Gå til innhold

Dumme ting butikkansatte sier/gjør


Mamma1

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ut fra resten kan det jo nesten virke sånn, men jeg har aldri hørt ordet, og det ligner jo absolutt ikke.

Anonymkode: 368ec...69e

Er ikkje trønder sjøl, men trur at poinnj kjem frå oppunder, eit litt tungvint ord for under....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den 27.2.2016 at 22.20, Fjaselina skrev:

Er ikkje trønder sjøl, men trur at poinnj kjem frå oppunder, eit litt tungvint ord for under....

Tror trygt vi kan frikjenne den butikkansatte for å ikke ha forstått det umiddelbart :)

Anonymkode: 368ec...69e

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror trygt vi kan frikjenne den butikkansatte for å ikke ha forstått det umiddelbart

Den som ikke øyeblikkelig forstår det ordet, er usedvanlig uvitende. Jeg er østlending sjøl, men ikke helt heimføding - har da vekslet noen ord med folk fra andre steder enn egen bydel/bygd.
Historien passet perfekt til trådens tittel: Dumme ting butikkansatte sier/gjør.

Anonymkode: 5a1f7...f76

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den som ikke øyeblikkelig forstår det ordet, er usedvanlig uvitende. Jeg er østlending sjøl, men ikke helt heimføding - har da vekslet noen ord med folk fra andre steder enn egen bydel/bygd.
Historien passet perfekt til trådens tittel: Dumme ting butikkansatte sier/gjør.

Anonymkode: 5a1f7...f76

Og til sammenligning har jeg bodd i Trøndelag i 8 år og hadde ikke forstått dette ordet uten forklaring. Og jeg er glad i ord og gjerne litt merkelige dialektord, så jeg hadde fanget dette opp om jeg hadde hørt det.

Endret av sofie777
  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den som ikke øyeblikkelig forstår det ordet, er usedvanlig uvitende. Jeg er østlending sjøl, men ikke helt heimføding - har da vekslet noen ord med folk fra andre steder enn egen bydel/bygd.
Historien passet perfekt til trådens tittel: Dumme ting butikkansatte sier/gjør.

Anonymkode: 5a1f7...f76

Ja, fullstendig uvitende :sarkasme:Vi andre som aldri har hørt det ordet før har aldri snakket med folk mer enn ti km fra der vi vokste opp. Jeg har selv bodd med trøndere og snakket med utallige (tenk det), og det ordet har jeg aldri noen gang hørt. 

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 27.2.2016 at 22.20, Fjaselina skrev:

Er ikkje trønder sjøl, men trur at poinnj kjem frå oppunder, eit litt tungvint ord for under....

Poinnj og poinnji betyr under ja. Veldig vanlig ord i Trøndelag.

Anonymkode: b6f30...f09

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

27 minutter siden, Florence skrev:

Jeg har selv bodd med trøndere og snakket med utallige (tenk det), og det ordet har jeg aldri noen gang hørt. 

Det er, som også andre sier, et veldig vanlig ord i Trøndelag (og Nordmøre). Den eneste forklaring jeg har på din observasjon (eller mangel på sådan), må være at de har justert sitt språk i forhold til det åndelige nivå hos tilhøreren. Det som kalles knot.

Anonymkode: 5a1f7...f76

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den som ikke øyeblikkelig forstår det ordet, er usedvanlig uvitende. Jeg er østlending sjøl, men ikke helt heimføding - har da vekslet noen ord med folk fra andre steder enn egen bydel/bygd.
Historien passet perfekt til trådens tittel: Dumme ting butikkansatte sier/gjør.

Anonymkode: 5a1f7...f76

Da har jeg lært noe nytt i dag! Både at "poinnj" betyr under, og at jeg er usedvanlig uvitende og dum. 

 

Slik kan det altså gå en mandagsmorra i februar. 

