha fullstendig lunsjfri en halv time.

Gjest Gjest
Skrevet
Det finnes godkjenninger også for dagmammaer. Jeg ville aldri overlatt ungen min til en fremmed dagmamma uten godkjenning. Men en godkjent dagmamma, som jeg gjerne kjenner, eller som andre jeg kjenner går god for, har jeg ikke problemer med. Det er ikke mer utrygt enn å levere ungen i en barnehage.

I en barnehage er det mange folk, det er MYE bråk og mye stress for et lite barn. I tillegg er barnehager rene bakteriebomber. Hos en dagmamma, hvor det kun er tre-fire barn og en voksen i hele huset, er det mye roligere, mye mindre bråk, og mye mindre sykdom.

Hvorfor ikke bare være ærlig på dette her og si det som det er at det dreier seg om kontantstøtten?

På en småbarnsavdeling er det ganske rolig, barnehager er da heller ikke rene bakteriebomber fordi det her stilles KRAV til renhold noe som det ikke gjøres hos en privat dagmamma. For noe tøv du kommer med.

Skrevet
I tillegg er barnehager rene bakteriebomber.

Barn skal bli syke, slik at de utvikler et adekvat immunforsvar. Barn som ikke blir syke, blir svært syke som voksne.

Gjest Gjest_lurelina_*
Skrevet
http://www.nrk.no/nyheter/1.6509343

"En av landets fremste eksperter på barns utvikling mener barnehagene ikke tilfredsstiller behovene til de minste barna".

Hva syns dere? Har barna det best hjemme eller i barnehagen?

Skrevet (endret)

Det er ikke ørten barn pr ansatt på småbarnsavdelingene:) Ellers er jeg helt enig, jeg synes det er absolutt best for de minste barna, gjerne opp til to år kanskje, å være hjemme. Eventuelt å gå begrenset tid, ikke fulltid, i barnehagen.

Endret av Sort Pastill

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...