Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
21 Desember 2012 er det over...

Dette høres veldig Jehovas Vitner ut.

Jeg synes for øvrig synd på alle de som er medlemmer av slike dommedagssekter, idet livet her og nå er fullstendig underordnet hvanåenn man er lovet etter at man er død.

Det eneste vi kjenner til er jo livet her og nå. Så alle bør for guds skyld gjøre det beste ut av det!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Dette høres veldig Jehovas Vitner ut.

Jeg synes for øvrig synd på alle de som er medlemmer av slike dommedagssekter, idet livet her og nå er fullstendig underordnet hvanåenn man er lovet etter at man er død.

Det eneste vi kjenner til er jo livet her og nå. Så alle bør for guds skyld gjøre det beste ut av det!

Ja vi tror at en dag så vil Jehova gripe inn og fullføre sin hensikt med jorden. Ifølge Bibelen er denne dagen nær forestående. HVOR nær, vet INGEN.

I Bibelen står det at budskapet om riket skulle forkynnes over HELE jorden, FØR han griper inn.. Det er et av tegnene på at enden ikke er langt unna.

Dette kan høres for utrolig til å være sant, og i en verden full av akademikere, forskere og vitenskapsmenn så vil mange synes at innholdet i Bibelen både virker for enkelt og gammeldags. Og at den er tungleselig.. Det Jehovas vitner gjør er å tilby gratis bibel-kurs til dem som er interessert, slik at det kan bli lettere å sette seg inn i Bibelen.. Forøvrig er vi ingen sekt, om jeg bare kan få si det :)

Skrevet
Ja vi tror at en dag så vil Jehova gripe inn og fullføre sin hensikt med jorden. Ifølge Bibelen er denne dagen nær forestående. HVOR nær, vet INGEN.

I Bibelen står det at budskapet om riket skulle forkynnes over HELE jorden, FØR han griper inn.. Det er et av tegnene på at enden ikke er langt unna.

Dette kan høres for utrolig til å være sant, og i en verden full av akademikere, forskere og vitenskapsmenn så vil mange synes at innholdet i Bibelen både virker for enkelt og gammeldags. Og at den er tungleselig.. Det Jehovas vitner gjør er å tilby gratis bibel-kurs til dem som er interessert, slik at det kan bli lettere å sette seg inn i Bibelen.. Forøvrig er vi ingen sekt, om jeg bare kan få si det :)

Jadda, og Jehovas Vitner mener bare at det kun er 144 000 mennesker som kommer til himmelen, så jeg håper for din skyld VIRKELIG, at du er en av de heldige. n00b. Synd dere allerede har forhåndsdømt barna i Afrika, siden de ikke "bryr seg om annet" enn å finne mat og rent vann for å overleve. Mennesker med alt for mye fritid. Sukk.

Skrevet

Jeg tror som sagt ikke på at det vil komme noen dommedag - verken i nærmeste fremtid, eller om noen hundre år.

HVIS man derimot ønsker å tro på noe sånt, er vel Vakttårnet (= en samling gamle menn i Brooklyn) bortimot den minst troverdige kilden som finnes når det gjelder NÅR det skal skje. Vakttårnet har jo spådd at dommedag skal komme i 1875, 1914, 1918 og 1975, pluss en dato på 30-tallet som jeg ikke kan komme på her og nå. De gamle mennene i Brooklyn har altså ikke noe særlig å komme med. Det er veldig synd at de har sånn makt over såpass mange mennesker.

Skrevet

De lærer visst ikke på bibelskolen til Jehova at bibelen er skrevet av mennesker:( Og hvis det fantes en person som faktisk kunne "lese framtiden", ville ikke denne personen vært brent på bålet som heks for lenge siden?

Dessuten, "denne dagen er nær forestående"? Tja, 2000 år +/- liksom? Ja, altså - alle her på kvinneguiden, jeg vil nå annonsere at verden kommer til å gå under om 1000 år igjen, sånn pluss/minus! Så vet dere det, sett igang å be for deres egen sjel!

Jepp, det høres jævli dumt ut, men husk - det er nyere tider nå! Jeg vedder på at neste gang Jesus viser seg for menneskeheten så er det i en video på Youtube. AMEN!

