Gå til innhold

Fy Fy liste (om interiørtabber)

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Men hva er interiørtabber?

Alle har forskjellig smak, så å fastslå på generelt grunnlag hva som er interiørtabber er en umulighet, spør du meg. Mange nevner for eksempel utstoppede dyr. Jeg tenker at det finnes miljøer hvor utstoppede dyr er helt riktig, mens det finnes miljøer hvor det ser helt feil ut.

Og er det mulig å si på generelt grunnlag at gardiner er feil? At å ikke ha gardiner er feil?

Jeg tenker at de største interiørtabbene er når man for eksempel skal skrive oppskrifter på kjøkkenveggen, og skriver feil. Eller dersom man har fuger i flisene som ikke treffer, o.l.

For meg er hvitevarer i stål fint - jeg digger storkjøkkenfølelsen. :) For eksempel.

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg må le litt av denne tråden, det aller meste av disse "interiørtabbene" som listes opp er ting som har vært supermoderne i ulike tidsepoker. Generasjonen over meg (og de over der igjen) kjøpte liksom møbler en gang (da de giftet seg da de var rundt 20 år) og det var det. Derfor er det morsomt at man betrakter bestemødres og foreldres hjem som "interiørtabber" når disse hjemmene er ganske så tidsriktige for sin tid (ispedd noen fornyinger hist og pist). Eks å kalle brunt, orange eller grønt sanitærporselen for interiørtabbe, det selges vel ikke engang lenger? Det er jo etterlevninger fra en tid hvor det var skikkelig hot, mens det finnes vel ikke en sjel som leter opp den slags sanitærutstyr hvis de skal pusse opp badet i dag? Det blir bare så merkelig å si til en gammel bestemor at huset som hun tidsriktig pusset opp på 70-tallet er en interiørtabbe. Til å være et interiør fra 70-tallet er det jo tvertimot helt korrekt. En tabbe ville jeg kalt det først hvis noen skulle pusse opp badet sitt i 2010 og valgte gammelrosa skjellformet vask. De som gjorde det på 80-tallet tabbet seg ikke ut med et slikt valg, tvertimot.

Så, gratulerer alle dere som til slutt forsto at 90-talls oker, grønn og rød var blitt umoderne, at lutafuru var blitt umoderne og at brystpanel var blitt umoderne. Dere har nå malt over med hvitt med en kaffefarget fonvegg og har brune vaser med strå samt duker og lys og gardiner i samme farge som dere skifter ut fire-fem ganger i året. Så kan dere le av bestemødrene deres som lever i gjennomførte hjem farget av en annen epoke, og fortelle henne at hun omgir seg med interiørtabber.

Jeg gleder meg til furu blir moderne igjen, jeg spår at det ikke er så lenge til.

Gjest Elastica
Skrevet

Jeg må le litt av denne tråden, det aller meste av disse "interiørtabbene" som listes opp er ting som har vært supermoderne i ulike tidsepoker. Generasjonen over meg (og de over der igjen) kjøpte liksom møbler en gang (da de giftet seg da de var rundt 20 år) og det var det. Derfor er det morsomt at man betrakter bestemødres og foreldres hjem som "interiørtabber" når disse hjemmene er ganske så tidsriktige for sin tid (ispedd noen fornyinger hist og pist). Eks å kalle brunt, orange eller grønt sanitærporselen for interiørtabbe, det selges vel ikke engang lenger? Det er jo etterlevninger fra en tid hvor det var skikkelig hot, mens det finnes vel ikke en sjel som leter opp den slags sanitærutstyr hvis de skal pusse opp badet i dag? Det blir bare så merkelig å si til en gammel bestemor at huset som hun tidsriktig pusset opp på 70-tallet er en interiørtabbe. Til å være et interiør fra 70-tallet er det jo tvertimot helt korrekt. En tabbe ville jeg kalt det først hvis noen skulle pusse opp badet sitt i 2010 og valgte gammelrosa skjellformet vask. De som gjorde det på 80-tallet tabbet seg ikke ut med et slikt valg, tvertimot.

