Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Ser forresten at du forsøker modifisere deg ved å gå fra å skrive alle til enkelte når du omtaler kvinner som anmelder falskt. Det er jo et skritt i riktig retning, Jalp, når du skal se på tallene som helhet. Mørketall finnes i begge leire, men det skal ikke være noen tvil om at faktiske voldtekter soleklart overgår de falske anmeldelsene. Det er forkastelig å prøve vinkle det annerledes, som om det i det hele tatt er en nærhet mellom statistikken mellom falske og faktiske voldtekter.

Jeg kan ikke se at jeg har skrevet at alle anmeldelser av voldtekt inngitt av kvinner er falske. Hvis du ikke innser at falske voldtektsanmeldelser medfører mer generell skepsis til slike anmeldelser generelt, så er det rimelig uforståelig for meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hvorfor skulle kvinner dikte opp en historie og gå gjennom langvarige avhør og ubehagelige underlivsundersøkelser hvis det ikke var sant??? Og i tillegg risikere fengselsstraff og et rulleblad som kunne hindre dem i å få jobber som krever sikkerhetsklarering?

En god del av disse sakene blir anmeldt etter at det har gått en viss tid. Da er det ofte ikke noe poeng med en rettsmedisinsk undersøkelse. Men noen av de er anmeldt dagen etter, men ofte etter at det påståtte offeret har dusjet og vasket sine klær.

Av de sakene jeg kan huske at det var rimelig klart med motiv, kan jeg nevne hevn og sjalusi som de viktigste årsakene. Ellers var det i to av sakene åpenbart at voldtektsanmeldelsen var en del av en strategi for å oppnå omsorg for felles barn etter samlivsbrudd.

Jeg mener for øvrig at påtalemyndigheten er alt for slepphendt med å straffeforfølge dem som åpenbart inngir falske anmeldelser. Og reaksjonene er for milde i de tilfellene dette blir gjort. For øvrig kan jeg ikke si noe om det i disse tilfellene ble fengselsstraff, rett og slett fordi det vil være en særskilt straffesak som ville bli behandlet separat. Disse sakene har jeg ikke lest.

Gjest Gjest_Gjest Baardsen_*
Skrevet

Et spørsmål litt på kanten for noen, men hva er EGENTLIG verst ?

Å bli voldtatt, eller å bli offer for en falsk voldtektsanklage (uten å bli frifunnet) ?

Ikke noe med denne spesifikke saken å gjøre, men er spent på hva dere mener.

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet

Å bli voldtatt, eller å bli offer for en falsk voldtektsanklage (uten å bli frifunnet) ?

Tja - hva er egentlig verst av å være kvalm og spy eller å ha ekstrem tannpine?

Hvilken velger du ...?

Det er opplagt at en som blir uskyldig anklaget, og kanskje aldri renvasket, ikke har det noe godt. Jeg ville ikke valgt det istedenfor voldtekt. Samtidig ville jeg ikke valgt voldtekt heller ...

For meg står rettsprinsippet om at man er uskydlig til det motsatte er bevist ganske sterkt. Dessverre er det en del hespetre som anmelder falskt og dermed ikke bare ødelegger for seg selv og den de anklager men også for alle andre jenter som anmelder voldtekt. Jeg er enig i at det burde foreligge ganske kraftig straff for slike anklager.

Skrevet
Før var Drammen en trygg by, men det har forandret seg de siste årene. For voksne er Drammen stort sett en trygg by fortsatt, men ikke for ungdom. Og spesielt ikke for unge jenter. Det er mer hatkriminalitet mot nordmenn enn det som kommer frem i media.

JA DET ER DET!

Skrevet

Hva med like streng straff som for voldtekt ?

En straff som forøvrig burde være strengere.

Skrevet
Jeg mener for øvrig at påtalemyndigheten er alt for slepphendt med å straffeforfølge dem som åpenbart inngir falske anmeldelser. Og reaksjonene er for milde i de tilfellene dette blir gjort.

Politiet slår hardt ned på falske anmeldelser. Og det er bra, fordi de som anmelder falskt ødelegger både for den personen de anmelder og for alle andre som virkelig blir utsatt for voldtekt og vold. Straffen kan være alt fra et halvt år betinget fengsel og noen tusen i bot til flere år ubetinget fengselsstraff og titusener i bot.

Skrevet

Jeg tror det tredje alternativet er verst. Du blir utsatt for en grov voldtekt men alle tror du lyver fordi politiet henlegger saken. Du mister venner, jobb og selvrespekt. Du mister tillit til andre mennesker, har mareritt hver natt, gjenopplever voldtekten i tankene når du er i lignende situasjoner.

Hvis valget står mellom å bli voldtatt på en fest i fylla, bli trodd og få nødvendig oppfølging og å bli uskyldig dømt, vil jeg tro det er verst å bli uskyldig dømt.

Skrevet
Hvorfor skulle kvinner dikte opp en historie og gå gjennom langvarige avhør og ubehagelige underlivsundersøkelser hvis det ikke var sant??? Og i tillegg risikere fengselsstraff og et rulleblad som kunne hindre dem i å få jobber som krever sikkerhetsklarering?

Det viser seg nå at det blir gjort på tross av at du ikke kan skjønne hvorfor.

Skrevet
Jeg er enig med deg at det heldigvis er et mindretall av menn som kan få seg til å gjennomføre voldtekt. Om en definerer samleier som i ettertid oppfattes uønsket av kvinnen, som voldtekt, vil imidlertid bildet bli annerledes.

