Gå til innhold

*Enigma*s treningsdagbok

*Enigma*

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på en ting - merker du mye forskjell når du løper på mølle og når du løper ute? For jeg kan lett løpe et stykke på mølla, men når jeg kommer ute blir det variasjoner i terreng, litt luftmotstand om det blåser etc. blir det fort mye tyngre. Kan å bruke incline være en ok erstatter for de utfordringene man møter ute? Jeg bruker å løpe intervaller på 250 m med og uten incline, 0,5% til 5%, og føler det utfordrer kondisen skikkelig. Har ikke planer om å klare å løpe særlig langt, men bruker det til å trene kondisjon.

Endret av Annikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lurer på en ting - merker du mye forskjell når du løper på mølle og når du løper ute? For jeg kan lett løpe et stykke på mølla, men når jeg kommer ute blir det variasjoner i terreng, litt luftmotstand om det blåser etc. blir det fort mye tyngre. Kan å bruke incline være en ok erstatter for de utfordringene man møter ute? Jeg bruker å løpe intervaller på 250 m med og uten incline, 0,5% til 5%, og føler det utfordrer kondisen skikkelig. Har ikke planer om å klare å løpe særlig langt, men bruker det til å trene kondisjon.

Det er tyngre å løpe ute, ja :) Merker det at det er mye lettere å løpe i 12 km/t ++ på mølla enn når man løper ute. Incline er veldig fint å bruke, selv om jeg ikke føler det blir helt det samme som å løpe ute, så er det jo tyngre enn å bare løpe flatt på mølla. Det er en veldig, veldig fin måte å utfordre kondisen på, så jeg ville sagt kjør på :) Brukte det mye da jeg hadde PT, gå/løping med incline helt opp i mot max (da var det bare gåing, men gå så fort som overhodet mulig, med vekter i henda) og det er noen av de jævligste kondisjonsøktene jeg har hatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker :) Det er veldig inspirerende å se resultater, særlig siden det har krevd såpass mye målbevisst trening som det har. Da er det deilig å se at alt slitet og viljestyrken faktisk gir resultater. Jeg har mange ganger hatt lyst til å gi opp, følt at arbeidet er bortkastet, men når jeg da kan se og føle resultatene i form av fart og følelse etter en løpetur så er det definitivt verdt alt slitet. Dessuten gir det meg en slags mestringsfølelse, det å klare å jobbe såpass bevisst og løse "koden" for hvordan få den kondisen jeg alltid har ønsket meg, men ikke klart å tilegne meg før nå.

Veldig enig med deg! Det er her mange kommer til kort; at man ikke orker å gå gjennom alle de "fæle" øktene for å kunne finne go'følelsen.

Jeg hadde en enorm formstigning i kondisjonen fra jul frem til sommeren etter mye og målbevisst trening. Spesielt da jeg knakk koden for hva som fungerte bra for meg (det fins sikkert noe som fungerer enda bedre også), så ble det virkelig fart på sakene. Nå er jeg imidlertid gravid, så jeg må ta litt andre hensyn i treningen min (selv om jeg trener mye fortsatt). Graviditeten kjentes godt på kroppen treningsmessig allerede etter veldig kort tid.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en veldig, veldig fin måte å utfordre kondisen på, så jeg ville sagt kjør på :) Brukte det mye da jeg hadde PT, gå/løping med incline helt opp i mot max (da var det bare gåing, men gå så fort som overhodet mulig, med vekter i henda) og det er noen av de jævligste kondisjonsøktene jeg har hatt.

Jøss, det har jeg ikke tenkt på, vekter i hånda. Jeg har en kompis som bruker gå på 6 km/t med incline på 10% eller noe, og han sier at det er noe av det verste han gjør. Det blir jo nesten som å gå jævli fort i en trapp det!

Hmmm!

Takk for innspill, da skal jeg fotsett med incline som kondisøkt :smilbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt fornøyd med timeplanen senteret mitt har lagt ut for høsten. Extreme spinning er lagt til onsdag (tidligere tirsdag) og har selvfølgelig skiftet instruktør. Jeg har visst en liten stund hvem som skulle ha timen, og er overhodet ikke fornøyd med skiftet. Instruktøren som nå er satt inn eier ikke evnen til å motivere, hun maser, men motiverer ikke!

