Gå til innhold

Skravletråd for Nov/Des 2009

Malina

Anbefalte innlegg

Her er helgene helt håpløse for tida... Er så mye som vi nesten må være med på, dermed blir det ikke mye tid til å lade batteriene... Men håper det roer seg litt når det blir oktober...

Vi har bestilt vogn, den kommer vel i begynnelsen av oktober. Det er en TFK twinner twist duo. Kan ha babyen i en hardbag mot meg, og lillegutt i sittedel ved siden av. Den så veldig bra ut.

fikk også en seng av en kollega. Mangler madrass, men kjøpte dyner og sengetøy på salg her.

Ellers har vi jo det meste da... Må ha noen nye gardiner, de som henger på rommet nå får lillegutt med seg inn på nytt stort rom. Må bare bli ferdige med oppussinga der. (Det gikk litt fortere sist gitt :sjenert: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Fortsetter under...

:vinke:

Lite liv her om dagen?

Håper alt er bra med alle om dagen? Er jammen ikke lenge igjen til de første av oss kan hilse på nurkene sine :)

Hvordan er formen deres? Jeg er stort sett i god form, men merker jo at jeg blir fortere sliten enn ellers. Masse fart på snuppa i magen, i går boret hun hodet eller noe ned i bekkenet. Skikkelig ubehagelig.

Ellers har vi det meste på plass nå. Mangler vel egentlig bare en madrass til sprinkelsenga av nødvendige ting.

Dessuten driver Kjære og pusser opp nytt rom til lillegutt, sånn at snuppa kan overta hans. Gleder meg til å kunne begynne å vaske og rydde inn klærne hennes. Vi har masse etter lillegutt som fint kan brukes denne gangen også, dessuten vanker det vel sikkert litt nytt både ved fødsel og til jul rett etter.

Blir en spennende tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt går fremdeles fint her :) Formen er egentlig overraskende bra, men begynner å slite med å få sove lenge av gangen. Veeeldig vondt i skambenet når jeg skal snu meg i senga i tillegg til at det trykker som besatt på et bestemt punkt opp under ribbena på ene siden.

To uker igjen på jobb, og gleder meg virkelig til permisjonen starter. Håper jeg får eg par uker fri før hun kommer (om formen fremdeles er bra, da ;)) Men det blir litt trist å slutte i jobben også, for jeg trives ekstremt godt og får ikke komme tilbake til samme stillingen etter permisjon :tristbla:

Ganske mye som gjenstår å ordne, men ikke noe som er kritisk (det er det vel egentlig ingenting som er). Har invitert søsteren min på besøk første uka jeg har permisjon, så håper vi kan gjøre litt småting da. Nå mens jeg fremdeles jobber orker jeg ikke helt sette i gang... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _Leela_

Ganske rolig her ja, men står altså bra til med meg også. Begynner å merke det litt mer enn før, dvs sover ikke like godt som før og er dermed litt sliten, men er nå fremdeles i jobb. Og så begynner magen å komme i veien... :fnise:

Tror også vi har det meste i hus, skal snart begynne og vaske stellekommoden og klær slik at dette er klart. Vugga står klarpå stua, men trenger en liten skrubb den også. Og imorgen er det første kveld på svangerskapskurs, blir spennende å treffe andre i området her som er ca like langt på vei som meg.

Og så må jeg skryte litt av den kommende faren, på lørdag sendte han meg på "snart mamma spa"... Det var fantastisk herlig å bli skrubbet, pakket inn med kremer og få ansiktsmassasje. :rødme: Flinke sambo...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner også å glede meg til permisjon. Fortsatt 4 uker igjen å jobbe, håper jeg får i hvert fall en uke hjemme før nurket kommer.

Skulle vasket og ordnet klar klær, men har ikke noe sted å legge det før lillegutts nye rom er klart.

