Gå til innhold

Vinterbarn


Gjest *Mim*

Anbefalte innlegg

Hmm.. bare lurer litt på den stillingen du bruker når du ammer og klarer å surfe samtidig. Jeg vil også!!

Jeg har pc'n ved siden av meg i sofaen, på motsatt side av hodet til M. Da har jeg en hånd fri til og surfe og skrive med. Gjør det akkurat nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I dag har vi vært på 6-ukerskontroll :) Alt så bra ut, og det er ingen fare for at frøkna ikke får nok mat - hun veier 5kg akkurat i dag! Har gått opp 346 gram i snitt siden hun var 1 uke!! :overrasket: Hun har rett og slett tatt igjen de som veide mer enn henne da hun kom ut og er nå rett over snittet :ler: Hvordan var vektoppgangen på 6-ukerskontrollen hos dere andre?

Ellers så lå hun på magen under babygymmen i dag, sambo sier til meg "det er nok ikke så altfor lenge før hun knekker koden på hvordan hun skal snu seg" og ikke før han hadde sagt det så var hun over på rygg! :surprised: Hun så vanvittig overrasket ut selv, og jeg tror nok det bare var et lykketreff og at hun kom seg rundt rett og slett fordi hodet er så tungt, men morsomt lell :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var på 6ukerskontroll da han var 8 uker og 3 dager. Da var han 5210gram (mener jeg det var..) og 60cm. Lang og smal!! Ørlitegran under gj.snittet på vekt, litt over på lengde, men helt innenfor normalen! :biggrin:

Endret av Monica85
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har vi matet med flaske for første gang og det gikk helt knirkefritt :)

Det gir meg en god frihetsfølelse også, ikke at jeg har tenkt til å reise mye vekk, men det er noe med å vite at muligheten er der. Vi har hatt to netter nå hvor hun har sugd meg helt tom på kvelden og har dermed våknet hver time etter etter at hun sovnet i to-tiden.Det er sånt som gjør meg sliten. Så i dag tidlig pumpet jeg meg og ga det nå. Får håpe det gir en bedre natt.

I dag har jeg hatt annonse i byavisa etter hvit lekegrind. Fire ringte og jeg fikk en for bare 350kr :) Kjempefornøyd :) Så nå er den og den monsterstore uroen montert og klar til bruk.

Det å kjøpe brukt er noe jeg definitivt skal fortsette med! Sykkelsete, bæremeis, ski, skøyter, tripptrappstol, store leker osv er ikke noe jeg vil kjøpe nytt. Jeg har fulgt med en stund på finn, men det som har vært billig der har blitt solgt fort eller ikke akkurat som jeg vil ha. Husker hvor tiltak det var for meg å legge Minien ut for salg, så det at jeg annonserer etter ønskes kjøpt er det sikkert mye enklere for mange å få ut fingeren og få solgt ting. Når annonsen i tilleg er gratis er det hele bare moro. Anbefales - både for miljøet og lommeboka :)

En annen ting vi oppdaget i dag var at da jeg dro alene for å hente lekegrinda var M mett, men gråt likevel lenge hos sambo. En ting vi IKKE vil ha er en datter som er "bare mammas". Det er noe vi må være bevisst på fremover, selv om puppen er ekstra lett tilgjengelig nå etter to økedøgn. Heldigvis roet hun seg og sovnet hos sambo også etter ca 20 min, men hadde jeg vært hjemme hadde hun endt hos meg. Vet om en baby på tre mnd som er så mammadalt at hun får furteleppe hos alle andre, inkludert faren, og det er noe jeg skal jobbe for at vi unngår med M.

M var 6 uker på søndag, men vi skal på 6 ukerskontroll neste uke. Skal veie henne i morgen, men er ikke i tvil om at frøkna uten hals, men med dobbelthaka rett på brystet, har lagt på seg :fnise: Nå har vi begynt med flere plagg i 62 og har lagt bort en del i 56.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M var 6 uker på søndag, men vi skal på 6 ukerskontroll neste uke. Skal veie henne i morgen, men er ikke i tvil om at frøkna uten hals, men med dobbelthaka rett på brystet, har lagt på seg :fnise: Nå har vi begynt med flere plagg i 62 og har lagt bort en del i 56.

