SummerJoy Skrevet 16. januar 2009 #61 Del Skrevet 16. januar 2009 Her også. Hehe... Håper hun sovner som en sten til natten da iallefall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Mim* Skrevet 16. januar 2009 #62 Del Skrevet 16. januar 2009 Synes det er MYE vanskeligere å få Knøttet til å sove nå. Han sovner ved puppen, og våkner med kulerunde øyne med en gang jeg hekter ham løs. Han har mye større behov for å være oppe og være med resten av gjengen... Liker best å henge på skuldra og kikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kiri Skrevet 16. januar 2009 #63 Del Skrevet 16. januar 2009 M virker også avhengig av kroppskontakt for å sovne og har blitt det mer og mer i det siste. Her en dag sovnet hun i fanget mitt og jeg bar henne opp og til sengs. På veien måtte jeg løsne den ene armen min og hun "hang og slang", jeg dultet borti armen min så hun ristet, dører smalt i veggen osv. Hun sov som en stein. Så la jeg henne forsiktig ned i hennes seng og da spretter øynene opp med det samme og hun nekter å sovne igjen. Hun sover for det meste inntil/oppå meg om natten, men jeg kjenner jeg får litt hetta om det skal fortsette sånn og bli en uvane. En ting er å gi henne all den nærhet hun ønsker/trenger nå, en annen ting er en ettåring som må sovne med puppen i munn og mamma tilstede i lang tid hver eneste kveld. Kjenner jeg får litt angst av tanken... Også er jeg redd for at sånn samsoving ikke skal gå bra på sikt. Selv om jeg nokså tydelig har instinkter som sier at jeg skal ligge rolig når hun er der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Coxy Skrevet 17. januar 2009 #64 Del Skrevet 17. januar 2009 Her har vi heldigvis ikke sånne "soveproblem". Det hender vi driver på ei stund og setter inn smokken, gir mer pupp, opp og rape...men han sovner alltid til slutt i sin egen seng. Veldig deilig. Hadde litt "kamp" et par netter da han var ca 1 mnd gammel, og etter det har det gått kjempefint. Jeg har mer troa på tilvending enn avvending.... Selv om tilvendinga er fryktelig slitsomt der og da...! Men har ikke lyst på familieseng... Vil at samboeren og jeg skal få ha den for oss selv... Evt bare litt kos om morgenen!! :rødme: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabella76 Skrevet 17. januar 2009 #65 Del Skrevet 17. januar 2009 (endret) M virker også avhengig av kroppskontakt for å sovne og har blitt det mer og mer i det siste. Her en dag sovnet hun i fanget mitt og jeg bar henne opp og til sengs. På veien måtte jeg løsne den ene armen min og hun "hang og slang", jeg dultet borti armen min så hun ristet, dører smalt i veggen osv. Hun sov som en stein. Så la jeg henne forsiktig ned i hennes seng og da spretter øynene opp med det samme og hun nekter å sovne igjen. Kjenner meg utrulig godt igjen i det du skriver her! Me har det akkurat på same måten! Så lenge I. ligg i armane mine, søv ho like godt sjølv om det er både lydar og bevegelse rundt henne. Men blir ho lagt ned i senga, same kor forsiktig me legg henne ned, så er ho lys våken i løpet av eit sekund! Utrulig at det går an. Me gir oss likevel ikkje før me har fått I. til å sovna, og ho ligg i si eiga seng. Eg orkar ikkje tanken på å ha henne liggjande saman med meg i senga om natta. Har prøvd det, og då søv eg vanvittig urolig og klarar ikkje å slappa av. Er så redd for at eg skal leggja meg eller dyna over ansiktet på I., eller at ho skal rulla over på magen. Så hos oss er samsoving uaktuelt! Så får me heller leva med at det kan ta ein del timar før me endeleg har klart å fått leggja I. sovande i senga si, uten at ho våknar igjen. I. vil foreløpig ikkje bli lagt våken i senga si . Ho begynnar å grina enten med ein gang, eller etter ei stund - men håpar me får det til etter kvart! I går kveld nekta I. å bli byssa i søvn. Det pleier vanlegvis å fungera ganske bra, når ho er trøtt nok - men ikkje i går! Amma henne liggjande i senga vår i 11-tida om kvelden, og ho sovna nesten. Men sidan I. våkna opp igjen då ho var ferdig å suga, tok