Ellers er vel det viktigste en madrass til nurket. Trenger en del småting på IKEA etterhvert, men det er ingen hast. Skulle også få vasket trekket til bilstolen, men det er jo bare å gjøre. Stolen står ferdig siden vi sluttet å bruke den til lillegutt.

Har heldigvis noen uker igjen til termin, så rekker nok å bli ferdig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så må jeg skryte litt av den kommende faren, på lørdag sendte han meg på "snart mamma spa"... Det var fantastisk herlig å bli skrubbet, pakket inn med kremer og få ansiktsmassasje. :rødme: Flinke sambo...

Flink mann!

Her hintet jeg, ved å sende en mail på en av disse snart mamma massasjene, og mannen mente det skulle jeg få siden jeg har vært en flink gravid frue ;)

Tenker jeg drar ca når jeg starter i permisjonen rundt neste helg, deilig, gleder meg skikkelig! :)

Og så er det i grunn koselige tider nå, vi kan begynne å sysle med å gjøre klart, men det er ennå ingen hast.

Har startet litt med klesvasking, og har snart seng og vugge helt i boks. Gjenstår å ordne nye madrasser, og å montere sprinkelsenga.

Ganske rart at vi får en liten fyr i husholdet om ca en måned!

Håper at dere har det bra, og at formen er fin!

Her har ryggen vært bedre (men mer vondt når jeg sjeldent har hatt ondt, på en måte). Men jeg føler meg priviligert med formen.

Kjenner dog at trøttheten begynner å sige på, og energien er lavere enn før.

Er kanskje ikke så lenge før de aller første nov/des-babyene kommer, om det er noe som sniker seg frem før planen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Nå er det jammen ikke lenge til november :jepp:

Tenk at det snart blir fødsler på oss alle sammen.

Hva tenker dere andre om svine influensa vaksinen? Legen min anbefalte den, men jeg synes det er vanskelig...

Ellers er formen god. Merker mer halsbrann og at magen er i veien. Men jobber fortsatt 100% og regner med at det går fint resten av tida. Er jo bare 2,5 uke igjen å jobbe.

Skal bli litt godt med permisjon merker jeg. Det er ikke så mye futt igjen etter at jobb er overstått og lillegutt er i seng.

God helg alle sammen :biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt står bare fint til her også. Hadde min siste dag på jobb i dag! :sjokkert: Formen er mye bedre enn forventet, men merker at noe er på gang nederst i magen. Jenta har nok flytta seg lengre nedover, plutselig må jeg på do annenhver time. Og jeg føler meg rett og slett mer "åpen" der nede.

Jeg har enda ikke bestemt meg ang vaksinen. Her i kommunen så er "min" vaksinasjonsdag 3. november, så jeg får bruke tiden frem til det til å lese meg litt mer opp på fordeler og ulemper. Kanskje det løser seg av seg selv ved at jeg føder før jeg kommer så langt? ;)

Har liksom ikke helt fått med meg hva som er den økte risikoen for gravide. Eller, skjønner det sånn at det er større sjans for at en får en alvorlig lungeinfeksjon om en først blir syk. Men skyldes det i hovedsak det reduserte lungevolumet eller nedsatt immunforsvar? Om det er det første, vil det hjelpe å sette i gang fødselen? Tenker at siden jeg er kommet så langt på vei (innenfor termin over helga!) så vil det jo ikke være noe stor fare å sette fødselen i gang om jeg skulle bli smittet.

I tillegg så har jeg skjønt at det tar to uker fra en før vaksine til man er fullt immun. Og jeg har jo bare to uker igjen til termin når jeg har tilbudet om å få vaksine. Er det da noe vits? Blir barnet immunt om jeg vaksinerer meg før hun blir født? Noen steder er det nevnt at antistoffene går over i melka, men der var det IKKE nevn noe om at de gikk over til fosteret.

