Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Mann 41
Skrevet
Jehovas vitner pleier å svare på spørsmål fra folk som ønsker å vite hva de mener om det ene og det andre. Og de pleier å ta ganske eksplisitt avstand fra folk og organisasjoner som kan identifiseres som falske sendebud. Ettersom du sier at dette ikke spiller noen rolle for deg, tror jeg at du ikke er noe Jehovas vitne.

Jeg har også reagert på måten denne personen uttaler seg på.

Den uhøflige tonen har jeg vanskelig for å knytte til Jehovas vitner, som alltid har oppført seg høflig og ordentlig i andre sammenhenger, og nå dette?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_leser_*
Skrevet

På en annen side har jeg opplevd forkynnere fra Jehovas vitner som, når de blir stilt slike "vanskelige" spørsmål som dette, foretrekker å komme med en laaaang utlegning om noe som bare sporer helt av. Til slutt har de ikke svart på spørsmålet, men de har sagt masse annet. Det er som om de aktivt stopper de tankene som spørsmålet utløser, ved å ty til et innlært resonnement som kanskje til og med handler om noe helt annet.

Samtidig må det ikke underslås at jeg har opplevd også en annen slags forkynnene, som ærlig og oppriktig erkjenner hva de ikke vet, og at "dette var rart". Folk som gjerne undersøker og graver for å finne ut av ting. Slike reflekterte folk er herlige å snakke med.

Den første typen er selvfølgelig også ærlig og oppriktig. Den "dumme" situasjonen oppstår helst når det kommer et uventet spørsmål som de ikke har trening i å svare på.

Gjest Mann 41
Skrevet

Interessante tanker...

Jeg snakket med et Jehovas vitne på jobben i dag, jeg viste ham denne tråden.

Han mente at denne personen ikke kunne være noe vitne, han begrunnet slik:

1. Jehovas vitner forkynner på grunn av kjærlighet til mennesker, noe som utelukker fordømmende holdninger.

2. De skal ikke delta i debatter på internett.

3. Denne personen forsøkte å dumme ut de andre i debatten, noe vitnene lærer de aldri skal gjøre, uansett hva andre måtte tro. Årsaken var at andre kunne ta anstøt, slik at de ikke fikk evig liv. (vet ikke helt hva han mente med det?)

Han hadde flere bemerkninger, jeg forstod ikke poenget i alt.

Men i alle fall er denne fyren på jobben en helt ok fyr, en åpen fyr man kan snakke med om alt.

Jeg tror heller ikke at disse menneskene er spesielt dumme, men det med tankestopp var en tankevekker. Finnes det forskning på dette?

Gjest Gjest_Nysgjerrig_*
Skrevet

Men i alle fall er denne fyren på jobben en helt ok fyr, en åpen fyr man kan snakke med om alt.

Jeg har forstått det slik at JV bruker Bibelen som grunnlag for alt.A)Hvilket skriftsted brukte han for å vise at internett ikke godkjennes av gud? B)Hvordan kan en person med et slikt syn være "helt ok"?

Gjest Gjest_Nysgjerrig_*
Skrevet
Jeg er iallefall blitt totally frelst nå. Hvor melder jeg meg inn? :engel:

:hoho::hoho:

Er dey denne mannen dere snakker om?

Gjest KonFront
Skrevet
Interessante tanker...

1. Jehovas vitner forkynner på grunn av kjærlighet til mennesker, noe som utelukker fordømmende holdninger.

3. Denne personen forsøkte å dumme ut de andre i debatten, noe vitnene lærer de aldri skal gjøre, uansett hva andre måtte tro. Årsaken var at andre kunne ta anstøt, slik at de ikke fikk evig liv. (vet ikke helt hva han mente med det?)

Han hadde flere bemerkninger, jeg forstod ikke poenget i alt.

Jeg tror heller ikke at disse menneskene er spesielt dumme, men det med tankestopp var en tankevekker. Finnes det forskning på dette?

Hvor tøff er du behagelig med å være? Hvis han virkelig er så åpen, så hva med å selv konfrontere ham med alle psykologiske forklaringsmodeller på hvorfor han tror, hva med å konfrontere ham med hvordan Jehovas Vitners tro kan forklares med makt og kontrollønsker fra syke sektledere, hva med å snakke om det irrasjonelle med å ikke kunne ta imot blod, guds sosiopatiske natur, osv. Du kan være dr House med ham, og se hvor grensene hans er. Tråkk ham på tærne. Spør ham hvorfor han er så jævlig åpen.

Skrevet
Interessante tanker...

Dette er sant og visst. Samtidig har jeg opplevd mer enn én gang at forkynnere både på gata og i sofaen har snakket nedsettende og banaliserende om kirken, uten engang å tenke på at kanskje jeg er medlem der. Jeg anser dette som slikt som bare har ramlet ut av dem, kanskje fordi de i utgangspunktet har et litt anstrengt forhold nettopp til kirken. Vakttårnet har jo også opp gjennom årene ikke akkurat rost kirken opp i skyene.

En blogger som prøver 52 trossamfunn på 52 uker, har lagt merke til den samme aggresjonen særlig mot katolisismen, men konkluderer med at vitnene er sympatiske mennesker. Og det er jo også min erfaring:

http://stevenfuller.blogspot.com/2009/03/c...-witnesses.html

Rolf Furuli er en kjent eldste som nyter stor respekt, og han deltar i debatter på internett:

http://lists.ibiblio.org/pipermail/b-hebre...rch/031712.html

Han går heller ikke av veien for å diskutere med "frafalne". Her er en referanse til en offentlig debatt han har hatt med Carl Olof Jonsson (dessverre fungerer ikke linken til Furulis innlegg):

http://user.tninet.se/~oof408u/fkf/english/furuli.htm

Vitnene er absolutt lært opp til ikke å støte folk eller dumme folk ut. Om noen tar anstøt, kan de nemlig gå glipp av Sannheten og Guds organisasjon, og dermed overlever de ikke Harmageddon. Det er det siste et vitne vil.

Ikke desto mindre har jeg opplevd at forkynnere har kommet med ekle beskyldninger når jeg har spurt om slikt som jeg oppriktig har lurt på. Men dette tilskriver jeg det menneskelige aspektet i det hele, og har ingenting med selve religionen å gjøre.

De vitnene jeg har best kontakt med, har ingen slike tendenser. De er bare kjempefine folk. Litt tankestopp forekommer jo der også, og mer tankestopp jo lenger de har vært innenfor. Typisk i min erfaring er at hvis en forkynner oppdager to tanker eller synspunkter som kolliderer med hverandre, så hopper han til et nytt tema, eller kommer med en lang tankerekke som styrker ham i troen, men som ikke har noe å gjøre med det vi egentlig snakket om.

Slike mennesker må man ta godt vare på! Det er også veldig interessant å snakke med dem.

Dumme er de så absolutt ikke. Intelligens har ingenting med saken å gjøre.

Det finnes forskning på tankestopp, se f.eks. denne tråden:

http://www.avhopperforum.org/forum/viewtop...hp?f=3&t=19

Se også "pimpel" sine innlegg på denne tråden på det gamle avhopperforumet, hvor det skilles mellom tankekontroll og det er unyanserte "hjernevasking":

http://xjw-help-norway.phpbb.net/viewtopic...p;sk=t&sd=a

Det refereres bl.a. til denne:

http://troshjelpen.wordpress.com/2008/03/0...-tankekontroll/

Gjest Gjest_Nysgjerrig_*
Skrevet
Dette er sant og visst. Samtidig har jeg opplevd mer enn én gang at forkynnere både på gata og i sofaen har snakket nedsettende og banaliserende om kirken, uten engang å tenke på at kanskje jeg er medlem der.

Vitnene er absolutt lært opp til ikke å støte folk eller dumme folk ut. Om noen tar anstøt, kan de nemlig gå glipp av Sannheten og Guds organisasjon, og dermed overlever de ikke Harmageddon. Det er det siste et vitne vil.

Her har jeg en meget god historie om en fremtredende eldste som benyttet noen aldeles ufine metoder.Er det noen som vil høre det? Det er ganske sensasjonellt!

Gjest noen som leser tråden
Skrevet
Her har jeg en meget god historie om en fremtredende eldste som benyttet noen aldeles ufine metoder.Er det noen som vil høre det? Det er ganske sensasjonellt!

Få høre! Men det er vel ikke så sensasjonelt at mennesker gjør feil? ;) Det sensasjonelle ligger vel ofte heller i en organisasjonsstruktur og retningslinjer som gjør det vanskelig å gjøre noe med saken. Vel, få høre hva du har å fortelle. :)

Gjest Gjest_Nysgjerrig_*
Skrevet
Få høre! Men det er vel ikke så sensasjonelt at mennesker gjør feil? ;) Det sensasjonelle ligger vel ofte heller i en organisasjonsstruktur og retningslinjer som gjør det vanskelig å gjøre noe med saken. Vel, få høre hva du har å fortelle. :)

Ja,denne karen la ikke fingrene imellom.Han hadde helt sikkert blitt utstøtt idag.

Når han traff meningsmotstandere kalte han dem "ormeyngel","de hadde Satan til far","dobbelt døde opprykket med rot",han sa de hørte hjemme "i helvete" og dette er ikke alt. Han gikk fysisk til angrep på arbeidsplassene til endel finansmeglere.Kastet ut arbeidstagerne og gikk løs på døde ting som møbler på denne arbeidsplassen.Folk løp livredde unna,for han kom veivende med en svær pisk av oksehud.

Etter disse heftige utbruddene som i dag ville ha blitt stoppet av Bondeviks mobbekampanje,sa han "ta eksempel av meg" og "en tjener er ikke større enn sin herre".

heldigvis ble han tatt hånd om av politiet.Desverre var det ikke i Norge,men i et land med dødsstraff,så han fikk - om ikke som fortjent - så ihvertfall så

tornekronen passet.

PS! Han kalte sin beste venn for Satan ,en som visst het Peter.Nei,jammen er det godt vi bor i et gjennomregulert land idag så vi slipper å oppleve slike ting.Og dere,jeg tor han har lidd nok,så la det bli mellom oss og hold alle navn utenfor om dere kjenner ham.

Gjest Ikke forundret
Skrevet
Ja,denne karen la ikke fingrene imellom.Han hadde helt sikkert blitt utstøtt idag.

Når han traff meningsmotstandere kalte han dem "ormeyngel","de hadde Satan til far","dobbelt døde opprykket med rot",han sa de hørte hjemme "i helvete" og dette er ikke alt. Han gikk fysisk til angrep på arbeidsplassene til endel finansmeglere.Kastet ut arbeidstagerne og gikk løs på døde ting som møbler på denne arbeidsplassen.Folk løp livredde unna,for han kom veivende med en svær pisk av oksehud.

Etter disse heftige utbruddene som i dag ville ha blitt stoppet av Bondeviks mobbekampanje,sa han "ta eksempel av meg" og "en tjener er ikke større enn sin herre".

heldigvis ble han tatt hånd om av politiet.Desverre var det ikke i Norge,men i et land med dødsstraff,så han fikk - om ikke som fortjent - så ihvertfall så

tornekronen passet.

PS! Han kalte sin beste venn for Satan ,en som visst het Peter.Nei,jammen er det godt vi bor i et gjennomregulert land idag så vi slipper å oppleve slike ting.Og dere,jeg tor han har lidd nok,så la det bli mellom oss og hold alle navn utenfor om dere kjenner ham.

Jeg er ikke forundret over slike bekreftende historier om frekke Jehovas vitner.Hverken den personen som har herjet denne bloggen,eller denne siste.Men det er tross alt godt å vite at de andre vitnene nå har blitt mere lik oss og ikke utgjør noe uromoment i verden lenger.Ja,vi har en Rikets sal i nærheten,og jeg har fått vite at etter at de meldte seg inn i FN har de heldigvis begynt å la det være frivillig å ta blod også.Som katolikk ser jeg de også reklamerer for våre kirkebygninger i bladene sine.Ikke riser de barna sine lenger heller,så nå kan de vel snart komme med på økumeniske sammekomster?

Skrevet
Jeg er ikke forundret over slike bekreftende historier om frekke Jehovas vitner.

Å, vitnene er som folk flest. Man finner både det ene og det andre der. Stort sett hyggelige folk.

og jeg har fått vite at etter at de meldte seg inn i FN har de heldigvis begynt å la det være frivillig å ta blod også.

De har vært tilknyttet FNs "Department of Public Information", men er det ikke lenger:

http://www.un.org/dpi/ngosection/pdfs/watchtower.pdf

De har fremdeles forbud mot blodoverføring, men ikke mot overføring av de viktigste blodfraksjonene:

http://www.jw.org/index.html?option=QrYQZRQVNlBBX

Direktelink til Tillegg 4: http://download.jw.org/files/media_books/lv_N_21.mp3

Humoristisk kommentar: http://i44.tinypic.com/348m0wo.jpg

Som katolikk ser jeg de også reklamerer for våre kirkebygninger i bladene sine.

Hva??

Ikke riser de barna sine lenger heller,så nå kan de vel snart komme med på økumeniske sammekomster?

Økumenisk var det vel ikke, men de samarbeidet iallfall.

http://governingbodyletters.blogspot.com/2...with-other.html

Gjest Gjest_Nysgjerrig_*
Skrevet

tornekronen passet.

"MJØLSTAPPA" - Norsk landsmålsordbok,1933. Side 164."Godt,gamalt norsk uttrykk frå bygdene som gjev uttrykk for at det ikkje er plass til meire mjøl i tunna.Tydar i overført meining at motpartane hev fått nok."

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...