eg henne opp for å rapa og byssa henne i søvn. Det skulle eg ikkje ha gjort, for då vart det skriking! Amma I. på nytt igjen i 1-tida om natta, og også då våkna ho etter amminga. Men denne gangen lot eg henne berre liggja ved sida av meg i senga, for ho var rolig. Og jammen sovna ho, og eg kunne leggja henne sovande bort i senga si ei lita stund etterpå! Så det skal eg hugsa til ein annan gang. Det er berre dumt å ta I. opp for å byssa henne om ho våknar etter amminga - så lenge ho er rolig! Endret 17. januar 2009 av Mirabella76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Mim* Skrevet 17. januar 2009 #66 Del Skrevet 17. januar 2009 Jeg er ikke så nøye på det med egen seng. Vil kose masse med min siste lille baby, og gi ham kroppskontakt om han trenger det. Men for all del - det hender jeg blir småsprø av at han henger på meg støtt og stadig. Bruker noen av dere noe bæretøy av noe slag? Jeg har brukt Babybjørn før, men har litt lyst til å prøve en slynge, siden han er så glad i å være oppe og følge med på alt som skjer. Er litt tvilende på om jeg skal gidde å investere i en - vet det tar litt tid å lære seg teknikken og bli trygg på den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Concertina Skrevet 18. januar 2009 #67 Del Skrevet 18. januar 2009 *Mim* - jeg bruker elastisk sjal, veldig greit! (på litt større babyer kan beina settes utenfor). Hun sitter tett-tett inntil meg, har muligheten til å se seg om om hun vil, men kan også legge hodet ned på brystkassa mi og sove uforstyrret (sjalet kan legges over). Jeg synes det er veldig kos, og ikke minst veldig praktisk, bruker sjalet når vi skal ut og handle, eller skal gjøre litt husarbeid Vi har kjøpt en bæresele, en som kan brukes både på mage og rygg, foreløpig så sitter ikke L så godt i den, men det kommer nok Frøkna har begynt å sove i 7.30 time på natta! Godt, men gjett at jeg har spreng når jeg står opp! Må jo tompumpe for at hun ikke skal måtte sluke maten og få luft i magen, og nå har jeg pumpa 300ml som jeg bare må kaste fordi jeg ikke har flere beger igjen... Tror jeg skal ringe Ahus og høre om de trenger melk, for det føles feil å bare kaste... Vi har allerede fryseren full så vi trenger strengt tatt ikke mer. Men nå er jeg ferdig med pumpinga og skal tusle i seng igjen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Scheherazade Skrevet 18. januar 2009 #68 Del Skrevet 18. januar 2009 Vi har en baby hawk, han sitter i den akkurat nå, mens jeg sitter ved bardisken og spiser *kremt* frokost. Jeg syns ikke lærekurven var så bratt, det gikk egentlig kjempegreit. Jeg tror ikke du skal tenke så mye på det, Mim. Hvis du er i Oslo, kan du jo bare ta med deg knøttet til Lotusbarn-butikken, der får du hjelp og demonstrasjon av ulike typer, så finner du jo raskt ut om det er noe for deg eller ei. Sjal kan man sy selv også, om du har noe passende stoff. Misunnelig på babyer som sover lenge. Her har vi gjerne fire timer som første soveøkt på natten, men noe går vekk i smokkinnsetting og knørving før han sovner. Gleder meg til deg blir mer! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Concertina Skrevet 18. januar 2009 #69 Del Skrevet 18. januar 2009 Er den snap-in-en ja. Så litt på de ekstrainnleggene, og det hjelper jo på. Vi festet S-bleien på nest innerste knepping, så tenker small passer en stund til. Kanskje prøve litt til, og så bestille noen til. De var jo vesentlig billigere i England også, så kanskje jeg kan spørre en venninne som jobber der for tiden... Det er iallfall uaktuelt med 10 000 for bleier, riktignok sponser BIR med en tusen-lapp, men da må vi jo få fem unger til minst for at prisen skal bli OK. Men skal vi bruke tøy, betaler jeg litt ekstra for den greieste løsningen ja. Nå har han ikke bæsjet på tre dager heller, så da skal i teorien ytterskallet ikke bli skittent hele tiden... Hvilke bleier er du mest fornøyd med? Og har dere brukt mye penger på det eller? De ekstrainnleggene er kjekke Kjenner man noen utenlands så