Gå til innhold

Skravletråd for Nov/Des 2009


Malina

Anbefalte innlegg

Da har jeg vært på UL og hodet ligger nede og er festet!

Jeg burde være hoppende glad, men det er litt blandede følelser. Jeg vet ikke hva som går av meg denne gangen, men jeg er så redd for å føde... Jeg sover lett om natta og jeg tenker på om vannet skal gå hver gang jeg snur meg i senga... Jeg blir helt stresset! Men jo, jeg er glad for at det er hodeleie og jeg skal ta meg sammen og fokusere BARE på de positive tingene og tenke at urkvinnen i meg kommer frem når det hele starter :ler:

Men jeg vil gjerne vente et par uker til, altså! Jeg prøvde å liksom å spørre jordmoren og jordmorstudenten på sykehuset om det at hodet er festet betyr at det blir fødsel snart, men begge sa at man kunne gå med festet hode lenge før fødselen. Men nå vet jeg jo ikke hvor lenge det har vært festet og hva vil "lenge" si...? Jeg er jo 37 uker på vei imorgen, og da regnes det jo som innenfor termin. På den annen side er ikke mens-terminen min før 25. november - altså 5 dager senere enn tickeren og Ephelille kom til verden 4 dager før termin...

Permisjonsstart for meg er på fredag, men jeg har jo vært sykemeldt siden 1. september, så jeg merker ikke noe forskjell sånn sett ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer til Estrella :blomst:

Litt rart at det nå har kommet flere babyer i termingruppa. Synes ikke det er så lenge siden vi var "nygravide" jeg :fnise:

Litt skummelt også merker jeg, er ikke helt klar og har masse som må gjøres før babyen kommer. Men Kjære holder på å pusse opp lillegutts nye rom, og før det blir ferdig er det ikke så mange stedene jeg kan putte babyens klær... Men kanskje jeg rett og slett skal ta i bruk en tom kommode, sånn at jeg blir kvitt pappeskene på rommet lillegutt har nå. Han elsker nemlig å rote i de pappeskene, og blir litt lettere kaotisk da ;)

Vi må også få kjøpt en madrass. Senga står tom og venter... Egentlig hadde vi vel tenkt å dra på IKEA og handle inn. Men tviler på at det kommer til å skje nå. Hvis ikke svigermor passer lillegutt for oss noen timer på lørdag når vi likevel skal innover...

Godt at babyen din har lagt seg med hodet ned, Ephemera. Skjønner godt du har litt blandede følelser. Jeg er litt sånn selv, sikkert fordi forrige gang ikke var den beste opplevelsen... Sist var jeg mer åpen for alt, nå håper jeg vel mest at det ikke skal gå som sist. Dessverre lite en kan gjøre for å påvirke det.

Vanskelig å vite når de kommer ja... Jeg hadde jo egentlig en mens termin som tilsvarte 27. desember. Men antagelig har jeg hatt en mensturasjon mens jeg var gravid. I tillegg har jeg fått 5 forskjellige terminer på samme antall ultralyder, og de varierer fra 29. november til 11. desember... 2. desember er den "gjeldende" terminen da, så vi får sjå...

Fortsatt 2 uker til permisjonsstart. Men det går jo egentlig innmari fort da... Synes egentlig hele høsten har gått i en rasende fart, men nå skal det jammen bli deilig med litt roligere dager...

Jeg heller vel også mest mot å ta svine influensa vaksinen nå. samme grunn som illa236 nevner. Konsekvensen av sykdommen virker skumlere enn konsekvensen av vaksinen. Men foreløpig aner jeg ikke når jeg kan få den. Vet det skal komme vaksiner til byen i løpet av uka, så om ikke før så kanskje jeg får tilbud på kontrollen om en uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jente 79: Ja, en tøff fødsel setter spor. Nå slapp jeg hastesnitt da, men det var ikke langt unna. Og jeg hadde utpressingsfase på over 1,5 timer. Så det er nok ikke noe rart at vi gruer oss litt.

