Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest idakaroline
Skrevet

Skikkelig trist, grått og kaldt.

Veldig kaldt? Så på storm.no at det skulle bli ganske varmt og at luftfuktigheten var høy. Skal over en tur i morgen og tenkte at jeg bare skulle slenge over en skinnjakke.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det bruker å være ganske surt der borte på denne tiden, men det er jo bare å sjekke storm.no eller yr.no det så får du opp langtidsvarselet :)

Gjest idakaroline
Skrevet

Jeg kom hjem igjen fra London i går. Var bare en svipptur over. Uansett, været var grått og det blåste helt enormt. Likevel syns jeg ikke at det var spesielt kaldt ;)

Skrevet

Kom hjem fra London i dag. Anbefaler vindjakke - ikke noe varmere. Holdt på å svette bort. Husk pannebånd eller lue - blåser veldig.

Anbefaler hotellet Park Plaza Country som ligger ved Waterloo/London Eye. 3 år gammelt, rålekkert og kjempegod service. Betalte rundt kr 3000 kr for tre netter inkl en veldig god frokost. Dette var familierom (suite).

Skal dere til Madame T. så gjennomfør dette fra morgenen av - da slipper dere kø. 4D filmen anbefales for dere som reiser med barn.

Var i Camden High Street for første gang og har helt klart funnet "min bydel". Litt småfrikete og et veldig spennede område. Markedet var veldig bra.

Skrevet

Var i Camden High Street for første gang og har helt klart funnet "min bydel". Litt småfrikete og et veldig spennede område. Markedet var veldig bra.

Hjertens enig, Camden Marked er fantastisk! Digger det jeg også! :)

Skrevet

Hei, jeg reiser til London til uka, og har et spørsmål. I menyene står det ofte: A discretionary 12.5% gratuity will be added to your bill.

Skal jeg legge til tips i tillegg til dette, eller er det tips nok..?

Skrevet

Jeg var i London i desember, uheldigvis da det var på sitt kaldeste og mest snøfylte. Uansett, jeg likte best shopping i Bond Street og kjøpesenteret Harrods :-) Harrods var en opplevelse i seg selv. Åh, savner London..

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei, jeg reiser til London til uka, og har et spørsmål. I menyene står det ofte: A discretionary 12.5% gratuity will be added to your bill.

Skal jeg legge til tips i tillegg til dette, eller er det tips nok..?

Da er tips inklusiv i regningen. Se på regningen når den kommer, det skal stå spesifisert om tips er regnet inn. God tur!

Skrevet (endret)

Bare som et tips: ser at flere spør om ting om allerede har blitt skrevet om tidligere i tråden (ting som hvor kjøpe billetter, London Dungeon osv.) Les tråden fra starten - det aller, aller meste er fortsatt gyldig :)

Jeg skal til London et par ganger i løpet av våren og lurte litt på å lage en slags liten Londonguide. Lurte da på hva dere som er her har mest lyst til å lese om: en tradisjonell London oversikt med de stedene man bør få med seg som førstegangs (eller andregangs) besøkende, ELLER mer alternative steder som ikke er så kjent (bra steder å shoppe utenom Oxford Street/Harrods for eksempel)?

Er ikke ekspert, men reiser dit ofte og har venner der - så har jo vært på de fleste typiske turiststedene, men også mer ukjente steder.

Endret av marsy
Skrevet

Førstegangsreisende kan finne info om severdighetene OVER ALT.

Jeg hadde satt pris på en mer "alternativ" guide :nigo:

Hvor det er god mat (til ikke-avskrekkende priser) og gjerne hvor man kan spise etnisk mat som fks indisk, kinesisk, etc, og hvor man kan finne digg pubmat, hvor man kan shoppe utenom de største handlegatene, markeder, nisjebutikker, outlets, "ukjente" severdigheter, og slike ting! :)

• Liker 2
Skrevet

Hvordan er det enklest å komme seg fra London city airport og til hotellet? Vi skal ligge på et hotell som ligger rett ved Hyde Park.

Hvordan er avstanden fra Hyde Park til Camden, Oxford street??

Er det lurt å kjøpe seg kart å ta med? Eventuelt en reiseguide?

Takk for svar :)

Gjest idakaroline
Skrevet (endret)

Jeg tror heller du lønner deg på å kjøpe kart i London istedenfor å dra med seg det hjemmefra. Jeg hadde heller ikke tatt med en reiseguide, hadde heller bare lest meg opp og funnet ut hva jeg ville sett på forhånd, skrevet det ned og gjort ting akkurat sånn som det hadde passet meg. Hvis du har mulighet, så er jo GPS også en fin ting. Så klart, det spørs jo på hva du selv vil og føler deg tryggest med. Enkelte steder i byen så står det store skilt med kart på og forklaringer hit og dit. Hvis du ikke har vært i byen før så kan det jo være lurt og ha med seg kart. Jeg anbefaler likevel og reise uten kart, for det er ganske slitsomt å måtte stoppe og sjekke på kartet hele tiden. Du får jo oppleve mye mer også om du lar kartet være!

En ting som er sikkert er at det skal godt la seg gjøre å gå seg bort i byen. Uansett hvor du går hen, vil det alltid være mennekser du kan spørre. Det går busser og er taxier over alt, så hvis det skulle bli noe problem så er det jo bare å hoppe på en buss. Når du står på busstoppen, så er det et skilt der over hvilke busser som går, hvor de stopper hen osv. Noe jeg har gjort flere ganger, er å bare hoppe på bussen og sitte der til siste stoppet. Ganske spennende egentlig, for noen ganger så aner man jo virkelig ikke hvor man havner hen.

Endret av idakaroline
Skrevet

Enig med siste innlegg. Kan få mange gode tips om man prater med de som jobber på puber/cafeèr, servitører o.l. Britene er veldig hyggelige og hjelpsomme syns jeg. Alltid imøtekommende.

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er det enklest å komme seg fra London city airport og til hotellet? Vi skal ligge på et hotell som ligger rett ved Hyde Park.

Hyde Park er enorm, så det spørs hvor hotellet ligger. Er du på riktig side er du like ved Oxford street, er du på feil side har du fort 20 min gåing foran deg.

Og kjøp deg et kart i London. Kartene i guidebøkene er bare tull.

Skrevet

Kart får man på de fleste hotell, helt gratis :) Noen hoteller har også egne personer som skal hjelpe turister/passe bagasje etter utsjekk etc., og disse har som regel mye kunnskap om byen, severigheter, spisesteder etc :) Jeg fant iallfall ut at det lønte seg å spørre om råd og tips, de er veldig hjelpsomme og immøtekommende!

Skrevet

Hyde Park er enorm, så det spørs hvor hotellet ligger. Er du på riktig side er du like ved Oxford street, er du på feil side har du fort 20 min gåing foran deg.

Og kjøp deg et kart i London. Kartene i guidebøkene er bare tull.

Ligger i nærheten av oxford street..

Da kjøper jeg kart når jeg har kommet frem :)

AnonymBruker
Skrevet

Vi er 3 venninder som planlegger en tur til London. Hvor mye penger burte vi ha med? Tener på en 5 dagers reise, ingen av oss skal shoppe noe veldig med klær, men vil ha nok penger til og kose oss.

Noen tips, råd o.l erfaringer?

AnonymBruker
Skrevet

Vi er 3 venninder som planlegger en tur til London. Hvor mye penger burte vi ha med? Tener på en 5 dagers reise, ingen av oss skal shoppe noe veldig med klær, men vil ha nok penger til og kose oss.

London er en ganske dyr by, og når man skal spise alle måltider ute så får pengene fort ben å gå på. Jeg ville beregnet 5 pund til frokost, 10 til lunsj og 30 til middag på anstendig restaurant med vin, gitt at dere ikke skal på fancy restauranter, men spise skikkelig. De fleste museene er gratis, men har spesialutstillinger som man betaler for.

Skrevet

Takk for svar :)

Hvis du flyr til London City Airport (hvordan flyr du dit forresten?) kan du ta DLR i kombinasjon med tuben - men jeg tror jeg bare hadde tatt taxi.

Som de andre skriver er Hyde Park stort - og Oxford Street ganske lang. Bruk undergrunnen så kommer du raskt frem. Bor du på nordsiden av parken er du nær Oxford Street. Camden når du med undergrunnen på 10-15 minutter.

Hvis det er første gang i London (noe jeg kanskje ville tippe det er??) ville jeg anbefalt at du tar med en liten guidebok (lommeguide) med et enkelt kart, og undergrunnskart. Hvis det er noen steder du vil besøke på forhånd - noter ned navn og adresse i boken, sammen med nærmeste undergrunnsstasjon. Undergrunnskartet er kanskje det viktigste verktøyet når du skal finne frem. Det får du også på alle stasjoner - men greit å ha alt samlet hvis du ikke er så kjent.

Priser på shopping er de samme som i Norge (det er utvalget som er større).

Frokost har dere sikkert inkludert på hotellet?

Lunsj med drikke kan dere spise til ca 50 kr på en pub, eller kjøpe drikke og en sandwich i en butikk/kiosk og spise i parken.

Middag på en pub eller ok restaurant får dere fra 60-150 kr.

Beregn ca 50 kr per dag for dagspass på undergrunn/buss.

Gå ut på byen: rusbrus, øl, og drinker er billigere enn i Norge. Vanskelig å si akkurat pris, men mange utesteder har gjerne tilbud på et eller annet. De mest populære stedene har CC.

Museer er ofte gratis. Inngang på severdigheter koster ofte 100-150 kr per person.

Beregner dere 500kr per dag har dere penger til dagspass, lunsj og middag, inngang på en attraksjon og noen ekstra øl. Skal dere shoppe, eller spise ekstra godt må dere beregne mer

Skrevet

hei! skal til london i april og lurer på en ting. hvordan kommer jeg meg fra Gatwic til st giles hotell? tenkte jeg skulle ta tog til victoria så undergrunnen videre. hva heter stoppen som st giles ligger på?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...