Gå til innhold

Hverdagsliv


Molo

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg gjentar det jeg har skrevet her før - du er så utrolig flink til å sette ord på alt det fine som følger med det å få barn. :rødme: Det høres ut som om du storkoser deg til tross for lange, søvnløse dager og andre "hickups". Og det er jo sånn det skal være! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koselig med besøk, Mercier, Aricept og Joyce :) Dere er liksom den harde kjerne her :blomst::kyss2:

Ferien ebber ut. Hulk. Jeg har kost meg så vanvittig, det har vært deilig å være hjemme hos foreldrene mine, jeg trengte det, kjenner jeg. Jeg er blitt hundre ganger mer trygg på meg selv som mamma, og lille S har virkelig funnet roen i løpet av den tiden vi har vært her.

Hun er blitt langt mer harmonisk og avslappet, det ser rett og slett ut som om hun har det bedre. Hun har nok slitt litt med luft i magen, i større grad enn hva jeg/vi kanskje har trodd. Som uerfarne førstegangsforeldre hadde vi nok forestilt oss at luft i magen = skriking, noe som hun jo ikke har gjort i særlig grad. Hun har bare vært urolig og utilpass, klynket og knirket.

Det er så vanvittig herlig at tingene faller på plass nå, vi skimter et sovemønster, hun koser seg ved å ligge på sofaen under en uro og hun kan sitte lenge på fanget uten at vi må opp og gå, bysse, bære. Hun liker seg langt bedre i barnevognen, vi kan legge henne ned i den før hun er sovnet nå, også sovner hun av seg selv når vi begynner å gå. Det er så godt å se at hun har det bra, og det er så godt for meg å faktisk ha tid til å gå på do (!), lage en kopp te eller sette på en vaskemaskin. Dette kan jeg fikse og takle, det er jo mest bare kos! :) *veldig ovenpå i kveld*

Ok, nytt mot og overskudd innbefatter nye planer:

1. Begynne med en aktiv livsstil igjen (fremdeles 10 kg som må forsvinne før jeg er på pre-gravid vekt igjen. Noe sier meg at det blir et blodslit :cry3:). Jeg må gripe tyren ved hornene, og få inn litt treningsrutiner igjen. Planen er å gå mye på dagtid, også vil jeg prøve å få til en løpetur et par ganger i uken, iallfall på sikt.

2. Barnerommet må pusses opp. I motsetning til ovenstående er jo dette bare hyggelig & lystbetont ;) Vegger må males, rommet må møbleres. Jeg må inspireres, så derfor er det nå fritt frem for interiørblogger og blader. Jeg liker behagelige farger, lavendel, gult, gråblått, grønt. Rommet blir ikke rosa, det blir ingen prinsesser, ei heller Disney. *bestemmer rått og brutalt før hun blir gammel nok til selv å ha en mening* :nigo: To be continued.

Vel, nå er det på tide å køye. Opp og pakke i morgen, så fly hjem. Sukk. Men litt godt blir det likevel.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også må jeg jo absolutt finne en ny tittel på dagboka, ser jeg. Den er alt annet enn et mirakel akkurat nå.

Endret av Molo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2. Rommet blir ikke rosa, det blir ingen prinsesser, ei heller Disney. *bestemmer rått og brutalt før hun blir gammel nok til selv å ha en mening* :nigo: To be continued.

Venter spent på hvordan det går når snuppa blir eldre :ler: (sier jeg som ikke kan fordra rosa og er dermed glad for at det ikke er veldig vanlig å kle gutter opp i rosa.. ;) )

Også må jeg jo absolutt finne en ny tittel på dagboka, ser jeg. Den er alt annet enn et mirakel akkurat nå.