:fnise: Sånn dobbelthake har L og, så jeg var vel egentlig ikke overrasket da vekta var så høy ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som på fagspråket heter "hals" eller "nakke" heter hos oss bare "kløfta" og inni der kan det gjemme seg hemmeligheter som brødsmule, hår og annet lo. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var gutten vår tett under 5,8 kg på 6 ukerskontroll (han var nesten 4,1 ved fødsel). Hvis vi tar med i beregningen at han gikk ned til 3,8 rett etter fødsel har han altså gått opp 2 kg på seks uker. Ingen tvil om at han legger på seg godt, og vel så det. Bollekinn og dobbelthake har han også. :fnise. Legen kommenterte hvor lang han var, men som Concertina sier måler de ikke lengde før 3 mnd så vi fikk ikke noe tall å forholde oss til. Vi bruker størrelse 56 fremdeles, og ut fra hvordan de passer tipper jeg han bruker dem et par uker til. Jeg er egentlig litt overrasket over det. Han er jo tross alt over gjennomsnittet stor, men følger klesstørrelsene perfekt (han brukte f.eks. 50 hele den første mnd).

Ikke verst å snu seg fra mage til rygg bare 6 uker gammel. Jeg tviler på at det skjer her med det første. Han hater f.eks. å ligge på mage og synes ikke det er det minste gøy å skulle trene nakken sin. Det tolereres i omtrent et halv minutt og så blir han bare frustrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I. har aldri brøkr størrelse 50. Starta rett på 56, og ho brukte den størrelsen i litt over ein månad. Så var det over til størrelse 62, som ho brukar no. I. er akkurat 2 månader gammal no, og enkelte av kleda i størrelse 62 har faktisk begynt å bli små allerede, mens andre som er store i størrelsen fortsatt passar bra. Tvilar på at det er lenge igjen før me må gå over til størrelse 68, for I. er lang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

S er over gjennomsnittet på lengden, likevel brukte vi str 50 til han var 1mnd, og 56 har han brukt helt til nå. På mandag brukte vi for første gang 62, og da hadde han passert 2mnd! Han har fortsatt et par bodyer og et par bukser som fint kan passe i 56, men jeg har lagt det bort, rett og slett bare fordi jeg ville begynne å bruke noen av 62-klærne... :fnise:

Er tydeligvis stor forskjell på klærne da....!! Hva slags klær bruker du, Mirabella? Vi har for det meste klær fra H&M og Cubus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi begynte på 56, og bruker 62 og 68 nå. Hvor mye han veier husker jeg ikke... Blir ikke så fokus på sånt med nummer fem, han får vokse og gro som han vil. ;)

Plasserte ham foran speilet på badet i dag, han blir så begeistret over den hyggelige gutten der inne. :ler: Morsomt!

Ellers sliter vi med amminga ennå. Har fått middel mot sopp som vi pensler på både her og der, så noe bedre er det. Men nå har han slitt helt ut den friske puppen... Kjente en skikkelig sprekk der i stad. Heldigvis kan vi bruke ammeskjold noen ganger, men er han for sulten blir han bare sint, skriker og biter til. Jaja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

S er over gjennomsnittet på lengden, likevel brukte vi str 50 til han var 1mnd, og 56 har han brukt helt til nå. På mandag brukte vi for første gang 62, og da hadde han passert 2mnd! Han har fortsatt et par bodyer og et par bukser som fint kan passe i 56, men jeg har lagt det bort, rett og slett bare fordi jeg ville begynne å bruke noen av 62-klærne... :fnise:

Er tydeligvis stor forskjell på klærne da....!! Hva slags klær bruker du, Mirabella? Vi har for det meste klær fra H&M og Cubus.

Veldig rart at S. kan bruka mindre størrelsar enn I., når han også er lang. I. er ganske slank, så det er absolutt ikkje pga at ho er stor og rund at ho må bruka store størrelsar. Det kan kanskje ha noko å seia at I. er lang i beina? For buksene blir veldig fort for korte i beina. Trur faktisk me snart kan ta fram kleda i størrelse 68!

Eg har klede frå forskjellige butikkar: Lindex, Cubus, H&M, Name it, Reflex m.m. Kleda frå Reflex er iallfall små i størrelsen!

Endret av Mirabella76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor er klær fra Name it kjøpt? SKulle bytte en del barselgaver, men fant ikke riktig butikk.

Her i Bergen er det egne butikker iallfall.

Her bruker vi 56, og det er nok passelig en stund til. Utrolig stor forskjell i størrelse på babyene våre, vår er nok akkurat bikket 4 kg.

Forresten fått tøybleiene, Itti Bitti-en var desidert kulest, de andre syns jeg ikke var sååå fine. Og så var de så store. Typisk at favoritten er den dyreste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten fått tøybleiene, Itti Bitti-en var desidert kulest, de andre syns jeg ikke var sååå fine. Og så var de så store. Typisk at favoritten er den dyreste!

De er jo større enn engangs i utgangspunktet, og gutten deres er jo ganske liten. Er først den siste uka jeg har begynt å bruke våre lommebleier.

Det som er å genialt med Itti Bittien (du har kjøpt snap-in ikke sant?) er at du kan kjøpe ekstra snap-in-innlegg og dermed bruke ytterskallet på nytt dersom det ikke er lekkasje på det. Da blir det plutselig ikke *så* dyrt igjen :) Har ikke hatt ekstra innlegg (har bestilt noen nå), men det er flere ganger hvor jeg kun har vasket innleggene siden yttertrekket er fremdeles rent :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg lei ammetrøbbel.Går bare og gruer for neste gang. :tristbla: Begge er såre, og jeg må bruker skjold. En del krangling for å få ham til å ta puppen med skjold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Usj, høres stsomt ut *Mim*!! :troest:

Mirabella, hvis I er lang i beina, da burde bodyene vare ganske lenge da? Ikke lett å skjønne seg på det der... ;) Kanskje vi bare har forskjellige meninger om når klærne er for små...? :vetikke:

Men er stor forskjell på klærne, hvert fall. Har erfart at Name It er små i str, men Cubus sine klær er av de største i hver str. Men selebukser blir fort korte i beina, da de blir litt dratt oppover i selene...! ;)

Her er det ingen Name It-butikk, men en butikk som også fører Vero Moda klær for damer fører også Name It til baby/barn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er jo større enn engangs i utgangspunktet, og gutten deres er jo ganske liten. Er først den siste uka jeg har begynt å bruke våre lommebleier.

Det som er å genialt med Itti Bittien (du har kjøpt snap-in ikke sant?) er at du kan kjøpe ekstra snap-in-innlegg og dermed bruke ytterskallet på nytt dersom det ikke er lekkasje på det. Da blir det plutselig ikke *så* dyrt igjen :) Har ikke hatt ekstra innlegg (har bestilt noen nå), men det er flere ganger hvor jeg kun har vasket innleggene siden yttertrekket er fremdeles rent :)

Er den snap-in-en ja. Så litt på de ekstrainnleggene, og det hjelper jo på. Vi festet S-bleien på nest innerste knepping, så tenker small passer en stund til. Kanskje prøve litt til, og så bestille noen til. De var jo vesentlig billigere i England også, så kanskje jeg kan spørre en venninne som jobber der for tiden... Det er iallfall uaktuelt med 10 000 for bleier, riktignok sponser BIR med en tusen-lapp, men da må vi jo få fem unger til minst for at prisen skal bli OK.

Men skal vi bruke tøy, betaler jeg litt ekstra for den greieste løsningen ja. Nå har han ikke bæsjet på tre dager heller, så da skal i teorien ytterskallet ikke bli skittent hele tiden...

Hvilke bleier er du mest fornøyd med? Og har dere brukt mye penger på det eller?

Nå er jeg lei ammetrøbbel.Går bare og gruer for neste gang. :tristbla: Begge er såre, og jeg må bruker skjold. En del krangling for å få ham til å ta puppen med skjold.

Jeg føler med deg! Sa legen noe om hvor lenge du må regne med å gå slik? Er det bedre om du pumper og gir fra flaske til det har roet seg?

Jeg syns heller ikke amming er så uproblematisk. Det er jo kjempegreit når alt er fint, men det brystet jeg måtte skjære i, er fortsatt vondt og har verk i seg, og med ujevne mellomrom så kommer det store, harde kuler som gjør vondt i begge puppene. Samme sted hver gang, så det virker som om det er litt trangt eller noe. Etter råd fra Ammehjelpen, har jeg kjøp Lectitin på helsekosten. Håper det virker, hvis ikke lovde boksen gull og grønne skoger på alle andre områder, inkludert bedre hukommelse og hjelp mot eksamensnerver. :popcorn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange universalmidler på helskostbutikker! Godt å være kvitt eksamensnervene, da. :)

Nå bruker vi bare skjold, og det går faktisk bra. Vet ikke helt hvor lang tid dette tar, og legen min har i alle fall ikke peiling på amming... Jeg er ikke glad i å pumpe meg, håndmelker heller. Har gjort det også en stund, men nå bruker vi skjold på begge to. Han vil helst ha puppen naturell, men jeg lurer ham med å putte inn smokken og nappe den ut og dytte inn "plastpuppen" fort som et uvær.

Knøttet vil ikke sove selv i dag! Han sovner ved puppen, og våkner når jeg kobler ham løs. :forvirret: Har sovd kanskje en halvtime på egenhånd i hele dag. :sprettoy: Og nå er han lysvåken igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...