Så, gratulerer alle dere som til slutt forsto at 90-talls oker, grønn og rød var blitt umoderne, at lutafuru var blitt umoderne og at brystpanel var blitt umoderne. Dere har nå malt over med hvitt med en kaffefarget fonvegg og har brune vaser med strå samt duker og lys og gardiner i samme farge som dere skifter ut fire-fem ganger i året. Så kan dere le av bestemødrene deres som lever i gjennomførte hjem farget av en annen epoke, og fortelle henne at hun omgir seg med interiørtabber.

Jeg gleder meg til furu blir moderne igjen, jeg spår at det ikke er så lenge til.

Haha! Utrolig bra, jeg er helt enig. Og furu er på vei inn igjen, det er jeg sikker på. Riktignok tok det litt lengre tid enn trendforskerne spådde, men likevel.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Men hva er interiørtabber?

Alle har forskjellig smak, så å fastslå på generelt grunnlag hva som er interiørtabber er en umulighet, spør du meg. Mange nevner for eksempel utstoppede dyr. Jeg tenker at det finnes miljøer hvor utstoppede dyr er helt riktig, mens det finnes miljøer hvor det ser helt feil ut.

Og er det mulig å si på generelt grunnlag at gardiner er feil? At å ikke ha gardiner er feil?

Jeg tenker at de største interiørtabbene er når man for eksempel skal skrive oppskrifter på kjøkkenveggen, og skriver feil. Eller dersom man har fuger i flisene som ikke treffer, o.l.

For meg er hvitevarer i stål fint - jeg digger storkjøkkenfølelsen. :) For eksempel.

Ikkesant! Har man en gammel sveitservilla på et gårdstun kan det være veldig så riktig med heklede gardiner, skomakerlamper, smijernslysestaker og mosegrønne vegger, ja sågar et elggevir i hallen, noe som lett kan bli litt feil med det samme i en Arne Korsmo villa. Med mindre man påberoper seg at det er et "artig og ironisk interiørinnslag" selvsagt ;)

Men kanskje det er sånn at det vi egentlig diskuterer er smak, hva vi syns passer inn i vårt hjem i vårt hus, eller hva vi skulle ønske vi hadde/ikke hadde, sånn optimalt sett?

Jeg er glad i dansk og finsk interiør, lyst tre, gjerne såpevasket, enkelt, rent og funskjonelt. Samtidig som jeg også er svak for det som er så moderne nå; litt "landstil" med røffere/råere ting som har mer "sjel og kos" enn de strammere tingene. Gjerne litt i retning shabby chik, men for meg gjelder det at jeg uansett stil og smak ikke kan leve blant utstillingstablåer og interiør-installasjoner rundt om i huset, ala sånn jeg ser i mange shabby chik-blogger. Mitt hus er først og fremst et funksjonelt levested for oss som bor der. Det viktigste er at det fungerer i hverdagen. Dernest bør det være hyggelig og komfortabelt for oss, dernest bør det være nogenlunde presentabelt sånn at jeg ikke skammer meg over å vise det fram.

Jeg vet ikke om noen interiørtabber, jeg syns folk flest har det ganske likt hjemme hos seg. Noen er flinkere til å gjennomføre eller få ting til å funke enn andre, men jeg syns det er sjeldent å komme hjem til noen og tenke "wow - for et interiør". Det tenker jeg nok heller oftere om selve arkitekturen på ulike hus. Jeg syns foreldrene til alle vennene mine har det ganske likt hjemme hos seg, jeg syns de fleste bestemødre har det ganske likt hjemme hos seg, og jeg syns alle venninnene mine har det ganske likt hjemme hos seg. Med mindre variasjoner selvsagt. I et sånt perspektiv blir det ganske ubetydelig om den ene familien har en korktavle full av familiebilder mens den andre ikke har det. For meg er interiørene ganske like okke som.

Jo, kom på en ting jeg syns kan være en interiørtabbe: downlights andre steder enn på bad og ute. Og blå glasert taksten på hus i bondestil.

Skrevet

Jeg er helt enig i de som snakker om ulike stiler til ulike tider - det er ikke en "tabbe" med furu, hverken for tyve år siden eller i dag, det handler jo også om smak og behag.

Her er hva jeg personlig ikke vil ha i vårt hjem:

- spotlights

- minimalisme

- interiørbladhjem uten personlighet

- utstoppede dyr

- furu

- svart/hvitt (hvite vegger, svart skinnsofa)

Skrevet

Egentlig veldig enig!!!

Men jeg vet om et par i slutten av tyveårene som for kort tid siden bygde nytt hus. De har brystningpanel og okergule vegger gjennom nesten hele huset, og selv om man skal respektere andres smak og stil i all vår politisk korrekte herlighet, så må jeg innrømme at jeg syntes valgene deres er veldig spesielle, kanskje til og med på grensen til en interiørtabbe etter DAGENS standard på nybygde hus generelt.

Gjest Constanze
Skrevet

Ikkesant! Har man en gammel sveitservilla på et gårdstun kan det være veldig så riktig med heklede gardiner, skomakerlamper, smijernslysestaker og mosegrønne vegger, ja sågar et elggevir i hallen, noe som lett kan bli litt feil med det samme i en Arne Korsmo villa. Med mindre man påberoper seg at det er et "artig og ironisk interiørinnslag" selvsagt ;)

Men kanskje det er sånn at det vi egentlig diskuterer er smak, hva vi syns passer inn i vårt hjem i vårt hus, eller hva vi skulle ønske vi hadde/ikke hadde, sånn optimalt sett?

Jeg er glad i dansk og finsk interiør, lyst tre, gjerne såpevasket, enkelt, rent og funskjonelt. Samtidig som jeg også er svak for det som er så moderne nå; litt "landstil" med røffere/råere ting som har mer "sjel og kos" enn de strammere tingene. Gjerne litt i retning shabby chik, men for meg gjelder det at jeg uansett stil og smak ikke kan leve blant utstillingstablåer og interiør-installasjoner rundt om i huset, ala sånn jeg ser i mange shabby chik-blogger. Mitt hus er først og fremst et funksjonelt levested for oss som bor der. Det viktigste er at det fungerer i hverdagen. Dernest bør det være hyggelig og komfortabelt for oss, dernest bør det være nogenlunde presentabelt sånn at jeg ikke skammer meg over å vise det fram.

Jeg vet ikke om noen interiørtabber, jeg syns folk flest har det ganske likt hjemme hos seg. Noen er flinkere til å gjennomføre eller få ting til å funke enn andre, men jeg syns det er sjeldent å komme hjem til noen og tenke "wow - for et interiør". Det tenker jeg nok heller oftere om selve arkitekturen på ulike hus. Jeg syns foreldrene til alle vennene mine har det ganske likt hjemme hos seg, jeg syns de fleste bestemødre har det ganske likt hjemme hos seg, og jeg syns alle venninnene mine har det ganske likt hjemme hos seg. Med mindre variasjoner selvsagt. I et sånt perspektiv blir det ganske ubetydelig om den ene familien har en korktavle full av familiebilder mens den andre ikke har det. For meg er interiørene ganske like okke som.

Jo, kom på en ting jeg syns kan være en interiørtabbe: downlights andre steder enn på bad og ute. Og blå glasert taksten på hus i bondestil.

Mulig at du synes det er en interiørtabbe, men jeg har valgt å ha downlights på bad, gangen og kjøkken i begge mine siste hus.

Synes downlights er genialt i visse rom. Man får flott belysning som kan dempes - helt uten at lampene synes.

På kjøkken har jeg downlights både under skapene og i taket. Disse går på forskjellige brytere og gir en flott og individuell belysning.

Har også downlights i to ganger - det samme hadde jeg i min forrige bolig. Begge husene er arkitekttegnede funkishus - og det er arkitekten som har tegnet inn anbefaling om bruk av downlights på bad, kjøkken og ganger - og jeg er kjempefornøyd for å ha fulgt anbefalingen derfra.

