Gå til innhold

Skravletråd for Nov/Des 2009

Malina

Anbefalte innlegg

Går bare fint her også! :) Kjenner litt liv, men vil ikke akkurat kalle det spark. Kjente faktisk mer for noen uker siden, men da lå babyen mye lavere. Har foranliggende morkake, og tror hun har lagt seg godt til rette bak den nå ;)

Bekkenet hangler litt, men det har faktisk blitt bedre enn det var, så det er jo supert :)

Har enda ikkje kjøpt en eneste ting, men begynner allerede å få det meste på plass. Er ganske sent ute med å få barn, så det er utrolig mange som vil rydde litt i hyllene og gi oss ting ;) Har foreløpig fått masse klær fra svigerinnen min. Problemet er bare at det meste er lyseblått og han er født på våren så alt i de små størrelsene er korterma. Tror jeg må ta enda en kritisk titt på ting når jeg har vasket det vi foreløpig har plukket ut. Har til og med kjpt inn allergivennlig vaske- og skyllemiddel i dag, så det er vel bare å sette i gang med vaskingen ;)

Har også fått masse leker og et helt arsenal av tåteflasker og smokker. Til og med brystpumpe er i hus! :fnise:

Vogn og vugge er også på plass, og seng kan hentes når som helst. Og vi har enda ikke brukt en krone... Vel, bortsett fra på garn til babyklærne jeg strikker, da... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så heldig du er da! Som får så mye utstyr og sånn. Vi er jo relativt tidlig ute vi da, så her er det bare "gammelt" arvegods å få. Det er jo koselig det også da, men vi må nok belage oss på å kjøpe mye nytt (evt. brukt). Når det gjelder å være kritisk og selektiv, har du virkelig all rett til det! Ikke bare pga kortermet på vinterstid, men generelt. Er det noe du ikke synes noe om, skal du slippe å bruke det "bare fordi du har fått det". Det synes i alle fall jeg. :Nikke:

Også måtte jeg le litt av at du allerede har brystpumpe i hus, og du er halvveis. :fnise: Men, heller for tidlig ute enn for sent! Søsteren til venninna mi hadde planer om å handle kluter, helseteppe osv i januar på salg (termin ca. 28 januar), men jenta kom i desember! Så der ble det hastekjøp av mye greier. Dessuten er det lettere å gå i butikker nå, enn på slutten av svangerskapet tror jeg. Bare jeg får vite kjønn i morgen, så tror jeg at vi skal begynne å planlegge innkjøpene ja. :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _Leela_

Alt står bra til her også, etter jeg har lært meg å drikke masse vann så har jeg klart å slippe unna hodevondtet også. Og nå er det også bare en arbeidsdag igjen før jeg tar ferie. Herlig...

Ellers har jeg vært på ultralyd idag, var passe nervøs på forhånd, utrolig hva slags ideer man kan få oppe i hodet sitt. Men alt så bra ut, i følge jordmor var det ei lita jenta. Terminen ble flyttet til den dagen jeg i utgangspunktet hadde regnet meg frem til. Så nå kan shoppingen starte, har foreløpig bare stellebord med blå stellematte... Får vel handle inn noen rosa og lilla handkler for å veie opp mot det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig med ei lita jente da, Leela :)

Da er det bare å handle.

Her går alt bra. Vært i litt dårlig form denne uka, tror varmen slo meg litt ut. Men er heldigvis bedre igjen.

Her har vi jo det aller meste av utstyr fra lillegutt, så blir det en ny gutt er det ikke mye vi mangler. Blir det ei jente er det en god del vi kan bruke uansett, men bør nok handle inn litt nytt også da :)

Eneste jeg er litt usikker på er om vi skal kjøpe en ny sprinkelseng til lille nurk. Eller om vi skal legge madrassen til lillegutt over i reisesenga og bruke den fram til han kan få stor seng. Tror kanskje det er litt tidlig å få stor seng når han er 1,5 år... Tror kanskje vi ender med reiseseng løsningen, blir jo uansett ikke for så lenge.

Dessuten må vi nesten ha en søskenvogn/tvillingvogn. Lurer litt på å kjøpe brukt, men får se litt på forskjellige løsninger.

Ellers vurderer jeg en elektrisk pumpe denne gangen. Har bare prøvd manuell enda, men det er litt tungvint. så hadde vært greit med en annen løsning.

Har ei venninne som har to unger som er 1,5 og 3,5 når lille nurk blir født. Så tenkte kanskje å høre om hun ville selge det billig, men har ikke fått surret meg til det.

Ellers fortsatt 2 uker til UL her. Blir spennende, selv om jeg allerede har vært på 3...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har igrunn ikke så mye å oppdatere om enda, jeg. Jeg har visst foranliggende morkake, også lå h*n så rart til, så gynekologen så ikke så godt. Vi fikk ny time den 20. juli, også satser vi på at vi er mer heldige neste gang!

Men alt stod bra til inni der da! :Nikke: Og Glagutten var svært så stolt, og mente definitivt at det var noen maskuline knær han nettopp hadde sett. :fnise: Så da er det igjen 18 dager til ultralyd. Det er godt det er sommer og at tiden flyr, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei hei! Jeg er ny her, har akkurat oppdaget at det er terminklubber her på KG... :fnise: Jeg har termin 27. desember, så det er vel en liten mulighet for at jeg bikker inn i januar når den tid kommer! Tiden får vise. Jeg har fått time til ultralyd 7. august, så da blir det kanskje justeringer.

Jeg hadde en prøverdagbok her inne en periode, men har ikke skrevet der på leeeenge... Nå har jeg fått litt forumkløe igjen, og har lyst til å høre litt om hvordan det går med andre i samme situasjon! :goodbye:

Jeg har egentlig hatt et ganske kjedelig svangerskap så langt! :filer: Har ikke hatt noe kvalme, bare vært sliten (og litt hormonell ja...) i perioder. Men nå har magen begynt å komme, og jeg gleder meg til å kjenne sparking etterhvert! Så jeg får bekreftelse på at det virkelig er noen som bor der inne... :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stund siden jeg har vært inne i terminklubben nå, men det er veldig moro å lese oppdateringene fra dere alle :) Så koselig å høre om dere som har vært på ultralyd og fått beskjed om at alt er bra og om dere venter gutt eller jente! Gratulerer til dere :)

Selv synes jeg det er deilig at det har blitt litt kjøligere i været, selv om jeg nødig vil klage på sommervarmen.. ;) Har slitt med sterk hodepine på de varmeste dagene og ingenting har hjulpet, så nå ser jeg fram til litt lettere dager. Ellers ser jeg fram til ultralyd 20. juli. Synes det har vært så lenge til, men nå er det bare to uker igjen. Det blir spennende. Merker at magen begynner å vokse litt også, og prøver å kjenne etter tegn fra den lille "der inne", men jeg må nok smøre meg med tålmodighet noen uker til. Det er gøy å høre fra dere som har kommet litt lenger og som nå kjenner at det er liv :)

Fortsatt god sommer til alle i terminklubben :is:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Da har jeg vært på UL og vips var jeg over halvveis i svangerskapet :hoppe:

Terminen ble flyttet fram, alt så ut til å være i den skjønneste orden og de trodde det var ei lita jente denne gangen :hoppe:

Jeg vet ikke helt om jeg tror det enda, men vi skal på 3D UL i august. Så vil ha det bekreftet før jeg begynner å handle inn rosa ;)

Er i tilfelle første jenta på over 30 år i Kjæres familie, så det kommer nok til å bli stor oppstandelse hvis det stemmer ;)

Ellers er formen stort sett bra. Vært på ferie. Var ute og gikk en tur med faren min på hytta. Merket at jeg må nok være forsiktig med å gå så langt. Merket det veldig i bekkenet. Slet med isjas nerven sist, tror det kan være det samme denne gangen. Var ikke noe stort problem sist. Men må ta litt hensyn, ellers kan det fort bli det.

Fortsatt god sommer til alle. håper dere koser dere :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _Leela_

Så koslig med ultralyd og ei lita jente... Og tenk at vi er halvveis, tiden går veldig fort. Er gøy med første jenta på 30 år da, samboeren min har jo kun en bror så tror moren hans synes det er stas at første barnebarnet er ei jente.

Tror jeg har begynt å merke de første tegnene fra min lille frøken, skjønner ikke hva annet det kan være. Ser ut til at hun er litt aktiv på morgenen og kvelden, men jeg må ha tid til å kjenne etter, er ikke de kraftigste tegnene ennå.

Ellers er det godt med ferie, vært borte noen dager nå ettersom samboeren har lakkert og malt trappa vår. Fant ut at jeg ikke burde være så mye i den lukta der... Så igår var det godt å komme hjemme, trappa ble forresten veldig fin. Nå er det noen rolige dager før vi drar avgårde til samboeren sine foreldre.

Har også fått det som må være min første "dill", har utrolig lyst på sterk mat for tiden og chillipulveret har fått plass på middagsbordet sammen med salt og pepper... Idag har jeg bakt eplekake og tok meg selv i å funderer på hvordan eplekake med chili hadde smakt... Det var faktisk litt fristende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, veldig koselig. Jeg venter meg å tro helt på det til etter 3D UL siden de ikke er helt sikre når det er jente. Men hadde jo vært moro med en av hver.

Helt utrolig at vi er over halvveis. Det har gått så fort. Men nå har jo min termin stadig blitt flyttet framover og jeg visste ikke noe før jeg var 7 uker, så kanskje ikke så rart jeg synes det går fort :fnise

Jeg merker ofte litt bevegelser. Er litt uberegnelig og ikke så veldig kraftig enda. Men ganske sikker på at det er lille nurk.

:fnise: litt av dilla di :fnise:

Jeg hadde ingenting sånt når jeg var gravid med lillegutt, og har ikke merket noe enda heller. Like greit det da :)

Eplekake med chili hørtes ikke godt ut :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Annonse

Ikke så mye som skjer her.

Håper det går bra med dere og at dere har hatt en fin sommer!!!

Her kjente Kjære spark på utsiden av magen forrige uke. Det var morsomt, tror ikke han kjente det like tidlig sist. Men tror denne er mer aktiv enn lillegutt var. Merker ikke så mye enda, men mener det er mer enn sist.

Ellers ble lillegutten min barnehagegutt i går. Helt utrolig hvor fort tida går, men han virket veldig fornøyd og kommer nok til å trives der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke så mye som skjer her egentlig.

Vi har altså vært på, flere, ultralyder og fått beskjed om at vi venter en :babygutt::strix:.

På søndag kjente dessuten samboer spark også! :hoppe: Så nå er det både liv på utsiden og innsiden ;) Men, kjenner det kun utenpå når jeg ligger flatt på ryggen, da. Ikke når jeg står oppreist. Jordmor mente at vi kom til å kjenne mye mer fremover nå, så det er en spennende tid vi går i møte nå, ja. :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke skjedd så mye spennende her heller, egentlig. Spark utenpå kjente samboer allerede for flere uker siden og jeg har jo kjent det siden uke 15-16. Men nå begynner det å bli mye tydeligere :) Kan også se utenpå når hun sparker.

Var hos jordmor i går, vokser fint og ligger midt på streken. Fant hjertet med en gang og hun mente jenta lå med hodet opp. Litt skuffet over at det er så lite info og samtale på disse jordmortimene, har lest om at det skulle være ulike tema hver gang (f.eks. fødsel, barseltid osv), men her er det mest måle blodtrykk, sjekke mage og urinprøve og så er det slutt. Tror ikke mannen helt skjønte vitsen med å bli med hvertfall, men mulig det tar seg opp etterhvert?

