Gå til innhold

Viktoria sin dagbok


Viktoria85

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

(Måtte fjerne uttrykksikonene deres i sitatene, for jeg hadde flere enn det forumet tillater.)

Det er jo strålende nyheter

Hva som skjer videre nå da? De setter inn et og ett egg? Hva skjer med de andre?

Tusen takk! De setter inn ett og ett egg ja :) Hvis ikke en er over 35? 38?, eller har veldig dårlig eggkvalitet. De andre som er av god kvalitet blir fryst ned, og da teller de som en del av det første forsøket. Så da har en likesom flere forsøk, på det første forsøket. Vi fik 2 egg på frys, og er veldig fornøyd med det!

Så herlige nyheter!

Dette er jo en veldig lovende start!

Lurer som Småkjekset på hva som skjer videre nå? Er det innsetting allerede i morgen? Spennende!

Ja, jeg ble kjempeglad når jeg fikk høre at det hadde gått så fint! Ett helt perfekt egg ble satt inn på lørdag. Så nå har jeg vært ruger, som det blir kalt her inne, i 5 dager.

Så spennende dette er! Veldig artig å lese om opplevelsen din av egguttaket også, flott at du skriver så detaljert!

Hurra for fem befruktede egg, og for innsetting på lørdag, masse lykke til! Krysser fingre og tær for at den sitter på første forsøket.

Legger fra meg litt støv med det samme: :strix:

Tusen takk for babystøvet :klem: Får inderlig håpe at det fungerer! :)

Hehe, veldig typisk meg å skrive detaljert. Sånn er jeg når jeg snakker også. Syns litt synd på de som må lese/høre på, men de overlever vel :ler:

Gratulerer med gode resultater

Håper dette går veien

Tusen takk!!

Så bra at du skriver så detaljert! Veldig fint for oss som snart følger etter deg

Høres kjempeflott ut med 5 befruktede! Hvordan gikk innsettingen?

Guri, så spennende!!

Heier på deg! :duskedame:

Tusen takk for at du heier :) Bra at du også liker detaljer :) Jeg har egentlig savnet en sånn detaljert historie fra hvordan ting foregår på egguttak, spesielt på Riksen siden det var der jeg skulle. Håper den er til nytte for noen enten nå, eller senere.

Innsettingen gikk kjempebra. Så nå er jeg ruger :strix:

Kjempespent på hvordan det har gått! :sjenert:

Det har gått kjempefint!

-------------------------

Tusen takk for støtten og engasjementet deres! Det betyr veldig mye for meg, spesielt siden vi ikke har fortalt det til noen, utenom min bestevenninne, at vi har vårt første prøverørsforsøk nå! Tusen takk!

Sånn foregikk altså innsettingen (i detaljer, hehe :)):

Siden det var lørdag var det ingen i resepsjonen. Dette fikk vi beskjed om når vi ringte på fredag for å høre om noen av egga hadde blitt befruktet. Vi skulle bare sitte å vente til vi ble ropt opp, og det gjorde vi.

Tjue minutter etter tiden ble vi ropt opp. Vi kom inn i rommet, hilste på den mannlige legen og den kvinnelige laboratorieteknikeren som var der. Det var forresten samme legen som hadde egguttaket, men det tror jeg var tilfeldig. Alt etter hvem som har vakt i helga sikkert. Jeg fikk beskjed om å kle av meg nedentil og legge klærne på en stol. Før jeg begynte å kle av meg, så drog lab.teknikeren et forheng rundt meg, slik at jeg skulle slippe å kle av meg i alles påsyn. De er skikkelig flinke til å ta hensyn altså! Det skal de ha :)