lønner det seg fort å få de til å sende over en "gave". Tenkte jeg skulle få venninna mi i Tyskland til å vidresende en pakke etterhvert, men trenger ikke noe riktig enda, og det hadde vært greit om euroen kom ned på et litt mer vanlig nivå først De hadde salg på ittibitti i australia i jula, så jeg venter på 3 bleier, 3 slike innlegg og 2 miniboostere som tilsammen kom på under 400 kr (to pakker). Dere er heldige som får 1000 av renovasjonen da, her er det absolutt ingen støtte. Får man 1000 kr refundert så har man jo råd til å prøve, finner man ut at det ikke er noe for en så får man jo solgt alt (og har faktisk tjent på det ). Vi har vel brukt rundt 5500 kr på bleier og utstyr (wetbags, innlegg, ullsåpe osv), har kjøpt noe brukt på tettinntil og på tøybleier.no. Har noen ting som jeg ikke har vært helt fornøyd med og som vi ikke kommer til å bruke på nestemann som jeg har tenkt å selge. Vi må vel regne med å bruke etpar tusenlapper til på barnehagebleier tenker jeg. Foreløpig er ittibittien favoritt, men jeg venter på noen lommebleier fra Muksut som *alle* skryter sånn av, så jeg har skyhøye forventninger Synes og BG-bleiene er greie siden de har borrelås OG sitter tett rundt lårene (men jeg foretrekker å stappe de med bambusinnlegg framfor mikrofiberinnleggene som følger med, synes de holder lengere da). Ellers så bruker vi formsydd og ullbukse på natta, og de liker jeg veldig godt, venter på noen nye nå. Vi bruker også brettebleier fremdeles, synes det er veldig enkelt og greit sammen med et pultrekk over. ...ok, jeg innrømmer det, jeg er tøybleienerd... Det er ganske trist, menmen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Coxy Skrevet 18. januar 2009 #70 Del Skrevet 18. januar 2009 Misunnelig på babyer som sover lenge. Her har vi gjerne fire timer som første soveøkt på natten, men noe går vekk i smokkinnsetting og knørving før han sovner. Gleder meg til deg blir mer! Denne kan jeg skrive under på også... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabella76 Skrevet 18. januar 2009 #71 Del Skrevet 18. januar 2009 (endret) Sjølv om I. fortsatt skriker ein god del, og sovnar seint om nettene - så søv ho iallfall lenge når ho førast sovnar! Så me er heldige akkurat på det området. I natt sov I. 8 timar i strekk. Då måtte eg omtrent rista liv i henne, for ho var heilt i koma då eg vekte henne. Måtte vekka I. då, for me skulle avgårde til kyrkja. Det er nemlig I. sin dåpsdag i dag! Gjekk forresten veldig fint i dag. I. har sove mykje, og sov også då ho vart døypt. Grein litt i kyrkja etterpå, og litt på dåpsfesten - men aller mest så sov ho. Ein koseleg dag! Endret 18. januar 2009 av Mirabella76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SummerJoy Skrevet 18. januar 2009 #72 Del Skrevet 18. januar 2009 (endret) Min våkner annenhver time hele natten for tiden. Maks hun har sovet sammenhengende er 4 timer,men det er skjeldent. Men vi sover lenge da... her er det ikke morgen før kl 12-13. Orker bare ikke stå opp tidligere. Blir ikke uthvilt med så opphakket søvn. Heldigvis er babyen like glad i sove lenge som jeg er. Jeg får bare mer og mer følelser for det lille knøttet. Er så deilig å være så forelsket i noe :rødme: Er så glad i henne at jeg føler jeg skal sprekke innimellom Er såå kos nå som hun har begynt å prate og smile bare jeg ser på henne. Endret 18. januar 2009 av SummerJoy Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Mim* Skrevet 18. januar 2009 #73 Del Skrevet 18. januar 2009 Vi pleier også å ta en god, felles dubb på morgenkvisten etter at mann og store søsken er ute av huset. Tror jeg vil prøve å ha kvelden litt tidligere etterhvert. Fint at dåpsfesten gikk bra, Mirabella. Vi skal også døpe, selv om jeg ikke er medlem av noen kirke. Det blir ikke før om en drøy måned. Ingen i familien min er kristne, heller, så vi har litt trøbbel med å finne fadder til nummer fem... Og man er faktisk like forelska i nummer fem - om mulig er underet enda større enn da jeg begynte produksjonen. Han er så god og søt, har så mye å lære i livet! Dessverre sliter Knøttet med kløe. Han har skorper i hodebunnen som ser ut til å klø, og litt eksem i panna. Synes det er vanskelig å finne ut om det er noe jeg spiser som gjør det eller hva det er. Skal til legen på tirsdag på utsatt seksukerskontroll, skal spørre da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Scheherazade Skrevet 18. januar 2009 #74 Del Skrevet 18. januar 2009 De ekstrainnleggene er kjekke Kjenner man noen utenlands så lønner det seg fort å få de til å sende over en "gave". Tenkte jeg skulle få venninna mi i Tyskland til å vidresende en pakke etterhvert, men trenger ikke noe riktig enda, og det hadde vært greit om euroen kom ned på et litt mer vanlig nivå først De hadde salg på ittibitti i australia i jula, så jeg venter på 3 bleier, 3 slike innlegg og 2 miniboostere som tilsammen kom på under 400 kr (to pakker). Dere er heldige som får 1000 av renovasjonen da, her er det absolutt ingen støtte. Får man 1000 kr refundert så har man jo råd til å prøve, finner man ut at det ikke er noe for en så får man jo solgt alt (og har faktisk tjent på det ). Vi har vel brukt rundt 5500 kr på bleier og utstyr (wetbags, innlegg, ullsåpe osv), har kjøpt noe brukt på tettinntil og på tøybleier.no. Har noen ting som jeg ikke har vært helt fornøyd med og som vi ikke kommer til å bruke på nestemann som jeg har tenkt å selge. Vi må vel regne med å bruke etpar tusenlapper til på barnehagebleier tenker jeg. Foreløpig er ittibittien favoritt, men jeg venter på noen lommebleier fra Muksut som *alle* skryter sånn av, så jeg har skyhøye forventninger Synes og BG-bleiene er greie siden de har borrelås OG sitter tett rundt lårene (men jeg foretrekker å stappe de med bambusinnlegg framfor mikrofiberinnleggene som følger med, synes de holder lengere da). Ellers så bruker vi formsydd og ullbukse på natta, og de liker jeg veldig godt, venter på noen nye nå. Vi bruker også brettebleier fremdeles, synes det er veldig enkelt og greit sammen med et pultrekk over. ...ok, jeg innrømmer det, jeg er tøybleienerd... Det er ganske trist, menmen Vi hoppet i det og bestilte 7 itti bitti-er og 10 innlegg, samt 4 sånne boostere. Det ble 1600 totalt fra England, så ikke så gale. Ikke så billig som salget ditt da! Venninnen min tar det med hjem på ferie i midten av februar. Vi prøver iallfall, så tar vi en ny evaluering når S er for lite. Merker godt at det er fort gjort å bli revet med, nerden i meg liker slike "netthemmeligheter", der man må melde seg inn i skjulte forum og handle på nett for å få info og varer. Men tror jeg må prøve å ikke bestille mer nå, da blir det jo veldig dyrt! En sånn wetbag er nok kjekt da. Jeg syns lommebleier med mikrofiber var litt klønete iallfall, mulig du har rett at bambus er bedre. Og trist er det at jeg nesten er litt redd for at han skal bæsje i den fine bleien... --- Nå ligger far og sønn i sengen vår, han har spist begjærlig i tre kvarter, men da far skulle legge ham i sengen sin, begynte lillegutt å hikke. Så nå er det pappakos mens hikkingen gir seg, nytter ikke i sengen da, for da hikkes smokken ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 18. januar 2009 #75 Del Skrevet 18. januar 2009 Her har gutten vår sovet ca 6 timer sammenhengende om natten den siste uken og det er veldig behagelig. Denne lengste perioden er den som kommer først, rett etter at han har blitt lagt i sengen sin, og resten av natten går det i ca 3 timers runder med søvn innimellom matingene. Det er i grunnen behagelig å bare kunne gi litt mat og så sove videre så lenge det passer meg/oss, og jeg ser ingen grunn til å starte dagene tidligere enn jeg selv ønsker. Det kommer tidsnok en tid når han blir en del eldre og ser mer forskjell på dag og natt og når det er morgen er det morgen enten klokken er 5 eller 9. I morgen skal jeg ha min seksukerskontroll på sykehuset. Greit å få den unnagjort. Så fint at dåpen gikk bra Mirabella. Scheherazade: Jeg må bare smile litt når jeg tenker på at dere synes bleiene er så fine at det er synd å bæsje i dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Scheherazade Skrevet 19. januar 2009 #76 Del Skrevet 19. januar 2009 Scheherazade: Jeg må bare smile litt når jeg tenker på at dere synes bleiene er så fine at det er synd å bæsje i dem. Men nå er den bøygen overstått også, tidenes bæsjebleie, det formelig skvalpet over kanten på bleien. Denne hadde han spart lenge til! Heldigvis ble bleien god som ny etter vask. Vi har vært på veiing på helsestasjonen, lillegutt har ikke gått opp i vekt på to uker. Det hele er ganske merkelig, syns jeg. Føler meg ikke som supermamma nå nei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Revenka Skrevet 19. januar 2009 #77 Del Skrevet 19. januar 2009 Frøkna har begynt å sove i 7.30 time på natta! Godt, men gjett at jeg har spreng når jeg står opp! Må jo tompumpe for at hun ikke skal måtte sluke maten og få luft i magen, og nå har jeg pumpa 300ml som jeg bare må kaste fordi jeg ikke har flere beger igjen... Tror jeg skal ringe Ahus og høre om de trenger melk, for det føles feil å bare kaste... Vi har allerede fryseren full så vi trenger strengt tatt ikke mer. Men nå er jeg ferdig med pumpinga og skal tusle i seng igjen Hvordan får du så masse melk? Jeg vil også ha.. Vi må gi erstatning på kvelden for han vil i kke ha pupp. Han blir bare sutrete og blir aldri ferdig med å suge på puppen. Etter et par timer så blir jeg veldig sår. Hva slags pumpe har du forresten? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Revenka Skrevet 19. januar 2009 #78 Del Skrevet 19. januar 2009 Vi har vært på veiing på helsestasjonen, lillegutt har ikke gått opp i vekt på to uker. Det hele er ganske merkelig, syns jeg. Føler meg ikke som supermamma nå nei. Skjønner godt den følelsen. Lillebaby er ikke fornøyd med bryst på kvelden og jeg føler meg faktisk litt mislykket som ikke klarer å gi det barnet mitt trenger Sa de noe til deg på helsestasjonen? Jeg skal dit på onsdag, må komme ut av denne rutinen med bruk av MME på kvelden. Har vært slik siden jeg fikk brystbetennelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Mim* Skrevet 19. januar 2009 #79 Del Skrevet 19. januar 2009 Jeg har latt Knøttet suge og suge om kvelden. Det har vært litt lange kvelder, men det virker som om mengden er passe nå. Så kjedelig at han ikke går opp i vekt, Scheherezade! Hva trodde helsesøster kunne være årsaken? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Scheherazade Skrevet 19. januar 2009 #80 Del Skrevet 19. januar 2009 Skjønner godt den følelsen. Lillebaby er ikke fornøyd med bryst på kvelden og jeg føler meg faktisk litt mislykket som ikke klarer å gi det barnet mitt trenger Sa de noe til deg på helsestasjonen? Jeg skal dit på onsdag, må komme ut av denne rutinen med bruk av MME på kvelden. Har vært slik siden jeg fikk brystbetennelse. Jeg var nå rimelig sikker på at jeg hadde nok melk da, men... Han har vært litt sutrete siste tiden, så kanskje han har hatt mageknip og ikke klart å spise nok? Så har dumme mamma trodd han gråt fordi han var mett. Helsesøsteren var ganske stresset, mer enn vanlig. Hun ville helst at barnelegen skulle ta en titt, men det var ingen ledige timer denne uken. Fikk beskjed om å tilby flaske i tillegg til bryst, med pumpemelk evnt. mme. Jeg er litt usikker, syns jeg merker når han har spist nok, men ja, det har vært litt tull i det siste. Nå har han akkurat spist her og nå får han litt flaske av pappaen. Vi skal tilbake på mandag for ny veiing, men får se, kanskje jeg stikker innom på torsdag. Jeg bruker Medela Swing forresten, den syns jeg er veldig god. Du kan i teorien øke produksjon din med en slik, husker ikke helt matematikken nå riktignok. Det er vel iallfall slik at du etter en time etter mating har laget 50% av melken igjen, og så går det saktere etter det. Det vil si at du kan pumpe en time etter babyen har spist, på den måten vil du øke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå