Gå til innhold

Skravletråd for Nov/Des 2009


Malina

Anbefalte innlegg

Du kan heller tenke som så at det kan faktisk være helt greit at familien får vite at du er gravid. Fordi at om det skulle gå gale, så er det greit å ha noen å snakke med om det. Leste et innlegg en gang om ei som flere ganger hadde mistet og som alltid bare fikk fortalt de dårlige nyhetene. Vær litt i forkant og meddel familien din de gode nyhetene, så kan de også stille opp for deg om de skulle bli dårlig.

Vi har selv fortalt det til våre forelde, og sagt at de ikke skal fortelle det til flere. Jeg har også sagt det til min beste venninne. Fordi jeg vet at jeg trenger henne om det skulle gå gale. Også er det utrolig kjekt å fortelle det :)

Lykke til!

Og :velkommen: til terminklubben for november/desember!

Takk for det :)

Noe som er litt fælt er at vi faktisk bare har fortalt mine foreldre, og ikke hans! Mine foreldre bor like ved oss. De er veldig avslappede (nærmest distanserte) til det hele, de tar liksom ikke opp temaet i det hele tatt når vi møtes. Da jeg sendte mms med bilde av positiv test fikk jeg "så moro" i en tekstmelding tilbake. Og hørte ikke noe mer. Den ene gangen jeg snakket med mamma om graviditeten var det jeg som måtte hale informasjon ut av henne om hvordan HUN opplevde å gå gravid, hvilke symptomer hun hadde etc. Men de er ikke så flinke til/opptatte av å snakke med meg om personlige ting, da.

Hans foreldre er (heldigvis) helt motsatt. Hans mor kommer til å bli HENRYKT (selv om hun har mange barnebarn fra før, i motsetning til mine foreldre som ikke har noen ennå). Og hun kommer ikke til å klare å holde tett. Nettopp derfor har vi ventet litt med å fortelle noe. Men det er jo veldig urettferdig, så vi må vel bare fortelle dem også. Så får vi heller ringe med evt. kontrabeskjed etter jeg har hatt UL om to uker. (Har ennå ikke fått nevneverdige graviditetssymptomer... bortsett fra positive tester.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for det :)

Noe som er litt fælt er at vi faktisk bare har fortalt mine foreldre, og ikke hans! Mine foreldre bor like ved oss. De er veldig avslappede (nærmest distanserte) til det hele, de tar liksom ikke opp temaet i det hele tatt når vi møtes. Da jeg sendte mms med bilde av positiv test fikk jeg "så moro" i en tekstmelding tilbake. Og hørte ikke noe mer. Den ene gangen jeg snakket med mamma om graviditeten var det jeg som måtte hale informasjon ut av henne om hvordan HUN opplevde å gå gravid, hvilke symptomer hun hadde etc. Men de er ikke så flinke til/opptatte av å snakke med meg om personlige ting, da.

Hans foreldre er (heldigvis) helt motsatt. Hans mor kommer til å bli HENRYKT (selv om hun har mange barnebarn fra før, i motsetning til mine foreldre som ikke har noen ennå). Og hun kommer ikke til å klare å holde tett. Nettopp derfor har vi ventet litt med å fortelle noe. Men det er jo veldig urettferdig, så vi må vel bare fortelle dem også. Så får vi heller ringe med evt. kontrabeskjed etter jeg har hatt UL om to uker. (Har ennå ikke fått nevneverdige graviditetssymptomer... bortsett fra positive tester.)

Vi fortalte det til hans foreldre først. Var redd mine foreldre kom til å gå i taket av glede og litt fordi min mamma ringte bare noen dager etter vi fant ut at vi var gravid for å fortelle awt fetteren min var 7 uker på vei. Vi syns det ble altfor tidlig å fortelle det til noen.

Svigermor fikk vite det først. Men det var fordi hun skulle sy ut bunaden min, så det ble liksom litt praktisk at hun var klar over at jeg kunne forandre meg en del til den snart skal brukes. Foreldrene mine fikk vite det uken etterpå.