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er, som også andre sier, et veldig vanlig ord i Trøndelag (og Nordmøre). Den eneste forklaring jeg har på din observasjon (eller mangel på sådan), må være at de har justert sitt språk i forhold til det åndelige nivå hos tilhøreren. Det som kalles knot.

Anonymkode: 5a1f7...f76

Ja, det er klart det er det åndelige nivået mitt det er noe galt med.

1 minutt siden, Sugar&Spice skrev:

Da har jeg lært noe nytt i dag! Både at "poinnj" betyr under, og at jeg er usedvanlig uvitende og dum. 

 

Slik kan det altså gå en mandagsmorra i februar. 

Man lærer noe nytt hver dag. Det er et spennende liv vi lever altså. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Poinnj og poinnji betyr under ja. Veldig vanlig ord i Trøndelag.

Anonymkode: b6f30...f09

I Trøndelag, ja. Det er et helt ukjent ord i Oslo som ikke brukes. Jeg har full forståelse for at den ansatte ikke forsto det og ingen forståelse for at kommentaren ble plassert her. Det er ikke sånn at trønderdialekten er Norges midtpunkt. 

Anonymkode: 2ee7e...098

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en blodekte trønder som har vokst opp i Trondheim, og det eneste stedet jeg har hørt ordene "poinj", "poinji" og "ipoinj" er på en bitteliten øy i Nord-Trøndelag. Har vel hørt ordet bli brukt et par ganger andre steder også, men har diskutert ordet her, og da er det mange som aldri har hørt ordet før. Det har da vel ingenting å gjøre med det åndelige nivået til folk at de ikke har hørt/ikke forstår et ord som brukes på landet i Trøndelag? Dummeste jeg har hørt! 

Anonymkode: a40b0...28c

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 25. november 2015 at 9.33, Brimi skrev:

Nei, 1,- velter ikke budsjettet for de fleste av oss. At hun snakker sånn til kunder kommer til å velte hele butikken deres! 

Man skulle tro at 1 kr veltet budsjettet til enkelte kunder:fnise: Men er enig, å snakke stygt om kundene i butikken er ikke greit. Det får man heller ta på pauserommet.

Anonymkode: 4426f...386

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puinn brukes også lenger nord, bare for å støtte trønderene og nordmøringene litt.

Det vanlige er vel dog å moderere seg litt, særlig i sentrale østlandske strøk, for å slippe å føre en samtale som består av femti prosent "hæ?".

Men det får være nok avsporing.

Anonymkode: 0a53d...418

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 27.2.2016 at 21.21, Hei§enberg skrev:

Uten å henge ut selve butikken, dette må vel være i sentrum av Norges nest største by? I så fall hadde jeg en fææl opplevelse med samme damen. 

Nå er jeg nysgjerrig. Hvem? hva? hvor?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den 22.2.2016 at 18.44, Fuju skrev:

Jeg er en trønder bosatt i Oslo. Her om dagen var jeg innom en butikk på Steen&Strøm. Jeg må skrive litt på dialekt for å få frem poenget.

- unnskyld, men kan du ta ned den genseren for meg?

Denne?

- Nei, den poinnj. (Peker på den som henger under)

Hva?

-  Den under den første du tok i. 

hva?

- Den under...

under?

- ja... 

Ååå, du mener unner ja. Medium? 

:fnise:

 

Jeg hadde heller ikke skjønt hva du sa

Anonymkode: 87516...822

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At den ansatte ikke skjønte 'poinnj' kan man forstå. At hun brukte flere forsøk på 'under' er verre.

Anonymkode: f9a67...0d4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

At den ansatte ikke skjønte 'poinnj' kan man forstå. At hun brukte flere forsøk på 'under' er verre.

Hun er fra Oslo.

Anonymkode: 5a1f7...f76

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hun er fra Oslo.

Anonymkode: 5a1f7...f76

Så vi fra Oslo skjønner ikke under?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...