Hm, mange ting å vurdere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tillykke med permen! Jeg begynte i den på torsdag, utrolig deilig å slippe ned skuldrene! :)

Ang vaksinen, er jeg litt både og, per nå heller jeg mest mot å ikke ta den, men vil basere avgjørelsen mye på hva fastlegen min anbefaler. Vi tenker å evt. gjøre det slik at mannen tar den, og at jeg ikke tar den, men holder meg veldig hjemme, og passer på immunsystemet.

Jeg har ikke lyst å gjøre noe på vaksinefronten som skader barnet. Så jeg lar nok fastlegen få ha avgjørende ord i saken.

Blir jo veldig spesielt med oss som er så på tampen, at den ikke vil virke fullstendig før slutten av svangerskapet, med mindre vi plutselig føder før. Jeg vil jo ikke være satt ut av vaksinen når jeg skal føde barnet vårt.

Blir uansett godt med de ekstra dagene å tenke på før vaksinen er i "hus" her i byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde håpet å få litt veiledning når jeg var hos legen på onsdag jeg også, men makan til usikker og ubesluttsom lege har jeg aldri sett. Er tredje legen jeg har vært hos så langt i svangerskapet.

Først ville hun helst ikke si noe om hvilken vei hun trodde babyen lå, for hun var så uerfaren med å kjenne det. Og ville absolutt ikke uttale seg om hodet (som hun trodde lå ned) eventuelt var festet.

Når jeg spurte om vaksinen så sa hun bare med en gang at hun ikke kunne gi noe råd, for hun visste ikke mer enn meg... Så mye for den hjelpen! :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, så håpløst og udugelig! Har du ei jordmor du kan dra til?

Når det gjelder vaksinering, så kan du jo titte litt på tråden inne på grav og spedbarn, den er både for og mot, og kan kanskje hjelpe litt på for å ta valget for eller mot. Ellers står jo myndighetenes anbefalinger på www.fhi.no.

Her er tråden:

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?sho...p;#entry7426938

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først: Malina har fått gutten sin :hoppe: Han kom 22.10. Jeg har oppdatert terminlisten - skriver bare fødselstidspunktet bak terminen ;)

Når det gjelder meg, så har jeg jo vært håpløs når det gjelder å skrive her på KG denne gangen... Jeg har skrevet litt i dagboka mi da. Alt er bra med meg og babyen i magen :)

Jeg er ganske opptatt av hvilken vei babyen ligger denne gangen, siden jeg hadde en tøff setefødsel forrige gang og er veldig bevisst på at jeg vil ha KS hvis det skulle skje denne gangen også. På forrige legekontroll mente legen bestemt at hodet lå nede og det følte jeg også, for jeg hadde høye, sterke spark øverst på høyre side. Han kjente også at hodet ikke hadde gått ned i bekkenet mitt ennå, sånn at babyen lå ganske høyt i magen. Men så ble jeg usikker på leiet igjen. For en uke siden begynte det å komme ut noe som ligner på et hode eller en rumpe øverst til høyre på magen, samtidig som jeg følte at babyen sparket innover... Jeg var tilbake hos legen på torsdag i denne uka og da ble han også mere usikker på leiet. Sannsynligvis driver babyen bare og vrir seg rundt for å komme seg ned i bekkenet, men for å være helt sikker, bestilte han UL på sykehuset for å fastslå leiet. Så vi skal på UL på tirsdag :) Nå føler jeg meg mere sikker på at hodet er nede igjen, for det kjennes ut som han vrir seg nede ved blæra og nå er sparkene - eller dultene, det begynner å bli trangt om plassen - på høyre side av magen igjen. Men det er viktig å vite dette sikkert!

