Gå til innhold

Skravletråd for Nov/Des 2009

Malina

Anbefalte innlegg

Ikke noen fødsel ennå her heller.

Jeg føler meg imidlertid på en merkelig måte mer "klar" idag :klø: Jeg har blitt påvirket av bagvogna som står så fint nede i gangen og jeg har lyst ut og trille baby :) Og for første gang siden jeg begynte å gå hjemme, småkjeder jeg meg litt idag... Hmm... det er dette jeg egentlig har ventet på. Men det kan godt hende at jeg tenker helt annerledes imorgen. Jeg prøver også å tenke på at jeg må gjennom denne fødselen uansett og det er jo like greit å bli ferdig med det. Jeg føler at det er vanskelig å planlegge ting nå når jeg ikke aner når ting skjer. På den annen side var det dette med avkortning av permisjonen og det er heller ikke dumt at babyen får kose seg og legge på seg så mye som mulig heller. Den er litt liten hvis den blir født nå. Jeg er 38 uker imorgen og ifølge boka er han da omtrent 48 cm og 3.190 gram. Ephelille ble født 4 dager før termin og var 51 cm og 3.710 gram.

Jeg har veldig mye vann i kroppen, eller i alle fall i beina! Anklene og føttene mine er så opphovnet om kveldene at det er helt grusomt. Det er ikke mye sko og støvletter jeg får på meg nå. Jeg går konsekvent i et par strechstøvletter, de funker fint! Vekta viser skumle tall, men vannet forsvinner jo i alle fall etter fødseln. Verre kan det bli med alle de andre kosekiloene...

Imorgen skal jeg på kontroll hos legen igjen og forhåpentligvis kan de ha fått influensavaksinen igjen da. Eventuelt m jeg kjøre meg en tur den dagen de får den... Alt med forbehold om at jeg ikke er i fødsel før ting skal skje :ler:

Shatika er på overtid nå, hvis hun ikke har født? Jeg sjekket bloggen hennes nå og hun har skrevet der siste gang 1. november. Hun har time til overtidskontroll imorgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest _Leela_

Lite som har skjedd her også og det er igrunn greit. Bekkenet har blitt ømmere da, det er ikke greit... :)

Ellers er det tre arbeidsdager igjen til permisjon, skal bli godt. Sorterte også klærne til frøkna igår, konklusjonen er at hun har masse i 62, sånn passe i 56 og masse bodyer i 50 av alle ting. Og jeg har ikke handlet mye av det heller, dvs noe ulltøy og noen sett + "utedress" i 56. Og itillegg kommer visstnok svigermor med en kasse med arvetøy etter at frøkna er født. Så tror vi skal klare å kle henne opp.

Ellers har ikke jeg heller sladrevenn, så hvis du vil Klematis så kan vi sladre for hverandre. Er jo en stund mellom terminene våres også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers har ikke jeg heller sladrevenn, så hvis du vil Klematis så kan vi sladre for hverandre. Er jo en stund mellom terminene våres også.

Ja, det kan vi godt. :) Jeg sender deg en PM med telefonnummer, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er virkelig spennende å se hvem som blir neste! Kirin har vi vel ikke hørt noe fra på en stund? Kanskje det er noe på gang der? Ser ikke ut som hun heller har noen sladris? Jeg har hvertfall ikke, men om det er noen som har termin en del senere enn meg som melder seg, så kan jeg prøve å huske å gi beskjed når det skjer noe. Jeg kan ikke garantere at jeg husker det, da... :sjenert:

Ikke noe action her gitt, bare jeg som er treg til å skrive. :sjenert:

Har heller ingen sladris. Noen som melder seg?

39 uker i morgen. Var hos jordmor i dag. Skjønner ikke helt hvorfor hun spør om hun skal sette opp ny time til meg, jeg kan da ikke vite når jeg føder vel? :kjefte:

Alt var i hvert fall bra på kontrollen. Litt høyt blodtrykk, men etter tre målinger ble det godkjent.

Ellers er jeg nå offisielt lei av å være gravid. Stor og svær og vondter over alt. Han kan bare komme, vær så god! :jepp:

Endret av Kirin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne lå ikke inne på mine innlegg lenger, så har ikke vært her på evigheter!

Tusen takk for gratulasjoner :goodbye:

Gratulerer til Estrella, vet ikke om det er flere som har født?

