Gå til innhold

*Enigma*s treningsdagbok

*Enigma*

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

1,6 mil?!? :dåne: Du er flink du! :duskedame:

Det var faktisk ikke så ille. Jeg trodde det skulle bli mye verre enn det var, men så holdt jeg jo ikke så voldsomt høy fart heller da. En gjennomsnittsfart på 11 km/t er absolutt akseptabelt, men samtidig ganske "behagelig". Snakketempo hele veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er slem nå, men ... Jeg må ærlig talt innrømme at jeg er litt skuffet over dem som en etter en trekker seg fra halvmaratondistansen i Oslo Maraton. Flere av vennene mine har trukket seg, kollegaer, og andre. Hadde de virkelig trodd det skulle bli enkelt? Trodde de at det bare tok bittelitt trening til, så vips var de i god nok form til å løpe såpass langt? Selvfølgelig må det masse trening og viljestyrke til for å klare å løpe et halvmaraton.

Folk var så utrolig tøffe i trynet for noen måneder siden, og var fast bestemt på at dette skulle gå så bra, men nå har de da funnet ut at det ikke var så enkelt og gøy likevel, så da gir man seg. Irriterende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir så imponert over hvor langt og raskt du løper nå, og du har hatt en utrolig fremgang!

Dumt at folk trekker seg, sånn er det nok ofte. Det er ikke mange som har viljestyrken du har! ;)

:klemmer:

Når skal du trene i dag? Jeg skal gå på tredemøllen i en times tid senere.

-misa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir så imponert over hvor langt og raskt du løper nå, og du har hatt en utrolig fremgang!

Dumt at folk trekker seg, sånn er det nok ofte. Det er ikke mange som har viljestyrken du har! ;)

:klemmer:

Når skal du trene i dag? Jeg skal gå på tredemøllen i en times tid senere.

-misa

Så bra at du kan gå på tredemølla, regner med at det betyr at du er litt bedre i det minste. Jeg skal nok bare løpe ute i dag. Går ut fra at jeg løper en 10 -12 km i dag. Er veldig fornøyd med framgangen min selv. Hadde ikke trodd det egentlig da jeg begynte å løpe. Har aldri vært noen løpeperson i hele mitt liv, men nå liker jeg det faktisk og har funnet ut at med møysommelig trening så er det faktisk mulig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bedre ja, oppdatering i boken min. ;)

Jeg skulle virkelig ønske at jeg kunne vært med på Halvmaraton sammen med deg, men jeg kan bare ikke. Kanskje om et år eller noe, at skulderen min er tåler det..

-misa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Argh, nå vil jeg bare at det skal slutte å regne sånn at jeg kan komme meg ut og løpe. Har ikke lyst til å løpe i regnvær. Typisk nok begynte det å regne mens jeg syklet hjem fra jobb. Er veldig gira på en ny løpetur i dag, surt om jeg må gjøre noe annet i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble løpetur, selv om det småregnet. Kjente med en gang jeg startet at beina var tyngre enn jeg trodde. De føltes så fine før i dag, men da jeg begynte å løpe kjente jeg det godt på forsiden av leggene, og at beina var tunge. Dermed ble det en kortere, men kjapp løpetur i dag.

Dagens treningsøkt:

Sykkel ute: 40 min

37 min 47 sek Løping: 7,75 km. Dvs. en gjennomsnittsfart på 12,4 km/t. Godt fornøyd med det.

Nesten 1t og 18 min kondisjonstrening er helt klart godkjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens treningsøkt skulle ha hovedvekt på styrke, vel jeg endte med 90 minutter kondisjon, og en 50 minutters styrkeøkt :gjeiper: Ikke klarte jeg å ta det fullt så med ro på spinninga som jeg hadde tenkt heller. Det krever masse viljestyrke å ikke dra på når instruktøren er over middels inspirerende og musikken er ganske ok.

Dagens trening:

40 min sykkel ute

50 min styrketrening bryst 3 x 8 - 10 og core

Benkpress: 27,5/10 - 30/10 - 30/10

Flies: 8,8/10 - 10/8 - 10/8

Skrå benk: 11,2/8 - 11,2/8 - 11,2/8

Sit ups m/medisinball: 3/20 - 3/15 - 2/15

Skrå mage m/medisinball, bein i været: 3/20 - 3/20 - 3/20

Benhev m/medisinball mellom føttene: 2/10 - 2/10

Sideplanke på bosu, heve og senke hofta: 15v - 15h - 15v - 15H

Planke: 45 sek - 40 sek - 35 sek 25 sek pause mellom sett.

Kjente lørdagens magetrening godt i dag, så dagens magetrening ble litt redusert.

Avsluttet økta med 50 min spinning. 5 min oppvarming på egenhånd og 45 min active spinning, før jeg syklet hjem.

Koselig å ha både lucy og Purple på trening i dag. Flinke jenter! :duskedame: Imponert over at lucy klarte å ta en skikkelig restitusjonsøkt, tror jeg må lære litt av henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lucy d-.-b

Restitusjon i går, TRENINGSFRI i dag! :hakeslepp: Tenk på det du.. jeg tok til fornuften og brukte kvelden til å slappe av etter overtid, se litt på tv, rydde og surfe.

Håper vi sees på trening litt mer i løpet av uka!

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en kondis du har! Jeg blir imponert.

Takk for det, det er hyggelig å høre :) Nå er kondisjonen møysommelig bygd opp over ganske lang tid. Jeg begynte pent og rolig, og satte meg som mål at jeg skulle klare å fullføre sentrumsløpet på under en time, og ble etterhvert bitt av løpebasillen. Tror jeg så smått startet treningen i august i fjor, så det har tatt et års tid å komme i den formen jeg er i nå.

Restitusjon i går, TRENINGSFRI i dag! :hakeslepp: Tenk på det du.. jeg tok til fornuften og brukte kvelden til å slappe av etter overtid, se litt på tv, rydde og surfe.

Håper vi sees på trening litt mer i løpet av uka!

Klem

Så flink du er! Jeg burde nok prøve å følge ditt eksempel, det bare er så vanskelig! I dag har jeg slurvet med maten også. Har vært kjempeflink i det siste, og fått i meg skikkelige måltider, til og med til middag. Jeg slurvet mye med middagen da jeg slanket meg, det ble mye lettvint mat, brødskiver, havregrøt, müsli osv. Men i dag ble det 4 lefser med pålegg. Orket ikke tanken på å lage mat. Ikke bra!

Jeg skal trene styrke i morgen, og vurderer å ta en spinningøkt også, men litt usikker der. Da blir det fort 90 min kondisjonstrening i morra også, og det er kanskje ikke helt optimalt. Styrke blir det uansett, men da skal vel du ta en sykkeltur? Blir spinning på fredag, med mindre det er instruktør H som har timen og styrke lørdag, så jeg blir nå å se på senteret hver dag utenom søndag. Vi kan jo prøve å samkjøre litt, hadde vært gøy å ta en styrkeøkt sammen med deg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lucy d-.-b

Det blir sykkeltur i morgen, fordi jeg skal til Bærum og få hjelp av onkelen min med å sette sykkelen istand til birken. Fredag blir det lang styrkeøkt med helkroppsprogram+core. Lørdag sykkeltur, søndag spinning kl 14 ;) Mandag styrke igjen!

:hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, det er hyggelig å høre :) Nå er kondisjonen møysommelig bygd opp over ganske lang tid. Jeg begynte pent og rolig, og satte meg som mål at jeg skulle klare å fullføre sentrumsløpet på under en time, og ble etterhvert bitt av løpebasillen. Tror jeg så smått startet treningen i august i fjor, så det har tatt et års tid å komme i den formen jeg er i nå.

Godt jobba, altså. Kan jeg spørre hvordan du vil anbefale å legge opp opptreninga på mølle (nesten fra 0)? Av mine "kondisvenner" er jeg anbefalt å kjøre 2 min på/1 min av og 4x4, men det er alltid moro å se hva andre med peiling gjør det, så kan man kombinere litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Det blir sykkeltur i morgen, fordi jeg skal til Bærum og få hjelp av onkelen min med å sette sykkelen istand til birken. Fredag blir det lang styrkeøkt med helkroppsprogram+core. Lørdag sykkeltur, søndag spinning kl 14 ;) Mandag styrke igjen!

:hug:

Vel, vi får satse på at vi i det minste sees på fredag da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt jobba, altså. Kan jeg spørre hvordan du vil anbefale å legge opp opptreninga på mølle (nesten fra 0)? Av mine "kondisvenner" er jeg anbefalt å kjøre 2 min på/1 min av og 4x4, men det er alltid moro å se hva andre med peiling gjør det, så kan man kombinere litt.

Den typen intervaller du nevner er veldig effektivt, men jeg har også løpt mye 20 - 45 min der jeg varmer opp i 5 - 10 min, så deler jeg opp i 5 min "intervaller" der jeg øker farten med 0,1 pr minutt for så å starte på nytt igjen når det har gått 5 minutter. Var det forståelig?

Si at jeg 1. minuttet starter på 9,0 km/t, 2. minuttet øker jeg da til 9,1, 3. minuttet 9,2, 4. minuttet 9,3 og 5. minuttet 9,4 og så starter jeg om igjen på 9,0. Eller jeg øker med 0,1 i minuttet i 5 minutter for deretter å kjøre meg ned igjen i løpet av 5 minutter, så opp igjen osv. Dermed får jeg økt farta litt og litt, og jeg får delt opp økta slik at den ikke føles så lang ettersom jeg konsentrerer meg om 5 minutter av gangen. Trener fortsatt mye på den måten, eller bare kjører økter der jeg øker med 0,1 pr minutt til jeg når en peak og deretter senker farten med 0,1 til økta er ferdig.

Nå starter jeg oppvarminga på mellom 10,5 og 11,5 alt ettersom hva målet med økta er, og på mølla ligger jeg som regel på en gjennomsnittsfart på 12 - 12 ++ selv når jeg løper i en times tid. Pass på å få litt annen kondisjonstrening i tillegg, f.eks spinning. Løping på mølle er drepen for beina, og jeg har slitt veldig mye med benhinnebetennelse, noe som er mye av grunnen til at det har tatt meg såpass lang tid å trene seg opp som det har.

Bor du i Oslo har f.eks Bislett åpent for publikum hver dag året rundt med unntak av dager det er stevner. De har en innebane også, som er fin å bruke om vinteren. Greit som en avveksling til løping på mølle. Åpningstider finner du her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en kondis du har! Jeg blir imponert.

Jeg også!

Det er alltid artig å se resultatene av så målbevisst trening. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også!

Det er alltid artig å se resultatene av så målbevisst trening. :)

Takker og bukker :) Det er veldig inspirerende å se resultater, særlig siden det har krevd såpass mye målbevisst trening som det har. Da er det deilig å se at alt slitet og viljestyrken faktisk gir resultater. Jeg har mange ganger hatt lyst til å gi opp, følt at arbeidet er bortkastet, men når jeg da kan se og føle resultatene i form av fart og følelse etter en løpetur så er det definitivt verdt alt slitet. Dessuten gir det meg en slags mestringsfølelse, det å klare å jobbe såpass bevisst og løse "koden" for hvordan få den kondisen jeg alltid har ønsket meg, men ikke klart å tilegne meg før nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...