Skrevet
Jadda, og Jehovas Vitner mener bare at det kun er 144 000 mennesker som kommer til himmelen, så jeg håper for din skyld VIRKELIG, at du er en av de heldige. n00b. Synd dere allerede har forhåndsdømt barna i Afrika, siden de ikke "bryr seg om annet" enn å finne mat og rent vann for å overleve. Mennesker med alt for mye fritid. Sukk.

For å nyansere litt: Jehovas Vitner tror at 144 000 mennesker skal styre verden sammen med Gud i en slags himmelsk regjering etter at Armageddon har funnet sted. De tror at alle øvrige Vitner skal leve evig på en paradisisk jord hvor alle er snille med hverandre.

For min egen del må jeg si at begge alternativer høres aldeles fryktelig ut, og det er definitivt ikke noe jeg ville ha strebet etter.

En ting som er helt absurd med Jehovas Vitner, er at enkelte nålevende personer er utpekt blant de 144 000. Disse nyter dermed en veldig status i miljøet, tro det den som kan.

Skrevet

Hvor eksakt i bibelen står det at dommedag er nært forestående?

Og ja, det høres for utrolig til å være sant, og derfor ser jeg på det (som med alle andre ting her i verden som høres for utrolig ut til å være sant) som rent sprøyt.

Jeg mener imidlertid at du tar feil når du sier at forskere og akademikere avviser bibelen. Det finnes jo mange kristne innenfor disse gruppene også, som ellers i samfunnet.

Det at Jehovas Vitner tilbyr bibelgrupper og alskens misjonering er ikke akkurat noe nytt for folk flest. :fnise: Det er jo det dere er kjent (og beryktet) for!

Skrevet
Hvor eksakt i bibelen står det at dommedag er nært forestående?

Og ja, det høres for utrolig til å være sant, og derfor ser jeg på det (som med alle andre ting her i verden som høres for utrolig ut til å være sant) som rent sprøyt.

Jeg mener imidlertid at du tar feil når du sier at forskere og akademikere avviser bibelen. Det finnes jo mange kristne innenfor disse gruppene også, som ellers i samfunnet.

Det at Jehovas Vitner tilbyr bibelgrupper og alskens misjonering er ikke akkurat noe nytt for folk flest. :fnise: Det er jo det dere er kjent (og beryktet) for!

Haha, ja det er jo sant :sjenert: Vi er veeeldi aktive med å forkynne, noe som vi vet at folk flest ikke setter så stor pris på.. selv føler jeg at jeg kommer og plager folk når vi ringer på. Men så er denne troen så sterk vet du, og da ønsker jeg å gjøre det som Jesus sa, at vi skulle gå ut og forkynne fra hus til hus. :) I dag er forkynnelsen blitt organisert over hele jorda, slik at budskapet kan treffe mennesker i alle land og øysamfunn. SÅ viktig er det altså:)

Når det gjelder det som er kjent som dommedag (Harmageddon), så står det flere steder i Bibelen. Det går som en rød tråd gjennom hele Bibelen, fra Gamle testamentet til det nye.

Man finner profetier om de forskjellige verdensrikene Babylon, Medio-Persia, Hellas, Romeriket og til sist, det vi har i dag, det anglo-amerikanske verdensrike. Profetiene i Daniel viser at det siste riket på jorden vil gå til grunne. Akkurat dette krever en del studie av hele Daniels bok, men han forklarer hva de synene han fikk, betyr, det gir ingen rom for tolkning.

(F.eks Daniel kap 2, kap 7) Det står også en profeti om NØYAKTIG når Messias skulle komme (Dan kap 9:26).

Tegnet for de siste dager er sammensatt av flere trekk. Oppfyllelsen krever derfor at alle disse trekkene gjør seg gyldige i løpet av en generasjon.

Matteus 24: 4 og utover i kap forteller konkret om tegnene: nasjon skal reise seg mot nasjon(verdenskrig har det jo ikke vært før i det 20.århundre), jordskjelv, matmangel, pest, falske profeter. OG at budskapet om riket skal forkynnes over hele jorden, som et vitnesbyrd for alle nasjonene, og SÅ skal enden komme. Matteus 24:14.

Mange vil logisk nok si at -"slik har det jo ALLTID vært". Omfanget har aldri vært så stort, og i dag kan ALLE menneskene være vitne til hva som skjer, alle for med seg at det er krig her og der, matmangel her og der. Før i gammel tid så var det ikke sikkert at man ante hva som skjedde i Darfur eller andre steder.

Det ble heller ikke forkynt over hele jorden.

Et annet tegn på de siste dager er at kjærligheten skal kjølne hos de fleste.

"Men dette skal du vite, at i de siste dager skal det være kritiske tider her som skal være vanskelig å mestre. For menneskene skal være egenkjærlige, pengekjære, selvgode, hovmodige, uttakknemlige, illojale.. (osv.) 2.Timoteus 3:1-5.

Enda en ting er at en kan regne seg fram til når de siste dager begynte, altså i 1914. Dette krever litt mer forklaring, og jeg vil ikke tute ørene dine fulle hvis du ikke er interessert i å vite hvordan. Men tro meg, det er meget interessant.

ENDA et tegn er at det står i Åpenbaringen at Gud skal ødelegge dem som ødelegger jorden. Det er vel ikke før i de siste årene vi har muligheten til å gjøre nettop det. I gamle dager forurenset menneskene jorden, men ikke såpass at den holdt på å bli ødelagt.

Når det gjelder det jeg sa om vitenskapsfolk osv, mente jeg ikke at de ikke anerkjenner Bibelen, du har rett i at mange gjør det, og vi henviser veldig ofte til uttalelser fra vitenskapsfolk, akademikere osv i litteraturen vår. Men det jeg mente (formulerte meg litt rart kanskje), var at mange fester sin lit til menneskers ord, ikke Guds ord. Og en god del vitenskapsfolk er tilhengere av utviklingslæren. Mens andre trekker en konklusjon av sin forskning og mener at Gud finnes.

Puh, dette ble litt mye skriveri, men jeg føler at jeg må forklare såpass sånn at man kan få en viss aning om hva jeg tror.. Håper ikke du ble helt :søvn:

Håper ikke du føler at jeg var slik.. :rope:

Jeg ville bare forklare "litt" :goodbye:

Skrevet

Det der var bare en saus av bibelsitater man ikke skal legge vekt på, i likhet med resten av bibelen.

Takk, men ellers takk.

Skrevet
Haha, ja det er jo sant :sjenert: Vi er veeeldi aktive med å forkynne, noe som vi vet at folk flest ikke setter så stor pris på.. selv føler jeg at jeg kommer og plager folk når vi ringer på. Men så er denne troen så sterk vet du, og da ønsker jeg å gjøre det som Jesus sa, at vi skulle gå ut og forkynne fra hus til hus. :) I dag er forkynnelsen blitt organisert over hele jorda, slik at budskapet kan treffe mennesker i alle land og øysamfunn. SÅ viktig er det altså:)

Når det gjelder det som er kjent som dommedag (Harmageddon), så står det flere steder i Bibelen. Det går som en rød tråd gjennom hele Bibelen, fra Gamle testamentet til det nye.

Man finner profetier om de forskjellige verdensrikene Babylon, Medio-Persia, Hellas, Romeriket og til sist, det vi har i dag, det anglo-amerikanske verdensrike. Profetiene i Daniel viser at det siste riket på jorden vil gå til grunne. Akkurat dette krever en del studie av hele Daniels bok, men han forklarer hva de synene han fikk, betyr, det gir ingen rom for tolkning.

(F.eks Daniel kap 2, kap 7) Det står også en profeti om NØYAKTIG når Messias skulle komme (Dan kap 9:26).

Tegnet for de siste dager er sammensatt av flere trekk. Oppfyllelsen krever derfor at alle disse trekkene gjør seg gyldige i løpet av en generasjon.

Matteus 24: 4 og utover i kap forteller konkret om tegnene: nasjon skal reise seg mot nasjon(verdenskrig har det jo ikke vært før i det 20.århundre), jordskjelv, matmangel, pest, falske profeter. OG at budskapet om riket skal forkynnes over hele jorden, som et vitnesbyrd for alle nasjonene, og SÅ skal enden komme. Matteus 24:14.

Mange vil logisk nok si at -"slik har det jo ALLTID vært". Omfanget har aldri vært så stort, og i dag kan ALLE menneskene være vitne til hva som skjer, alle for med seg at det er krig her og der, matmangel her og der. Før i gammel tid så var det ikke sikkert at man ante hva som skjedde i Darfur eller andre steder.

Det ble heller ikke forkynt over hele jorden.

Et annet tegn på de siste dager er at kjærligheten skal kjølne hos de fleste.

"Men dette skal du vite, at i de siste dager skal det være kritiske tider her som skal være vanskelig å mestre. For menneskene skal være egenkjærlige, pengekjære, selvgode, hovmodige, uttakknemlige, illojale.. (osv.) 2.Timoteus 3:1-5.

Enda en ting er at en kan regne seg fram til når de siste dager begynte, altså i 1914. Dette krever litt mer forklaring, og jeg vil ikke tute ørene dine fulle hvis du ikke er interessert i å vite hvordan. Men tro meg, det er meget interessant.

ENDA et tegn er at det står i Åpenbaringen at Gud skal ødelegge dem som ødelegger jorden. Det er vel ikke før i de siste årene vi har muligheten til å gjøre nettop det. I gamle dager forurenset menneskene jorden, men ikke såpass at den holdt på å bli ødelagt.

Når det gjelder det jeg sa om vitenskapsfolk osv, mente jeg ikke at de ikke anerkjenner Bibelen, du har rett i at mange gjør det, og vi henviser veldig ofte til uttalelser fra vitenskapsfolk, akademikere osv i litteraturen vår. Men det jeg mente (formulerte meg litt rart kanskje), var at mange fester sin lit til menneskers ord, ikke Guds ord. Og en god del vitenskapsfolk er tilhengere av utviklingslæren. Mens andre trekker en konklusjon av sin forskning og mener at Gud finnes.

Puh, dette ble litt mye skriveri, men jeg føler at jeg må forklare såpass sånn at man kan få en viss aning om hva jeg tror.. Håper ikke du ble helt :søvn:

Håper ikke du føler at jeg var slik.. :rope:

Jeg ville bare forklare "litt" :goodbye:

Jeg HATER jehovas vitner og andre sekter som tror de er så mye bedre enn alle andre. Slutt å kom på døra mi og hold den idiotiske troa deres for dere selv. Så lenge dere ikke plager andre så kan dere få drive på, men ikke kom på døra mi!! Folk som har litt i topplokket holder seg til å leve med tvil(agnostiker). Det finnes INGEN bevis for at Gud finnes, INGEN!!! Å tro blindt på noe er så jævla idiotisk. Hvorfor tro blindt på noe, når det ikke finnes noe beviser for det ???? Har ikke noe imot folk som holder troen sin for seg selv og ikke gjør noe stort nummer ut av det, men dere som har et behov for å prakke det ned på andre, dere burde sperres inne! Dette er en bra dokumentar som dere alle burde se, troende og ikke-troende: Religulous.

Skrevet
Det der var bare en saus av bibelsitater man ikke skal legge vekt på, i likhet med resten av bibelen.

Takk, men ellers takk.

:klappe: Signerer den!

Gjest Gjest som skrev istad
Skrevet
Jeg HATER jehovas vitner og andre sekter som tror de er så mye bedre enn alle andre. Slutt å kom på døra mi og hold den idiotiske troa deres for dere selv. Så lenge dere ikke plager andre så kan dere få drive på, men ikke kom på døra mi!! Folk som har litt i topplokket holder seg til å leve med tvil(agnostiker). Det finnes INGEN bevis for at Gud finnes, INGEN!!! Å tro blindt på noe er så jævla idiotisk. Hvorfor tro blindt på noe, når det ikke finnes noe beviser for det ???? Har ikke noe imot folk som holder troen sin for seg selv og ikke gjør noe stort nummer ut av det, men dere som har et behov for å prakke det ned på andre, dere burde sperres inne! Dette er en bra dokumentar som dere alle burde se, troende og ikke-troende: Religulous.

Unnskyld meg, men var det DEG jeg skrev til? jeg svarte på et konkret spørsmål takk. At du hater oss kan du gjerne holde for deg selv. Hater jeg deg? nei.. Tror jeg at jeg er BEDRE enn deg? nei.

Men jeg undersøker litt på forhånd før jeg kommer med uttalelser som har med religion å gjøre. Har du bevis for at Gud IKKE finnes da?

Skrevet

Takk, men ellers takk.

Takk for at du leste :)

Skrevet

så slemme dere er!

Skrevet
Unnskyld meg, men var det DEG jeg skrev til? jeg svarte på et konkret spørsmål takk. At du hater oss kan du gjerne holde for deg selv. Hater jeg deg? nei.. Tror jeg at jeg er BEDRE enn deg? nei.

Men jeg undersøker litt på forhånd før jeg kommer med uttalelser som har med religion å gjøre. Har du bevis for at Gud IKKE finnes da?

Det er dere som tror på Gud som ikke undersøker fakta på forhånd, eller så hadde dere ikke trodd på alt sprøytet. Så lenge det ikke finnes bevis hvorfor tro da? Det viser hvor dumme og naive dere er. Siden det ikke er bevist at jorda ikke er skapt av spaghetti monster, skal jeg da begynne å tro på det? For et idiotisk argument, da skal jeg begynne å tro blindt på alt fordi det ikke finnes bevis for at det ikke eksisterer. Det er greit å stille seg uvitende, men det er ikke noe vits i å dedikere livet sitt til noe, når det er ulogisk og ikke finnes bevis for det!!! Jeg HATER dere fordi dere er ignorante og kommer på døra mi. Neste gang skal dere få en bøtte kaldt vann i trynet, det er det dere virkelig trenger. WAKE UP!!!

Skrevet

øøøøø nei?!

hva med å la være å uttale seg om ting man ikke vet noe om? spør heller

Skrevet
Det er dere som tror på Gud som ikke undersøker fakta på forhånd, eller så hadde dere ikke trodd på alt sprøytet. Så lenge det ikke finnes bevis hvorfor tro da? Det viser hvor dumme og naive dere er. Siden det ikke er bevist at jorda ikke er skapt av spaghetti monster, skal jeg da begynne å tro på det? For et idiotisk argument, da skal jeg begynne å tro blindt på alt fordi det ikke finnes bevis for at det ikke eksisterer. Det er greit å stille seg uvitende, men det er ikke noe vits i å dedikere livet sitt til noe, når det er ulogisk og ikke finnes bevis for det!!! Jeg HATER dere fordi dere er ignorante og kommer på døra mi. Neste gang skal dere få en bøtte kaldt vann i trynet, det er det dere virkelig trenger. WAKE UP!!!

vet at du vil at jeg skal bli sint når jeg leser dette, men jeg synes litt synd på deg. Ser frem til å få kaldt vann i ansiktet neste gang, det lukker porene. Ah, forfriskende!

Har vi noen gang fått sagt mer enn et "hei" når vi har kommet på døra? er det ikke du som er ignorant når du ikke vil snakke med oss?

Skrevet
vet at du vil at jeg skal bli sint når jeg leser dette, men jeg synes litt synd på deg. Ser frem til å få kaldt vann i ansiktet neste gang, det lukker porene. Ah, forfriskende!

Har vi noen gang fått sagt mer enn et "hei" når vi har kommet på døra? er det ikke du som er ignorant når du ikke vil snakke med oss?

Hvorfor kommer dere på døra mi når jeg ikke er interessert i det dere har å si fordi det bare er bullshit? Jeg synes synd på deg fordi du har blitt hjernevasket og ikke er istand til å tenke logisk og fornuftig. Slutt å prakk tullet deres på andre, hold det for dere selv. Jeg hadde to fra jehovas vitner på skolen og det de sa var skremmende, virkelig sykt. Dersom folk er interessert i å høre på tullet deres, så kommer de til dere. Problemet da er vel at ingen kommer, fordi normale fornuftige mennesker synes dere er dumme. Dere har så mange merkelige argumenter, men selv om jeg får en god latter av å høre på dere, så er det skummelt med mennesker som dere. Folk som er kristne/andre religioner som holder troen for seg selv og kan akseptere at andre er ikke-troende er greit, men sekter som dere har jeg ikke noe til overs for. Du tror vel også at jorda ble skapt på 6 dager og at jorda er 6000 år gammel og flat! btw, nei jeg vil ikke at du skal bli sint, jeg vil at du skal holde troen din for deg selv.Synes du burde undersøke fakta før du tror noe blindt, hvorfor er du ikke uvitende? Hva gjør at du tror det du tror når det som sagt ikke finnes noen bevis for det og at det er veldig ulogisk. Tror du på andre aspekter ved vitenskapen som feks DNA testing, Newton osv..?

Skrevet

Jeg kan ikke se at bibelen sier noe som helst om at dommedag er nært forestående. Kan du dokumentere dette?

Jeg tviler dessuten sterkt på at forskere og akademikere synes at bibelen er for tung å lese. Dette er jo mennesker som er vant til å forholde seg til kompliserte og omstendelige tekster. Jeg er klar over at Vakttårnet av og til nevner forskeres navn i sine tekster. Dette har imidlertid ingen verdi, idet de aldri oppgir kildehenvisninger. De bedriver dessuten sitatfusk i utstrakt grad, se f.eks. her for en særdeles veldokumentert og etterrettelig artikkel vedrørende dette.

Jehovas vitner er for øvrig en sekt. Dette er definisjonen til en av Norges fremste eksperter på sekter:

En sekt er gjerne en minoritet, har sterke konformitetspress, det er utillatelig å stille kritiske spørsmål, man har definerte utestengelsesmekanismer, en betydelig og "ufeilbarlig" autoritet, ofte vil vesentlige deler av lære eller historie holdes hemmelig, og så gir det som regel reaksjoner ved utmelding.

Fra http://no.wikipedia.org/wiki/Sekt

Jehovas vitner oppfyller så vidt jeg kan se alle kriteriene ovenfor.

Skrevet (endret)

Det har hent noen har ringt på feil dør, og har slått feil nummer. Burde slike også få kaldt vann i trynet?

Hender fra tid til annet at Jehovas vitner ringer på. Hvis ikke det passer, er det bare å si beklager. Hva er det som får folk til å tro de har fått fritak fra normal folkeskikk, bare på grunn av at de er uenig med noen i noe?

Jo mer jeg får med meg av klodens tilstand, desto tydeligere står det for meg at vi går mot en dommens dag, hvor vi må ta konsekvensen av våre dumheter. Kall det Gud, sjebne, Gaia, økologi eller noe annet. Det hindrer ikke at på et tidspunkt, har vi saget så mye av greina vi sitter på, at det blir nesten umulig for kloden å reparere seg selv. Mange av ekstremkonsekvensene i form av ekstremt ekstremvær, vansker i matproduksjon, homogent økologisk mangfold som er lite tilpasningsdyktig - alt dette vil gjøre det vanskelig å overleve som menneske. Se bare hvordan du greier deg hvis matbutikkene streiker ei uke. - En måned. -To.

Bibelen har vært tolket ihjel til alle tider. Ofte oppsto krangel og kverulering omkring ord som i utgangspunktet var feiloversatt. Å stå til ansvar for egne handlinger, synes å være en rød klut foran enkelte. -Står du på taket og hopper ned, slår du deg. DET er dommen - konsekvenser! Om du blir sint fordi noen forteller at du kan slå deg hvis du hopper, er det ditt problem. Takler du andre mennesker så dårlig, er du en drittsekk. Og folk skygger unna drittsekker. Konsekvensen biter deg nok i ræva. Kanskje ved at du lever et simplere liv enn du hadde behøvd, fordi du stiller bakerst i køen når noen skal forfremmes eller få andre frynsegoder, fordi få egentlig liker deg?

Endret av Kamikatze

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...