Så var det vaksinen, ja. Jeg heller mot å ta den, jeg også. Jeg glemte dessverre å diskutere det med legen min siste jeg var der, men legene har jo også endret mening flere ganger siden forrige uke... Jeg skal tilbake til legen på kontroll neste torsdag og tenkte det kunne passe å ta den da i tilfelle. Jeg må kanskje ringe legekontoret og høre. Og finlese alt som har stått om dette de siste dagene. Men da vil jeg at mannen og Ephelille skal vaksinere seg også - og foreldrene mine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye, Estrella! :blomst:

Jeg var litt halvredd for at fødselen var i gang i går, men tror det var noe magevirus eller noe. Oppkast og diarè og vonde magekramper. Bedre i dag, men ikke helt i vater enda. Mannen er i bartebyen til i morgen, så håper ikke noe skjer i løpet av natta ;)

Har fått gjort ganske mye i dag, og håper å få gjort enda mer i morgen! Men vi skal også en tur i badeland, så blir litt tid til kos også.

Og så har jeg også bestemt meg for å ta vaksinen (om jeg ikke føder før det da). Det er gode argumenter både for og imot, men jeg kom til slutt frem til at jeg vurderer jo ikke andre vaksiner så kritisk som dette og stoler på ekspertene da, så da får jeg nesten bare gjøre det nå også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hastekeisersnitt var ikke noen drøm nei. Men godt at man har alternativer, og alt gikk jo bra. Det er jo det viktigste!!! Sannsynligvis kom det vel av at han lå med ansiktet nedover, så får håpe denne babyen oppfører seg mer ordentlig ;)

Mye av grunnen til at jeg vurderer vaksinen mer kritisk nå er fordi jeg er gravid. Dessuten pleier jeg aldri å ta influensa vaksiner, kan ikke huske at jeg noen sinne har hatt influensa... Men nå er jo situasjonen litt spesiell.

Får ringe legen min snart jeg også. Her i kommunen har de ikke fått nok vaksiner til risiko gruppene, måtte faktisk fått over 3 ganger så mye vaksiner for å kunne gitt til alle i risiko gruppene... Men de skulle visst følge en prioriteringsliste da, og der sto gravide som 1. prioritet. Så jeg får ringe legen og høre om de har vaksine til meg eller ikke. Men det varer vel ikke lenge til de får flere leveranser...

Uff, får håpe mannen din kommer hjem før fødselen starter, Klematis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at dere (jente 79 og Ephemera) som har vært igjennom tøffe fødsler før får litt ekstra tanker rundt denne fødselen. Når man er førstegangs vet man jo ikke hva man går til. Jeg kan ikke si jeg er redd for fødselen, men har en følelse av at den kanskje vil virke litt mer skremmende når termindato nærmer seg.

Bra det ikke var fødselen som startet da Klematis. Du har uansett noen spennende uker foran deg, for det er jo ikke så lenge igjen :)

Jeg har forresten tatt vaksinen i dag. På helsestasjonen der jeg går startet de vaksineringen av gravide i dag, og det var fullt av store mager der da jeg stilte meg i kø kl. 9. Selve vaksineringen var overstått på et blunk, og så måtte man sitte i 20 minutter etter at vaksinen var tatt. Jeg synes det har vært vanskelig å vurdere seg fram til å ta vaksinen, men jeg er veldig glad for at det nå er overstått. Det var litt betryggende å se at så mange andre gravide også skulle ta den. Her i Oslo hvor jeg bor er det allerede ganske mange smittede, og i det siste har jeg følt det litt utrygt å ta t-banen fram og tilbake fra jobben... Føler at smittefaren er ekstra stor når man står tett i tett med så mange mennesker.

Håper dere andre også finner ut av hva som føles best for dere, og at vaksinen blir raskt tilgjengelig der dere bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da tok jeg også vaksinen i dag. Egentlig bare deilig å ha tatt den, nå kan jeg ikke vurdere mer hverken den ene eller andre veien. Så får jeg gå utfra at det var det beste valget.

Var heldig jeg da. Sto i avisa at de vaksinerte mellom klokka 3 og 5 i dag. Så jeg ringte for å høre om det bare var å komme eller om de hadde noe time opplegg på vaksina. Fikk beskjed om at jeg kunne komme med en gang, så da slapp jeg nok unna det verste oppstyret :biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vaksinert meg i dag, men ikke like heldig som deg, jente79. Jeg måtte stå en time og ett kvarter i kø UTE i kjølen og vente ett kvarter til inne. Kom rett rundt når de skulle starte, og var da nummer 58 i køen...

Men nå er det gjort, ikke mer å tenke på. En ting ute av verden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ringe legekontoret imorgen og spørre om jeg kan få vaksine på torsdag når jeg skal dit på svangerskapskontroll :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, Klematis... Sånne tilstander jeg var redd for også, så heiv meg i bilen så fort jeg fikk beskjed om at jeg kunne komme med en gang. Det var jo skikkelig luksus :biggrin:

Irritert på NAV. Fikk bekreftelse på at de har motatt min søknad om engangsstønad. Jeg har jo ikke søkt om engangsstønad, men foreldrepenger. Mistenker at de kanskje surrer i og med at jeg er et par uker unna å rekke å jobbe 6 måneder mellom permisjonen med lillegutt og denne. Men det står jo på dems egen nettside at foreldrepenger er likestilt med vanlig lønn. Håper det ordner seg greit, er jo en ganske stor forskjell i utbetaling...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _Leela_

Får håpe det ordner seg med NAV da jente 79. Har ennå ikke hørt noe fra de selv, men ettersom min arbeidsgiver legger ut for lønna mi så håper jeg det ordner seg. Må få ordnet sambo sine papirer da, men jobben hans er så treige, han får først lønnstillegget sitt på nov.lønna... Og for han er det greit å få oppdatert lønn ettersom han skal få lønna si fra NAV. Sukk, liker ikke sånn skjemaer.

Ellers har jeg også fått tatt vaksinen, så nå er armen øm... Egentlig starter de vaksinasjonen først tirsdag i neste uke, men pga utbrudd på jobb ++, så fikk jeg komme nedover idag å ta den. Greit å ha det unnagjort og glad jeg slapp køen som sikkert kommer neste uke. Så nå blir det hjemmekontor frem til mandagen iallefall, får isolere meg litt. Og så får jeg se hva jeg gjør siste jobbuka, se ann hvor mange som blir syke på jobb. Heldigvis har de forståelse for det på jobb og tilrettelegger for meg. Godt å sitte hjemme, men savner det sosiale da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper det. Det har gått veldig greit de andre gangene jeg har hatt kontakt med dem, men er alltid litt skeptisk når jeg må ordne opp i ting...

Rart du ikke har fått en bekreftelse på at søknaden er mottatt. Sist fikk jeg også en bekreftelse, men med beskjed om at den endelige avgjørselsen først kom etter at lillegutt var født.

Følg i hvert fall litt med. Min venninne tenkte ikke over om hun hadde fått en bekreftelse eller ikke, og siden vi som du får forskudd av arbeidsgiver hadde det plutselig gått 5 måneder før de reagerte på at ikke fikk penger. (Var ferie og litt sånt innimellom) Men NAV etterskuddsbetaler bare 3 måneder, så hun var litt stressa en stund. Heldigvis ordnet det seg, men styrete...

Vi sendte med lønnslipp både for meg og Kjære nå og sist. Men når Kjære skulle ha permisjon sist fikk vi brev når det nærmet seg at de ville ha oppdatert lønnsslipp. Så sånn sett er det nok ikke noe problem å få med eventuelle senere lønnsøkninger før permisjonen. Hvis han skal være lenge hjemme er det greit å vite at han antagelig ikke får feriepenger for de ukene da... NAV betaler jo bare for 12/15 uker, så det er det vel din arbeidsgiver som får.

Vi er så heldige at begge får forskuddsbetalt av arbeidsgiver. Jeg fikk også fulle feriepenger og full bonus mens jeg var i permisjon. Veldig deilig å ha det sånn.

Uff, greit å ta forhåndsregler når det er utbrudd på jobben din. Det skjønner jeg godt, har ikke hørt om noen hos oss enda og nå er det jo bare 1,5 uke igjen :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke permisjonspapirene i orden, mildt sagt på tide!

Men i dag må vi få dem sendt! :) Her får mor engangsstønad og far 29 uker gradert. Planen er at jeg skal følge studiene 100 prosent (mest hjemmefra med selvstudier, siden jeg går på universitetet, mens pappa er hjemme et par dager i uka.)

Nå er det ikke lenge til det braker løs for flere av dere! Fullmåne den 2, hint hint :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer til Malina og Estrella! :smilyblomst:

Har hatt veldig lite KG-tid lenge nå, men det var veldig koselig å oppdatere seg her inne og lese om alle forberedelsene deres. :jepp: Hiver meg på igjen og staser på litt mer tid her inne - frem til fødselen i hvert fall.

Her er det to uker til termin i dag. Ingen tegn på noe action enda, men det aller meste er klart i heimen, så sånn sett kan han bare komme. :)

Vaksinen tok jeg hos fastlegen på onsdag. Har hatt og har fortsatt styggvondt i armen, men ellers ingen bivirkninger. Jeg hadde influensa i sommer, det var antagelig purkepesten, og da får man jo ikke bivirkninger av vaksinen heller. Uansett er nå den saken ute av verden.

Vi har heller ikke fått sendt inn papirene til NAV, men det er fordi jeg ikke har fått lønnsslippene mine fra arbeidsgiver enda. Skjemaet ligger utfylt og venter. Får utbetalinger fra jobben da, så det er verst for dem.

Fullmåne den 2. ja, du kan le du Estrella. ;) Tipper du er glad for å være ferdig. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hakeslepp: Er det fullmåne den 2. november?? Hjelp! Jeg tør ikke dette, men på en annen side så vil jeg gjerne ha babyen min her og jeg vil gjerne bli ferdig... Men nei, ikke ennå!

Jeg ringte legekontoret mitt ang. vaksinen idag. De startet vaksineringen av risikogruppene på tirsdag og var nå tom for vaksiner. De skulle få inn en gang i neste uke, så jeg kunne snakke med legen om det når jeg skal på kontroll på torsdag. Men hva om de er tomme igjen da - og hva om jeg føder før den tid :klø:

Permisjonspapirene mine var klare for flere måneder siden, så det slipper jeg i alle fall å tenke på. Jeg får også lønn gjennom jobben og i likehet med Jente 79 så får jeg også fulle feriepenger og bonus mens jeg er borte! Deilig! :) Jeg er imidlertid lite interessert i å få permisjonen avkortet så mye pga for tidlig fødsel, så der har jeg en god grunn til å vente litt med å føde igjen. Nå skal jeg tilbake på jobb i slutten av august neste år. Jeg startet permisjonen idag - altså er det 3 uker igjen til termin - og hvis jeg føder nå så må jeg jo begynne på jobb i begynnelsen av august og det har jeg ikke lyst til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _Leela_

Tror jeg må ringe NAV på mandagen jeg og høre hvordan søknaden ligger ann. Har jo ikke stresset da jeg får full lønn og feriepenger fra arbeidsgiver. Men kan jo bli litt bråk hvis de ikke får pengene sine fra NAV. Glemmer sikkert helt å følge opp når frøkna er født, så jeg får gjøre det nå.

Ellers har jeg merket vaksinen... Sukk, hadde skikkelig forkjølelse/influensa symptomer igår. Hele kroppen verket og hodet var vondt, sov i tillegg minimalt. Men takket være en paracet har jeg sovet godt i natt og idag er formen bedre. Litt uggen og var litt svimmel på butikken i sted. Håper lille frøkna ikke har merket så mye til det da. Jeg klarer meg jo alltids selv om jeg er litt småpjusk.

Og så har vi fått kjøpt skap på det kommende barnerommet. Vi har jo utsatt oppussingen til våren, dvs det fungerer fremdeles som kontor/gjesterom. Men fant et stort, billig og bra skap på Skeidar idag, det skal bli herlig med mer skapplass. Har jo kommet en del barneutstyr i hus i det siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, jeg håper også at jeg slipper å få permisjonen så mye forkortet. Ikke at det har så mye å si, men kunne i hvert fall tenkt meg en uke eller to fri til å lade opp batteriene før nurket melder sin ankomst. Lillegutt ble født 2 dager før termin, helt perfekt egentlig. Jeg hadde ikke rukket å begynne å vente.

Virket som det ordnet seg veldig greit med NAV. Jeg lå inne med en søknad om foreldrepenger, så antagelig var brevet om engagnsstønad bare sendt ut ved en feil. Det kunne jeg bare se bort i fra sa de, men jeg får prøve å huske å følge med på at ting er i orden. Tør ikke helt å stole på at det skulle være så enkelt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heller ikke klar for fødsel i dag, altså, så håper denne fullmånen forbigår i stillhet. Håper vel ikke jeg må vente på neste heller, da men.

Håper det ordner seg med vaksine for deg, Ephemera. Og andre om det er noen som vil ta men ikke har fått tatt enda. Var hos jordmor i dag, og hun var hvertfall veldig glad for at jeg hadde fått. Godt med noen som er klare i sine råd, endelig.

Så bra at det ser ut til å ordne seg med NAV, Jente79! Alltid greit når alt sånn er på plass.

Jeg har som sagt vært hor jordmor i dag. Alt så veldig fint ut, hodet var festet og hun responderte veldig godt på stimuli. Eneste var at nå måler jordmora meg også langt over det grønne området :forvirret: Så hun estimerte at babyen ville være rundt 4 kg på termindato. Jeg håper det er bare mye fostervann, eller noe slikt :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hadde i hvert fall ikke fullmånen noen virkning. Like greit, jeg vil helst ha en uke eller to permisjon før nurket kommer. Føler for å lade batteriene litt... Kanskje også få ryddet litt, ser ikke helt bra ut hjemme. Sånn er det med en høygravid mamma, og en oppussende pappa... Skal bli godt når Kjære er ferdig med det som skal bli lillegutts nye rom. Babyen får det han har i dag.

Neste fullmåne er på min termindato ser jeg. Så vi får sjå, lillegutt kom 2 dager før termin. Hadde ikke gjort meg noe med en gjentagelse av det ;)

Hvis det er en trøst Klematis, så ble jeg også målt godt over det grønne området på slutten sist. Fikk da en ekstra ultralyd siden også vekta mi gikk litt brått opp på slutten. Lillegutt ble estimert til å være en stor gutt, i hvert fall 4 kg. Men ut kom en veldig gjennomsnittelig gutt på 3650, så tror det var vannet i kroppen min. Jeg hovnet veldig opp i samme momanget.

Jeg har vært på kontroll i dag. Har ligget øverst i det grønne området hele veien, sist var det litt over. Men denne gangen var det omtrent akkurat på grensa.

Ellers så alt bra ut.

:hoppe: Bare en uke igjen å jobbe nå :hoppe:

Blir spennende å se hvem som er nestemann her!!!

Har alle sladriser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tegn til at fullmånen hadde noe virkning her heller.

Jeg tror egentlig ikke at jenta er så stor jeg heller. Hun beveger seg voldsomt inni der, mye mer enn jeg fikk inntrykk av at var normalt på denne tiden så jeg tror det er godt med vann inni der. I tillegg så var ikke jeg mer enn 3100 g og 52 cm når jeg ble født selv, altså ganske så lang og tynn.

Ja, det er virkelig spennende å se hvem som blir neste! Kirin har vi vel ikke hørt noe fra på en stund? Kanskje det er noe på gang der? Ser ikke ut som hun heller har noen sladris? Jeg har hvertfall ikke, men om det er noen som har termin en del senere enn meg som melder seg, så kan jeg prøve å huske å gi beskjed når det skjer noe. Jeg kan ikke garantere at jeg husker det, da... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...