:fnise: (unnskyld...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håper turen hjem har gått greit! :Nikke:

Det er godt å høre at ting faller litt på plass. :) De gjør jo det etterhvert, men det er ikke alltid så lett å få det med seg midt oppi det hele. Man blir kjent med det nye mennesket, babyen blir kjent med foreldrene sine, og rutinene faller på plass av seg selv, sånn litt etter litt. Og godt er det! ;)

Jeg har stor tro på fargene på barnerommet! :jepp: Vi skal snart gjøre det samme, har fargene klare. Her blir det grønne "hills" (dårlig i norsk i dag, gitt) og himmel, påmalte skyer, dyr, trær og blomster (eller muligens wall stickers hvis jeg ikke kommer så langt som å male selv), luftballonglampe i taket og (forhåpentligvis) "gressteppe" foran senga. Jeg har storkost meg med planleggingen, nå gjelder det bare å gjennomføre. ;)

Hvis dere ikke går på det alt, anbefaler jeg babysvømming! Ikke akkurat masse trening for mammaen, men man får jo beveget seg litt, og ihvertfall brukt armene til å støtte den lille. Og det er så moro! Lillejenta storkoser seg, plasker og smiler og ler. Ellers har jeg lagt min elsk på trenings-DVDer. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricept, tro meg, jeg venter også spent på hvordan det blir når snuppa blir eldre. Men rosamalt rom blir det aldri, never ever *kampklar* :jolie::ler2:

Joyce, ja, det er virkelig godt når ting faller mer på plass. I etterkant ser jeg at den første måneden med henne var tøff, det var (og er) jo en vanvittig omveltning. Men nå begynner ting å være på stell her i heimen, og jeg får ikke sagt det nok mange ganger hvor godt det føles. Til vårt alles beste :)

Barnerommet til lille store E høres veldig fint ut. Vårt blir nok litt i samme gate, høres det ut som. I dag fant jeg en kjempesøt ull-ugle på Room som var satt ned med 70%, så det var nok startskuddet for prosjekt barnerom. Jeg er veldig glad i naturmaterialer, særlig tre og ull, gjerne mikset med designklassikere og litt morsomme retrogjenstander. Hadde man bare hatt en utømmelig konto *drømme* Det neste jeg har lyst å finne til barnerommet, er et filtteppe, gjerne i grønt eller grått, og kanskje formet som et eller annet dyr, en elefant, fugl eller noe sånt. Wall-stickers er forresten genialt, enkelt og ser bra ut, så det blir nok noe sånt her også, vil jeg tippe.

Babysvømming ja. Siden vi ikke er verdens kjappeste med å få ut fingeren, så er det eneste ledige tidspunktet for nybegynnere klokken 20, og det harmonerer ikke helt med min o' store Plan om rutiner og leggetid. Så derfor drøyer vi til over nyttår, og satser på å komme med på en gruppe som går på ettermiddagstid.

Frøkna vår er veldig glad i å bade, og det tolker vi som et tegn på at hun kanskje vil trives i basseng også. Det blir spennende å se.

----

Fine dagen i dag. Litt småshopping til hus og hjem, cappucino og god lunsj samt spasertur i byen, se det er en lørdag etter min smak. I kveld er vi slitne etter lang bydag, så her er lainet opp med oliven og øl til mannen, og cola og oliven til meg. Frøkna er lagt i seng, hun lå og pattet på tungen sist jeg så til henne, så fornøyd, fredelig og god der hun lå på det myke lammeskinnet sitt. Deilige ungen min!

Var forresten på kontroll med henne i går, og nå veier hun knappe 5,3 kg og er 58 cm lang, og hun er ni uker i morgen. Ellers bare gode ord, sterk og vital jente (med en sterk vilje, kunne moren tilføye;)), så alt ser jo bare fint ut.

----

I morgen blir det koselig hjemmedag. Plukke epler i hagen, gå en tur, drikke kaffe. Kjøpe koriander til middagen hos innvandreren på hjørnet, lese aviser, leke og kose med lille S. Looking forward :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har lille S sovnet i senga vår (igjen!), og jeg oppdaterer meg litt på nett. Har pløyd igjennom helgas aviser som jeg ikke rakk å lese i helga, drukket litt te og tempo-ryddet i stua. Det trengtes.

I dag har vi vært på sambos jobb, lillefrøkna skulle vises frem. Veldig hyggelig, selv om besøket ble timet litt dårlig; ammetid og bleieskifttid for frøkna. Men, men, showoff ble det da likevel ;)

Også er det den store valgdagen i dag. Skal snart til valglokalet og få stemplet min pent sammenbrettede rødgrønne stemmeseddel. Hadde vært stas å få med seg valgvaken også, men her gjespes det før klokka er passert 22, så jeg får heller våkne til spennende nyheter i morgen tidlig.

Tid for middagslaging :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deilig, synes jeg! Jeg har lovet meg selv å aldri klage på kulden etter den forferdelige varmen tidlig på sommeren hvor jeg var høygravid med litervis med vann i kroppen! (ikke at jeg klagde på kulda før heller jeg, jeg er ekstremt varmblodig)

Koselig å vise frem gullet da! Her har vi enda ikke fått vist frem på jobben til mannen. Men vi har tatt igjen ved at min jobb har sett han maange ganger :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er seriøst dønn forelska i den ungen, altså :) Virkelig. Jeg fatter ikke at vi har vært så heldig som har fått verdens beste jente, hun smelter meg totalt. Hun er så glad, blid og fornøyd for tida, og det gleder virkelig et morshjerte mer enn noe annet.

I dag, på søndagsutflukten vår, fikk hun sitte på pappas arm mens vi vandret rundt fra butikk til butikk. Hun med store øyne, overrasket når noen regndråper traff ansiktet hennes, men likevel utroliug nysgjerrig. Ville kun sitte forovervendt, og fulgte nøye med på alle bevegelser, lys, fargesterke og kontrastfylte interiører, folk som kom og gikk. Så trygt og godt, høyt oppe på pappas arm, i hans varme armkrok, vandret de to, den eldste så stolt så stolt, den yngste så trygg og fornøyd.

Denne uka har hun så smått begynt å oppdage henene sine. Med den største konsentrasjon forsøker hun å føre hånden bort til håret mitt eller til snora på hettetrøyen min som faller ned mot henne når vi står bøyd over henne. Herlig å se hvordan hun iakttar og virkelig studerer hånden.

Kontakten på stellebordet er uovertruffen. Hun babler og lager lyder, og blir så utrolig hæppi når vi aper etter lydene hennes. Hun har lært å smelle med tungen (av seg selv), og blir strålende fornøyd når vi lager lyden først, og hun oppdager at hun kan kopiere nøyaktig den samme lyden. Da smiler hun fra øre til øre, og stoltheten lyser ut av ansiktet hennes. Deilige jenta mi!

Smokk nekter hun fremdeles å ta, hun blir faktisk rasende når vi forsøker å stappe den inn i munnen hennes. Det som hun er blitt virkelig glad for, er en gulpeklut i hendene når hun skal sove. Gulpekluten skal helst ligge over nese og munn (!) (noe mammaen ikke er så happy for...), men selv om jeg fjerner den, så føres den opp over nesen igjen i neste øyeblikk. Og det skjer både i våken og sovende tilstand. Nesevarme er visst tingen ;) Det er uansett bra at hun har noe som kan trøste henne og som hun kan kose seg med nå som hun ikke tar smokken.

Har forspist meg på Verdens Beste kanelsnurrer i dag, og fortrengt alle svangerskapskiloene som fremdeles befinner seg på kroppen :erter:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig, herlig innlegg! Kjenner lykken helt hit gjennom skjermen, det er så fint å lese om. Synes du observerer og skildrer øyeblikkene så nydelig.

En fin søndagskveld til deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Joyce, jeg kunne nesten drept for å ha hatt den kanelsnurr-oppskriften, den er virkelig de beste kanelsnurrene jeg har smakt. Alltid det jeg velger fra disken når vi har kaffepause der. Men som sagt, oppskriften har jeg dessverre ikke :sur:

Ellers har snuppa hatt et par dager med masse luft i magen, man kan høre at det bobler og romsterer i den lille magen hennes. Hun har slitt med å finne roen, og når hun sovner, våkner hun fort med et vræl når knipet kommer. Synes så synd i henne, jeg forsøker å spore tilbake om det er noe jeg har spist, men jeg klarer ikke finne ut av det. Har ikke spist noe annerledes hele uka enn det jeg pleier, så jeg vet ikke... :frown: Det må vel gå over snart, håper jeg.

Fredag i dag, helt utrolig. Jeg forstår ikke hvor dagene blir av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Snuppa tar forresten flaske :) Testet ut her om dagen, hadde håndmelket litt, og jafs, rett ned. Det betyr at mamsen kan være litt mer "fri", da kan jeg faktisk takke ja til teaterinvitasjonen med venninner i neste måned :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg har funnet årsaken til snuppas luftfylte mage. Det virker som om hun svelger masse luft under ammingen, så nå forsøker jeg å "lette på trykket" i starten av ammingen før jeg legger henne til, holde henne i mest mulig oppreist stilling pluss at jeg avbryter ammingen underveis for raping. I dag har hun en mye bedre dag, og det er så deilig :) Får fortsette å være skikkelig nøye på disse tingene fremover også.

Helt sprøtt, tjue grader i dag. Jeg som er så klar for litt crisp høstluft og ullklær. Men jeg klager egentlig ikke altså :nigo:

Har kost oss i byen i dag, gjort litt nødvendige ærender (bl.a. et par nye ammetopper fra Boob, halv pris på utvalgte plagg her i byen :tommel: ), cappucino på kafè og flott spasertur hjem.

Sitter her og funderer litt på å gå ut og plukke epler i hagen, må frem med stigen da, for de innenfor min rekkevidde er allerede tatt. Kanskje det blir eplekake i morgen? Uheldigvis reagerer snuppa på epler, så det blir veldig lite eplespising på meg for tiden. Men bare vent til neste høst :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg har funnet årsaken til snuppas luftfylte mage. Det virker som om hun svelger masse luft under ammingen, så nå forsøker jeg å "lette på trykket" i starten av ammingen før jeg legger henne til, holde henne i mest mulig oppreist stilling pluss at jeg avbryter ammingen underveis for raping. I dag har hun en mye bedre dag, og det er så deilig :) Får fortsette å være skikkelig nøye på disse tingene fremover også.

Det virker ikke til at det er noen tvil om at dette funker for oss. Nå har hun hatt to drømmedager, sovet, spist, rapet og kost seg på vanlig vis. Rolig og harmonisk i kroppen, og det er SÅ godt for mammaen (og pappaen) å se.

I tillegg leste jeg et tips et sted, at de med store pupper med hell kunne surre sammen en klut/håndkle el. lign. og legge under puppen som det spises av. Har forsøkt dette i dag, og det virker til at sugetaket hennes faktisk blir mye bedre, og hun på grunn av det svelger mindre luft. I dag har alt gått på skinner, og det er bare lykke lykke lykke :) :)

Jeg :hjerte: søndager!

Morgenen min var en drømmemorgen. To timer alene for meg selv i senga, bare i selskap av en kopp kaffe og tre glansede magasiner. Det er virkelig noe som gir meg energi og overskudd nå som jeg ellers er småbarnsmamma 24-7.

Ellers har dagen gått med til kos, lek og avslapping, en fin tur i varmt høstvær og god kyllingmiddag.

Og, hold dere fast; jeg har vært på min første joggetur siden fødselen, og jeg vet ikke om jeg skal le eller grine :legrine: Formen er latterlig, historisk, patetisk dårlig. Pustet og stønnet, svettet og inntok en kledelig tomatrød farge de tredve minuttene det stod på. Jeg er seriøst spent på om jeg klarer å gå i morgen :eeeh:

Men nå er det bare å stå på videre, har lyst å klare tre ukentlige joggeturer. Det bør være realistisk hvis jeg bare makter å være disiplinert nok. Den har jo sviktet før, den disiplinen, når det gjelder løpeturer, siden joggeturer ganske enkelt er ufattelig kjedelig.

(Men akk så nødvendig akkurat nå)

Vel, pusle litt til før det blir kveld i stua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig godt at dere har funnet ut av luftproblemene! Det høres ut som en enorm lettelse for dere alle! :jepp:

Hehe, jeg synes du er utrolig tøff som prøver deg på jogging! Nå skal det sies at det er omtrent det aller, aller kjedeligste og fæle jeg kan tenke meg i hele verden (å jogge, altså), så det er en aktivitet jeg har skydd som pesten siden vi kjørte Coopertesten på skolen. :ler: Men dermed er jeg også desto mer imponert over de som får det til! :pls:

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...