Gå til innhold

Orker ikke mer

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Det er uansett en interessant diskusjon.

Velger du å få barn med en narkoman, en som slår deg, en som gir klar beskjed om at han vil være fraværende eller en annen mannsperson som du vet ikke vil fungere som far - da har du satt dine egne ønsker over hensynet til barnet. Det er både uansvarlig og egoistisk.

Uansvarlig og egoistisk?

Nei, nå har jeg hørt det også... :ler:

Det er ikke mye uansvarlig og egoistisk å få et barn når du vet at faren bryr seg midt i ræva og du blir sittende med ansvaret alene i evig tid.

Det kan kanskje være uansvarlig, men slett ikke egoistisk, å få barn med en mann som slår deg eller er vemmelig på andre måter. Både i dette tilfellet og i tilfeller der barnefar er narkoman, så tør jeg vedde på at resten av familien også har problemer, og da blir det en sak for seg. Hvis kun barnefar er narkoman, og mor er oppegående, så blir da far en "ikke-person" som i ditt "fraværende". Og igjen- det er ikke mye egoistisk å få barn med seg selv.

Det jeg personlig blir litt oppgitt over, er mødre som desperat prøver å få en uinteressert mann interessert. Det kommer jo aldri til å funke, det er snakk om en interesse som skal vare i 18-20 år, og sånt kan man ikke tvinge fram. Hvis barnefar er en egoistisk fjott som ikke klarer å la annenhver lørdag være reservert barnet hans, så gi nå mannen på båten.

Men gjør det kjapt, for barn blir fort store, og i en alder av 3-4-5 år er det for sent å backe ut. Du kan ikke ha samvær med et barn i mange år og så plutselig droppe det. Det går ikke, det er på grensen til sykt. Sånt gjør man bare ikke, som voksent, ansvarlig menneske. Hvis du synes det er kjedelig og døllt, så er du i din fulle rett til det, men hva du synes og føler er ikke poenget her. Poenget er at du tok på deg et ansvar for seks år siden, og det kan du ikke komme unna nå. Ikke før barnet er voksent, da kan du selvsagt betakke deg for mer kontakt.

Men er det noen andre i samfunnet bortsett fra min samboer som faktisk aksepterer det?

Hadde jeg vært samboer med en mann som hadde et så lemfeldig forhold til sitt eget barn og ansvaret med det, hadde jeg løpt en mil. Jeg skjønner jo såpass at dersom han blåser i det første barnet kan han blåse i det andre barnet også, og uansett er det rimelig uattraktivt å ikke kunne sette barns interesser foran sine egne, når man har nådd voksen alder.

Endret av Nigo-san
Videoannonse
Annonse
Gjest Ylva Virvla
Skrevet

Mulig det provoserer, det rokker ikke ved sannheten i utsagnet. Ethvert voksent menneske som ønsker å bringe barn inn i verden, burde foreta en vurdering av hvike "rammebetingelser" barnet vil få.

Jeg er helt enig i at en ikke bør lage barn sammen dersom en ikke har mulighet til å gi dem en god barndom.

Men du demonstrerer et syn på abort som jeg finner helt forkastelig.

En er to om å lage barn, og både mannen og kvinnen har like stort ansvar. De har i like stor grad skapt barnet. Ikke alle ser på abort som en lettvindt løsning på en uønsket graviditet. Mange kan aldri tenke seg å ta livet av et foster, og ser på det som uetisk.

Ikke alle kvinner som får barn, ønsket seg det i utgangspunktet. Noen er imot abort, og for noen er det for sent når de finner ut at de er gravide.

Når en kvinne og en mann venter barn sammen, er livet allerede skapt! Og når et barn kommer til verden, er det et resultat av både en manns og en kvinnes handlinger, ikke bare en kvinnes.

Skrevet
Når en kvinne og en mann venter barn sammen, er livet allerede skapt! Og når et barn kommer til verden, er det et resultat av både en manns og en kvinnes handlinger, ikke bare en kvinnes.

Kvinner har et lovfestet selvstendig valg om å ta abort. Vær så snill å ikke frikjenne dere selv for ansvaret for hvordan dere bruker det valget også.

Skrevet
Kvinner har et lovfestet selvstendig valg om å ta abort. Vær så snill å ikke frikjenne dere selv for ansvaret for hvordan dere bruker det valget også.

