Gå til innhold

Hverdagsliv


Molo

Anbefalte innlegg

Du skriver så vart og vakkert om det å ha blitt mamma, Molo. Jeg blir helt varm om hjerterota. :kose:

Håper det gikk bra på helsestasjonen, og at dere har kommet dere vel avgårde til nabolandet! Sikkert noen der som blir glade for å hilse på den lille, tenker jeg!

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mercier, Aricept og Joyce: :vinke:

Ja, det er virkelig mange vakre øyeblikk man opplever som nybakt mamma, øyeblikk som man aldri vil glemme og som man derfor prøver å gjemme lengst inni hjertet sitt, lagret til evig tid.

Listen ble vel til i en halvsentimental stund, da jeg noe vemodig måtte pakke bort klær i størrelse 50, og jeg innså at hun faktisk blir større, at hun om ikke så veldig lenge ikke vil være nyfødt lengre, og plutselig en dag er hun skolejente...

Bevares, det er for all del godt at de vokser og blir store, for det er også slitsomt å være nybakt mamma. Tidspunkt hvor man er sliten og frustrert, og så trøtt at man kunne sovet stående. Ingen tid til seg selv, man har ikke lest aviser på en uke, man tar feil av baby-call'en og mobilen, og man vugger handlevogna intenst frem og tilbake når man (en sjelden gang) er alene på butikken.

Men finnes det noe vakrere og mer uskyldig enn et lite nyfødt barn? :hjerte:

-----

Her soves det. Etter en tullenatt er det to stk. småslitne damer her i dag. Hun våknet i firetiden i natt, og var urolig. Var nok luft i magen hun jobbet med å få ut, kavet med armene, sovnet i fem minutter, og våknet igjen og forsøkte å presse noe ned i bleien. Sånn holdt vi på mer eller mindre til klokken seks, da tok pappaen over og fikk henne til å sove til sju. Da var det bare å stå opp.

Nå ligger hun på magen på sofaen og sover, og siden hun ligger på magen vil ikke jeg legge meg til å sove, så jeg sitter her foran pc'en mens jeg drikker te og oppdaterer meg på nytt fra den store verden. Satser på å køye tidlig i kveld. Gjenstår å se om det lykkes, det er det jo strengt tatt ikke jeg som bestemmer.

Kom hjem i går etter fine dager i nabolandet. Vi har blitt litt klokere på lillesnuppa; hun reagerer med å bli veldig utrolig dersom det blir for mye styr, for mye folk, for mange hender, for mye frem og tilbake. Vi fikk betale et par dager for akkurat det, betaling i form av utrolige kvelder og redusert nattesøvn. (Som om den ikke er redusert nok i forveien...)

Godt å komme hjem igjen, det er så deilig med sitt eget. Kan lufte puppen når jeg vil, og svigermors kaffe er ikke like god som min ;)

Usj, hun er så tett i nesa. Har vært det mer eller mindre siden fødsel. Vi skyller med morsmelk og saltvannsoppløsning, suger ut med nesesuger, men det blir så fort tett igjen. Hører at hun er tett her hun ligger ved siden av meg, og det er jo så utrolig slitsomt å sove med tett nese. Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har forsøkt Moby wrap'en for første gang i kveld, og det var stor suksess. Hun sovnet med det samme for halvannen time siden, og sover enda :)

Og for en fantastisk opplevelse det er for mammaen å ha begge hender fri :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på deg, og velkommen hjem fra ferie!

Jeg høres ut som en "broken record", men jeg kjenner virkelig igjen så mye av det du skriver. Inkludert vugging av handlevogn... :fnise:

Så dumt at dere sliter med nattesøvnen, det er ikke noe særlig altså. Snuppa her har hatt noen kvelder hvor hun har sovnet for så å våkne igjen etter en kort stund. Men de siste kveldene har jeg ammet og ammet til hun har vært helt slått ut og snudd hodet og begravd ansiktet i armkroken min og ikke kunne spise en dråpe til. DA sover hun som en sten hele kvelden og mesteparten av natta.

Har dere også kjøpt dere en Moby? Jeg synes den er herlig, og hun trives veldig godt i den. Et godt supplement til vogn eller i stedet for vogn når vi er ute på ting, eller bare skal være litt i hagen. Hvilken farge kjøpte du?

Håper hun blir bedre i "desa" snart, det er jo ikke noe godt å måtte puste gjennom nesen når hun skal spise og sove når det er tett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner nesten å tvile på om frøkna noensinne vil komme til å ville sove i vogna eller vugga igjen nå som hun har testet Moby'en. Hun koser seg så veldig når hun får ligge tett inntil meg i sjalet, roer seg med en gang og sovner på no time. Hun ligger i skrivende stund i sjalet og sover, mens mammaen har hatt quality-time med sminking og nå internetting ;)

Mercier, vi valgte Moby delvis på grunn av prisen (orker ikke et potensielt bomkjøp til tusenlappen, liksom), men selvfølgelig også fordi mange har hatt positive erfaringer med den. Kjøpte den i grønn, men ville vel egentlig hatt syrin, tror jeg. Fikk veldig lyst til å kjøpe flere :fnise:

Valgte grønn på grunn av kjønnsnøytralitet (in case of #2 en gang...), pluss at jeg tenkte at en mørk en er mer "grisevennlig" enn en helt lys. Så her gikk vel det praktiske litt foran det egentlige ønsket, selv om jeg er veldig glad i grønt, altså.

Hadde utrolig koselig venninnebesøk i går, tre kolleger av meg som er blitt veldig gode venninner. Herlig med litt impulser utenfra, og sosialisering er bare herlig når man er opplagt til det :) Håper jeg finner noen å trille litt turer med og sånt utover høsten, ellers kan det bli litt stusselige dager, tror jeg. Helsestasjonen ville ikke ha barselgrupper eller noe sånt fremover, de ville visst være for opptatt med vaksinering mot svineinfluensaen. Har likevel en plan B om å henge oppslag nede på helsestasjonen om at "trillevenn ønskes", hvis ikke det ordner seg på annet vis da.

Vel, kjelleren er fylt med vasketøy etter å ha vært på tur, så jeg får vel prøve å gjøre noe med det før vi triller til byen. S trenger nye sokker, en litt tykkere cardigan som hun kan bruke fremover, pluss et par bomullsvotter, siden jeg synes hun blir så kald på hendene når hun sover ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mercier, glemte å kommentere det med nattesøvnen. Stortsett sover vi veldig greit altså, men innimellom er det noen "tullenetter". Hun sover som regel to og en halv til tre timer mellom hver amming, og sovner umiddelbart uten noe mer tull, så derfor er det så uvant når hun innimellom velger å nattevåke litt.

Men jeg må si at jeg gleder meg til å ikke skulle amme så ofte om natten, avbrutte seks-sju timer søvn er absolutt ikke det samme som sammenhengende seks-sju timer med søvn.

På den andre siden virker det til at jeg ikke behøver så mye søvn nå som tidligere, hvis jeg før sov seks timer om natten, var jeg jo fullstendig komatøs på jobb og resten av dagen, mens jeg føler meg rimelig opplagt og pigg nå med seks timers søvn ;) Morsomt hvordan ting forandrer seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så koselig det høres ut med det sjalet!

Vi har en Manduca, men tror dessverre lillegutt her har arvet sin mors varmblodighet. Han blir altfor varm og svett av å sitte inntil et annet menneske. Og da griner han bare.. Jeg synes selv det blir altfor varmt også å ha han så nære (ikke at jeg klarer å bære enda pga keisersnittsåret), men mannen har prøvd en del med han.

--

Håper det blir noe barselgrupper her i området. Jeg kjenner ingen andre her nede som ikke jobber, så det kan bli lange og kjedelige dager etterhvert uten noe å gjøre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sjalet fungerer virkelig fint Aricept, er veldig fornøyd med det kjøpet. Minuset er jo at jeg ikke kan sluntre unna husarbeid nå som hendene er fri ;)

Hun er så deilig :hjerte: Hun smiler masse nå, sånn at ørene beveger seg, og smilet når øynene. Jeg smelter totalt, kjenner at jeg er så glad i henne at det nesten gjør vondt. Hun smiler aller mest når jeg former munnen på forskjellige måter, alt fra å åpne den på vidt gap til å forme den som en O, da forsøker hun å gjøre det samme mens hun med jevne mellomrom gliser fra øre til øre. Deilige ungen min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricept, bor du i nærheten her mon tro? Hadde vært så perfekt med en trilledate.

(Har du slettet dagboken din, forresten? :klø:)

Endret av Molo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har slettet dagboka ja. Er jo ferdig med å være gravid. Tenker på¨å starte en ny dagbok, evt. blogg, men tiden strekker ikke til akkurat nå. Er en liten mann i huset som bestemmer.. ;)

Tja, jeg vet ikke om jeg bor i nærheten :ler: Jeg vet ikke hvor du bor... Men trilledate hadde vært topp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble jammen meg krise i vogna på vei hjem fra butikken i dag. Kombinasjonen av Akutt Sulten og 800 m hjem anbefales ikke :eeeh:

Så sint at hun nesten ikke ville spise da vi endelig ankom hjemmet, men sulten vant, så hun spiste og sovnet omtrent rett etterpå, i sjalet, tett inntil mammaen sin :hjerte:

I natt sov hun i egen seng frem til rundt klokka fem, og siden jeg sovnet under ammingen da fikk jeg aldri lagt henne tilbake :sjenert: Sov til åtte, bleieskift og pupp, deretter var det soving igjen til klokken halv elleve, så det har vært en lat & deilig morgen for både mor og datter.

Lurte på om jeg skulle snike meg en tur til byen i ettermiddag, mens min kjære passer S. Hun trenger nye sokker, alt er blitt for smått for henne nå.

Også har jeg sjuukt lyst på en kaffe latte... ;)

Bytur it is.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres omtrent ut som dagen vår det der. Mor og datter må kunne late seg sammen iblant, det er jo så kos!

Jeg har måttet krise-amme i bilen et par ganger, da det bare eskalerte på butikken og jeg ikke klarte å holde hodet kaldt og handle ferdig først... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det ble verken latte eller alenetid, Mercier...

Har hatt et par slitsomme dager, med noe ustabilt humør. Det er virkelig det deiligste som har skjedd meg å få barn, men det er også litt av en omveltning i ens liv. Jeg er nok prototypen på en "moderne kvinne", vant til å få det som jeg vil, sette meg mål og (stortsett) klare å innfri målene, leve livet maksimalt med full frihet til å gjøre hva jeg vil innenfor rammer som jeg selv har definert. Jeg har vært vant til å være selvstendig, ha masse alenetid, og ikke minst, kontroll på det meste.

Nå er det totalt snudd på hodet, jeg er degradert og en ny sjef er definitivt i hus ;) En sjef som ikke hører på gode argumenter og som ikke er lydhør overfor ønsker, en som er motstander av planlegging og som innehar den totale kontroll over alt som foregår her i huset. Jeg trengte en time-out, et par "sutredager", uten å glemme at det å være mamma er det mest fantastiske jeg vet. Jeg elsker henne så høyt at det gjør vondt inni meg, jeg føler meg fylt helt til bristepunktet av følelser.

Nå lager mannen tapas, mens jeg bærer rundt på lille S i sjalet hvor hun sover så søtt. S har fått masse ullklær (funnet på salg), mens a mor har fått et par plagg fra Boop, kaffe latte og et boligmagasin. Alle fornøyde, med andre ord :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har forresten i det siste begynt å gi respons når jeg synger i form av "godlyder", det er så vanvittig herlig å høre :)

Man får mer og mer kontakt med den lille, ingen tvil om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Molo. Jeg forstår godt at du trenger en timeout iblant. Det er jo så nytt enda, dette med å være mamma, det er en fullstendig omveltning av hverdagen.

Det er helt normalt (og sikkert sunt så du ikke "mister" deg selv helt) å trenge å få hodet sitt for seg selv nå og da, det er rett og slett helt nødvendig for å kunne gi vesla at hun trenger i løpet av dagen. At du har det greit med deg selv og derfor kan være en tilstedeværende mamma når det trengs.

...

Er det ikke fantastisk når dere begynner å få kontakt i form at litt lyder? Det blir bare bedre og bedre, og du kommer etterhvert til å bli flytende i babyspråk.

Alle de rare lydene jeg har laget de siste månedene, bare så hun kunne respondere med det samme. Et hemmelig språk som ingen andre forstår, men som er verdens mest naturlige ting for oss. Det er fantastisk!

En god :klemmer: til deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

What a day.

Har forsøkt å legge frøkna siden i ellevetiden i formiddag, og jeg lykkes for en halvtime siden :roll: Helt utrolig at den lille ungen klarer å holde det gående en hel dag uten søvn. Jeg er iallfall utslitt, både i sinn, armer og skuldre. Det virker som om hun har hatt endel luft i magen i dag som har plaget henne, hun har ikke skreket, men vært utilpass og hatt vanskelig for å sovne, noe som resulterte i en stk. overtrøtt unge.