Etter jeg hadde kledd av meg, gikk jeg bort til gyn. stolen. Jeg hadde en tunika på meg, slik at jeg skulle slippe å blotte meg unødvendig. Jeg halveis satt, halvveis stod inntil fotenden av gyn. stolen, mens legen forklarte hvordan befruktningen hadde gått. Vi fikk beskjed om at av de 5 som var befruktet, var det 3 som var helt, helt perfekte. :) Ett av de ble satt inn, og de andre to ble fryst ned. De to som ikke var av så god kvalitet ble (dessverre) destruert. Litt synd også syns jeg, for jeg tenker at de kanskje kunne overlevd hvis de hadde blitt satt inn uten å bli fryst først. Men jeg vet jo ikke. Uansett har jeg hørt at Riksen har ganske streng frysepolitikk. De fryser bare det som er veldig bra, evt. også det som ikke er så bra dersom det er siste forsøk, eller en har veldig liten eggproduksjon.

Legen kontrollerte at vi var det rette paret ved at jeg måtte si fullt navn og fødselsnummer. Og så hoppet jeg opp i stolen. Legen satt på en krakk med hjul på, og heiste gyn. stolen opp i sin øyehøyde. :flau: Litt flaut, men gikk greit. Det var så mye tull med å få det til, for hodedelen av stolen stanget i en list på veggen. Så det var mye frem og tilbake med stolryggen, og opp og ned med hele stolen. Det gjorde bare at stemningen ble litt løsere, så det var egentlig bare greit.

Legen begynte så på innsettingen. Først tok han noe flytende oransje greier på tuppen av spekulumet (skrives det sånn mon tro?). Tror det var sånn desinfiserende væske, sånn som de bruker i alle sykehusseriene før operasjon. :) Når han skulle sette det inn så sved det en del. Han merket at jeg anspente meg litt pga. det, og forklarte at han ikke kunne bruke glidemiddel som de vanligvis brukte ved vanlige gyn. undersøkelser. Vet ikke hvorfor, men det er vel kanskje ikke så bra for det befrukta egget. Etter at spekulumet var på plass kjente jeg absolutt ingenting! Men de hadde et tynt plastrør, som han førte inn livmorhalsen og inn i livmoren. Når det var på plass kom lab.teknikeren, og hun hadde en liten sprøyte (uten spiss). Denne satte hun i enden av plastrøret og sprøytet inn innholdet. Når det var gjort sa legen: "Nå er egget inne!" Jeg og mannen så på hverandre og smilte. Tenk så fantastisk! Det er helt vanvittig at det faktisk går an å lage barn hos legen! Legen ventet til lab.teknikeren hadde sjekket i mikroskop at innholdet i sprøyten var borte, før han tok ut spekulumet, og jeg kunne gå ned av stolen igjen.

Jeg kledde på meg, og ble minnet om å fortsette å ta Crinone gel morgen og kveld i 15 dager tilsammen. Det er jo da fra torsdagen, siden det var da jeg begynte. Vi fikk med oss bekreftelse på at vi har 2 egg i fryseren, at vi har vært gjennom 1. prøverørsforsøk (skal sendes til NAV hvis vi overstiger 15 000 i egenandel i medisiner), og så fikk jeg sykemeldingen med meg. Litt dumt at det var stemplet "Kvinneklinikken. Rikshospitalet" siden arbeidsgiveren ikke vet noe om dette. Etterpå takket vi mye for hjelpen, og gikk ut dørene med et smil om munnen! Tenk nå er sannsynligheten faktisk ganske stor for at vi blir foreldre om 9 mnd! :strix: Det er jo helt fantastisk!!!

Jeg veksler hele tiden mellom å være helt sikker på at dette ikke har fungert i det hele tatt, og se for meg at jeg får stor mage, kjenne babyspark, trille turer, kjøpe babyklær, amme, osv. Håper så inderlig at det er det siste alternativet som slår til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig spennende da :strix:

Når skal du teste for å se hvordan det har gått?

Håper virkelig at de sitter på første forsøk :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra for vellykket innsetting! :bolledeig: Lykke til med rugingen, nå blir det virkelig spennende! Vi satser på stor mage og utstyrsshopping! :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veksler hele tiden mellom å være helt sikker på at dette ikke har fungert i det hele tatt, og se for meg at jeg får stor mage, kjenne babyspark, trille turer, kjøpe babyklær, amme, osv. Håper så inderlig at det er det siste alternativet som slår til!

Det håper jeg også! :duskedame:

Du er kjempeflink til å skrive og forklare hvordan alt har foregått. Det er spennende selv for meg som ikke er prøver, og må være spesielt fint for de som enda ikke har vært, men skal gjennom det samme. :Nikke:

Når kan du teste?

Nå får du bare ruge og kose deg i helgen, og vi er nok mange som krysser fingre for dere! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig spennende da :strix:

Når skal du teste for å se hvordan det har gått?

Håper virkelig at de sitter på første forsøk :hoppe:

Ja, det er kjempespennende! Vet ikke om jeg tørr å teste en gang jeg, men jeg må jo det. Klarer ikke å holde meg heller :)

Jeg har forstått her på forumet at hormonene i eggløsningssprøyten kan sitte igjen i kroppen en stund. De anbefalte derfor å teste en uke etter uttak, for å sjekke at den var negativ. Dersom testen ble svak positiv, eller positiv senere så visste en da at den var ordentlig, og ikke falsk positiv pga. EL-sprøyten. Det vil si at jeg burde testet i går, men tenker å gjøre det i morgen tidlig på morgenurin. Kanskje jeg tørr å teste hver dag fremover? Jeg får se det litt an tror jeg :)Skumle greier dette her :)

Hurra for vellykket innsetting! :bolledeig: Lykke til med rugingen, nå blir det virkelig spennende! Vi satser på stor mage og utstyrsshopping! :hoppe:

Ja, det satser vi på! Dette er altfor spennende :haar:

Det håper jeg også! :duskedame:

Du er kjempeflink til å skrive og forklare hvordan alt har foregått. Det er spennende selv for meg som ikke er prøver, og må være spesielt fint for de som enda ikke har vært, men skal gjennom det samme. :Nikke:

Når kan du teste?

Nå får du bare ruge og kose deg i helgen, og vi er nok mange som krysser fingre for dere! :jepp:

Tusen takk Kokos! Jeg kan egentlig ikke teste før 3-4 dager før IKM (forventet mensdag) som er på torsdag, men kommer nok til å teste før. Hvis jeg tørr :ler:

------------

Tusen takk for støtten folkens! Det betyr som sagt veldig mye for meg! Mange :klem: til dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oi, dette blir spennende! Utrolig interessant å lese om hele opplegget på Riksen, siden det er jo dit jeg skal også :jepp:

Så fantastisk med to egg på frys! Da har du jo litt å gå på også.

Jeg håper, håper, håper at du kan få en liten en om 9 måneder. Krysser alt jeg har for deg :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt å høre at det har gått bra :strix: og at dere fikk to på frys også :hoppe:

Ja, veldig fornøyd med hele opplegget. Og to på frys er jo en kjempebonus syns jeg! :Nikke:

Oi, dette blir spennende! Utrolig interessant å lese om hele opplegget på Riksen, siden det er jo dit jeg skal også :jepp:

Så fantastisk med to egg på frys! Da har du jo litt å gå på også.

Jeg håper, håper, håper at du kan få en liten en om 9 måneder. Krysser alt jeg har for deg :klemmer:

Bra du syns det var interessant! Det er bare å glede seg, de er kjempehyggelige der, spesielt sykepleierne! :) Jeg håper, håper, håper også at vi får det til nå! :Nikke:

-----------------

Første test er unnagjort. :) Testet på morgenurin i dag. Ikke for å få positiv test, men for å få negativ test for å være sikker på at hormonene i eggløsningssprøyta hadde gått ut av kroppen (de skal jo egentlig være ute for lenge siden). Testen var negativ som ventet, og jeg gikk å la meg igjen for jeg var så trøtt. Mannen fikk ikke sove så han stod opp og sjekket testen igjen 30 min etterpå, og da var det en svak strek der.

Det var jo etter at tiden hadde gått ut, så jeg har ingen tiltro til gyldigheten på testen. Men likevel er det morsomt å faktisk se to streker på en graviditetstest, selv om den er falsk positiv. Det har jeg aldri opplevd før.

På en annen side så har jeg jo brukt billig tester flere ganger før som har vært negative, og det har ALDRI skjedd at de har blitt positive 30 min over tida. Rare greier... men får jo et lite håp for at det har klaffet da, selv om en ikke skal stole på tester som blir sjekket etter de 5 minuttene. Noen mener at strekene blir tydeligere når de har tørket, og at testen derfor er positiv. Uansett, så er det altfor tidlig å teste. Jeg er jo bare 9 DPO, og har altså 5 dager igjen til IKM.

Jeg må teste i morgen tidlig også. Klarer ikke vente i 5 dager. Så det blir nok testing så og si hver dag fremover. :ler: Jeg :dåne: nesten av spenning! :hoppe:

Endret av Viktoria85
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, så spennende! :hoppe:

Helt ærlig så tror jeg at jeg hadde kjøpt inn tester til hver dag hvis jeg hadde vært i din situasjon. Bare gitt etter for besettelsen :fnise:

Hvis man må gjennom flere forsøk så blir det sikkert ikke samme greia, men første gangen må det vel være greit.. :)

Suuperspent på deres vegne! :duskedame:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Så morsomt å se at vi går igjennom mer eller mindre det samme og i tillegg er SÅ nære hverandre!

Jeg skal sette inn egg på mandag jeg! :nigo:

Skulle egentlig sette inn imorgen, søndag, men siden det var hele 9 egg som ble befruktet så vil de la dem dyrkes en dag ekstra.

Jeg fikk like greit ut 20 egg på fredag jeg! :dåne:

Jeg også går på Riksen og det var morsomt å lese om egguttaket ditt, kjente meg GODT igjen der ja! :fnise:

Men du har vært heldig...jeg har hatt mye mer smerter etter uttaket og blødde i tillegg ganske mye på vei hjem og en stund etterpå, men det ga seg utover ettermiddagen/kvelden.

Er nok ekstra vondt for meg siden det var så mange egg! Får bare håpe jeg ikke er blitt overstimulert... :tristbla:

MASSE LYKKE TIL! Håper testen er positiv, når den tid kommer! :nigo: BLir jo morsomt å følge deg, siden jeg bare ligger en uke etter deg! :fnise:

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, så spennende! :hoppe:

Helt ærlig så tror jeg at jeg hadde kjøpt inn tester til hver dag hvis jeg hadde vært i din situasjon. Bare gitt etter for besettelsen :fnise:

Hvis man må gjennom flere forsøk så blir det sikkert ikke samme greia, men første gangen må det vel være greit.. :)

Suuperspent på deres vegne! :duskedame:

Hehe, ja jeg tror nesten jeg må teste hver dag. Har jo 5 testedager foran meg, og har 3 billigtester liggende. Så kan jeg stikke innom apoteket å kjøpe en 2 pk med tester som jeg kan bruke de to siste dagen. Hvis ikke TR kommer meg i forkjøpet da... Vi er også suuperspente! :haar:

Det blir spennende de neste dagene her inne :hoppe:

Håepr dere får en flott lørdagskveld :klem:

Ja, det blir veldig spennende! :Nikke: Det har vært en flott lørdag til nå. Håper din kveld også har vært bra :)

Heisann!

Så morsomt å se at vi går igjennom mer eller mindre det samme og i tillegg er SÅ nære hverandre!

Jeg skal sette inn egg på mandag jeg! :nigo:

Skulle egentlig sette inn imorgen, søndag, men siden det var hele 9 egg som ble befruktet så vil de la dem dyrkes en dag ekstra.

Jeg fikk like greit ut 20 egg på fredag jeg! :dåne:

Jeg også går på Riksen og det var morsomt å lese om egguttaket ditt, kjente meg GODT igjen der ja! :fnise:

Men du har vært heldig...jeg har hatt mye mer smerter etter uttaket og blødde i tillegg ganske mye på vei hjem og en stund etterpå, men det ga seg utover ettermiddagen/kvelden.

Er nok ekstra vondt for meg siden det var så mange egg! Får bare håpe jeg ikke er blitt overstimulert... :tristbla:

MASSE LYKKE TIL! Håper testen er positiv, når den tid kommer! :nigo: BLir jo morsomt å følge deg, siden jeg bare ligger en uke etter deg! :fnise:

:klemmer:

Næimen, så gøy at vi ligger så likt. Håper virkelig det ordner seg for oss begge!!! Huff, så dumt at det var så vondt, og at du blødde en del. Men var sikkert pga. at du hadde så mange egg ja.

Angående overstimulering, så leste jeg dette på nettet et sted. Det er svar fra en lege:

Alle som er til IVF behandling blir overstimulert

Når vi snakker om overstimulering mener vi så overstimulert at man blir "syk"

Når man stimuleres for IVF gir man alle eggene/foliklene i den aktuelle menstruasjonssykelen en sjangse. Vi får derfor 10 - 15 modne folikler i stedenfor 1 moden folikkel (naturlig sykel). Disse vil avgi væske til bukhulen og dermed får man et væsketap fra blodet som sirkulerer i kroppen. Væsketapet gir konsentrert blod og dermed økt risiko for blodpropp.

De som blir overstimulert følges derfor med blodprøver (hematokrit) får å sjekke at blodet ikke blir for tykt. Hvis det er fare på ferde får man daglige injeksjoner med blodfortynnende medisiner (til eks Klexane).

OHSS er svært sjelden farlig. Det kan føles svært ubehagelig fordi den økte væskemengden i bukhulen gir plager; Oppblåst, kvalme og oppkast, ubehag, svimmel, liten urinproduksjon, rask vektøkning. Dette er imidlertid symptomer som mange kvinner kan få når de er til IVF behandling uten at de har OHSS.

Alle som har symptomer blir derfor nøye kontrollert og de kan ringe daglige slik at vi kan følge utviklingen. Etter hvert vil symptomene avta og alt normaliseres. De som er ekstra utsatt er unge kvinner pga stor ovarialkapasitet (de får altså lett mange folikler), samt kvinner med PCOS. Disse har også mange folikler tilgjengelig og er derfor mer utsatt.

Hos de pasienter som får væske i buken pleier vi å tappe denne via punksjon av vaginal veggen (akkurat slik som man gjør når man henter ut egg), dette pleier å gi en umiddelbar lette av symptomer. Dette kan gjenntas ved behov.

Tilslutt vil jeg si at OHSS er først å fremst ubehagelig for pasienten, symptomene pleier å avta forholdsvis raskt. Det er svært sjelden at OHSS er direkte farlig. Har man god oppfølging vil jeg hevde at OHSS ikke er noe stort problem. Jeg har aldri i mine 15 år innen feltet opplevd større komplikasjoner når det gjelder OHSS.

Så jeg tror ikke du trenger å bekymre deg. Virker som det bare er i sjeldne tilfeller at det er direkte farlig.

Blir spennende å følge deg også :) Vi skrives!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kom plutselig på en ting. :idesmil: Jeg har hele tiden gått ut fra at jeg satte EL-sprøyta på torsdag 13.01, den dagen jeg hadde egguttaket. Men det er jo selvfølgelig helt feil. Jeg satte jo sprøyta to dager før det, altså tirsdag 11.01. Dvs. at det har gått 11 dager (lørdag) siden jeg satte sprøyta, og ikke 9 dager som jeg har tenkt hele tiden. Og det betyr igjen at EL-sprøyta er helt ute av kroppen, for i pakningsvedlegget står det at den sitter i kroppen i MAX 10 dager.

Så nå er faktisk håpet enda større! Jeg har hele tiden tenkt at det var EL-sprøyta som slo ut på testen.

*Håper, håper, håper* :hoppe: :hoppe: :hoppe:

Og heier litt på meg selv :):duskedame: :duskedame: :duskedame:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er helt vanvittig spennende!!! :hoppe: :hoppe: :hoppe:

Klarer ikke å sitte stille :)

Jeg testet i dag igjen...

POSITIV!!!!!!!!!!!!!!!

Det vil si, svak positiv. Men kontrollstreken dukka opp etter ca. 2,5 minutter!!! :bolledeig: Altså godt innenfor tidsramma på maks 5 min denne gangen!!! :strix: :strix:

Kan det virkelig være sant???? Det er jo helt utrolig om vi nå har fått det til på første prøverørsforsøk! Jeg tror jammen babystøvet fra Kirin, og all :duskedame: til dere andre hjalp jeg. Jeg legger ved et bilde slik at dere kan få se selv. Strekene er sterkere i virkeligheten. Den øverste, som jeg brukte i går, ser du ikke streken på på bildet men det gjør jeg helt klart i virkeligheten.

post-24856-0-43822500-1295777267_thumb.j

Vi tar turen til Sverige i dag for å kjøpe ordentlige tester. Jeg må ha noe å teste med i morgen tidlig. Jeg er jo bare 10 DPO i dag (for 1 DPO er dagen etter EL/egguttak ikke sant???), men jeg brukte opp 3 tester i dag morges. To billigstrimler og en billigstav. Mannen klarte ikke å tro på det, så jeg måtte teste flere ganger for å bevise det til han. Han ville tisse på en selv også, men hadde akkurat vært på do, så han fikk ikke ut noe mer, hehe. Så da ble det til at jeg testet på den siste også, siden den allerede var åpnet. Da mannen fikk se testen først, da den er helt hvit, så klarte han å stole på at det faktisk var to streker der etter at vi dyppet den i plastglasset med urin i. Det var han som dyppet den siste testen, han ville det skulle gjøres rett :) Hehe, akkurat som om jeg ikke har gjort dette før :ler:

Uansett, dette er helt utrolig. Jeg tar en liten :danser: før vi tar turen til Sverige :)

Edit: Bildet ble, i alle fall på min data, veldig stort. Så det er kanskje best om dere laster det ned til pc'en deres, hvis dere får til det. Da tror jeg dere ser det best. Hvis ikke blir det altfor mye zoom på det. Men kan jo bare være min nettleser som tuller da... Hvis dere får problemer med for mye zoom, så kan jeg legge ut bildet i en lavere kvalitet litt senere i ettermiddag/kveld.

Endret av Viktoria85
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

:popcorn: Fryktelig spennende!

Mannen din høres veldig søt ut, det er koselig når begge er engasjert! :jepp:

Jeg har ingen peiling på når man skal teste osv, men en test blir vel sjelden positiv uten at det stemmer? Håper det ikke er noe hormontull og at testen fortsetter å være positiv!

Kos dere på Sverigetur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for beroligende ord! :klemmer: Det hjalp det. :Nikke: Og det er jo, som sagt, kanskje ikke så rart at jeg kjenner ekstra mye smerter/sug/stikking, når det var så mange egg som skulle ut..!

POSITIVT!!! :bolledeig: Du er nok gravid du! :duskedame: Med en så "smooth" runde med uttak og innsetting så er jeg ikke i tvil! :nigo:

Heier masse på deg!! :duskedame:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En strek er jo en strek er det ikek det de sier? :lur:

Gleder meg til oppdatering etter at dere har fått kjøpt tester i Sverige :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke:

første gangen jeg er innom boka di. Jeg har nå lest den første siden og de to siste. Du skriver kjempebra og jeg levde meg helt inn i historien din. Og det ser jo virkelig ut som om historien din skal få en fantastisk lykkelig slutt :strix: du virker som en utrolig sterk jente og jeg håper vikelig den lille spiren klamrer seg fast :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...