Gå til innhold

Jeg leser, derfor er jeg.


Bokalven

Anbefalte innlegg

Nå venter jeg på bok 2 og 3 i Hunger games trilogien, likte den første veldig godt. Har sett traileren til filmen, og synes den ser lovende ut også.. :)

Bøkene skal komme i løpet av et par dager. Gleder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå venter jeg på bok 2 og 3 i Hunger games trilogien, likte den første veldig godt. Har sett traileren til filmen, og synes den ser lovende ut også.. :)

Bøkene skal komme i løpet av et par dager. Gleder meg!

Spennende! Da må du fortelle meg hva du synes når du har lest dem! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løpeturene blir langsomt lengre, men i dag var målet lenger enn 25 minutter. Problemet er den teite magen min som plutselig slår seg vrang, og i dag skjedde det under løpeturen. Var bare så vidt jeg kom meg hjem før det gikk galt. :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Skatteoppgjøret... Huh. Skjønner ikke noe, har de ikke fått med seg at jeg har et enkeltpersonsforetak? Det er jo registrert!? Hvor har jeg bomma?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Fredag den 13.

Leilighetssalg. Check!

Innvelget ønsket ferie. Check!

Hyggelig lønningsøl. Check!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fredag den 13.

Leilighetssalg. Check!

Innvelget ønsket ferie. Check!

Hyggelig lønningsøl. Check!

Gratulerer med en flott fredag! Håper helgen fortsetter å være like bra :jepp:

Er firmaet dit relativt nytt? Det kan fint ta 2-3 år før de begynner å sende ut riktig selvangivelse. Og har du ikke hatt noen aktivitet på 2-3 år sender de den vanlige igjen. Det er bare å laste ned den riktige på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin fredag den 13!

Høres ut som en veldig bra fredag. :)

Gratulerer med en flott fredag! Håper helgen fortsetter å være like bra :jepp:

:jepp:

Men vi vet jo at 13 er et lykketall, sant? ;)

Er firmaet dit relativt nytt? Det kan fint ta 2-3 år før de begynner å sende ut riktig selvangivelse. Og har du ikke hatt noen aktivitet på 2-3 år sender de den vanlige igjen. Det er bare å laste ned den riktige på nettet.

Ja, opprettet det på senåret 2010, aktivitet startet i 2011. Jeg fikk fikset det, altså, etter mye om og men. Var ganske forvirrende, men bare jeg fikk det forklart fra en på Twitter, ordnet det seg. Synes veiledningen hos Skatteetaten var skikkelig dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, opprettet det på senåret 2010, aktivitet startet i 2011. Jeg fikk fikset det, altså, etter mye om og men. Var ganske forvirrende, men bare jeg fikk det forklart fra en på Twitter, ordnet det seg. Synes veiledningen hos Skatteetaten var skikkelig dårlig.

Skatteetatens websider er gjerne det siste stedet jeg leter etter svar, ja.

Jeg fant forøvrig julekortet jeg skrev til deg i en bunke med papirer... Lå i konvolutt med adresse og frimerke på, men er vel litt sent nå :sjenert: Du får heller vite at jeg tenkte på deg :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lest resten av bøkene og fått sett filmen (gikk litt tid med bokklubben denne gangen..). Likte bøkene veldig godt, og syntes at de hadde filmatisert den første boka på en god måte :)

Hva syntes du om filmen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det vet vi helt klart ja. :fnise:

:fnise:

Skatteetatens websider er gjerne det siste stedet jeg leter etter svar, ja.

Nei, det fant jeg også ut... :snurt:

Jeg fant forøvrig julekortet jeg skrev til deg i en bunke med papirer... Lå i konvolutt med adresse og frimerke på, men er vel litt sent nå :sjenert: Du får heller vite at jeg tenkte på deg :klemmer:

:fnise: Jeg trodde bare du droppet det, siden jeg var bortreist, jeg. Jeg visste jo at du hadde tenkt på meg, siden du sendte meg SMS. :yvonne:

Nå har jeg lest resten av bøkene og fått sett filmen (gikk litt tid med bokklubben denne gangen..). Likte bøkene veldig godt, og syntes at de hadde filmatisert den første boka på en god måte :)

Hva syntes du om filmen?

Filmen var litt... Meh. Synes den mangler så mye! Og da tenker jeg ikke først og fremst på detaljer fra boka, men "ånden". Den mangler dybden til boka, både det følelsesmessige, f. eks. Katniss' følelseskonflikter, hvor forvirret hun er, hvor sliten hun er osv. Filmen mangler også bokas kritiske stemme, boka understreker hvor feil det er. Det synes jeg filmen manglet. Ville nok gitt filmen terningkast 3.

Ps, anbefal gjerne flere bøker, jeg er alltid ute etter noe nytt å lese på :)

OK, skal forsøke bli flinkere til det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle anbefale ei bok: Inn i elden av Aina Basso. Jeg regelrett slukte boka! Den er fantastisk! :rodmer:

Boka handler om to jenter: 16 år gamle Dorothe fra København og den fattige Elen, datter av ei såkalt "klok kone" fra Finnmark. Handlingen er satt til midten av 1600-tallet og trolldomsprossessene i Finnmark, hvor over 80 mennesker ble brent på bålet for sine "trolldomskunster". Dorthe blir giftet bort til en mann en god del eldre enn seg, og flytter sammen med ham til Vardø. De to jentene havner på hver sin side i konflikten, og det er ei sterk historie.

Aina Basso har virkelig peiling på det hun skriver på (hun er historiker og god på research!), så boka er virkelig troverdig. Anbefales på det varmeste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Filmen var litt... Meh. Synes den mangler så mye! Og da tenker jeg ikke først og fremst på detaljer fra boka, men "ånden". Den mangler dybden til boka, både det følelsesmessige, f. eks. Katniss' følelseskonflikter, hvor forvirret hun er, hvor sliten hun er osv. Filmen mangler også bokas kritiske stemme, boka understreker hvor feil det er. Det synes jeg filmen manglet. Ville nok gitt filmen terningkast 3.

OK, skal forsøke bli flinkere til det!

Jeg synes alltid det er et problem når bøker filmatiseres, har aldri sett en film hvor de har klart å fange "ånden i boka", men blant de filmatiseringene jeg har sett så likte jeg denne. Enig i at Katniss er litt vel "polert"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne dagboka må jeg følge med på.

Velkommen!

Jeg synes alltid det er et problem når bøker filmatiseres, har aldri sett en film hvor de har klart å fange "ånden i boka", men blant de filmatiseringene jeg har sett så likte jeg denne. Enig i at Katniss er litt vel "polert"..

Jeg har sett flere gode filmatiseringer av bøker, hvor jeg har vært veldig fornøyd. Den ganske nye Jane Eyre-filmatiseringen, for eksempel, og en rekke Jane Austen-filmer. Har ikke problemer med å skille bok og film, men jeg syntes denne var blant de dårligere adapsjonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens har gjort-liste:

  • ryddet ut av oppvaskmaskina
  • ryddet vekk klesvask
  • vasket og hengt opp klesvask
  • byttet sengetøy
  • vært i byen med venninne
  • lest bok
  • jobbet med bloggen min

Siden jeg ikke er i form, er jeg godt fornøyd med dette.

Skal nok lese litt før jeg legger meg. Er i gang med Bli hvis du kan. Reis hvis du må. skrevet av Helga Flatland. Liker den godt så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...