Ellers går jeg rundt og er redd for å føde lenge før termin. Dette har jeg vært redd for lenge... Jeg føler meg ikke klar ennå og jeg vil liksom være hjemme og ruge lenger... Sånn var det ikke forrige gang - da var jeg veldig utålmodig. Jeg tror det er litt annerledes denne gangen fordi jeg allerede har et barn. Jeg vet ikke. Fødselen starter når den starter, men jeg har jo ikke termin før 20. november og det er vel ikke mye som tilsier at jeg skal føde lenge før tiden. Spesielt tenker jeg på at det kanskje er en stund til siden hodet ikke har gått ned i bekkenet ennå? Likveld føler jeg mer litt mere klar etter hvert som jeg har funnet frem ting og gjort ting klart her hjemme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med gutten, Malina! :strix:

Skjønner godt at du ikke ønsker setefødsel igjen, Ephemera. Håper selvfølgelig også å unngå det, og ble litt skuffet av legetimen nå sist hvor legen ikke kunne si sikkert hvilken vei hun lå. Men jeg kjenner også spark mest oppe til høyre og midt på utover. Og det kjennes ut som om hun vrir seg rundt nede ved blæra. Så da er vel forhåpentlivis alt i orden :)

Føler meg også langt fra klar til å føde! Håper å få minst to uker hjemme før hun kommer. Første uka nå får jeg besøk, og så kan jeg godt tenke meg litt alenetid også ;)

Spennende dager fremover for oss alle, det er sikkert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest _Leela_

Så spennende at den første lille har kommet, gratulerer så mye Malina.

Begynner virkelig å nærme seg nå, ca fem uker til termin. Skal til jordmor imorgen, blir spennende å se hvordan det står til og om hun kan kjenne hvordan hun ligger.

Idag har jeg startet med å ordne i stand litt, vasket stellebordet og skal etterhvert få lagt litt på plass der. Ryddet plass i noen andre skap og skuffer, sett over alt vi hittil har kjøpt og satt på den første vaskemaskinen.

Gleder meg til å gå ut i perm, bare to uker igjen nå, håper jeg får 1-2 uke hjemme får hun kommer slik at jeg får hvilt ut og gjort alt klart. Dessuten skal samboeren bort noen dager i den første permuka og da får hun ikke lov til å dukke opp... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig at det var litt liv her igjen... :)

Gratulerer med en liten gutt, Malina :blomst:

Legen min anbefaler vaksinen, men jeg synes det er vanskelig. Fastlegen min er sykemeldt, og han her har ikke imponert meg så voldsomt når det gjelder andre ting... Så sånn sett baserer jeg meg ikke utelukkende på hans råd.

Vet jo myndighetene anbefaler det. Men er jo leger ssom står fram og sier at de ikke ville tatt vaksinen om de var gravide siden vakinen ikke er testet på gravide. Vanskelig :klø:

Jeg også tenker litt på det at termin er så nærme nå, for en av farene er vel tidlig fødsel. Men det er vanskelig...

Her ligger også snuppa med hodet ned. Har merket noen ganger at det skikkelig stikker til nede og hun ene på jobben mente at magen hadde sunket. Så håper hun har funnet plassen sin for godt.

Ikke for det. Lillegutt lå også med hodet ned, og vannet gikk 3 dager før termin. Men etter en langdryg periode hvor riene ikke kom i gang fikk jeg akupunktur. Var da ca 38/39 timer etter vannet gikk. Plutselig fant de ikke hjertelyden og vi endte med hastekeisersnitt. Ikke den hyggeligste erfaring det heller, så jeg er veldig spent på hvordan det går nå. Men noe av årsaken til at det kanskje tok sånn tid var at lillegutt lå med ansiktet ned, såkalt "stjernekikker".

Vi får sjå...

Jeg håper også at jeg får litt tid alene hjemme før snuppa kommer. Er en del som bør gjøres, men lillegutt skal bytte rom. Kjære pusser opp det nye for han, men er fortsatt litt igjen. Jeg har vasket litt klær da, så får ta en sjau når permisjonen begynner . Regner med at Kjære er ferdig da. Trenger egentlig bare noen skuffer jeg, så er jeg fornøyd ;)

Ha en fin uke dere :biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _Leela_

Da har jeg vært hos jordmor og alt sto bra til. Og lillejenta lå visst med hodet ned, håper hun fortsetter med det. Skal til ny sjekk om to uker, det begynner virkelig å nærme seg.