En mann vil aldri forstå hva som skjer følelsesmessig skjer med en kvinne som er gravid. Det er mange jenter som også sier "blir jeg gravid så skal jeg jaggu ta abort pga blablablabla". Men når de først har blitt gravide, uansett omstendighetene, så har de ikke klart å gjennomføre det.

Gjest Ylva Virvla
Skrevet

Ja, og hvert år blir det tatt mellom 14 000 og 15 000 aborter.

Selv om det i Norge er lovlig å ta abort, ser ikke alle kvinner på abort som et reelt alternativ. Mange har et verdisyn som strider mot å ta fosterliv.

En abort er ikke å forhindre at et liv blir til, det er å ta bort et liv som allerede er. Det er et inngrep. (Synes akkurat dette siste var vanskelig å formulere.)

Skrevet

Mulig det provoserer, det rokker ikke ved sannheten i utsagnet. Ethvert voksent menneske som ønsker å bringe barn inn i verden, burde foreta en vurdering av hvike "rammebetingelser" barnet vil få.

Valget en kvinne foretar på bakgrunn av disse vurderingene forteller mye om hvem hun har valgt å ta hensyn til - seg selv eller barnet.

Velger du å få barn med en narkoman, en som slår deg, en som gir klar beskjed om at han vil være fraværende eller en annen mannsperson som du vet ikke vil fungere som far - da har du satt dine egne ønsker over hensynet til barnet. Det er både uansvarlig og egoistisk.

Sånn er det med den saken, og det har ingenting å gjøre med hvem som brukte eller ikke brukte prevensjon.

Det blir jo bare tragikomisk når en begynner å tro at en far (eller mor) er så viktig at det er en skjebne verre enn døden å bli født med bare èn kjærlig, ansvarsfull forelder, og at det beste en normalt ressurssterk mor kan gjøre for sitt ufødte barn er å ta det vekk fordi far ikke kjenner farsinstinktene boble over de to blå strekene...

Gjest Gjest_Martin_*
Skrevet

Når to mennesker har sex, så kan det føre til barn... det lærte vi på ungdomskole... At det ikke finns noen prevansjon som er 100% sikker har vi også blitt fortalt...

Du burde ikke fått praktisere sex når du ikke klarer å ta ansvar for dine handlinger....

En oppgitt pappa

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet

Jeg synes det er helt utrolig at enkelte faktisk tror at det er en menneskerett å ha sex uten å ta ansvar for det som kan bli utfallet. Er det en kjempekrise å få barn, så ikke ha sex. Så enkelt er det faktisk.

Skrevet

Eller en kan sterilisere seg.

Gjest Ylva Virvla
Skrevet
Når to mennesker har sex, så kan det føre til barn... det lærte vi på ungdomskole... At det ikke finns noen prevansjon som er 100% sikker har vi også blitt fortalt...

Du burde ikke fått praktisere sex når du ikke klarer å ta ansvar for dine handlinger....

En oppgitt pappa

:Nikke:

Godt å bli minnet på at det også eksisterer menn med samme syn som deg. - Som ser en gravidtet og et barn som et felles ansvar.

Skrevet

Hva hadde DU følt hvis din far plutselig ikke ville være faren din lengre når du var seks år? Du er jo allerede redd for å bli utstøtt i dag - som voksen. Tenker du i det hele tatt på hvordan din sønn/datter vil ta dette?

Du kan ikke tvinge en jente til å ta abort. Pass heller på å bruke "ferske" kondomer, oppbevar de riktig og lær deg å tre de på skikkelig så de ikke sprekker.

Mulig sønnen/datteren din får det bedre uten deg - en far som ikke er glad i han/henne. Men det er vanskelig/umulig å skjønne nå. Hvorfor i all verden kunne du ikke droppet/minsket samværet før barnet ble knyttet til deg?

Unngå å bli utstøtt fra familien din? Det skal nok mye til! Men du kan trøste deg med at dette blir verre for sønnen din enn for deg.

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet
Eller en kan sterilisere seg.

Det er jo ikke 100% sikkert det heller...