Så man kan gjerne si at man ikke liker downlights (ikke at jeg forstår det) .. men at det er noen interiørtabbe - det er jeg ikke med på.

Skrevet

- utstoppede dyr

Uff, ja. Gir meg frysninger.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes at et hjem framfor alt bør være praktisk.

Dvs at dersom en har tid til å løpe rundt og tørke støv av alskens loppis-utstillinger, kan shabby chic være pent.

Vi bor på 65 kvadrat, og har følgelig intet annet valg enn å ha leker i bokhylla, klesstativ i stua og samme puter hele året (har ingen steder å gjøre av putevar og gardiner som ikke er i bruk).

Og så lurer jeg på noe: Dere som ikke liker over-matchede puter og gardiner, hvilke farger bruker dere da? Vi har mye hvitt og beige, og har lyse gardiner. Beige Ektorp-sofa, og lilla puter i sofaen. Jeg ser for meg at dersom ting ikke skal over-matche, blir det ikke da fort ikke-matchende, dvs rotete med for mange farger?

Ellers er jeg enig i at alt som er upersonlig, er fyfy. Vi har div "afrika-nips" i leiligheten vår, men dette er ting som vi har kjøpt i utlandet, og som jeg blir glad av å se på. Screw you om du kommer på besøk og påpeker at tresfiguren fra bryllupsreisen vår ikke er in lenger!

Brude- og barnebilder liker jeg også, hva ellers er vitsen med å gå til fotografen? Bildene trenger imidlertid ikke å være 1x1 m, men flere småbilder synes jeg fint. Artig for meg som gjest å se hvordan barna så ut da de var yngre, om de lignet hverandre osv.

Det samme synes jeg om brudebilder. Jeg er jo stort sett på besøk til folk som jeg bryr meg om, men som jeg ikke nødvendigvis var i bryllupet til, og da er det gøy å se hvordan de så ut.

Ellers synes jeg at alt som ikke lenger er in, også er ok. Jeg forventer slett ikke at min mor, bestemor og travle venninne som er alenemor, skal ha verken økonomi til, eller interesse av å male vegger og skifte sofa etter trendene. Black design, furu, turkise puter osv synes jeg følgelig er helt ok, det vitner bare om at de ikke følte behov for å løpe desperat til nærmeste Princess-butikk da den nye katalogen kom ut. Og sånne folk liker jeg :klemmer:

Skrevet

Slik jeg ser der er jeg glad for at det viktigste er og trivs i eget hjem, uansett om det er buede dørkarmer, heldekkende furu eller minimalistisk!

Skrevet

for meg er vel en interiørtabbe å pusse opp/innrede ett hus etter trender.Nettopp fordi dette er i konstant bevegelse og da kan man ende opp med ett som man selv synes er stygt om noen få år..

Men vi er nå alle forskjellige!!

• Liker 1
Gjest AnonymBruker
Skrevet

I mine øyne er brystpanel i furu en TABBE! Det forminsker rommet totalt. Taklister er også i mine øyne en TABBE fordi de kutter av takhøyden og får rommet til å virke mye mindre enn det er.

Det er også TABBER og ha små bilder på store vegger, fordi bildet da ikke kommer til sin rett overhode, og fremstår mer som nettopp - en tabbe - fremfor et fint bilde.

Kommer nok på mer etterhvert..

Gjest AnonymBruker
Skrevet

I mine øyne er det en interiørtabbe dersom man pusser opp helt i tråd med tidens trender dersom man ikke har økonomi til å gjenta oppussingen når det har blitt umoderne. Det er mye av dagens trender vi kommer til å riste på hodet av om noen år, på samme måte som vi ler av 80-årenes furu, gammelrosa og messing eller 90-tallets furu, oker, dyprød, mørk grønn osv. Trender kommer og går, og det kan være lurt å ha et langsiktig perspektiv på interiøret.

Man bør også være bevisst på hva slags hus man innreder (type arkitektur).

Et vennepar av foreldrene mine bor i et fint funkishus, men har innredet det med prismekroner, okergule vegger og furumøbler. Det kaller jeg interiørtabbe!

Skrevet

I mine øyne er det en interiørtabbe dersom man pusser opp helt i tråd med tidens trender dersom man ikke har økonomi til å gjenta oppussingen når det har blitt umoderne. Det er mye av dagens trender vi kommer til å riste på hodet av om noen år, på samme måte som vi ler av 80-årenes furu, gammelrosa og messing eller 90-tallets furu, oker, dyprød, mørk grønn osv. Trender kommer og går, og det kan være lurt å ha et langsiktig perspektiv på interiøret.

Enig i det med oppussing!

Min mor vil nok være en av de første til å skrive under på det - vi hadde MYE fæle 70-tallsfarger i huset vårt da jeg vokste opp (og det var lenge etter at 70-tallet var over). :P

I verste fall kan ekstreme oppussingsvalg senke verdien på en bolig... :s

Skrevet

Jeg er enig i at et hus som bygges nytt bør ha et "skall" som er tidløst. Ingen kan vel si at lyse vegger ikke er tidløst. Så kan man heller med tiden innrede etter moter og det man har råd til.

Skrevet

En anna ting: Er det bare meg eller er det veldig in å være mot det som har vært inn på 90-tallet?

Selvsagt er det sånn, det er jo hele grunnlaget for mote, kommersielt sett. Jo mere vi hater fjorårets mote, jo større er sjansen for at vi kjøper årets.

Jeg synes det er moro at folk har forskjellig smak, og det er noe av det som gjør det spennende å se hvordan andre har det hjemme.

Det jeg reagerer mest på hos andre er hjem som er uten personlig preg, og detaljer som er direkte uhygieniske, som vegg-til-vegg-teppe eller trekk på dosetet.

En annen sak man bør huske er at veldig mange leier bolig, og da er det begrenset hva man kan eller gidder å gjøre med en del ting. Fire av de fem siste boligene jeg har leid har hatt trepanel, i varierende mengde, men det betyr jo ikke at jeg liker det. Og de veggene som har blitt malt har hatt de mørke primærfargene som var så populære da jeg vokste opp.

Jeg skjønner ikke hvorfor ikke flere utleiere maler veggene hvite, siden det går som bakgrunnsfarge til de aller fleste stiler. Det gjør også at boligen føles lysere og større og blir lettere å leie ut til en bedre pris.

Fliselagt kjøkken og bad med en og annen flis med ender eller hestehover er også veldig vanlig i utleieboliger. Og storblomsterde bad fra 70-tallet. Det verste jeg har sett på visning var ett bad med slike store veggplater med ett rød-oransje organisk mønster, og hele badet føltes som innsiden av en livmor.

Skrevet

Det verste jeg har sett på visning var ett bad med slike store veggplater med ett rød-oransje organisk mønster, og hele badet føltes som innsiden av en livmor.

LOL!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor ikke flere utleiere maler veggene hvite, siden det går som bakgrunnsfarge til de aller fleste stiler. Det gjør også at boligen føles lysere og større og blir lettere å leie ut til en bedre pris.

Samme har jeg lurt på. Vil ikke utleiere tjene mest mulig? Da er hvitmaling en enkel måte å få inn en 1000-lapp ekstra på. Det er jeg sikker på. :P Kanskje jeg tar feil, men standarden bedrer seg betraktelig med hvite vegger fremfor stygge gule, eller 90-talls blå vegger! :S

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet om en som har tatt avstøp av en gigant-monster-BÆSJ. Æsj, så jævla ekkelt. Den henger til pryd i stuen, og han har seff fått den brun-lakkert. KVÆÆLMT!

Skrevet

Jeg vet om en som har tatt avstøp av en gigant-monster-BÆSJ. Æsj, så jævla ekkelt. Den henger til pryd i stuen, og han har seff fått den brun-lakkert. KVÆÆLMT!

Du tuller nå, eller....? :O

Æsj, det er jo bare tragisk!

Håper ikke han bor sammen med noen....?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...