Vi har forflyttet oss hjem til mine foreldre, og har hatt noen fine dager her allerede. Vært på kantarelltur og blåbærtur, frøkna i sjal, noe som gjorde at det ble lite plukking på meg, men leiting og skravling har jeg iallfall stått for ;) Familiefest i helga har det også vært, noe som inkluderte kjøretur i fem timer tur retur, som lille S klarte med glans. Hun sov stortsett hele veien både frem og tilbake, så det var jo unødvendig av mammaen å bruke så mye tid på å bekymre seg i forkant over akkurat det ;)

Øyekatarren (eller hva det nå er for noe) vil ikke helt gi seg, selv om jeg drypper med både morsmelk og saltvannsoppløsning. Hun har hatt det mer eller mindre siden hun ble født, så jeg håper det gir seg snart. Hun våkner jo med sammenklistret øye hver morgen.

Har forøvrig vært hos "heksedoktoren" med henne, hvor hun kunne konstatere stram nakke. Så hun foretok noen grep i nakken på henne, i tillegg til at hun fikk akupunktur, nåler i leggen :overrasket: , men det gikk helt fint. Synes hun er blitt roligere, det virker som om hun har lettere for å bli kvitt luft i magen (mye fising for tiden, mao), i tillegg til at det virker som om hun er mer i "harmoni" med seg selv.

Usj, burde vel lagt meg nå, men det er bare så utrolig godt med litt tid for seg selv etter en litt slitsom dag. Har egentlig bare lyst til å lese aviser og magasiner, drikke te, se film, surfe på nettet.. Men det utgår, orker ikke å være komatøs i morgen, da blir alt så mye tyngre.

Gleder meg til mannen kommer, jeg har truet han med at jeg skriver timeliste over bæring ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare skrive mens jeg husker.

Den siste uka har det skjedd så mye i utviklingen til gullet vårt. Nå skravler hun virkelig, lager masse lyder og er generelt veldig sosial av seg. Hun har øyekontakt over mye lengre tidsrom nå, og klarer å være konsentrert over lengere tid av gangen.

Hun kan finne på å "klagegråte" hvis hun blir liggende på sofaen alene noen minutter, men så snart noen setter seg i sofaen og begynner på snakke med henne, er alt ok. Det er så herlig!

I morgest våknet jeg til verdens største smil, der vi lå sammen i sengen, ansikt mot ansikt under hver vår dyne, hun i "sin" halvdel av sengen, jeg i min. Hva er vel deiligere enn å våkne til et par store, mørke øyne som stirrer en dypt inn i øynene, samtidig som et kjempesmil brer seg over ansiktet hennes? :rødme:

Skule ønske slike øyeblikk kunne vare evig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Natta var, takkoglov, fin - jeg sov fra ett til åtte kun avbrutt av noen ammerunder (ikke spør meg hvor mange, jeg sover før, under og etter amming, har mistet oversikten fullstendig denne ferien her). The MasterPlan når vi kommer hjem igjen blir å forsøke å være litt flink mamma og legge frøkna tilbake i sprinkelsengen etter hver amming, jeg utsetter det, makter ikke nå, orker ikke. Er så innmari trøtt.

Dagen startet på samme vis som i går. Da klokka var ett talte jeg timer til vi kunne legge oss for kvelden, for da vet jeg det blir ro. Da grep heldigvis mormoren inn, trillet tur og kjørte på butikken, sånn at jeg fikk en kopp te i ro og mak, og fikk lest forrige ukes aviser.

Som ved et mirakel sovnet hun igjen for to, to, timer siden, jeg sitter her, sjokkskadd, og må inn på rommet hvert tiende minutt for å sjekke at alt virkelig er åkei. Hun sover i sin søteste søvn, deilige, deilige jenta mi :hjerte: Blir stående å se på henne, det fredfylte, myke ansiktet, hører lyden av det rolige åndedrettet, studerer hvert et trekk, hver en linje i det nydelige lille ansiktet hennes. Og undrer meg over hvordan vi i all verden klarte å skape noe så perfekt som henne.

Det passer fint, for å si det mildt, at hun får sovet ordentlig nå. Det pleier å gjøre underverker for humøret, og det er alltid bedre med en blid unge enn en sur en, når vi snart får huset fullt av kaffegjester. Da skal hun ha på den rosa kjolen som farmoren min sydde til meg, den er 31 år gammel, og farmoren min har vært død i 25 år, hun skulle bare visst at oldebarnet hennes bruker kjolen hun sydde til det eldste barnebarnet sitt. Jeg liker at ting lever videre, på den måten er hun her litt i dag, farmoren min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...