Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 10. august 2009 #281 Skrevet 10. august 2009 Nå blir dette litt ot i forhold til trådens tema, men likevel. Jeg har prøvesittet i flere såkalte "designklassiker"sofaer, og felles for dem alle er at de er virkelig gode å sitte i. Men det finnes jo sofaer i alle slags former og fasonger, og de lave sofaene som man ofte ser i dag er mer utslag av trender enn klassiske møbeltradisjoner, tror jeg. Jeg synes for øvrig syveren-stolene er gode å sitte i. Gjerne gjennom en lang kveld. Prøvesittet ja, det er noe annet det enn å sitte i dem hver dag. Det finnes nok sofaer i alle former og fasonger, men ikke med høye nok ben! Det gjør det bare ikke. Hvor høy er du?
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 10. august 2009 #282 Skrevet 10. august 2009 Til tross for at jeg egentlig er ganske opptatt av interiør, merker jeg at det egentlig er veldig sjelden jeg legger merke til interiørtabber hos andre. Ser jeg ting jeg ikke liker skyldes det som oftest at moten har endret seg siden rommet/gjenstanden var ny. Allikevel er det naturlig vis noen ting jeg virkelig ikke kan fatte å begripe at noen har frivillig: - Taklister som er mørkere enn veggen og taket, gjerne kombinert med tilsvarende hjørnelister. - Downlights overalt, i alle tak. Dessuten er jeg av den oppfatningen at det er en fordel å ta litt hensyn til husets stil når man velger stil på interiøret. - Downlights over alt, i alle tak. Downlights er ikke dumt det. Dersom man naturligvis har variant nesten usynlig (ren krom foreksempel som ligger helt montert inn i taket). Da behøver man ikke ha teite lampetter, stygge taklamper og lignende. Nei, det var litt fleip, det finnes lamper/lampetter som ikke er stygge, men de tar så mye plass.
Gjest Elastica Skrevet 10. august 2009 #283 Skrevet 10. august 2009 Prøvesittet ja, det er noe annet det enn å sitte i dem hver dag. Det finnes nok sofaer i alle former og fasonger, men ikke med høye nok ben! Det gjør det bare ikke. Hvor høy er du? Syvernstolene sitter jeg i daglig, men det var sikkert ikke de du mente. Når jeg skrev "prøvesittet" i sofaer mener jeg at jeg sitter i dem kanskje ikke daglig, men ganske ofte. (Svigerforeldrene mine har det man ofte kaller "designsofaer", og de er ganske høye. Men som sagt, det finnes vel omtrent like mange forskjellige "designsofaer" som det finnes andre sofaer.) Jeg har selv en sofa som er ganske høy, husker ikke hvor høy. Selv er jeg 170 cm. Jeg kan finne link senere, men regner med at de ikke inngår i kategorien "fin sofa". Har fått nok pepper for den her på kg tidligere.
Gjest Ninni Skrevet 10. august 2009 #284 Skrevet 10. august 2009 Syvernstolene sitter jeg i daglig, men det var sikkert ikke de du mente. Når jeg skrev "prøvesittet" i sofaer mener jeg at jeg sitter i dem kanskje ikke daglig, men ganske ofte. (Svigerforeldrene mine har det man ofte kaller "designsofaer", og de er ganske høye. Men som sagt, det finnes vel omtrent like mange forskjellige "designsofaer" som det finnes andre sofaer.) Jeg har selv en sofa som er ganske høy, husker ikke hvor høy. Selv er jeg 170 cm. Jeg kan finne link senere, men regner med at de ikke inngår i kategorien "fin sofa". Har fått nok pepper for den her på kg tidligere. Å få pepper på KG trenger slett ikke være negativt - jeg tar det tvert imot som bevis for at jeg har god smak
Gjest Elastica Skrevet 10. august 2009 #285 Skrevet 10. august 2009 Å få pepper på KG trenger slett ikke være negativt - jeg tar det tvert imot som bevis for at jeg har god smak Og her er sofaen. *dukker for slag* Høy er den iallefall.
Gjest Ninni Skrevet 10. august 2009 #286 Skrevet 10. august 2009 Og her er sofaen. *dukker for slag* Høy er den iallefall. Lekker
Soon Skrevet 10. august 2009 #287 Skrevet 10. august 2009 Lekker ...men ikke min stil Men anser den ikke som noen interiør-tabbe fordet altså
Prinsesse på erten Skrevet 10. august 2009 #288 Skrevet 10. august 2009 - Downlights over alt, i alle tak. Downlights er ikke dumt det. Dersom man naturligvis har variant nesten usynlig (ren krom foreksempel som ligger helt montert inn i taket). Da behøver man ikke ha teite lampetter, stygge taklamper og lignende. Nei, det var litt fleip, det finnes lamper/lampetter som ikke er stygge, men de tar så mye plass. Problemet med downlights er at de gir et litt ekkelt lys. Vi har downlights på badet, men jeg er ikke fornøyd!
