Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Må innrømme at jeg ikke helt skjønner de som mener London er dyrt, og like dyrt som Norge. Det er virkelig ikke min erfaring da jeg var der i januar, to ganger i fjor, og to ganger før det igjen. London i mine øyne er egentlig en ganske rimelig by, og jeg brukte aldri mer enn 10 pund for ett måltid. Det klart, det kommer jo an på hva man legger i dyrt, men å bruke 90-95 kr på et godt måltid med drikke er ikke dyrt i mine øyne. Dra på en restaurant i Norge og man får sjelden en rett til under 150 kr, og da kommer gjerne drikke i tillegg.

Selv dro jeg f.eks til Chinatown og spiste middag, og for 50 kr fikk jeg spise så mye kinamat jeg bare orket, og da var det inkludert drikke. Jeg lurer egentlig på hvor folk går hen hvis mesteparten av pengene brukes på mat.

Og klær? Klær er da ikke spesielt dyrt i London? Herrelighet, jeg har aldri kjøpt så mye klær som i London, men det er jo klart: kjøper man ikke på salg kan det bli dyrt. Primark er grisebillig, og de fleste kjedene har såpass mye salg at det sjelden blir til at man betaler fullpris. Og selv med fullpris synes jeg det er billig. Kjøper alltid favorittbuksene mine på New Look, og der koster de rundt 3-400 kr, de samme ville nok sikkert ha kostet dobbelt hjemme.

Forøvrig lønner det seg å gå litt i bakgatene om man skal på restaurant, jeg synes personlig London er en billig og grei by, det handler bare om å se seg litt rundt.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må innrømme at jeg ikke helt skjønner de som mener London er dyrt, og like dyrt som Norge.

Jeg syns ikke London er dyrt. Jeg skjønner ikke hva folk klager over.

Gjest idakaroline
Skrevet

Jeg heller syns ikke London er en dyr by! Sko er mye billigere der enn i Norge ihvertfall. Klær også, egentlig. Det kommer nok litt an på hva man legger i ordet dyrt, føler jeg. Går man kun etter designerbutikker og den slags så sier det seg selv at det er dyrt i forhold til hvis man kun holder seg til kjedebutikker. Zara og H&M er ihvertfall to kjeder som jeg opplever som billigere i London enn i Norge.

Og sånn som McDonald's for eksempel - en large meny der koster rundt 50 kroner. I Norge hadde det vært dobbelt så dyrt og vel så det. Buss er MYE billigere enn i Norge. Tog også for den del. Jeg har ikke vært på mange resturanter rundt i byen, men på de få jeg har vært har man fått mye mer for pengene. Matvarer og drikkevarer er også veldig mye billigere enn i Norge. En flaske med vann koster ca 30p hos Waitrose og det er jo rundt 3 kroner. Her koster jo en flakse rundt 20 kroner eller mer.

Lønner seg å planlegge og undersøke på forhånd!

Gjest idakaroline
Skrevet

Dere som er i London nå, hvordan er været?

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Det har vært småkaldt den siste uken, men solen varmer deilig når den først er fremme også! Jeg var iallefall glad jeg hadde med lue, skjerf og votter :)

Gjest idakaroline
Skrevet

Skulle ønske jeg kunne tatt meg en tur over for å få en forsmak på våren! Bare så synd at det ikke lar seg gjøre pga jobb, skole og økonomi :(

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Ja, var riktig deilig å spasere i grønne parker, med blomster overalt :)

Skrevet

har skjønt at jeg må gå av i Tottenham court road når jeg skal til st giles. lurer på om det er langt å gå fra undergrunnen og til hotellet?

Skrevet

har skjønt at jeg må gå av i Tottenham court road når jeg skal til st giles. lurer på om det er langt å gå fra undergrunnen og til hotellet?

Nei, ikke langt, ca 3 min! Du går rett frem forbi Dominion Theatre også til høyre så er du på hotellet :)

Skrevet

tusen takk bergensjenta83:)

Gjest idakaroline
Skrevet

Når man skal til Denmark Street, hvor lønner man seg på å ta tuben da?

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Når man skal til Denmark Street, hvor lønner man seg på å ta tuben da?

Tipper Tottenham Court Road.

Gjest idakaroline
Skrevet

Tipper Tottenham Court Road.

Aha! Har så lyst dit, Denmark Street er visst en gate som passer for gitar entusiaster som meg! :)

Skrevet

Må innrømme at jeg ikke helt skjønner de som mener London er dyrt, og like dyrt som Norge. Det er virkelig ikke min erfaring da jeg var der i januar, to ganger i fjor, og to ganger før det igjen. London i mine øyne er egentlig en ganske rimelig by, og jeg brukte aldri mer enn 10 pund for ett måltid.

Det blir jo litt ut i fra hva man gjør... Når jeg shopper der synes jeg prisene er ganske likt som her (Top Shop, H&M, Zara, Mango osv.) Men man har ting som Primark, der man kan gjøre noen kupp, outlets, bruktbutikker og markeder osv osv. Jeg hamstrer alltid jeans når jeg er der for der får jeg fine jeans til ca 200kr, som garantert hadde kostet rundt 500 hjemme.

Sist jeg var i London bestilte jeg middag, en øl, og en MUGGE med cocktail og det kom på 100kr....! (det var på en ganske vanlig pub)

MEN når jeg først reiser synes jeg det er ok å ikke spise på McDonalds, men unne seg noe litt ekstra. Og jeg er en "foodie", så jeg liker å gå på steder som er kjent for god mat. Men for en bra restaurant trenger man heller ikke bruke mer enn 150 kr for en rett med drikke.

Er jo veldig hva man gjør det til selv. Har snakket med mange som kun har vært i Oxford Street og aldri vært i Carnaby Street/Soho/Chinatown, selv om det er rett ved! Det beste med London er jo mulighetene og utvalget :)

• Liker 1
Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Enig med brukeren over, London er så utrolig mye mer enn bare de store og kjente gatene! Jeg elsker de mindre butikkene som ligger litt bortgjemt! :hjerte:

Skrevet

Det blir jo litt ut i fra hva man gjør... Når jeg shopper der synes jeg prisene er ganske likt som her (Top Shop, H&M, Zara, Mango osv.) Men man har ting som Primark, der man kan gjøre noen kupp, outlets, bruktbutikker og markeder osv osv. Jeg hamstrer alltid jeans når jeg er der for der får jeg fine jeans til ca 200kr, som garantert hadde kostet rundt 500 hjemme.

Sist jeg var i London bestilte jeg middag, en øl, og en MUGGE med cocktail og det kom på 100kr....! (det var på en ganske vanlig pub)

MEN når jeg først reiser synes jeg det er ok å ikke spise på McDonalds, men unne seg noe litt ekstra. Og jeg er en "foodie", så jeg liker å gå på steder som er kjent for god mat. Men for en bra restaurant trenger man heller ikke bruke mer enn 150 kr for en rett med drikke.

Er jo veldig hva man gjør det til selv. Har snakket med mange som kun har vært i Oxford Street og aldri vært i Carnaby Street/Soho/Chinatown, selv om det er rett ved! Det beste med London er jo mulighetene og utvalget :)

Nå går jeg aldri innom HM eller Zara når jeg er i London, jeg gidder ikke å bruke tid i butikker vi allerede har hjemme. Jeg går heller innom New Look, Miss Selfridge, Dorothy Perkins, GAP og andre butikker vi ikke har i Norge, som også har større utvalg etter min mening - og bedre priser.

Ellers liker jeg også god mat, og spiser sjelden på McDonald's, allikevel brukte jeg sjelden mer enn 100-lappen på en god restaurant. Så jo, jeg synes London fremdeles er en billig by å feriere i.

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg skal til London for første gang i hele mitt liv, jeg skaø ditt helt alene for 3-4 dager: Hva skal jeg gjøre og hvordan skal jeg finne frem?

Takk for alle hjelpen og tipsene:)

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg skal til London for første gang i hele mitt liv, jeg skaø ditt helt alene for 3-4 dager: Hva skal jeg gjøre og hvordan skal jeg finne frem?

Få deg et tubekort og kart, finn ut hva slags attraksjoner du vil se (British Musum, Big ben, Tower of London, National Gallery, London Eye, Madame Tussauds, Royal observatory, Tate modern, osv) og hva du vil shoppe (Oxford street, Carnaby Street, Canary Wharf, Camden market, Notting hill, Greenwich market, Borough market) og gå masse og se på bygninger og mennesker. Ta med en bok når du skal spise ute, så føles det mindre kleint.

Gjest idakaroline
Skrevet

Du bør planlegge og lese litt om ting du har lyst til å få med deg på forhånd. Det lønner seg, med mindre du er av den typen som liker å ta ting som det kommer og utforske uten noe form for planlegging. Hva interesserer du deg for? Hva kan du tenke deg å gjøre?

Du lønner deg ihvertfall på å kjøpe deg et kort som du bruker på tuben. Tuben er jo den tingen du kommer deg kjappest rundt i byen med. Du vil uansett klare å finne frem, for uansett hvor du går vil du alltid møte på mennesker du kan spørre. Britene er veldig hyggelige, så de hjelper deg nok helt sikkert! Bare husk på å hver nøye med "excuse me", "thank you" og "please", ellers blir de fort fornærmet og du kan få stygge blikk etter deg. Det går også busser og taxier overalt, så det er ingen problem å komme seg rundt hvis det skulle oppstå et problem. Pris på busser er £2 for hver tur. Da kan du reise så langt du vil, men her også kan det være lurt å få tak i et kort som du kan bruke. Oyster Card er da veldig kjekt, men du lønner deg nok ikke på å kjøpe et sånt kort med mindre du har tenkt til å ta bussen mye.

Er det shopping du er mest ute etter, er jo så klart Oxford Street verdt et besøk. Det er mest kjedebutikker der, men likevel er det verdt det. Føler at Oxford Street er et must ihvertfall en gang i løpet av dagene når jeg er i London selv. Ellers så er det jo Camden, Carnaby, Soho, Notting Hill, Regent Street, China Town, Covent Garden og forskjellige markeder verdt et besøk. Jeg har pleid å ta tuben fra London Bridge (Northern Line) og opp til stasjonen Angel. Der har jeg for det meste holdt meg i Camden Passage. Masse fine butikker i tillegg til at det pleier å være et lite marked der. Veldig koselig!

Ellers så er jo de vanlige atteraksjonene noe å få med seg - Tower of London, Big Ben, Buckingham Palace, Trafalgar Square, London Eye og Piccadilly Circus. National Gallery, Madame Tussauds, Tate Modern, British Museum, Imperial War Museum, The Dungeons også videre.

Hvis du har iPhone, anbefaler jeg deg å laste ned diverse London apps. Veldig greit og lettvindt istedenfor å dra med deg en bok om diverse i byen. F.eks anbefaler jeg London Tube Map, Museum of London, Time Out - Things to do: London, London Way også videre. Nå driver de å jobber på undergrunnen, så i helgene er det enkelte strekninger og linjer som er stengte. Laster du ned London Tube Status, får du oversikt over alle linjene, hvor det er stengt o.l.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...