Og alle har klart å holde det hemmelig :)

I begynnelsen av neste uke innvies søsken, da har vi passert 10 uker, og flere av søskenene er i byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jippi! Nå kan jeg også melde meg inn her :)

Jeg vet faktisk ikke hvordan jeg skal finne ut hvor langt på vei jeg er.. Slutta med pillen 22. februar, fikk aldri mensen, og testa positivt på fredag! Jeg har en mistanke om at jeg hadde eggløsning 03.03. Ti dager etter dette hadde jeg forferdelig vondt nederst i magen omtrent et døgn. Trodde først jeg hadde fått urinveisinfeksjon, men forsto at det ikke var det da smertene flytta seg til høyre side. Etter å ha lest litt rundt på forumet lurer jeg på om det kan ha vært festesmerter? Uansett, jeg testa negativt to uker etter dette, så trodde det bare var kroppen som var i ulage etter pilleslutt. Forvirringen er komplett, vet jo ikke hva jeg skal taste inn på terminkalkulatoren engang, hehe. Må jeg til UL for å få en termindato? Når kan jeg i såfall gå dit..?

Huff, mange spørsmål her, men dette er første gang for meg, så er rimelig grønn! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jippi! Nå kan jeg også melde meg inn her :)

Jeg vet faktisk ikke hvordan jeg skal finne ut hvor langt på vei jeg er.. Slutta med pillen 22. februar, fikk aldri mensen, og testa positivt på fredag! Jeg har en mistanke om at jeg hadde eggløsning 03.03. Ti dager etter dette hadde jeg forferdelig vondt nederst i magen omtrent et døgn. Trodde først jeg hadde fått urinveisinfeksjon, men forsto at det ikke var det da smertene flytta seg til høyre side. Etter å ha lest litt rundt på forumet lurer jeg på om det kan ha vært festesmerter? Uansett, jeg testa negativt to uker etter dette, så trodde det bare var kroppen som var i ulage etter pilleslutt. Forvirringen er komplett, vet jo ikke hva jeg skal taste inn på terminkalkulatoren engang, hehe. Må jeg til UL for å få en termindato? Når kan jeg i såfall gå dit..?

Huff, mange spørsmål her, men dette er første gang for meg, så er rimelig grønn! :fnise:

:velkommen: til november/desember klubben, SaltLakris! Gratulerer med positiv test så raskt!

Kan være lurt å få en henvisning til tidlig UL for å få fastsatt termindato, ja. Men jeg vet ikke når det er vanlig å gjøre...

I forhold til pilleslutt 22. feb høres det ganske tidlig ut med eggløsning allerede 3. mars, men det er sikkert mulig. Om en tar utgangspunkt i "siste mens" 23. feb, dagen etter pilleslutt, og unnfangelse rundt 9. mars, så blir det termin 2. desember i følge babyverden. I så fall er du allerede 6 uker på vei. Du får smøre deg med tolmodighet til over påske og ringe fastlegen din og høre når de vil ha deg inn til kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei

jeg har vært på denne tråden tidligere, men så fikk jeg en SA 8mars :(.

Men nå har jeg VELDIG ømme brystvorter og er ekstra trøtt og sliten idag (kanskje pga været?).

Men jeg forsto ut ifra denne tråden tidligere at man kan bli fortere gravid etter en SA.

Jeg har ikke hatt mens etter SA, skulle hatt mens rundt den 23mars.

Men jeg hadde jo en SA 8mars så vet ikke om det er vanlig at mens kommer tilbake med en gang?? , gjør den?? Hmm..

Kan jeg være gravid?? Og om jeg er, er det lettere for meg å miste nå?? , siden jeg ikke har ventet en mens??

Setter pris på svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan være noen som lettere blir gravid etter abort. Jeg vet ikke hva din lege sa til deg, men jeg ble bedt om å vente en mens før vi prøvde igjen, for at alt av rester med sikkerhet var ute av livmora. Restene kunne gjøre det vanskelig å bli gravid. Men om man ble gravid igjen med en gang så skulle det sannsynligvis gå bra, selv om han anbefalte å vente. Så det kan bli vanskeligere å bli gravid,men ikke å forbli gravid ut fra hans resonnement.

Personlig så ble syklusen etter SAen noen dager lengre enn vanlig.

Du sier SAen din var 8 mars, og du venta mens den 23 mars. Er syklusene dine på bare 15 dager? Om ikke bør du nok justere opp IKM tallet ditt. Selv gikk det akkurat en mnd mellom SA og ny mens, der en vanlig syklus var på 28 dager. Du må starte syklusen på SAen, på en måte.

Hvorvidt du er gravid igjen, kan jo bare en test avgjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testen ble negativ den. men da vet jeg ivertfall om den blir positiv at den ikke er falsk positiv.

grunnen til at jeg sa at jeg venta mens den 23mars, er fordi den pleier å komme rundt da.

men da har jeg tenkt feil da.

så det du sier er at det er faktisk vanskligere å bli gravid nå??, ikke lettere??

og at jeg skal regne med at mens kommer 28dager etter SA, altså 28 dager etter 8mars = jeg skulle hatt mens 5april??

Stemmer det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testen ble negativ den. men da vet jeg ivertfall om den blir positiv at den ikke er falsk positiv.

grunnen til at jeg sa at jeg venta mens den 23mars, er fordi den pleier å komme rundt da.

men da har jeg tenkt feil da.

så det du sier er at det er faktisk vanskligere å bli gravid nå??, ikke lettere??

og at jeg skal regne med at mens kommer 28dager etter SA, altså 28 dager etter 8mars = jeg skulle hatt mens 5april??

Stemmer det??

Det skal ikke være vanskeligere å bli gravid nå, men det er lurt for kroppens del å vente over minst en menstruasjon. Min lege sa det var lurt å vente minst en måned, men ble jeg gravid, så ville det nok gått bra (men at det i utgangspunktet kunne være vanskeligere å få til en befruktning pga rester, og at slimhinnene ikke var nok bygd opp igjen).

Jeg vil tro du kan vente mensen fra 7 april og utover. Det kommer litt an på hvor langt du var på vei også, vil jeg tro.

Du kan jo teste igjen om et par dager, kanskje. Det er jo uansett greit at du tok en test nå, slik at du vet at hcg-en er ute av kroppen. (Slik at du ikke får en falsk positiv test, men enn reell en, om det skulle bli aktuelt). Du får ha lykke til. Blir det ikke denne gangen, så kan det jo være godt for kroppen å hvile, og ble det det, så gratulerer! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal ikke være vanskeligere å bli gravid nå, men det er lurt for kroppens del å vente over minst en menstruasjon. Min lege sa det var lurt å vente minst en måned, men ble jeg gravid, så ville det nok gått bra (men at det i utgangspunktet kunne være vanskeligere å få til en befruktning pga rester, og at slimhinnene ikke var nok bygd opp igjen).

Jeg vil tro du kan vente mensen fra 7 april og utover. Det kommer litt an på hvor langt du var på vei også, vil jeg tro.

Du kan jo teste igjen om et par dager, kanskje. Det er jo uansett greit at du tok en test nå, slik at du vet at hcg-en er ute av kroppen. (Slik at du ikke får en falsk positiv test, men enn reell en, om det skulle bli aktuelt). Du får ha lykke til. Blir det ikke denne gangen, så kan det jo være godt for kroppen å hvile, og ble det det, så gratulerer! :)

Jeg var på innvendig UL, og GK sa at alt var ute .. Det er vel bare å vente å se ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg ville si Hei, og gratulere til dere andre...

Jeg la merke til disse terminklubbene i dag, gøy å skravle med noen som er nokså likt på vei.. Selv har jeg beregnet terminen til 14 desember, så er vel 6 uker på vei!!!

Andre gang på meg, og denne er planlagt i motsetning til første gang :)

Så nå gleder vi oss kjempe masse begge to!!

Må vel få bestilt legetime også snart nå, ikke kommet så langt ennå!!

Krysser fingrene får at det går greit med oss alle mann!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _Leela_

Kanskje skrive noen ord her jeg også, selv om det liksom ikke helt har gått opp for ennå. :)

Er i følge diverse terminkalkulatorer 8 uker på vei imorgen og termin er 30.nov, så det blir en spennende tid fremover. Gleder meg litt til første legetime, men den er først i mai. Har masse spørsmål og lurer vel egentlig litt på alt.

Uansett vil jeg gratulere alle her og er det forresten noen som allerede har vært på første legetime?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har dere fortalt det til noen enda, eller? (Dere som er over uke 12, er det jo forståelig at dere har delt hemmeligheten, da)

Og hvor tidlig lot dere andre få ta del i det?

Jeg er selv 7 uker idag, og har ikke sagt noe til noen! Eller, bortsett fra på diverse forum, da :fnise: Samboer og jeg har ikke lyst til å si det før vi har sett et bankende hjerte på ultralyd, vi. Men jeg vet ikke hvor tidlig vi får til det heller. Tror det blir 12+5, altså etter eksamensperioden :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på første legetime i uke 9. Fikk helsekort for gravide, målt blodtrykk, levert urinprøve. Også er jeg veldig glad for at min kjære var med, fordi legen min har UL apparat så vi fikk se en liten skygge. :rødme: Legen hadde akkurat fått apparatet og var ikke helt sikker på innstillingene, men mente hun kunne peke ut fosteret der inne. Vi skal tilbake nå på tirsdag, uke 12. Håper hun har lært litt mer om innstillingene da. Skal også ta blodprøver da.

Vi fortalte det til svigers i uke 7, (svigermor skulle sy ut bunaden min) og foreldrene mine i uke 8. Tror jeg. Jobben fikk vite det dagen før foreldrene mine, fordi jeg ble usannsynlig dårlig en morgen på jobb. Var visst helt grønn/grå i ansiktet og skikkelig svimmel. Søsken i uke 10, fordi det passet seg slik med at en del av de var på besøk hos oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det med dere?

Jeg var på tidlig ul på Torsdag, det var helt spesielt å se den lille hoppe rundt inni der :)

Vi skal bestille vogn i neste uke, City cross med citybag. De skulle sende inn siste levering på 2009 modellene snart, så er vel bare å bestille. Men er så usikker på hvilke farger jeg vil ha. Favoritten er Pink check. Men sambo har satt seg på bakbena og sier jeg kan velge alt annet enn den..

Tips mottas med stor takk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest _Leela_

Så koselig å få se den lille da, eller iallefall skyggen. :) Har også veldig lyst til å få et glimt eller høre noen hjerteslag, da blir det liksom litt mer begripelig. Har liksom ikke den store følelsen av å være gravid, men skal vel bare være glad jeg slipper kvalme og slike ting (krysser fingrene for at den heller ikke kommer).

Ellers har vi ennå ikke sagt noe, er fremdeles vår lille hemmelighet. Vil iallefall vente til etter første legetime og da blir det vel fort til at vi venter til etter uke 12. Har tenkt å si det til foreldrene våres først, men vil jo gjerne si det ansikt til ansikt også. Og ettersom vi bor litt unna så kan det ta litt tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke:

Melder meg inn her jeg. :)

Oppdaget først forrige søndag at jeg var gravid jeg da. Fikk en gutt i mai, og fikk igjen mensen etter ca 9,5 måned. Så gikk det ca 4 uker før jeg fikk mens igjen, før jeg hadde en ny blødning 2 uker etter.

Derfor hadde det ikke falt meg inn at jeg var gravid en gang før jeg fikk en magefølelse på søndag. Ble litt bilsyk og det blir jeg sjelden, sist var vel når jeg var gravid med lillegutt.

Var ikke helt planlagt dette. Vi hadde egentlig tenkt til å vente et par måneder til, så vi er ganske overrasket begge to.

Jeg var hos lege allerede på tordag. Ringte og bestilte time for å finne ut av dette siden jeg har hatt disse blødningene. De stemte ikke helt med at jeg kunne være gravid. Men det er vel bare kroppen min som har spilt oss et puss... :sjenert:

Jeg fikk henvisning til innvendig ultralyd, og var der i dag. Der var det et lite nurk og jeg så et klart bankende :hjerte: Blir like overrasket hver gang jeg er på ultralyd, er så utrolig å se den lille!!!

Siden jeg hadde hatt blødninger ville han ha meg tilbake om 2 uker. Men alt ser bra ut, og jeg var ca 7 uker på vei. 2 uker mer enn jeg selv anslo, så termin er foreløpig satt til 11. desember.

Uansett, går alt bra så er det jo bare litt mindre mellomrom mellom de to enn vi hadde regnet med. Blir nok hektisk, men det takler vi :)

Jeg hadde en SA før jeg ble gravid med lillegutt, så er litt tilbakeholden. Men jeg er allerede lenger enn jeg var når jeg mistet da. Så håper det beste.

Må bare lese meg opp på kostholdsråd igjen. Utrolig hva man glemmer på 11 måneder!!!

Vi har fortalt det til mine foreldre og min svigermor og mannen. Mamma måtte jeg prate med når jeg fikk positiv test. Måtte lufte tankene mine litt. De andre fikk vite det siden jeg har vært på hyttetur med dem. Jeg har begynt å ta et glass vin når lillegutt er lagt, så de ville uansett ha stusset.

Har også fortalt om blødningene og de vet at jeg har mistet en gang. Så de vil også vente med å fortelle noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det. Er en spennende tid dette her :)

Har egentlig gledet meg til å gå gravid igjen. Koste meg veldig sist, men ble tatt litt mer på senga denne gangen :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...