Gå til innhold

Å si at vi stammer fra aper er bare en stor fornærmelse!


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

, men det virker som du har veldig liten kjennskap til evolusjonsteorien og dennes mekanismer. For eksempel så virker det i innlegget ditt som du tror at det fra et evolusjonistisk perpektiv er fullt mulig at dagens aper stammer fra mennesket i sin nåværende form.

De beste diskusjonene har man gjerne med de som er uenig men en. Men hvis man velger å trekke inn vitenskapelige teorier for å underbygge sine påstander eller ideer, synes jeg man bør ha en en viss kjennskap til teoriene.

Utsagnet om at apen skulle komme fra menneske var lite overveid, det innrømmer jeg. Jeg skal heller ikke utgi meg for å være ekspert på området.

Jeg prøver å peke på svakhetene i evolusjonsteorien. Såsom at en mutasjon stort sett fører til død eller underutvikling hos individet, og det er fordi den ødelegger basene i kromosomene.

Eller at dinosaurene for ca. 250 000 000 år siden bare dukker opp fra ingensteds, og så forsvinner.

Det er det som spooker meg. at ingen stiller seg mer kritisk til at en art plutselig bare står der.

Jeg er nesten sikker på at du kan nevne flere eksempler enn meg, på merkelige hendelser og funn.

Kanskje med unntak av det som skjedde den gangen slangen snek seg inn i hagen og tuklet med DNA`et vårt. Jeg tror nemlig det er her svaret på stridens kjerne ligger. Og den teorien har jeg ertet på meg BÅDE kreasjonister OG evolusjonister med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du tar feil ang. evolusjonsteorien fordi du forstår den ikke. Mennesket stammer fra en ape som ikke lenger finnes. Den er like fullt en ape, bare ikke en som vi finner i disse dager. Ingenting av dette er "i etterkant", vi har bare forklart teorien mer nøyaktig i løpet av diskusjonen for å gjøre det klarere for deg. Når du ikke forstår det helt grunnleggende ved evolusjon så vet jeg ikke hvordan jeg kan svare på innleggene uten å virke spydig.

Jeg innrømmer gjerne at det er mye vi ikke vet, men det gir ikke fritt spillerom for fantastiske påstander uten dokumentasjon eller fornuft. At svært mange hunderaser i dag stammer fra en felles ulv-forfar er svært sannsylig. At katten min stammer fra hunden din er umulig. Så stor er også forskjellen på ape->menneske-utviklingen og menneske->ape-utviklingen.

Atter innrømmer jeg at, fra menneske til ape, utsagnet var lite overveid. Det var for å illustrere at det er mye vi ikke kan vite, fordi vi ikke kan bevise noe.

Og vise versa, såsom hunden min og katten din. Det er fakta man kan forholde seg til. Enn videre har nok kreasjonister vært med og forbedret teorien om utvikling fordi de er så pasjonate.

Darwins teori står på tiltalebenken hver gang man finner et fossil. Derfor styker den også sin posisjon, så lenge man ikke finner et, der det absolutt ikke burde befinne seg.

I den forbindelse vil jeg nevne funnet av mini-menneskene i Indonesia. Det kan tyde på at vi har endel etterforskning og gjøre, selv om jeg personlig har min egen oppfattning av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en felles forfar, ja. Men denne felles forfaren er en ape. Det hersker det ingen som helst tvil om.

Alle jeg har diskutert dette med, påstår at vi ikke stammer fra apene, men har felles stamfar.

Men her påstår du at det er samme sak.

Nemlig at vi har felles stamfar, og vi stammer fra apene.

Er alle som mener å vite noe om dette, så i tvil om hva som er rett, da bør de ikke være så bastante i sine uttalelser.

Så det viser at det hele er bare tull.

Jeg stoler mer på en som sier at man ikke vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie
Alle jeg har diskutert dette med, påstår at vi ikke stammer fra apene, men har felles stamfar.

Men her påstår du at det er samme sak.

Nemlig at vi har felles stamfar, og vi stammer fra apene.

Du misforstår noe helt grunnleggende her (og det er så elementært at jeg faktisk ikke trodde at det var mulig, men det er nå en annen sak). Jeg skal forsøke å forklare så tydelig som jeg kan:

Det som er tilfelle er at vi ikke stammer fra dagens aper, men derimot fra en ape som ikke finnes lenger. Det samme gjelder dagens aper; de stammer fra den samme forhistoriske apen. Vi skilte altså lag på et visst tidspunkt.

Menneskene stammer fra (forhistoriske, utdødde) aper, og dagens aper stammer fra de samme forhistoriske apene. Men mennesket stammer ikke fra dagens aper.

Jeg håper du har skjønt det nå! :)

Jeg stoler mer på en som sier at man ikke vet.

Jeg stoler mer på mennesker med kunnskap og som vet hva de snakker om. Personer som slenger ut løse, ubegrunnede påstander og som ikke vet hva evolusjon er, har ingenting å si meg vedrørende dette temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle jeg har diskutert dette med, påstår at vi ikke stammer fra apene, men har felles stamfar.

Men her påstår du at det er samme sak.

Nemlig at vi har felles stamfar, og vi stammer fra apene.

Er alle som mener å vite noe om dette, så i tvil om hva som er rett, da bør de ikke være så bastante i sine uttalelser.

Så det viser at det hele er bare tull.

Jeg stoler mer på en som sier at man ikke vet.

:hoho:

HELT utrolig. Er det virkelig mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du misforstår noe helt grunnleggende her (og det er så elementært at jeg faktisk ikke trodde at det var mulig, men det er nå en annen sak). Jeg skal forsøke å forklare så tydelig som jeg kan:

Det som er tilfelle er at vi ikke stammer fra dagens aper, men derimot fra en ape som ikke finnes lenger. Det samme gjelder dagens aper; de stammer fra den samme forhistoriske apen. Vi skilte altså lag på et visst tidspunkt.

Menneskene stammer fra (forhistoriske, utdødde) aper, og dagens aper stammer fra de samme forhistoriske apene. Men mennesket stammer ikke fra dagens aper.

Jeg håper du har skjønt det nå! :)

Jeg stoler mer på mennesker med kunnskap og som vet hva de snakker om. Personer som slenger ut løse, ubegrunnede påstander og som ikke vet hva evolusjon er, har ingenting å si meg vedrørende dette temaet.

Altså påstår du at vi stammer fra apene.

Jeg tror jo ikke at noen mener at vi stammer fra de som lever i dag. Riktig så dumme er de vel ikke. Det ville vel ta litt mer enn noen få år å bli så forvandla.

Men hvilke bevis kan du legge fram for at vi stammer fra en utdødd ape?

Hvor har de funnet denne hen, og hvilke rester har gitt forskerne dette bevis?

Ikke bare ei grisetann denne gangen forhåpentligvis?

Til sist: Hvorfor sier alle at vi ikke stammer fra apene, når du påstår at vi gjør det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ludovie
Altså påstår du at vi stammer fra apene.

Jeg tror jo ikke at noen mener at vi stammer fra de som lever i dag. Riktig så dumme er de vel ikke. Det ville vel ta litt mer enn noen få år å bli så forvandla.

Men hvilke bevis kan du legge fram for at vi stammer fra en utdødd ape?

Hvor har de funnet denne hen, og hvilke rester har gitt forskerne dette bevis?

Ikke bare ei grisetann denne gangen forhåpentligvis?

Til sist: Hvorfor sier alle at vi ikke stammer fra apene, når du påstår at vi gjør det?

Jeg gir opp. :roll:

Jeg trodde at jeg hadde forklart alt så tydelig som overhodet mulig, men jeg tok tydeligvis feil. Jeg ser virkelig ikke noe poeng i å forsøke igjen. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir opp. :roll:

Jeg trodde at jeg hadde forklart alt så tydelig som overhodet mulig, men jeg tok tydeligvis feil. Jeg ser virkelig ikke noe poeng i å forsøke igjen. :(

Noen ganger må man bare innse at slaget er tapt, Ludovie. du skjønner at han du prøver å forklare mener å tenke selv, da tror jeg du kan forklare til du blir blå uten at det vil hjelpe det aller minste. Synd, men sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie
Noen ganger må man bare innse at slaget er tapt, Ludovie. du skjønner at han du prøver å forklare mener å tenke selv, da tror jeg du kan forklare til du blir blå uten at det vil hjelpe det aller minste. Synd, men sant.

Ha ha, det har du jo selvfølgelig rett i. Jeg blir imidlertid helt utrolig frustrert. For det ville jo vært akkurat som om at jeg skulle hevde at Bibelen sier at Josef og Maria var de første menneskene på jorden, for så å skulle avkreve en forklaring på at Moses etter alle solemerker levde lenge før de to. Men så lenge enkelte nekter å sette seg inn i det de kritiserer må det vel bare bli sånn.

Slik jeg ser det, har jeg to valg: Enten argumenterer jeg slik de gjør og hevder at Bibelen hevder ting den ikke gjør, eller så trekker jeg meg fra debatten. Antakelig er det siste det klokeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir opp. :roll:

Jeg trodde at jeg hadde forklart alt så tydelig som overhodet mulig, men jeg tok tydeligvis feil. Jeg ser virkelig ikke noe poeng i å forsøke igjen. :(

Så du hadde ikke noe svar på mitt spørsmål nei.

Det er dette som skjer hele tiden.

Det er enkelt å komme med påstander, men det er nok verre å forklare hvorfor en kan påstå det en gjør.

Det er ikke nok å si at vitenskapen sier at det er slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stoler mer på mennesker med kunnskap og som vet hva de snakker om. Personer som ... .... ... ikke vet hva evolusjon er, har ingenting å si meg vedrørende dette temaet.

Jeg lurer virkelig noen ganger.... Om jeg har en oppfatning angående hjernekirurgi så må jeg holde kjeft, så lenge jeg ikke kan redegjøre fullstendig for prosessen? Dette er enda et eksempel på forsøk på knebling av dem som ønsker og si sin mening. Hvor mange tror du ikke tør og komme med ytringer om en sak pga. sånne som deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie
Så du hadde ikke noe svar på mitt spørsmål nei.

Det er dette som skjer hele tiden.

Det er enkelt å komme med påstander, men det er nok verre å forklare hvorfor en kan påstå det en gjør.

Det er ikke nok å si at vitenskapen sier at det er slik.

Jo, jeg hadde svar på ditt spørsmål. (Du kan jo for eksempel prøve å lese svaret mitt én gang til - eller muligens mange nok ganger til at du klarer å oppfatte hva jeg skrev.) Det var et krystallklart og utvedydig svar på ditt sjokkerende ignorante spørsmål. Du ser imidlertid ikke til å være i stand til å ta til deg ny kunnskap, og da må jo jeg og alle andre bare gi tapt.

Hva mener du med at "det er enkelt å komme med påstander, men det er nok verre å forklare hvorfor en kan påstå det en gjør"? Kan du komme med eksempler? Jeg synes at det er en fullstendig meningsløs påstand. Jeg kan bare svare for min egen del, og for meg er det helt utenkelig å skulle påstå noe uten at jeg samtidig kan forklare hvorfor. Jeg har inntrykk av at dette også gjelder for veldig mange andre mennesker i samfunnet.

Og dessuten: På sett og vis er det nok å si at vitenskapen sier at det er slik (som du sier). Hvis du hadde tatt deg bryet med å sette deg inn i hva vitenskap er og hva det går ut på, ville du også innsett at det vitenskapen har å by på er "state-of-the-art" når det gjelder verdens beskaffenhet. Mye av det vitenskapen har oppdaget har dessuten blitt til sannheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg hadde svar på ditt spørsmål. (Du kan jo for eksempel prøve å lese svaret mitt én gang til - eller muligens mange nok ganger til at du klarer å oppfatte hva jeg skrev.) Det var et krystallklart og utvedydig svar på ditt sjokkerende ignorante spørsmål. Du ser imidlertid ikke til å være i stand til å ta til deg ny kunnskap, og da må jo jeg og alle andre bare gi tapt.

Hva mener du med at "det er enkelt å komme med påstander, men det er nok verre å forklare hvorfor en kan påstå det en gjør"? Kan du komme med eksempler? Jeg synes at det er en fullstendig meningsløs påstand. Jeg kan bare svare for min egen del, og for meg er det helt utenkelig å skulle påstå noe uten at jeg samtidig kan forklare hvorfor. Jeg har inntrykk av at dette også gjelder for veldig mange andre mennesker i samfunnet.

Og dessuten: På sett og vis er det nok å si at vitenskapen sier at det er slik (som du sier). Hvis du hadde tatt deg bryet med å sette deg inn i hva vitenskap er og hva det går ut på, ville du også innsett at det vitenskapen har å by på er "state-of-the-art" når det gjelder verdens beskaffenhet. Mye av det vitenskapen har oppdaget har dessuten blitt til sannheter.

Du påstår at du har svart på mine spørsmål,som jeg har gjentatt nedenfor.

Siden jeg ikke har funnet disse svarene, så vær vennlig å vise meg hvor du har plassert dem.

Her er spørsmålene du påstår å ha svart på:

Men hvilke bevis kan du legge fram for at vi stammer fra en utdødd ape?

Hvor har de funnet denne hen, og hvilke rester har gitt forskerne dette bevis?

Ikke bare ei grisetann denne gangen forhåpentligvis?

Til sist: Hvorfor sier alle at vi ikke stammer fra apene, når du påstår at vi gjør det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ludovie
Her er spørsmålene du påstår å ha svart på:

Men hvilke bevis kan du legge fram for at vi stammer fra en utdødd ape?

Hvor har de funnet denne hen, og hvilke rester har gitt forskerne dette bevis?

Ikke bare ei grisetann denne gangen forhåpentligvis?

Hvor i all verden har du stilt disse spørsmålene?

Til sist: Hvorfor sier alle at vi ikke stammer fra apene, når du påstår at vi gjør det?

Er det mulig? :roll:

Ok, jeg skal forsøke et siste forsøk:

Det er både sant og ikke sant at mennesket stammer fra aper:

- Det er sant i den forstand at menneskets forfader er en ape

- Det er ikke sant idet vi ikke stammer fra dagens aper

Var dette for vanskelig å forstå for deg? Jeg bør kanskje (om mulig) være enda klarere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvilke bevis kan du legge fram for at vi stammer fra en utdødd ape?

Hvor har de funnet denne hen, og hvilke rester har gitt forskerne dette bevis?

Ikke bare ei grisetann denne gangen forhåpentligvis?

Bevisene er i form av utallige benfunn. Man har etter hvert fått en ganske ekstensiv samling av hominidfossiler. Disse gjør det mulig å følge menneskets evolusjonære utvikling fra de tidligste hominider til homo sapiens (sapiens). Når det gjelder de viktigste funnene og deres plass i denne utviklingen kan du jo lese her:

http://www.talkorigins.org/faqs/homs/species.html

Funnene er gjort hovedsakelig i Sentral- og Øst-Afrika (Tsjad, Kenya, Etiopia, Tanzania)

Og hvis du virkelig er interessert i å lære mer om temaet kan jeg anbefale følgende bok:

http://www.amazon.com/Fossil-Trail-Think-A...8336&sr=1-4

Leste den selv for ikke så lenge siden.

Til sist: Hvorfor sier alle at vi ikke stammer fra apene, når du påstår at vi gjør det?

Mener du det seriøst eller? Gadd du i det hele tatt å lese svaret hennes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i all verden har du stilt disse spørsmålene?

INNLEGG NR: 68 I DENNE TRÅDEN.

OG FORTSATT INGEN SVAR.

Er det mulig? :roll:

JA, DET SER SÅNN UT.

Ok, jeg skal forsøke et siste forsøk:

Det er både sant og ikke sant at mennesket stammer fra aper:

- Det er sant i den forstand at menneskets forfader er en ape

- Det er ikke sant idet vi ikke stammer fra dagens aper

Var dette for vanskelig å forstå for deg? Jeg bør kanskje (om mulig) være enda klarere?

JEG FORSTÅR HVA DU MENER, MEN DET VAR IKKE SVAR PÅ DET JEG SPURTE OM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Uff, jeg må bare beklage. Hadde jeg visst at det fantes folk som oppriktig ikke var klar over hvor mye vi faktisk vet og har oppdaget om evolusjon og trengte å lese gjennom talkorigins-siden så hadde jeg postet den med en gang.

KR-øst: For å svare enkelt på spørsmålet ditt: Man unngår å si at man stammer fra apene fordi det kan få folk til å tro at det er snakk om de som lever nå, og ikke en utdødd rase. Dette er fordi enkelte tar det som en fornærmelse at vi er en videreføring av dagens aper. Det er mye lettere å godta at både den nyeste Ferrarien og den nyeste Fiaten begge kommer fra samme T-Ford, for å hente frem igjen den analogien. Evolusjon går i flere retninger, derav mangfoldet på jorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Jeg vil gjerne stille deg et direkte spørsmål, KR-Øst: (med fare for å gjenta meg selv litt, men det får så være)

Hvis en person som debatterte med deg om Bibelen og om kristendommen hevdet at Bibelen sier at Josef og Maria var de første menneskene på jorden og at dette representerer et forklaringsproblem i forhold til at Abraham, Moses og Samuel beviselig levde lenge før disse to; ville du da ansett denne personen for å være en verdig diskusjonspartner? Antakelig ikke. Akkurat slik er det også med deg og evolusjonsteorien. Jeg vil anbfale deg å sette deg inn i hva den går ut på før du kritiserer den. Akkurat det å skulle kjenne til og vite hva man snakker om før man kritiserer det er vel også en gyllen livsregel, er det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer virkelig noen ganger.... Om jeg har en oppfatning angående hjernekirurgi så må jeg holde kjeft, så lenge jeg ikke kan redegjøre fullstendig for prosessen? Dette er enda et eksempel på forsøk på knebling av dem som ønsker og si sin mening. Hvor mange tror du ikke tør og komme med ytringer om en sak pga. sånne som deg?

Hvis en som ikke kan noe om hjernekirurgi kritiserer en spesifikk prosedyre av hjernekirurgi til en hjernekirurg, tror du han vil ta den meningen alvorlig? Selv om den personen ved et eller annet mirakel klarte å si noe vettugt, så kommer det fra en kilde uten noen tyngde.

Jeg finner det helt utrolig at man oppriktig mener at det er positivt å uttale seg om noe man ikke forstår, og som man feilrepresenterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du det seriøst eller? Gadd du i det hele tatt å lese svaret hennes?

Mener du at det ligger en vesentlig forskjell i å si at vi stammer fra en utdødd apeart, og at vi stammer fra apene?

Alle apene vi eventuelt måtte stamme fra, ville vel uansett ha vært døde i flere millioner år, etter deres tidsrekning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...