Lykke til dere andre, nå er det like før :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe action her gitt, bare jeg som er treg til å skrive. :sjenert:

Har heller ingen sladris. Noen som melder seg?

39 uker i morgen. Var hos jordmor i dag. Skjønner ikke helt hvorfor hun spør om hun skal sette opp ny time til meg, jeg kan da ikke vite når jeg føder vel? :kjefte:

Alt var i hvert fall bra på kontrollen. Litt høyt blodtrykk, men etter tre målinger ble det godkjent.

Ellers er jeg nå offisielt lei av å være gravid. Stor og svær og vondter over alt. Han kan bare komme, vær så god! :jepp:

Jeg kan godt være sladris, er jo (litt vel ?) mye inne på KG for tida ;)

Denne lå ikke inne på mine innlegg lenger, så har ikke vært her på evigheter!

Tusen takk for gratulasjoner :goodbye:

Gratulerer til Estrella, vet ikke om det er flere som har født?

Lykke til dere andre, nå er det like før :jepp:

Gratulerer til deg også Malina! :) Snart kommer flere etter, kanskje noen ligger på føden og klemmer til as we speak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:vinke:

Jeg er her, jeg ligger ikke på føden :)

Jeg har vært på svangerskapskontroll idag og fikk samtidig tatt vaksinen mot svineinfluensa. Ellers var alt bra med meg og lillegutt :) Ny time neste onsdag. Satser på at jeg ikke føder før den tid. Jeg vingler fremdeles veldig når det gjelder den fødselen og mannen har oppfattet at jeg fremdeles ser på det å få ta KS som selve drømmen, noe han er sterkt uenig i. Jeg vet ikke, jeg... Jeg skjønner at det beste er vaginal fødsel, men det føles så mye enklere med et KS... :sjenert:

Jeg gikk 1 1/2 time i butikker etter legebesøket og hadde max vondt i bekkenet og var skikkelig sliten når jeg kjørte hjem. I tillegg lurer jeg litt på om jeg har bivirkninger av vaksinen. Er trøtt og frossen, til tross for at vi fyrer i peisen. Er liksom sånn urven. Prøvde å sove litt på sofan isted, men det gjorde vondt på stikkstedet i armen - og jeg må jo ligge på siden. Det gjorde også kjempevondt i bekkenet og oppe ved ribbena på høyre side. Og så må jeg jo også nevne halsbrann :sukk: Så jeg fant ut at det var bedre å SITTE i sofan... Var forresten innom en bandagist-butikk idag og kjøpte nettingtruser og største størrelse Tena-bind til å ha hjemme etter fødselen :ler: For dere som ikke har født før: nettingtruser er særdeles lite sexy, men akk så fantastisk å ha på seg når man blør som en gris og magen er deigete. De holder det meste på plass ;)

Imorgen er det vaksinering av barn mellom 6 måneder og 5 år på helsestasjonene her i byen. Jeg vil at Ephelille skal få vaksine også, så hun blir hjemme fra barnehagen imorgen og jeg tar henne med på helsestasjonen til klokken 9. Det er vaksine så langt lageret rekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg klar for å sladre for Kirin når det er hennes tur. Jeg er klar fra og med nå ;)

Vi har vært og kjøpt ammepumpe i dag. Spent på å pakke den opp, blir vel litt som når man får noe nytt elektrisk utstyr ;)

Valgte Avent sin elektriske, og snedig nok følger det også med en manuell en i pakken! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler IKKE keisersnitt... :sjenert: Nå fikk jo jeg et hastekeisersnitt. Så ble unektelig litt mer styr av det. Men jeg håper egentlig at jeg slipper det.

Selve fødselen er jo grei. Man merker at de holder på nedi der, men har ikke vondt. Men såret var ganske så ømt i lange tider etterpå. Jeg hadde problemer med å komme meg opp av senga dagen etter, og det var ikke lett med amming når jeg var såpass ubehjelpelig. Og jeg var i veldig god form helt fram til fødselen sist også.

Kunne heller ikke bære/trille tungt etterpå. Vi bor et sted med mye bakker, så veldig upraktisk at jeg fikk vondt i såret hver gang jeg prøvde med vogna.

Jeg fikk heller ikke lov til å bære noe som var tyngre enn babyen den første tida. Vet ikke hvordan det er når en har en fra før, men hos oss ville det skapt litt problemer hvis jeg ikke kan bære han. Han går jo selv, men er en mammagutt som helst vil ha meg til å bære.

Lillegutt fikk også kiss i ettertid. Sannsynligvis på grunn av keisersnittet...

Nei, nå var jeg veldig negativ her merker jeg... Men ville bare understreke at det ikke er så enkelt som det høres ut som. Men veldig fint å ha som løsning hvis ting ikke går som de skal.

Her har de ikke begynt vaksineringen av barn enda. Men det blir nok til at både Kjære og lillegutt også tar vaksinen. En skal vel helst det om en skal ha kontakt med unger under 6 måneder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jente 79: Jeg skjønner egentlig veldig godt at KS ikke er noen drøm. Dvs. det er sikkert stor forskjell på et planlagt KS og et akutt. Men plagene etterpå blir jo de samme da. Det blir på en måte som at fødselen blir smertefri, men man får masse smerte og plager etterpå. Fordelen med et planlagt KS må jo være at man vet når fødselen ska skje, at man har kontroll på den og at man slipper å ha ansvaret for å føde barnet... Det høres kanskje rart ut, men en del av det jeg sliter med denne gangen, er å ikke vite NÅR fødselen inntreffer og at jeg gruer meg til å skulle presse ut babyen. Grunnen til det siste er nok at jeg presset i over 1 1/2 time med Ephelille, masse mennesker sto over meg og truet med hastesnitt, så på klokka, snakket i telefonen, tok av meg ringer og fortalte at alt var klargjort for et hastesnitt dersom jeg ikke greide å få henne ut snart. Det var jo dette som gjorde at jeg i tolvte time greide å få presset henne ut, men det var så langt ifra noen positiv opplevelse mens alt pågikk. I tillegg var jeg så dønn sliten etterpå at jeg omtrent ikke visste hvem jeg var og jeg synes det tok veeeeldig lang tid å komme seg igjen. Når jeg slang ut "Jeg tør ikke å føde!" til legen igår, så trodde jeg egentlig han skulle le litt av det, sånn som alle andre jeg sier det til, men han tok det alvorlig og spurte om jeg hadde snakket med de på sykehuset om det når jeg var på UL. Men som jeg forklarte ham, så ser jeg på det som en selvfølge at jeg skal føde vaginalt når babyen ligger i hodeleie denne gangen. Og legen var jo enig i at det er det beste og det med minst fare for komplikasjoner. Jeg har også forholdsvis lett astma, men jeg vet jo at babyen har 50 % større sjanse for å få astma ved et KS enn ved en vaginal fødsel, så det sier jo seg selv at det er veldig lurt å begrense denne faren. Og alt det du nevner med såret er selvsagt negativt nok i seg selv. I tillegg har også jeg hørt om større fare for ammeproblemer ved KS, og siden vi ikke fikk til ammingen med Ephelille, så er jeg enda mer bevisst på at jeg SKAL få til det denne gangen. (Med Ephelille skyldtes problemene sannsynligvis at hun fikk en strekkskade i armen pga setefødselen. Hun ble raskt fin igjen, takket være trening hos fysioterapeut, men det tok litt tid før vi oppdaget skaden og det var sannsynligvis veldig vondt for henne å ligge på den armen når hun skulle få pupp).

Ellers har Ephelille fått vaksine idag da. Det sto i avisen at de fryktet kaos i og med at hver helsestasjon her i byen hadde fått 250 doser og at det ble førstemann til mølla ved å stille seg i kø utenfor helsestasjonen idag. De åpnet kl 9 og når jeg og Ephelille var på plass et kvarter senere, ble vi møtt av et kaos av biler som sto på kryss og tvers oppover og nedover veier og plener og i det hele tatt. Helsestasjonen vår er stengt pga oppussing, så vi måtte til nabohelsestasjonen og dermed kjørte jeg. Jeg måtte parkere på gressplena ved en boligblokk. Og så så vi køa! Vi sto nesten en time i kø før vi fikk kølapp. Vi var nummer 157 i køa og fikk beskjed om å komme tilbake etter kl. 12. Da var jeg bare lettet over å slippe å stå der ute lenger. Så kjørte vi på et kjøpesenter i mellomtiden og kom tilbake litt senere enn klokken 12. Da ble det faktisk vår tur med en gang. Ephelille gråt ikke i det hele tatt og er veldig stolt av plasterlappen hun har på armen nå ;) Og nå i kveld har dukken hennes fått en hel mengde vaksiner :ler: Nå mangler vi bare at mannen skal få vaksine, men han er jo ikke i noen risikogruppe, så han må vente litt ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner deg veldig godt, Ephemra. Villa bare nevne de andre tingene ved keisersnitt. Er ikke bare moro.

Men veldig med på den om å vite når fødselen skjer. Husker det var en merkelig følelse sist, at man ikke ante noen ting. Nå fikk jo ikke jeg den "fordelen". Det skal også sies at jeg fikk hastekeisersnitt nesten 40 timer etter at vannet hadde gått, og de ikke fant hjertelyden. Så det var en stressende situasjon, selv om de fant hjertelyden rett etter.

Følte bokstavelig at skuldrene datt ned når jeg hørte lillegutts skrik når han ble tatt ut av magen.

En setefødsel er vel ingen drøm, og jeg skjønner godt at du fikk en negativ opplevelse sist. Skader ikke å snakke med dem på sykehuset, både fordeler og ulemper.

Forhåpentligvis blir det en mer positiv opplevelse denne gangen, uansett hva dere ender med.

Det skal også sies at til tross for keisersnitt gikk ammingen veldig greit for meg. Var litt kronglete med en gang siden jeg var litt ubevegelig, men etter hvert gikk det som en drøm og jeg har ikke hatt problemer. Håper det vil gå like greit denne gangen.

Uff, håper ikke vi skremmer de andre her nå da... Men kanskje greit å høre litt om ulike erfaringer.

Men håper jeg er like heldig som min fetters samboer. Hun hadde en tøff fødsel som endte med hastekeisersnitt med førstemann. Andremann kom på 5 timer :)

Så godt at Ephelille har fått vaksinen. Kjære har prøvd å ringe legekontoret for å høre om han og lillegutt bør ta vaksinen snart. Men ingen av dem er i noen risikogruppe, er mest med tanke på nurket. Farmoren til lillegutt ringte også for å høre om hun burde ta vaksine før hun besøkte oss, men fikk beskjed om at det gikk greit bare hun var frisk og veldig nøye med håndhygienen.

Jammen en del ekstra å tenke på i disse svine influensa tider...

Ellers bare to arbeidsdager igjen etter denne :hoppe: Gleder meg til litt roligere dager.

Er også så utrolig mange gravide rundt meg. I min gamle barselgruppe er det 3 til som er gravide, og vet ei til prøver. De to siste har allerede 2 unger, så regner ikke med at det kommer flere der. I hvert fall ikke med det første :fnise:

Er også to på jobben, og ei venninne. I tillegg til det vet jeg om 5 vennepar som prøver, så håper på gode nyheter fra noen av dem om ikke lenge :hoppe:

Også et vennepar som fikk ei jente for et par dager siden. Men de bor dessverre langt unna da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så heldig du er som kjenner så mange gravide og nybakte da jente 79. Jeg kjenner ingen, og det er litt kjipt egentlig. Regner med å treffe noen via barselgruppe da, men det er jo avhengig av flere ting hvor godt det fungerer og hvor god kontakt man får.

En uke til termin i dag. Jeg er usigelig trøtt og har masse kynnere, men ingen tegn på noe action. Får smøre meg med tålmodighet, han kommer når han kommer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Idag har jeg nesten vært bekymret for om det er fødsel på gang. Masse rare vondter både nederst i magen og ryggen, kynnere og nedpress (?), stor og tung og alt er slitsomt :sukk: Var også redd jeg hadde lekket fostervann når jeg våknet idag, men fant ut at det bare var utflod. Det er vel bare kroppen som forbereder seg. Jeg tenker at det kan være greit å føde neste helg, men ikke ennå... :ler: Nei, jeg tør ikke dette, selv om jeg vil bli ferdig og vil ha babyen i armene mine og kroppen min tilbake :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende, Ephemera! Synd at du er så nervøs for fødselen, håper det går litt over når du er skikkelig i gang.

Her skjer det lite. Men merker jeg blir trettere og trettere. Sover ikke mer enn ca 30 min i slengen før jeg får så vondt i hoftene at jeg våkner og må snu meg, og tar alltid litt tid før jeg sovner igjen.

Men nå er jeg egentlig klar, hun kan bare komme! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi satser på at redselen forsvinner og jeg bare "blir" med på det som skjer når det setter igang, Klematis :) Og så må jeg huske på at jeg får lystgass - hjelper ikke noe særlig mot smertene, men du blir litt likegyldig av det ;) Mange sykehus har jo fjernet lystgassen, men de har det heldigvis fremdeles på St. Olavs :)

Ellers så har det meste roet seg her. Ble sikkert litt mye med bytur på dagen idag. Etter litt søvn, mannens hjemmelagede pizza og avslapning i sofan føles det meste som før igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En annen ting er at jeg vil ha tydelige tegn når ting skal skje, ikke sånne skumle "hva-skjer-nå"-ting som jeg følte idag.

Når jeg fikk Ephelille gikk slimproppen i flere omganger iløpet av en lørdag og så gikk vannet natt til mandag - og siden det var setefødsel dro vi på sykehuset med en gang da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 uker og nurket er "ferdig" :hoppe:

Håper hun venter en stund til da, jeg vil gjerne ha litt permisjon nå. Merker at 100% jobb og en liten mammadalt på 1,5 år tærer litt på overskuddet. Så skal bli deilig med noen roligere dager før det er på'n igjen... :sjenert:

Men merker jeg er spent. Merker en del ting som jeg ikke husker fra sist. Lurer på om hun ligger lenger ned enn lillegutt gjorde. Kjenner det mer nedi bekkenet denne gangen.

Med han fikk jeg aldri bekreftet om hodet hadde festet seg eller ikke. Kanskje det har gjort det denne gangen :klø:

Skjønner godt hva du mener med tydelige tegn, Ephemra. Her gikk vannet sist, selv om det tok veldig lang tid før lillegutt faktisk kom så var det ingen tvil om at det var noe på gang.

Kirin: Ja, veldig moro at det er så mange andre gravide. Jeg fikk en veldig ålreit barselgruppe sist, men er jo slett ikke garantert det denne gangen.

Ellers var jeg veldig sosial og var med på babysang blant annet. Også en ålreit måte å bli kjent med andre på, og godt å kunne komme seg ut av huset. Men jeg kan jo bli litt mer bundet denne gangen, hvis ikke Kjære kan hente lillegutt i barnehagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _Leela_

Da er det tre uker til termin og frøkna her er også "ferdig". :)

Så nå er det bare å vente og nyte permisjonen. Det er litt rart å ikke jobbe, men tror jeg trenger litt tid til å slappe av nå. Satser på at hun godgjør seg ca to uker til. Det er litt skummelt å være så nærme...

Selv har jeg vært på svangerskapskurs sammen med 7 andre par og mange av de eller det var vel egentlig alle virket som trivelige folk, så jeg håper at det er mulig å holde litt kontakt i ettertid. Skal vel ha ei samling til etter at nurkene kommer og så er det litt opp til oss. Har også noen bekjente som har babyer født i år, ei venninne har en født i mars og han virker så stor nå... Men utjevner seg vel med årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke:

Melder meg - ingen fødsel på gang her ;)

Barselgruppe er en fin ting! Jeg var veldig heldig sist. Vi var fire jenter som ble satt sammen til felles kontroller på helsestasjonen. Allerede på første kontroll slo det meg hvor godt jeg egentlig likte alle sammen, også var vi alle "voksne" førstegangsfødene. Og babyene våre var jo født med bare noen få dagers mellomrom. Og vi bodde jo i samme område alle fire. Jeg tenkte at det hadde vært så fint om helsesøster hadde oppfordret oss til å holde kontakten på fritiden også, for jeg likte virkelig tanken på å ha noen å trille sammen med også så mye som vi hadde felles!! Jeg bestemte meg for å forsøke å ymte frempå om felles trilling på neste kontroll, men før den tid møtte jeg tilfeldigvis på to av dem utenfor butikken når jeg var ute og trillet. Da slo jeg til og spurte og begge var veldig interesserte i å møtes. Så der og da utvekslet vi telefonnummer. Og i hele permisjonstiden møttes vi jevnlig - i tillegg til kontrollene på helsestasjonen - vi trillet turer, dro på piknic, trillet på kafè, møttes i byen osv. Og det var så godt å skravle hull i hodet på hverandre om ting som ingen andre hadde interesse av. Når vi begynte å jobbe igjen, skled jo dette dessverre ut og vi har ikke møttes i fellesskap etter det. Men jeg møter av og til på en og en av jentene. To av dem har fått nummer 2 og alle har nå etter hvert flyttet til andre deler av byen. Sånn sett blir det mere trøblete å møtes nå... Det blir spennende å se hvordan det blir denne gangen, men jeg kan ikke se for meg at jeg skal være like heldig med barselgruppa denne gangen da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...