Gjest nobilian
Skrevet
En mann vil aldri forstå hva som skjer følelsesmessig skjer med en kvinne som er gravid. Det er mange jenter som også sier "blir jeg gravid så skal jeg jaggu ta abort pga blablablabla". Men når de først har blitt gravide, uansett omstendighetene, så har de ikke klart å gjennomføre det.

Unnskyld meg, men spar meg pjattet om at bare kvinnen kan føle ditt og datt.

Det er faktisk vice versa også, en kvinne kan ikke forestille seg hvordan det er for en blivende far å få sitt barn abortert uten å ha noe som helst å si i saken.

Jeg vet hvordan det er.

Skrevet
Mange har et verdisyn som strider mot å ta fosterliv.

Et verdisyn er et valg. Ikke stikk av fra ansvaret du og andre kvinner har fått gjennom lovfestet 100% selvbestemt abort.

Gjest nobilian
Skrevet
Men du demonstrerer et syn på abort som jeg finner helt forkastelig.

Ang. abort; jeg anser hensynet til embryoet som underordnet i forhold til hensynet til det fødte barnet.

Personlig ville jeg aldri bedt en partner om å ta abort eller bifalt det om partner hadde valgt det selv.

Når et barn kommer til verden er det resultatet av en manns og en kvinnes handlinger, den er grei. Men i alle tilfeller hvor barnet ikke er planlagt er det kun kvinnen som har muligheten til å ta et bevisst valg rundt graviditeten.

Jeg kan ikke se for meg hvordan det skal kunne gjøres annerledes, men det må for pokker være lov å håpe at noe så unikt og viktig som et barn skal slippe å bli født med svarteper. I den forbindelse sitter mor med større ansvar, fordi den aktive beslutningen er hennes.

Skrevet

Unnskyld meg, men spar meg pjattet om at bare kvinnen kan føle ditt og datt.

Det er faktisk vice versa også, en kvinne kan ikke forestille seg hvordan det er for en blivende far å få sitt barn abortert uten å ha noe som helst å si i saken.

Jeg vet hvordan det er.

Og jeg vet hvordan det ER å være gravid. INGEN kan vite hva det hva det vil si å bli stillt overfor et valg om å ta vekk det livet som vokser inni seg med mindre man har opplevd det selv.

For det ER faktisk snakk om å ta bort et liv, ikke forhindre at et liv blir til. Og uansett hva slags innstilling man har til abort på forhånd, så kan dette fort endre seg når man sitter der med det livet som vokser inni seg.

Og jo som jeg har sagt før, jeg forstår at det er vanskelig for en mann å være "hjelpesløs", men faaan ta da: la vær å ha sex hvis dere ikke er klar for ansvaret. Alle som har fullført grunnskolen bør for pokker vite at sex kan føre til graviditet selv med prevensjon.

:kjefte:

Skrevet
det må for pokker være lov å håpe at noe så unikt og viktig som et barn skal slippe å bli født med svarteper. I den forbindelse sitter mor med større ansvar, fordi den aktive beslutningen er hennes.

Hvis alle kvinner skulle gitt etter for press fra mann, samfunn, familie, ja da hadde det jaggu vært et større antall av aborter - og selv ville jeg aldri vært født.

Gjest Ylva Virvla
Skrevet

En mann kan ikke ta utgangspunkt i at en kvinne vil ta abort dersom hun blir gravid.

Og takk for det. 14 000 aborterte barn i året er mange.

Det er mange forskjellige syn på abort, og temaet er problematisk.

Det at det er lovlig, at kvinner har retten til selvbestemt abort, er relativt nytt historisk sett. Selvbestemt abort kom i 1978. Vi har altså hatt det i 30 år. Før det var det en nemd som tok avgjørelsen. Og før det igjen var det kun lovlig dersom det var fare for morens liv.

I mange land er det ulovlig å få utført abort. Jeg sier dette for å understreke at en abort historisk og internasjonalt har blitt og blir sett som problematisk.

Jeg mener at antallet aborter må ned (det gjør vel de fleste), men at vi må ha selvbestemt abort fordi abortene da skjer i kontrollerte former. Og pga retten til å bestemme over egen kropp.

Likevel synes jeg denne tråden belyser grunner til at selvbestemt abort i flere tilfeller kan virke kvinneundertrykkende. En gravid kvinne som ønsker barnet får likevel et dillemma dersom mannen ber henne ta abort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...