Gå til innhold

Å si at vi stammer fra aper er bare en stor fornærmelse!


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Dette oppfatter jeg som et patetisk forsøk på å kneble alle som vil si noe her inne! Ta med deg arrogansen din et annet sted, eller arkiver den! :natti:

Det er ikke arroganse å påstå at man må vite hva man snakker om. Du må gjerne komme med personlige erfaringer og opplevelser om hvordan Jesus har rørt deg eller at moren din nesten døde av kreft, før du ba til Gud og hun var frisk neste dag. Slikt kan jeg ikke motbevise (selv om det ikke har noen kobling til Gud), men det er ihvertfall noe subjektivt som man kan klamre til.

Det man derimot ikke kan gjøre er å finne på ting for å støtte teorien din. You can have your own opinions, but not your own facts. Du viser en total forakt for den vitenskapelige prosessen og de utviklingene som er blitt gjort i fag som biologi, utviklingspsykologi, arkeologi, geologi, osv ved å si ting som at du "håper de vil tenke utenom den vanlige evolusjonsteorien". Du har en konklusjon om at mennesker og aper ikke stammer fra hverandre (fordi du har lest i Bibelen at Gud skapte mennesket i sitt bilde), og derfor vil du finne bevis for å støtte påstanden din. Dette er ikke tilfellet hos ekte forskere.

Eksempel: Det er mange som tror at Darwin mente at det var "den sterkestes rett" eller at den var den som var mest attraktiv for det motsatte kjønn som ville bli valgt til naturlig seleksjon. Vi har nå sett at det er den som er mest tilpasningsdyktig, men også at enkelte dyr tar feil når de velger partner i forhold til hva som er best for videreutvikling av arten. Man har f eks påfuglen som kan utvikle seg til å bli et helt ubrukelig og tregt dyr, men med fantastisk flotte halefjær, fordi hunnkjønnet baserer valget sitt på det ene trekket. Man forstå teorien bedre og videreutviklet den basert på de resultatene man fikk, ikke de man håpet å få eller den konklusjonen som passet best.

Dette er vitenskapelig, og det er derfor det respekteres.

Det du driver med er "Her er konklusjonen min og jeg skal gjøre alt for å forsvare den, inkludert å lyve og komme med banale påstander som "bevis mangler for teorien din, derfor stemmer min teori (som det ikke finnes _noe_ bevis for)", og det vil aldri respekteres blant de som forstår seg på vitenskapen.

Mener du oppriktig at det er herseteknikk å påpeke at du tar feil, eller at du ikke forstår hva du snakker om? Du kan ikke ha en mening om noe uten bevis og forvente at du skal respekteres fordi det er snakk om religion, man må legge frem bevis her som i alle andre diskusjoner. Tro betyr ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huff, det er tråder som dette som gjør at jeg mister litt lysten til å debattere på forum. Argumentasjonslære burde vært obligatorisk på grunnskolenivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, det er tråder som dette som gjør at jeg mister litt lysten til å debattere på forum. Argumentasjonslære burde vært obligatorisk på grunnskolenivå.

Det burde evolusjonslære og være, tydeligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke det, da?

Man kan jo begynne å lure.

Isåfall er det mange her som har tatt den tegningen av fisken som går på land og får bein og blir til en apekatt som reiser seg litt for bokstavelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste trøsten er at man sjeldent hører noen si "Å si at homo sapiens og pan troglodytes har felles forfedre mange hundre tusen år tilbake i tid er en fornærmelse!", som betyr at de som er uenig med teorien stort seg ikke forstår den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke arroganse å påstå at man må vite hva man snakker om.

Det man derimot ikke kan gjøre er å finne på ting for å støtte teorien din. You can have your own opinions, but not your own facts. Du viser en total forakt for den vitenskapelige prosessen

Du har en konklusjon om at mennesker og aper ikke stammer fra hverandre (fordi du har lest i Bibelen at Gud skapte mennesket i sitt bilde), og derfor vil du finne bevis for å støtte påstanden din. Dette er ikke tilfellet hos ekte forskere.

Dette er vitenskapelig, og det er derfor det respekteres.

jeg skal gjøre alt for å forsvare den, inkludert å lyve og komme med banale påstander som "bevis mangler for teorien din, derfor stemmer min teori (som det ikke finnes _noe_ bevis for)", og det vil aldri respekteres blant de som forstår seg på vitenskapen.

Du kan ikke ha en mening om noe uten bevis

Tro betyr ingenting.

Jeg påstår ingenting! Ei heller leter jeg etter bevis! Du må gjerne tro på vitenskapen, om du ønsker det... :lur:

Jeg synes det ararrogant å si at enhvers mening er invalid, bare fordi man ikke innehar høyskole eller tilsvarende!

Og hva betyr tro? Har du lest definisjonen?

Ja! Jeg har valgt og stole på Gud og Hans ord! Der står det, at det som er dårlig i verden, det utvalgte Gud seg for å gjøre DE VISES VISDOM TIL SKAMME!!

Og at Gud står de stolte imot, men de ydmyke gir Han nåde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forventer du virkelig at vi skal respektere meningen din og vurdere den når du ikke vet noe om det du prater om? Det blir jo bare spekulasjon fra din side når du ikke innehar kunnskap om emnet. Hvordan skal vi diskutere evolusjon med deg når du ikke vet hva evolusjon er?

Jeg tror på bevis. Dette kan ikke sammenlignes med tro på Gud. Hadde du kunne bevist Gud hadde jeg ikke hatt noen grunn til å ikke tro på ham. Hadde du kunne bevist at mennesker og aper ikke kommer fra det samme så hadde jeg trodd på det. Og hadde du sitert noe annet enn en bok som kun har rett fordi den selv sier det så hadde jeg kanskje respektert meningen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er vi. Vi stammer ikke fra nålevende aper :)

Nåvel; kladistisk sett er vi fortsatt aper. Det er temmelig meningsløst å definere en taksonomisk gruppe som inkluderer både sjimpanser, gorillaer og orangutanger men ikke oss selv. Sånn sett stammer vi faktisk fra nålevende aper, hvis vi skal flisespikke fullstendig (forutsatt at våre foreldre fortsatt er i live).

Hvis vi skal flisespikke litt mindre, så stemmer det at Homo sapiens ikke nedstammer fra noen annen nålevende art. Men du kan banne på at dersom vår siste felles stamfar med Pan troglodytes fortsatt fantes, så ville den også måtte klassifiseres som en ape.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! Jeg har valgt og stole på Gud og Hans ord! Der står det, at det som er dårlig i verden, det utvalgte Gud seg for å gjøre DE VISES VISDOM TIL SKAMME!!

Du sier at du har valgt å tro på "Gud og Hans ord". Men hva mener du med dette? Sikter du til bibelen? Denne er jo skrevet av mennesker over flere hundre år. Hvilke garantier har du for å tro at det er Guds ord? Tror du på "Gud og Hans ord" betingelsesløst? Hva om det står noe i bibelen som helt klart strider mot det vi ser i Naturen? Velger du da å forkaste virkeligheten framfor den bibelske påstanden? Jeg går ut i fra at du ikke har en så fundamentalistisk tilnærming til kristendommen. I få fall lurer jeg på grensen går for din del. Hva skal til for at du erkjenner at en gitt påstånd i bibelen ikke nødvendigvis er helt korrekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjernedryss
Nåvel; kladistisk sett er vi fortsatt aper. Det er temmelig meningsløst å definere en taksonomisk gruppe som inkluderer både sjimpanser, gorillaer og orangutanger men ikke oss selv. Sånn sett stammer vi faktisk fra nålevende aper, hvis vi skal flisespikke fullstendig (forutsatt at våre foreldre fortsatt er i live).

Hvis vi skal flisespikke litt mindre, så stemmer det at Homo sapiens ikke nedstammer fra noen annen nålevende art. Men du kan banne på at dersom vår siste felles stamfar med Pan troglodytes fortsatt fantes, så ville den også måtte klassifiseres som en ape.

Hvis du ikke klarer å se hva som skiller et menneske fra en ape så bør du i hvertfall ta deg en tur på skolebenken. Ellers er jeg enig i at vår felles forfar hadde blitt klassifisert som en ape hvis arten fortsatt levde i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurer på en ting om noen kan svare, vokser stedet på skallen der øyenbryna dine er så lenge du lever? Har prøvd å finne det ut på nett uten resultat.

Til dere som sier dere innehar så mye kunnskap, har et spørsmål jeg ønsker å få besvart istedet for oversett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til dere som sier dere innehar så mye kunnskap, har et spørsmål jeg ønsker å få besvart istedet for oversett.

Det er jo ikke relevant for denne diskusjonen.

Eller er du redd for å bli til en ape?

Lag en ny tråd på kropp og helse og se om noen ivrige medisinstudenter gidder å hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke klarer å se hva som skiller et menneske fra en ape så bør du i hvertfall ta deg en tur på skolebenken.

Tullball.

Det er et sikkert faktum at slektskapet mellom Homo sapiens og de to nålevende artene i genus Pan (sjimpanser og dversjimpanser) er betydelig nærmere enn slekskapet mellom disse og f.eks. gorillaer og orangutanger. Enhver taksonomisk gruppe som inkluderer både sjimpanser og gorillaer må nødvendigvis også inkludere oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåvel; kladistisk sett er vi fortsatt aper. Det er temmelig meningsløst å definere en taksonomisk gruppe som inkluderer både sjimpanser, gorillaer og orangutanger men ikke oss selv. Sånn sett stammer vi faktisk fra nålevende aper, hvis vi skal flisespikke fullstendig (forutsatt at våre foreldre fortsatt er i live).

Hvis vi skal flisespikke litt mindre, så stemmer det at Homo sapiens ikke nedstammer fra noen annen nålevende art. Men du kan banne på at dersom vår siste felles stamfar med Pan troglodytes fortsatt fantes, så ville den også måtte klassifiseres som en ape.

Helt enig! :) (det var sent på kveld og jeg var oppgitt, er ikke verdens beste til å ordlegge meg da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Forventer du virkelig at vi skal respektere meningen din og vurdere den

Jeg tror på bevis. Dette kan ikke sammenlignes med tro på Gud. Hadde du kunne bevist Gud hadde jeg ikke hatt noen grunn til å ikke tro på ham.

hadde du sitert noe annet enn en bok som kun har rett fordi den selv sier det så hadde jeg kanskje respektert meningen din.

Jeg merket meg fra det første innlegget ditt at du ikke har noe respekt for noen her, hverken meg eller andre. Men du forventer at vi skal respektere deg og din klokkertro på vitenskapen??? Jeg har sett at ikke bare du, men flere her veldig lett hopper vekk fra topicen og går heller til personangrep og fornærmelser.

Det må da være lett og forstå at om det var meningen at vi skulle VITE at Gud eksisterte, så hadde engelen Gabriel fløyet over himmelhvelvingen en gang for måneden og ropt ut "hallo....Her er vi!!!"

Og da gjentar jeg for N`te gang, Mennesket stammer ikke fra apen. Det er alle enige om. I etterkant kommer en rekke forståsegpåere og sier at, - ok... Men vi har felles forfar!!! Mulig det... Men da kan det likegodt hende at det faktisk er apen som stammer fra menneske enn motsatt!!!

Det kan da ikke være umulig for deg heller og innrømme at vi står ovenfor en hel rekke interessante spørsmål som ikke er besvart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at du har valgt å tro på "Gud og Hans ord".Tror du på "Gud og Hans ord" betingelsesløst? Hva om det står noe i bibelen som helt klart strider mot det vi ser i Naturen?

I få fall lurer jeg på grensen går for din del. Hva skal til for at du erkjenner at en gitt påstånd i bibelen ikke nødvendigvis er helt korrekt?

Takk for at du spør, men jeg synes det går off topic IGJEN! Kort sagt, godtar jeg aldri NOE betingelsesløst. Jeg prøver alt, og holder fast på det GODE!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da gjentar jeg for N`te gang, Mennesket stammer ikke fra apen. Det er alle enige om. I etterkant kommer en rekke forståsegpåere og sier at, - ok... Men vi har felles forfar!!! Mulig det... Men da kan det likegodt hende at det faktisk er apen som stammer fra menneske enn motsatt!!!

Vi har en felles forfar, ja. Men denne felles forfaren er en ape. Det hersker det ingen som helst tvil om.

Ikke for å være frekk eller fornærme deg, men det virker som du har veldig liten kjennskap til evolusjonsteorien og dennes mekanismer. For eksempel så virker det i innlegget ditt som du tror at det fra et evolusjonistisk perpektiv er fullt mulig at dagens aper stammer fra mennesket i sin nåværende form. Dette er totalt utelukket. Du kan gjerne få lov til å mene det, men det har du ikke noe vitenskapelig, logisk eller rasjonelt belegg for.

Jeg ser at du i denne tråden klager over det du oppfatter som personangrep. Jeg håper virkelig ikke at du oppfatter noen av mine innlegg slik. I så fall så beklager jeg, for det har aldri vært mitt mål å hverken angripe eller latterliggjøre deg. Jeg er sikker på at du er et utmerket menneske som jeg sikkert ville kommet veldig godt overens med. De beste diskusjonene har man gjerne med de som er uenig men en. Men hvis man velger å trekke inn vitenskapelige teorier for å underbygge sine påstander eller ideer, synes jeg man bør ha en en viss kjennskap til teoriene. Å påstå at evolusjonsteorien tilsier ditt eller datt, når alle med et minimum av kjennskap til denne ser at det ikke er tilfelle, vil ikke akkurat styrke din troverdighet eller dine argumenter. Kan jeg få lov til å foreslå at du leser en god introduksjonbok til evolusjonsteorien? For eksempel "The Selfish Gene" eller "The Blind Watchmaker" av Richard Dawkins.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merket meg fra det første innlegget ditt at du ikke har noe respekt for noen her, hverken meg eller andre. Men du forventer at vi skal respektere deg og din klokkertro på vitenskapen??? Jeg har sett at ikke bare du, men flere her veldig lett hopper vekk fra topicen og går heller til personangrep og fornærmelser.

Det må da være lett og forstå at om det var meningen at vi skulle VITE at Gud eksisterte, så hadde engelen Gabriel fløyet over himmelhvelvingen en gang for måneden og ropt ut "hallo....Her er vi!!!"

Og da gjentar jeg for N`te gang, Mennesket stammer ikke fra apen. Det er alle enige om. I etterkant kommer en rekke forståsegpåere og sier at, - ok... Men vi har felles forfar!!! Mulig det... Men da kan det likegodt hende at det faktisk er apen som stammer fra menneske enn motsatt!!!

Det kan da ikke være umulig for deg heller og innrømme at vi står ovenfor en hel rekke interessante spørsmål som ikke er besvart?

Jeg er uenig i at jeg ikke har respekt for noen her, fordi det har jeg. ilcrappo, f eks, svarer svært rimelig og gjennomtenkt og om vi så måtte være uenig om noe så vet jeg ihvertfall at han ikke påstår ting uten grunn. Han synes også vitenskapelig bevis og forståelse for det man presenterer er nødvendig. Det synes ikke du. Det er ikke personangrep å påpeke når du skriver noe feil, vel?

Problemet mitt med dette argumentet er at engler og Jesus og Gud selv har kommet ned og sagt "Hei, her er vi!" tusenvis av ganger i Bibelen, men ikke på over to tusen år. Vi skal altså tro på at mennesker for tusenvis av år siden, som hadde absolutt ingen forståelse for hvordan verden fungerte, framfor å ta utgangspunkt i det som skjer rundt oss nå. Hvis du synes det er så tåpelig at Gud skulle kommet ned og sagt "Hei, her er jeg, tro på meg!" så burde du vel også synes at Bibelen er rimelig teit, som beskriver denne begivenheten gang på gang?

Du tar feil ang. evolusjonsteorien fordi du forstår den ikke. Mennesket stammer fra en ape som ikke lenger finnes. Den er like fullt en ape, bare ikke en som vi finner i disse dager. Ingenting av dette er "i etterkant", vi har bare forklart teorien mer nøyaktig i løpet av diskusjonen for å gjøre det klarere for deg. Når du ikke forstår det helt grunnleggende ved evolusjon så vet jeg ikke hvordan jeg kan svare på innleggene uten å virke spydig. Du skriver "Men da kan det likegodt hende at det faktisk er apen som stammer fra menneske enn motsatt!!!". Dette er ingenting annet enn feil, og i tillegg så er det en påstand uten noe som helst bevis. Det er bare en teori du har utformet for å passe til det synet du har på verden, nemlig at mennesker er noe annet enn dyr.

Jeg innrømmer gjerne at det er mye vi ikke vet, men det gir ikke fritt spillerom for fantastiske påstander uten dokumentasjon eller fornuft. At svært mange hunderaser i dag stammer fra en felles ulv-forfar er svært sannsylig. At katten min stammer fra hunden din er umulig. Så stor er også forskjellen på ape->menneske-utviklingen og menneske->ape-utviklingen.

Husk at menneskerasen er veldig ung, for fire millioner år siden så vi sånn ut:

http://farm1.static.flickr.com/147/433307451_1bac53bb7a.jpg

Moderne mennesket har bare eksistert i noen hundre tusen år, dette er ikke nok tid til å utvikle seg til å bli en ape. Ikke at det ville skjedd, dette er bare en av flere grunner til at teorien din er feil.

Innlegget er endret iht KGs regler.

mrs_bond, mod

Endret av mrs_bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...