Ellers er jeg fryktelig usikker på vaksinen, men tror jeg kommer til å ta den. Forhåpentligvis går alt bra og jeg er også redd for alternativet som er å bli syk. Høres ut som det er mange som har blitt syke i det siste og jeg vil jo ikke at noe alvorlig skal skje med meg. Skulle gjerne vært foruten dette valget. Sambo var jo skikkelig syk for en del uker siden, var bare en dag som var skikkelig ille, men vet jo ikke om det var svineinfluensa da. Jeg ble jo uansett ikke smittet, men blir feil å spekulere i sånn. Får vel bare gruble litt til, er imorgen de starter vaksinasjonen her i byen.

Men skal bruke kvelden til noe hyggeligere, skal på julekortkurs... Få litt inspirasjon til julekortene i år, håper å få laget de ferdige i permisjonen og så kan vi ordne bilde da frøkna kommer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Da har Estrella fått gutten sin :hoppe:

Åh!! :hoppe:

Hva, hvor, når? Har hun dagbok? *Må lete litt*

Ai, jeg får litt angst av dette... Det begynner jammen å nærme seg for flere og jeg tenker ikke på stort annet. Men det er vel snart på tide å legge angsten på hylla og tenke som så at man like godt kan bli ferdig med det... :sjenert: Og jeg gleder meg jo selvsagt masse, masse til å få babyen min og også til å få tilbake kroppen min, hvis man skal tenke sånn. Jeg har liksom ingenting å ha på meg lenger. Det er greit til hverdags når jeg skal sulle her hjemme. Da blir det joggedress. Men så snart jeg skal ute... Men likevel så hadde det nok passet meg best å vente et par uker med å føde altså...

Og imorgen er det UL! Det blir jammen spennende! Jeg sa det til mannen tidligere i kveld, at hvis det er seteleie, så får vi kanskje vite tidspunkt for KS allerede imorgen? Men nå tror han bestemt at det er hodeleie og det tror egentlig jeg også - men det skal bli veldig godt å vite det sikkert :jepp: Tror kanskje jeg blir litt roligere da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye til Malina og Estrella :hoppe:

Veldig koselig å lese at ting begynner å skje i terminklubben og at det faktisk nærmer seg for flere her inne :) Selv har jeg 8 uker igjen til termin, men med tanke på alt jeg ikke har gjort ennå kjenner jeg at jeg blir litt småstressa. Tenker liksom at jeg skal få gjort en del i de tre permisjonsukene før termin, men det begynner å gå opp for meg at man ikke kan ta for gitt at babyen venter til termin med å komme ;) Jeg gleder meg uansett veldig til å gå ut i permisjon. Det er alt for mye å gjøre på jobben fortiden, og jeg føler at jeg går 5 hektiske arbeidsuker i møte før jeg er i mål.

Når det gjelder vaksinen så har jeg bestemt meg for å ta den. Jeg har vært i tvil jeg også, men jeg føler meg enda mer usikker på risikoen ved å ikke ta den. Det at antistoffer kan overføres via morkaken til fosteret synes jeg er veldig betryggende. Tanken på at vesla vår kanskje dermed får litt motstandskraft mot influensaen etter fødselen gjør at jeg nå er så sikker som jeg kan bli. Jeg har tilbud om å ta den fra i morgen, og satser på å stille meg i kø da. Mannen skal ta vaksinen når den foreligger for de utenfor risikogruppene. Eneste bekymringen min nå er at jeg for to dager siden ble kraftig forkjølet, og da kan det hende jeg blir bedt om å vente med å ta vaksinen til forkjølelsen er over. Vil liksom ha det overstått med en gang nå når jeg har bestemt meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...