Dersom en inkluderer alle andre former for seksuelle overgrep som for eksempel seksuelt betonte kommentarer (ex om utseende), uønskede blikk og berøring (ex et lett klapp på skulderen), tror jeg imidlertid at mange menn ville vært skyldige. En kan derfor ikke stole på noen menn med mindre det er så mange andre til stede at sosiale sperrer hindrer slike overgrep. Mindre alvorlige (?) overgrep som de sist nevnte vil sjelden bli pådømt, og det mest effektive er at offeret bekjentgjør gjerningsmannens nedrige handlinger for alle i hans omkrets (spesielt blant arbeidskolleger, familie og venner samt på Internett). Her kan gapestokkstraff være det mest effektive.

Nå må du gi deg? Et lett klapp på skulderen??? Vel, da har jeg utsatt menn for seksulle overgrep også!

For øvrig må jeg si at voldtekt er en forferdelig maktovergrep og ikke annet enn forkastelig.

Samtidig har jeg vært i mange "situasjoner" med både kjente og fremmede menn, men har aldri fått noen følelse av utrygghet, trusler eller overgrep. Jeg tror de færreste menn ville gruppevoldtatt noen slik som beskrevet i denne saken som TS linker til.

Heldigvis!

Skrevet
Kanskje dere skal lære dere og ikke gå rundt som horer. Dere har dere selv å takke, slik dere går kledd når dere er på byen

Så, neste gang eg ser ein mann gå med ei målskive på brystet så kan eg bare skyte ham?

"Kanskje dere skal lære dere å ikke gå rundt som målskiver. Dere har dere selv å takke, slik dere går kledd når dere er på byen".

Kanskje eg skal begynne å kjøre ned fotgjengere fordi de ikkje bruker refleks?

"Deres feil, slik de gikk kledd"

Hvordan ei jente/kvinne går kledd er fullstendig opp til dem, og fullstendig opp til deg å akseptere.

Eg veit forresten ikkje om du veit det, men det finnes noe i dette landet som kalles "lover". De forbyr slik oppførsel som du forsvarer her.

Hold den i buksa, det hele dreier seg om et lite fenomen kalt selvbeherskelse samt en liten smule respekt for andre mennesker!

Enkelte greier bare ikkje å stige over dyrenivå...

Slike menn får meg til å skjemmes av det mannlige kjønnet!

Gjest Toilling
Skrevet
Så, neste gang eg ser ein mann gå med ei målskive på brystet så kan eg bare skyte ham?

"Kanskje dere skal lære dere å ikke gå rundt som målskiver. Dere har dere selv å takke, slik dere går kledd når dere er på byen".

Men det er da ingen menn som går slik kledd, er det vel ?

Kanskje eg skal begynne å kjøre ned fotgjengere fordi de ikkje bruker refleks?

"Deres feil, slik de gikk kledd"

Ja, du løper en langt større risiko for å bli meid ned uten refleks.

Hvordan ei jente/kvinne går kledd er fullstendig opp til dem, og fullstendig opp til deg å akseptere.

Selvfølgelig.

Eg veit forresten ikkje om du veit det, men det finnes noe i dette landet som kalles "lover". De forbyr slik oppførsel som du forsvarer her.

Ingen som forsvarer noe som helst. Men det er greit å ta forhåndsregler.

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet
Slike menn får meg til å skjemmes av det mannlige kjønnet!

Dessverre finnes det en del kvinner med den samme holdningen, og jeg skjemmes over dem også.

Gjest Gjest_Simba_*
Skrevet

Som en tidligere her skrev:

Man tar ikke med seg 1 mill kroner i kontanter, i en gjennomsiktig plastpose, gjennom en by midt på natten.

Gjest Gjest_Simba_*
Skrevet

Hei! ikke ran meg, det er... ikke.... LOV ?

Skrevet

Man tar ikke med seg 1 mill kroner i kontanter, i en gjennomsiktig plastpose, gjennom en by midt på natten.

Hei! ikke ran meg, det er... ikke.... LOV ?

Hva er det du vil frem til egentlig?

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet

Nei det gjør man nok ikke. Og man risikerer nok da å bli ranet.

Men kan du fortelle meg hvilken relevans dette har til en jentes klesdrakt? "Kler man seg som en hore må man påregne å bli voldtatt". Definer "horete klesdrakt" takk.

Og jeg savner fremdeles den linken som viser at det er sammenheng mellom jentens klesdrakt og voldtekt.

Gjest Gjest_Simba_*
Skrevet
Kler man seg som en hore må man påregne å bli voldtatt

Det er jo en latterlig påstand.

En bedre vil være:

"Kler man seg som en hore, og treffer på noen syke menn, løper man en større risiko for å bli voldtatt".

Og ja, jeg tror måten jenter kler seg på betyr noe i denne saken. Kanskje vanskelig for jenter å forstå.

Uansett, voldtekt bør straffes HARDT ! Forsvarer på INGEN måte voldtekt, bare så det er sagt.

Skrevet (endret)

INGEN har lov til å utføre handling på en annens kropp, dersom vedkommende begjærer denne kroppen -bare fordi man har lyst og føler at det man har lyst til har man også lov til, bare fordi man føler for det/føler et behov for det!

Ei jente kan gå som hun vil og en gutt kan også gå som han vil!

Om noen vil ha seg med disse menneskene, og de sier NEI, så betyr det NEI - uansett hvordan man går kledd, hva man har gjort og hva man har sagt!

Slike mennesker som ikke respekterer dette er syke og vet ikke hva dem gjør og aner ikke hva dem gjør med den personen som blir utsatt for overgrep - enten det er kvinne eller mann!

Endret av Silmarill
Skrevet

Jeg begjærer da mange, men forgriper meg ikke på noen. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...