Synes det er mange timer som ikke appellerer til meg på høstens timeplan, og i tillegg passer veldig mange av timene veldig dårlig med mitt planlagte løp. Nå er kanskje det like mye mitt opplegg sin feil, men det har ikke vært et problem tidligere. Selvsagt er det noen positive ting med timeplanen også. Det kommer stretchingtimer, og jeg skal definitivt få med meg den som går på onsdager som blir ledet av min PV. Langkjøring spinn på søndager er også en jeg har ønsket å få fast på timeplanen, og jeg kommer til å følge den fast. 90 min rolig langkjøring er en fin avslutning på uka.

Tipper at utover senhøsten og vinteren kommer jeg til å følge 2 steptimer også, step active med en veldig søt instruktør på tirsdager og Energy step med en av mine favorittinstruktører på torsdager. De er lagt på tidspunkter som passer fint for å kombinere med styrketrening. Hvis jeg er i skikkelig form kan jeg jo til og med få med meg spinning som oppvarming på tirsdager, så kjøre en styrkeøkt og deretter kjøre steptime. Det høres ut som en glimrende plan :)

Det jeg synes er mest synd med timeplanen er at så få av instruktørene jeg liker er satt opp fast. Spørs om jeg ikke må revurdere hele opplegget mitt når jeg er ferdig med halvmaraton, og tilpasse det de timene jeg faktisk ønsker å være med på. Kanskje bosu styrke kunne være noe også? Litt tvilende til om 4 styrkeøkter i uka vil fungere så bra. Jeg nekter å gi slipp på 3-splitten min. Den er jeg veldig fornøyd med. Jeg har jo god tid til å tenke og revurdere opplegget mitt utover høsten, og får vel prøve noen av timene og prøve å være positiv, så kanskje jeg blir positivt overrasket.

Det som er bra med timeplanen, selv om det ikke er noe jeg kommer til å benytte meg av er at det kommer flere extreme styrketimer på planen. Det tror jeg de vil tjene på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for langt og godt svar på spørsmålet mitt, *Enigma*! :)

Ang. forskjell på mølle og løping ute, har jeg lest at 2 i stigning visstnok skal tilsvare utendørsløping sånn nogenlunde. Men det blir jo uansett ikke helt det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for langt og godt svar på spørsmålet mitt, *Enigma*! :)

Ang. forskjell på mølle og løping ute, har jeg lest at 2 i stigning visstnok skal tilsvare utendørsløping sånn nogenlunde. Men det blir jo uansett ikke helt det samme.

Bare hyggelig! :) Det med 2 i stigning kan kanskje stemme? Det må testes ;)

I dag ble det ikke noe skikkelig treningsøkt. Skulle egentlig ha trent styrke, men hadde for mye å tenke på, så å konsentrere seg om riktig teknikk ville vært håpløst. Dermed ble det med sykkelturen hjem fra jobb på 40 min. Tror ikke jeg har vondt av å ta det litt mer med ro en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lucy d-.-b
I dag ble det ikke noe skikkelig treningsøkt. Skulle egentlig ha trent styrke, men hadde for mye å tenke på, så å konsentrere seg om riktig teknikk ville vært håpløst. Dermed ble det med sykkelturen hjem fra jobb på 40 min. Tror ikke jeg har vondt av å ta det litt mer med ro en dag.

Flinka :kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere som må jobbe med å roe ned iveren (til forskjell fra dem som sliter med å skaffe motivasjon) ser jeg... :ler:

Veldig bra at du får det til! Det er jaggu ikke like lett alltid, når man blir litt i overkant fokusert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere som må jobbe med å roe ned iveren (til forskjell fra dem som sliter med å skaffe motivasjon) ser jeg... :ler:

Veldig bra at du får det til! Det er jaggu ikke like lett alltid, når man blir litt i overkant fokusert.

Det er veldig sjelden jeg klarer det. Jeg må få min daglige treningsdose, ellers blir jeg ganske grinete. Føler meg mye bedre både fysisk og psykisk hvis jeg trener, derfor blir det ekstra vanskelig å prøve å roe meg ned. 40 min sykling er ikke i nærheten av nok til å fylle behovet for fysisk aktivitet egentlig.

Dagens treningsøkt ble ganske god, selv om jeg ikke orket like mye kondisjonstrening som jeg først hadde tenkt. Ikke at det ble noen dårlig økt likevel, med 40 min sykling og 15 min på AT. Var bare dønn sliten og skrubbsulten etter styrkeøkta, så de 30 minuttene jeg hadde planlagt var plent umulig å gjennomføre. Har en irriterende hoste også, men føler meg ikke syk. Bare tett i brystet, og hoster.

Dagens økt:

40 min sykling ute

15 min AT

75 min styrketrening rygg + skuldre 3 x 8-10 + core

Stående, foroverbøyd roing: 37,5/8 - 37,5/8 - 37,5/8

Skulderpress: 11,2/8 - 11,2/8 - 11,2/6

Sittende roing: 39/10 - 41,3/10 - 41,3/10

Jentechins: 7 - 7 - 7

Rygghev m/omv. flies: 2/10 - 2/10 - 2/10

Annenhvert sett sidehev og shrugs, uten pause mellom noen av settene:

5/10 - 10/10 - 5/10 - 10/10 - 5/10 - 10/10

Sit ups m/med.ball: 3/15 - 3/15 - 3/15

Skrå magemuskler, beina opp m/med.ball: 3/20 - 3/20 - 3/20

Liggende benhev m/med.ball: 2/10 - 2/10 - 2/10

Sideplanke, på bosu, heve/senke hofte: 15h - 15v - 15h - 15v

Planke: 1 min - 45 sek - 40 sek med 20 sek pause i mellom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme fra en helt utrolig deilig økt! :hoppe: Har masse energi, og kroppen fungerte utrolig bra i dag. Jeg øker på hver eneste beinøkt nå om dagen, og det er så deilig :bolledeig: Selv om det ikke er så mye er det deilig å se at jeg sakte, men sikkert kryper oppover.

Dagens økt i rekkefølge:

10 min sykling ute

15 min løping på tredemølle, 3,03 km

60 min styrke, bein + armer 3 x 8-10 + mage

- Markløft: 50/11 - 52,5/9 - 52,5/9 (50/10 - 50/8 - 50/8 forrige gang)

- Tåhev: 75/10 - 75/10 - 75/10 (57,5/10 - 60/10 - 62,5/10 forrige gang. Det var tydeligvis alt, alt for lett)

- Utfall m/manualer (kg er pr hånd): 8/20 - 9/20 - 9/20 (2 x 7/20 forrige gang)

- Biceps 7 - 7 - 7: 7 - 7 - 7

- Tricepspress m/manualer: 7/10 - 7/8 - 7/8

- Triceps extension: 10/6 - 9/8 - 9/8

- Crunch: 40 - 40 - 40

- Skrå crunch: 40 - 40 - 40

- Omv. planke: 30 sek - 20 sek - 20 sek

Var så sliten i rompe og lår da jeg tok omv. planke at jeg bare skalv. Kunne ikke ta så hardt på magen i dag siden jeg hadde en litt hard økt på mage i går.

Avsluttet med:

20 min løping på tredemølle, 4,04 km

10 min sykling ute

Deilig, deilig treningsøkt! I morgen står en lang løpetur på planen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens løpetur sier litt om hvor mye det har å si å være uthvilt og ikke drikke alkohol før man trener. La meg forholdsvis tidlig i går, fikk skikkelig med søvn og drakk ikke. Resultatet ble en utrolig deilig løpetur i høyt tempo.

Reulstat: 16,82 km på 1t 22 min og 53 sek, noe som gir en gjennomsnittsfart på 12,2 km/t. :bolledeig:

Vondt mens jeg løp, så absolutt og hver gang jeg kjente at jeg var sliten og hadde lyst til å slakke av på farten ga jeg på enda mer. Det er nemlig egentlig et tegn på at farten allerede begynner å bli lavere. Det var utrolig fristende å ta korteste vei gjennom Frognerparken og hjem også da jeg kom opp fra Skøyen, men jeg tvang meg selv til å ta lengste veien rundt. Veldig fornøyd med det nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest fragment

Imponerende løpeøkt på deg, du må være i god form for tiden!

Ellers så er det litt morsomt at du løper mye i området hvor jeg har bodd det siste året. Bor i en annen del av landet dette skoleåret, men skal tilbake igjen neste sommer. Har ikke løpt så mye i området, men det blir jo mye gåing og sykling til og fra skole, jobb, butikker etc., samt noen sykkelturer på Bygdøy og utover mot Fornebu og så videre. Så du har kanskje løpt forbi meg mer enn én gang i løpet av det siste året ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponerende løpeøkt på deg, du må være i god form for tiden!

Ellers så er det litt morsomt at du løper mye i området hvor jeg har bodd det siste året. Bor i en annen del av landet dette skoleåret, men skal tilbake igjen neste sommer. Har ikke løpt så mye i området, men det blir jo mye gåing og sykling til og fra skole, jobb, butikker etc., samt noen sykkelturer på Bygdøy og utover mot Fornebu og så videre. Så du har kanskje løpt forbi meg mer enn én gang i løpet av det siste året ;)

Morsom tanke, det er jo slett ikke umulig :) Har ofte tenkt tanken når jeg trener både når jeg løper og før jeg traff folk som trener på senteret at hmm ... kanskje akkurat det er en av personene fra KG.

Jeg prøver å overbevise meg selv om at jeg sannsynligvis begynner å komme i ganske god form, men det er litt vanskelig å tro på. Jeg har aldri vært noen løper og har alltid følt at alle er så mye raskere og i så mye bedre form enn meg. Men når jeg nå ser hvor greit det egentlig går og hvor høy gjennomsnittsfart jeg klarer å holde over lange distanser så burde jeg jo skjønne at formen min så absolutt er akseptabel. Jeg er veldig fornøyd med formen min selv da, og det burde egentlig være det viktigste. Ser ut til at jeg er i god rute for å klare halvmaraton på under 2 timer i det minste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fragment

Når er det du skal delta i halvmaraton? Jeg slutter aldri å bli imponert over dem som løper halvmaraton, maraton, motbakkeløp, orientering og slike ting. Kappgang er jo også en helt syk sport, egentlig. Leste at Kjersti Tysse Plätzer hadde gått 3000 meter på 12 minutter. Det skulle vel tilsi en gjennomsnittsfart på rundt 13 km/t? Jeg bøyer meg i støvet for alle som driver på med slike idretter. Uansett, lykke til med løpet når den dagen kommer :)

Endret av fragment
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Reulstat: 16,82 km på 1t 22 min og 53 sek, noe som gir en gjennomsnittsfart på 12,2 km/t.

Så utrolig flink du er - og veldig inspirerende å lese! Det er jo sinnsykt bra, også var det utendørs også. *heier* ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når er det du skal delta i halvmaraton? Jeg slutter aldri å bli imponert over dem som løper halvmaraton, maraton, motbakkeløp, orientering og slike ting. Kappgang er jo også en helt syk sport, egentlig. Leste at Kjersti Tysse Plätzer hadde gått 3000 meter på 12 minutter. Det skulle vel tilsi en gjennomsnittsfart på rundt 13 km/t? Jeg bøyer meg i støvet for alle som driver på med slike idretter. Uansett, lykke til med løpet når den dagen kommer :)

27. september er den o store datoen :) Ser veldig fram til å bli ferdig da, samtidig så har jeg blitt såpass bitt av basillen at jeg tror jammen jeg kommer til å fortsette å løpe ute så lenge temperaturen tillater det. Sliter litt med astma og kan ikke løpe ute når temperaturene kryper for langt ned. Håper oktober ikke blir for kald. Utrolig deilig å løpe den løypa jeg løper nå.

Kappgang er helt syk :Nikke: Fatter ikke at det er mulig! Nå er jeg tidligere orienteringsløper da ;) Jeg hevdet meg aldri da, til det var jeg for dårlig til å lese kart, men kanskje det hadde vært morsomt å starte opp igjen nå som jeg er i bedre form?

Så utrolig flink du er - og veldig inspirerende å lese! Det er jo sinnsykt bra, også var det utendørs også. *heier* ;)

Takk for det :) Er egentlig veldig fornøyd med tida selv også, særlig ettersom jeg kommer meg ganske fort etter løpet også. Jeg er sliten mens jeg løper og med en gang jeg er hjemme igjen, men jeg trenger bare å sette meg ned litt, så er liksom formen fin igjen. Heldigvis får jeg vel nesten si ... for nå er det tur i skogen som står for døren. :ler: Når kompis K spør om jeg vil være med på tur sier jeg ikke nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når du heier forresten ... Jeg har mine heiagjenger når jeg er ute og løper også :fnise: Lurer på om jeg ser ekstra innbitt eller sliten ut eller et eller annet sånn. I Frognerparken her om dagen stod det en gjeng tenåringsgutter og klappet og hoiet når jeg løp forbi, og i dag satt det en fyr på en bussholdeplass og heiet på meg da jeg kom forbi :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det en 40 minutters liten skogstur i området rundt Sognsvann på meg også gitt. Ikke noen hard tur på noen måte, bare frisk luft og en mulighet til å få løst opp litt i beina. Veldig deilig framfor å sitte i sofaen hele kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...