Gå til innhold

*Enigma*s treningsdagbok

Fremhevede innlegg

Skrevet

Var totalt tom i dag, så det ble en minitreningsøkt. Tenkte jeg skulle trene spinning, men der var instruktøren sjuk så timen ble delvis på egenhånd, delvis med en instruktør som stakk innom og kjørte et par pulstopper med oss. Totalt 20 min sykling ute, 40 min spinning.

Fant ut at jeg skulle spise litt mer, og var også så dum at jeg heiv innpå fudge. Er kvalm nå. Ikke gjøre det på en stund igjen. Blir spinning og core i morgen også sykler jeg fra jobb i morgen. Skal prøve å spise litt mer de neste dagene, og trene hardt. Tror jeg trenger litt mer mat i kroppen, er sliten og lei om dagen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Håper formen bedrer seg, og at du får en bedre trening i morgen! Jeg blir virkelig motivert av å se hvordan du står på altså.

Håper det er greit at jeg kommer med et spørsmål til... I dag kjørte jeg langkjøring 45 minutter 7,2 km. Jeg holdt som du ser et rolig tempo hele veien og følte at jeg holdt et snakke-tempo. Følte meg mer gira enn utslitt da jeg var ferdig og kunne godt løpt mer. Allikevel lå jeg godt over 180 i puls nesten hele tiden. Det er vel altfor høyt? Har søkt litt rundt, men ikke funnet så mye fornuftig, annet enn at det er ugunstig. Men hvis jeg skal få ned pulsen så må jeg faktisk ha gå pauser innimellom, og det blir vel for dumt når jeg føler meg helt fin i kroppen. Har du noen tanker? På forhånd takk! ;)

Gjest lucy d-.-b
Skrevet
:hug: Det var hyggelig å se deg i dag, gleder meg til denne helgen! Tror du gjorde et godt valg i å ta en rolig økt i dag, det var bare ikke dagen din det var lett å se.
Skrevet
Håper formen bedrer seg, og at du får en bedre trening i morgen! Jeg blir virkelig motivert av å se hvordan du står på altså.

Håper det er greit at jeg kommer med et spørsmål til... I dag kjørte jeg langkjøring 45 minutter 7,2 km. Jeg holdt som du ser et rolig tempo hele veien og følte at jeg holdt et snakke-tempo. Følte meg mer gira enn utslitt da jeg var ferdig og kunne godt løpt mer. Allikevel lå jeg godt over 180 i puls nesten hele tiden. Det er vel altfor høyt? Har søkt litt rundt, men ikke funnet så mye fornuftig, annet enn at det er ugunstig. Men hvis jeg skal få ned pulsen så må jeg faktisk ha gå pauser innimellom, og det blir vel for dumt når jeg føler meg helt fin i kroppen. Har du noen tanker? På forhånd takk! ;)

Helt greit med spørsmål, jeg er ikke noen ekspert egentlig, jeg har bare lest mye, og har gjort meg egne erfaringer, men jeg kan svare så godt jeg kan.

Nå vet ikke jeg hvor gammel du er, og siden du ikke har tatt noen makspulstest så er det jo litt vanskelig å svare ut fra pulsen din. Jeg synes over 180 i puls høres mye ut, men hvis du føler at du kunne snakket i fullstendige setninger mens du løp, uten å gispe etter pusten så ville jeg heller stolt på din subjektive følelse enn på pulsklokka di. Det er din opplevelse av formen din som er viktigst, en pulsklokke kan ta feil. Har du en makspuls på 210 så ville en puls på 85% av makspuls ligge på 178 - 179. Det er ikke langt unna 180, også legg på en liten feilmargin ... See where I'm going? Dessuten, hvis du hadde klart å løpe 15-20 min til så kan umulig tempoet ha vært for høyt for deg.

Ser ikke selv noe poeng med å skulle gå, kun for å få ned pulsen. Nå kan det kanskje tyde på at formen din ikke er den aller beste hvis pulsen bruker tid på å roe seg (siden du nevnte du måtte gå for å få den lavere), men det er jo noe du kan trene opp.

:hug: Det var hyggelig å se deg i dag, gleder meg til denne helgen! Tror du gjorde et godt valg i å ta en rolig økt i dag, det var bare ikke dagen din det var lett å se.

Nei, det var ikke dagen min, håper dagen i dag blir litt bedre. Har tatt med sykkelen på jobb så jeg kan sykle fra jobb og innom trening før jeg drar hjem, også tar jeg en spinning + core-økt i dag. Nok mat og søvn er stikkordene framover tror jeg. Det var bare det å faktisk få sove da. Det er jo ikke nok å bare legge seg.

Skrevet

Tusen takk! :) Veldig fint med litt hjelp. Du har helt rett i at jeg ikke er i megaform enda, men merker at den kommer seg sakte men sikkert i det minste. Neste gang jeg skal ha langkjøring så skal jeg prøve å se om jeg kan ta det litt mer med ro, men da tror jeg at jeg følger ca samme opplegg i alle fall. :)

Skrevet
Tusen takk! :) Veldig fint med litt hjelp. Du har helt rett i at jeg ikke er i megaform enda, men merker at den kommer seg sakte men sikkert i det minste. Neste gang jeg skal ha langkjøring så skal jeg prøve å se om jeg kan ta det litt mer med ro, men da tror jeg at jeg følger ca samme opplegg i alle fall. :)

Tror du trygt kan gjøre det :) Du kan jo teste litt på hvor mye lavere fart du må ligge på for at pulsen skal ligge på rett under 180, i stedet for litt over 180.

Må bare paste linken her også. En blogg som tar opp sutringa over Elles artikkel med kjendiskvinner som stiller opp nakne: http://snakk.klikk.no/blogs/gry_catinka/ar...#commentmessage

Skrevet

Æsj, mat er vanskelig! Hadde med meg en skikkelig boks med salat i dag. Har jo følt at jeg har hatt litt lite energi i det siste, og i tillegg så skal jeg rett fra jobb til trening, så jeg må ha litt ekstra mat til da. Da jeg kom og satte meg i lunsjen måtte "selvsagt" samme kollega som tidligere kommentere maten min. Oi! Det var da voldsomt så mye du skulle spise i dag da ...

Kanskje ikke nødvendig å si at jeg brått ikke var særlig sulten lenger. Det er jo uansett ikke veldig mye mat det er snakk om. Porsjonen er vel en normal lunsj for de fleste, jeg spiste halvparten, og jeg skulle jo ha den pga. treninga etter jobb. Greit at jeg har spist lite i det siste, men det er da vel ikke nødvendig å kommentere at jeg nå plutselig hadde med mere mat vel? Mumlet bare noe om at jeg skulle på trening etterpå, og at jeg måtte ha med ekstra mat til da, ettersom jeg ikke skulle hjemom for å spise først.

Skrevet

Et godt poeng fra artikkelen:

Og for noen er det ikke et offer engang, de synes faktisk det er ålreit å løpe rundt eller bruke timesvis i treningsstudio.

Det tror jeg er grunnen til at mange ikke klarer å la være å passe sine egne saker, de forstår ganske enkelt ikke at folk LIKER å trene og spise sunt, og føler at de må være litt reale og faktisk dele denne "sannheten" om at, "du, vennen, du trenger ikke å trene hver dag, du må leve livet og, vet du" eller: "vi liker deg uansett hvordan du ser ut" De klarer ikke å forstå at det finnes en personlig glede i å gjøre alle disse tingene :roll:

Mer sutring... klarer ikke å la være... :sjenert:

Skrevet

Lite å snakke om i lunsjen på jobb kanskje? Du må ikke ta det så ille opp, sikkert ikke vondt ment.

Skrevet
Et godt poeng fra artikkelen:

Det tror jeg er grunnen til at mange ikke klarer å la være å passe sine egne saker, de forstår ganske enkelt ikke at folk LIKER å trene og spise sunt, og føler at de må være litt reale og faktisk dele denne "sannheten" om at, "du, vennen, du trenger ikke å trene hver dag, du må leve livet og, vet du" eller: "vi liker deg uansett hvordan du ser ut" De klarer ikke å forstå at det finnes en personlig glede i å gjøre alle disse tingene :roll:

Mer sutring... klarer ikke å la være... :sjenert:

Ja, jeg er faktisk glad i å fly på treningsstudioet eller ta meg en joggetur, men det er liksom ikke mulig det, fordi det er jo ingen som synes det er gøy. Sånt gjør man visst bare fordi man ønsker å se bra ut eller har blitt tvunget til det av legen :roll: Jeg hadde ikke levd som jeg gjør hvis jeg ikke hadde trivdes med det.

Lite å snakke om i lunsjen på jobb kanskje? Du må ikke ta det så ille opp, sikkert ikke vondt ment.

Neida, det er kanskje ikke vondt ment, men min kropp og hvordan jeg spiser er et evig tema. Ja, jeg innrømmer glatt at jeg kan komme med mye kommentarer når mat osv. blir et samtaleemne. Det er jo andre treningsglade folk på jobb, folk slanker seg, folk prøver å gå opp i vekt osv. Da kommer jeg med innspill, men jeg tar ikke opp sånne ting, jeg henger meg på samtalen når den allerede er i gang. Jeg får fnatt av at folk skal kommentere hva jeg spiser, hvor mye jeg spiser, hvorfor jeg spiser så lite eller mye osv. Jeg har nok med å være opphengt i egen kropp om ikke andre skal være opphengt også.

Skrevet
Ja, jeg er faktisk glad i å fly på treningsstudioet eller ta meg en joggetur, men det er liksom ikke mulig det, fordi det er jo ingen som synes det er gøy.

Samme her. Selvfølgelig er det ikke alltid slik at jeg har lyst til å trene, og noen treninger er bare pyton, men i det store og hele synes jeg trening er moro, i tillegg til at det å ha en aktiv livsstil og det å være i god form er noe som gir meg overskudd.

Ja, jeg innrømmer glatt at jeg kan komme med mye kommentarer når mat osv. blir et samtaleemne. Det er jo andre treningsglade folk på jobb, folk slanker seg, folk prøver å gå opp i vekt osv. Da kommer jeg med innspill, men jeg tar ikke opp sånne ting, jeg henger meg på samtalen når den allerede er i gang.

Nok en gang helt enig. Jeg klarer iallefall ikke å la være å kommentere om dte kommer helt hodeløse påstander av typen "jeg har hørt at det å spise fem biter kålrabi før froskost hver dag tar knekken på grevinnehenget" etc.

Men når jeg tenker meg om så gjelder dette med kommentering generelt når man har meninger/livsstil som ikke passer helt overens med hva flertallet mener/gjør. Jeg har f.eks veldig sterke meninger om ulovlig nedlasting av musikk, og dette får jeg titt og ofte negative kommentarer på. Ikke det at det bryr meg så mye, det er langt mer irriterende at folk henger seg opp i treningen og maten min, men det er liksom "lov" å kommentere at jeg mener at ulovlig musikknedlastning er noe drit på en ekstremt negativ måte. På samme måte som det er lov å slenge negative kommentarer om sunn mat og trening.

Gjest lucy d-.-b
Skrevet

Det er ikke noe annet jeg heller vil enn å være på treningssenteret! Man må da få ha forskjellige interesser.. Jeg skal totalt slutte å snakke om mat, jeg gidder ikke nevne det for kollegaer lenger med et eneste ord, det blir alltid så fokus på det på jobben og det er ikke bra! Så nå bare ordner jeg meg til, og kommenterer folk så sier jeg bare "jeg er sulten" og fortsetter å spise. Hva så om jeg fyller tallerkenen totalt? Jeg trenger jo energien.. Jeg tror at "silent treatment" er den beste løsningen på kommentarene. Etter en stund gir folk opp :nigo:

Skrevet

Dagens treningsøkt:

30 min sykling ute

10 min løping på tredemølle 1,93 km (fra 11,2 til 12,1, økte med 0,1 pr min)

1 t Sport spinning.

Helt grei økt, merker fortsatt at jeg er sliten og trenger å hente meg inn igjen litt, men satser på at det skal gå bra hvis jeg bare lytter til kroppen og ikke presser meg for hardt den neste uka.

Gjest lucy d-.-b
Skrevet

Ja, og tren fordi du har lyst! :jepp: Er ikke motivasjonen der så ikke press på.

:hug:

Skrevet
Ja, og tren fordi du har lyst! :jepp: Er ikke motivasjonen der så ikke press på.

:hug:

Hehe, nå ligger det uansett en viss motivasjon i den dårlige samvittigheten min som kommer når jeg ikke trener da ;)

Dagens treningsøkt var slett ikke så verst. Møtte lucy og misa på treninga, og fikk prøvd omvendt roing. Tok litt feil først, men siden lucy og misa stod og så på, så ble det rettet på og jeg fikk gjort det riktig, men da hadde jeg jo gjort en del feil først :gjeiper: Dermed ble det 7 stk. Synes ikke det var så verst, godt mulig jeg kommer til å legge inn denne i programmet mitt.

Det ble

15 min løping på tredemølle 2,31 km

70 min styrketrening bein, armer og mage

Siden det var fint vær da jeg skulle hjem gikk jeg likegodt. Tenkte først jeg skulle jogge, men jeg hadde vonde sko på meg og jeg kjente umiddelbart styrketreninga, så da gikk jeg i stedet. Turen er ca 3 km og jeg brukte en 20-25 min så holdt et greit tempo.

Hvis jeg ikke er fryktelig støl i morra er det en løpetur som står på programmet.

Gjest lucy d-.-b
Skrevet

Utrolig hyggelig og bra økt i dag!! :hug:

Skrevet

Som jeg fryktet er jeg støl i dag. Blir nok bare en spinningtime på meg :tristbla:

Skrevet

Dagens treningsøkt er over.

20 min sykling ute

20 min løping på tredemølle (4,04 km, dvs. 12 km/t i gjennomsnitt :nigo:)

50 min spinning

Veldig god time i dag, liker instruktøren som hadde timen i dag veldig godt. Hun er veldig inspirerende, er flink til å variere og pushe oss og har kul musikk.

Gjest lucy d-.-b
Skrevet

Helt enig, hun var veldig bra! Koselig å se deg i dag! :klem:

Skrevet

Endelig tilbake på trening igjen i dag, etter 3 dager helt uten trening.

15 min på tredemølla 3,02 km (12,0 - 12,4 km/t)

55 min styrke bryst, biceps og mage 3 x 8 - 10.

Helt grei økt egentlig. I morgen håper jeg å få til en løpeøkt, enten på mølle eller på bane på Bislett. Vet ikke hva som er verst jeg, å løpe runde etter runde, eller å løpe på mølle. Ingen av delene er veldig morsomt. Bane er jo bedre underlag da, men ...

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...