Har begynt å få litt trøbbel med ryggen, da. Sliter med å sove så veldig lenge, men er litt bedre nå enn det var forrige helg. Heldigvis så blir bekkenet bare bedre og bedre og kjenner egentlig lite vondt der nå. Men burde nok seriøst komt i gang og trent litt, både kondisjon og styrke for rygg++ Men er så trett etter jobb... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

den jordmora minner om hun kommunale som er her... Helt håpløs, og jeg fikk ingenting ut av det. Så denne gangen gidder jeg rett og slett ikke å gå til henne...

hun tok bare de prøvene hun skulle. Maste om at jeg ikke måtte slite meg ut og at jeg burde sykemelde meg, selv om jeg var i god form. Dessuten var hun ikke fornøyd med at jeg ikke gikk opp mer i vekt. + at hun maste om at det var dumt at Kjære røyker. Vi vet jo det, men når han nesten bare snuser og går ut når han røyker så er det jo ikke til skade for fosteret...

Noe tema greier ble det aldri noe av.

Det er ikke noe annet tilbud hos dere da, Klematis. Her i byen er det noen private jordmødre som jobber på føden. Nå var jeg aldri hos dem, men det hadde nok vært mye mer fornuftig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er mye å håpe på at det skal være noe særlig bedre tilbud i nærheten. Bor ganske langt utpå landet... ;) Mulig det hadde vært bedre å gå til jordmor i den kommunen jeg faktisk hører til istedenfor den hvor det er mest praktisk? Men tror det går mye ut på det samme. Jordmora er hyggelig hun altså, nesten litt i overkant overstrømmende. Bare litt lite info føler jeg. Men så har jeg ikke spurt og gravd så mye heller.

Lurer på om vi skal melde oss på sånn fødselsforberedende kurs på sykehuset, da. Koster litt, og mannen synes det er helt overflødig... Men jeg kunne godt tenke meg å vite hva jeg kan forvente meg og hvordan ting ser ut før jeg plutselig står der. Vi får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt verre da ja... Du får høre om hun har noen temaer. Det er forskjell på jordmødre, jeg har helt droppet det dette svangerskapet. Men nå er det jo ikke lenge siden sist heller da ;)

Anbefaler absolutt svangerskaps forberedende kurs. Det er ikke et sånt puste kurs som man ser på amerikanske filmer. Her var det over to kvelder og vi gikk i gjennom alt som kunne skje. Veldig nyttig, spesielt for mannen min som hadde lest veldig lite og hadde ekstremt lite peilig før dette. Var litt greit å se ting i virkeligheten også, får et litt annet forhold til det da.

Dessuten er det greit å være forberedt på hva som kan skje hvis ting ikke går helt som planlagt. Jeg endte med hastekeisersnitt sist, veldig greit å ha vært litt i gjennom det på forhånd. Selv om vi selvfølgelig ble litt stressa uansett tror jeg det hadde vært enda verre om vi ikke hadde vært på kurset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _Leela_

Her er alt bra, ferdig med en regnfylt ferie og er igang med jobb igjen. Enn så lenge så går ting bra, er litt godt å kunne jobbe også selv om arbeidsdagen godt kunne vært en time eller to kortere. :) Ellers så er det litt liv fra lille frøkna ja, en fantastisk herlig følelse i grunn. Er jo helt betatt allerede før hun er født, hvordan skal dette gå...?

Så dumt å ikke ha ei jordmor som fungerer da, er jo greit å ha noen å støtte seg til som er litt mer nøytral enn venner og familie. Selv tror jeg vi har vært heldige, bare vært der engang, men da hadde hun satt av en hel time og tok også opp ting jeg ikke kom på at jeg skulle lure på. Så tror jeg blir støttende meg mer til henne enn til fastlegen. Ellers har vi meldt oss på svangerskapsforbredende kurs, tror det var tre kvelder før og så en etter fødsel. Kostet ikke mer enn 400,- så kan jo være greit å ta med seg. Får jo truffet andre med termin på samme tidspunkt og det kan jo være kjekt da vi ikke kjenner så mange i området her som er i samme situasjon.

Ellers har vi faktisk fått tilbud om å arve sikkert fem bilstoler... Er litt fasinert, var en av de få tingene jeg tenkte at vi iallefall skulle kjøpe selv. Frøkna kunne jo hatt et for hver dag i uka... ;) Har ikke fått tilbud om å arve så mye annet da... Litt spesielt igrunn, men men tydeligvis mange som sitter igjen med et bilsete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...