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 10. august 2009 #289 Skrevet 10. august 2009 Og her er sofaen. *dukker for slag* Høy er den iallefall. Behøver ikke dukke for slag for den. Direkte vakker var den vel ikke, men langt fra det verste jeg har sett. Og som min mann sier: Vi er blitt så gamle nå at vi får tenke på komfort, ikke på utseende bare (det gjelder både møbler og oss selv).
Hårek Skrevet 10. august 2009 #290 Skrevet 10. august 2009 Og her er sofaen. *dukker for slag* Høy er den iallefall. Lekker De kan sine ting disse danskene. (helt OT; tøft av deg å dele så mye som du gjør, Elastica. Mange, meg selv inkludert, er pyse på det, men du er en inpirasjon)
Hårek Skrevet 10. august 2009 #291 Skrevet 10. august 2009 Jeg kan jo slenge på noe jeg ikke liker også; kirsebærfarget parkett. Kan like mørkt gulv, selv om jeg foretrekker lyst / nøytralt, men rødfargen i kirsebærtre dominerer alt for mye.
Gjest Gjest_Maya_* Skrevet 10. august 2009 #292 Skrevet 10. august 2009 Har jo forstått at det ikke skal kalles "tabber" lenger i tråden, og det er det vel strengt tatt ikke, de tingene jeg er leie av, for det har jo vært voldsomt populært en gang,- eller ihvertfall mye brukt! Da tenker jeg spesielt på furu, som jeg har vokst opp med på vegger, på gulv og i tak,- og diverse furu-møbler i tillegg.. da er det ikke så rart at jeg, for min del, foretrekker mye annet istedet. Såvidt jeg vet var det vel kanskje ikke så mange andre alternativer for 20 år siden, og det bærer jo mange gamle hus preg av. Selv skal jeg lære meg å leve med panelveggene i kjelleren min, så fremt jeg får male dem, da Ellers, når jeg tenker på selv interiør/dekor og fargevalg, er jeg ikke begeistret for den ekstreme minimalismen med glass, stål og sterilt hvitt, ofte ser slike hjem ut som "utstillings"-leiligheter/hus, for jeg ser sjelden noe ordentlige møbler til oppbevaring av alt rotet man ikke vil vise frem på åpne hyller som ofte hører med den stilen. De fleste har jo ting og tang man vil gjemme bort i skuffer og skap. Overdådige rom med veldig mye farger, nips, og ellers overfylt på alle måter stresser meg litt, klarer liksom ikke slappe av. Synes det kan være fint hos noen, men er glad jeg er litt mer nøytral, (eller kjedelig, for noen kanskje). Andre ting som jeg synes blir for oppstilt/utstillingstendens, er f.eks en vegghylle med et bilde i midten og en lysestake på hver side.. Vet ikke hvordan jeg skal forklare hva jeg ikke liker ved det, er ingen interiør-ekspert, men i mitt hode blir det "feil". Jeg er ikke så inne på trender o.l og bryr meg lite om andres møbel/bilde-valg, men hjemmet mitt bryr jeg meg om, og tror jeg har lett for å "se" hva som ikke passer.. Da tenker jeg på et alt for lite bilde på en enorm vegg, det motsatte, eller for høyt under taket. Selv om jeg digger interiør/møbel-butikker, har jeg andre interesser som ikke går på det såkalt "materalistiske", og skjønner ikke helt den holdningen det virker som noen har her i tråden at det MÅ være enten eller. Det blir, for meg, like generaliserende som å si at pene jenter ikke er smarte, eller at alle som stemmer Frp er rasister..
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 10. august 2009 #293 Skrevet 10. august 2009 Problemet med downlights er at de gir et litt ekkelt lys. Vi har downlights på badet, men jeg er ikke fornøyd! Når det gjelder bad, kan jeg være enig med deg dersom du har fliser på badeveggene. Vi har downlights på badet også, og der gir det litt vemmelig gjenskinn i flisene.
Nigo-san Skrevet 10. august 2009 #295 Skrevet 10. august 2009 Vi har verdens fineste (i mine øyne, da, bare for å understreke at jeg ikke tror at alle skal synes det...) trepanel i taket på hytta. Vakre spiler i ask som gjør hele taket til et møbel. :rødme: Jammen jommen, det er jo hytte! Hytter skal være sånn, de, det er en del av sjarmen! Vi har da også tre fra gulv til tak på hytta- OG noen sånne sekstitallsbroderier på veggen, løpere på bordet og min bestefars treskjæringskunster rundt forbi. Et særnorsk fenomen på linje med appelsiner på skitur og forkjærligheten for å ligge i telt. Det er når folk innreder husen e sine sånn at jeg begynner å lure Jeg kan jo slenge på noe jeg ikke liker også; kirsebærfarget parkett. Kan like mørkt gulv, selv om jeg foretrekker lyst / nøytralt, men rødfargen i kirsebærtre dominerer alt for mye. Enig, kirsebær har en litt forstyrrende tone i seg. Det kan sikkert være kult på små møbler, men ikke på gulv. Liker ikke mørk parkett heller, hvis ikke det er veldig gjennomført med resten av stilen. Og ikke altfor lys. Jeez, til å være så lite interiørinteressert har jeg jammen mange meninger om hva som IKKE er pent...
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2009 #296 Skrevet 10. august 2009 En stor interiørtabbe er å male taklisten mørk. Forminsker takhøyden med 1 meter..........
Eliza Doalot Skrevet 10. august 2009 #297 Skrevet 10. august 2009 - Downlights over alt, i alle tak. Downlights er ikke dumt det. Dersom man naturligvis har variant nesten usynlig (ren krom foreksempel som ligger helt montert inn i taket). Da behøver man ikke ha teite lampetter, stygge taklamper og lignende. Nei, det var litt fleip, det finnes lamper/lampetter som ikke er stygge, men de tar så mye plass. Jeg er helt uenig med deg. Jeg kan nesten ikke tenke meg noe som er mindre pent enn en stue med et tak der det ser ut som downlightsen er skutt opp med hagle. Jeg kan derimot være enig i at downlights kan brukes for å oppnå en spesiell effekt enkelte steder. Jeg synes forøvrig det finnes mange stilige lamper 1
Prinsesse på erten Skrevet 11. august 2009 #298 Skrevet 11. august 2009 Når det gjelder bad, kan jeg være enig med deg dersom du har fliser på badeveggene. Vi har downlights på badet også, og der gir det litt vemmelig gjenskinn i flisene. Har ikke fliser på veggene på badet. Likevel skjer det noe helt galt når alt lys kommer ovenfra - det være seg om det er i en stue eller et bad. Halogenpærer gir dessuten et svært kaldt lys.
Ellevill Skrevet 11. august 2009 #299 Skrevet 11. august 2009 Hadde Nille begynt å selge AJ-stoler, tror jeg de hadde blitt fjernet fra en del norske hjem som følge av dette. Jeg tror ikke det alltid er god design som er avgjørende for at et produkt blir likt eller ei. Det etableres gjerne metaproduktet, altså alle følelsene man tillegger det teller mer enn produktet selv. Klassiske eksempler på metaprodukter og markedsføringen av disse er bobla (VW), Lewi's og Coca Cola. Noe som er kjempelett å finne, er fine lyslykter. Jeg kjøpte noen i går til 10 kr pr stk. De ligner veldig på Iittala Kivi-lyslykt. Men man kan selvfølgelig se forskjell. Men de jeg kjøpte er som sagt veldig like, de er pene og de gir et fint skinn med lys i. Hvor mye mer er man da villig til å betale for å kunne si at man har Kivi? Eller kanskje like viktig; Føle at man har Kivi? Eller for å ha akkurat de fargene, den gløden osv. Dobbelt så mye? Fire ganger så mye? Nei, jeg tror faktisk de koster omtrent 25 ganger prisen jeg ga for mine. Og det er her jeg faller av lasset. (Og så kan man sikkert si at dette er kopier osv., men det er nok ikke riktig. Kivi er ingen unik design, det fantes tilsvarende før Kivi også. Og hvem som kopierer hvem er ofte ganske vanskelig å skjelne.) Jeg mener ikke at de som velger anderledes enn meg og kjøper dyre lyslykter fremfor mine til kr. 10,- er mindre bevisste enn meg. De kan rett og slett ha et annet forhold til penger. Eller et annet forhold til hvilken verdi et visst interiør gir dem. Jeg trekker frem disse tilfeldigvis siden jeg kjøpte de i går og tenkte masse på denne "problemstillingen" da jeg satt de frem i kjøkkenvinduene mine. Jeg synes det er en ganske interessant tankeeksperiment. Beklager, dette ble litt off topic.... Og her er sofaen. Veldig, veldig fin! Jammen jommen, det er jo hytte! Hytter skal være sånn, de, det er en del av sjarmen! Vi har da også tre fra gulv til tak på hytta- OG noen sånne sekstitallsbroderier på veggen, løpere på bordet og min bestefars treskjæringskunster rundt forbi. Et særnorsk fenomen på linje med appelsiner på skitur og forkjærligheten for å ligge i telt. Det er når folk innreder husen e sine sånn at jeg begynner å lure Javel. Jeg for min del kunne godt hatt askpanel i taket i huset mitt også. 1
Malum Skrevet 11. august 2009 #300 Skrevet 11. august 2009 En stor interiørtabbe er å male taklisten mørk. Forminsker takhøyden med 1 meter.......... Eller trehvite lister rund baut når man har hvite himlinger og vegger... Liksom for å markere ordentlig at man har lister, faktisk! Det er grusomt, og jeg har sett det i flere relativt nye hus. ---------------- Ellers synes jeg panelte himlinger kan være kjempefint i det rette huset. Hos oss ville det ikke passet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå