Gå til innhold

Hijab i politiet?


Gjest Biona

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest fragment

Jeg mener det blir helt feil. Uniformsreglene i politiet er relativt strenge, og da ser jeg ingen grunn til å begynne å tillate religiøse plagg.

I tillegg må man tenke på at man faktisk skal kunne gjøre jobben sin som politi så godt som mulig, både med tanke på egen og andres sikkerhet. Det hender at man kommer i basketak med noen ute i tjenesten, og da kan man jo i verste fall ende opp med å bli kvalt av dette sjalet.

Jeg mener altså at dersom man har et ønske å bli politi, så må man tilpasse seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politifolk skal være helt nøytrale i sin uniform, de skal ikke gjenspeile meninger, religion, holdninger. Derfor er det umulig og uforenlig med hijab i en slik jobb her i landet. Vil man bære hijab i Politiet, får man søke jobb i et land hvor dette er mulig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, når kvinnelig politi i Marokko ikke bruker slikt, de innretter seg og bruker politiuniform som alle andre, så er det helt utrolig om de får gjøre det her i et ikke-muslimsk land!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet har sin uniform. Vil man ikke bruke denne uniformen får man bli noe annet enn politi.

Endret av Bellatrix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Siren_*

Klart hun må få bruke hijab, det er jo påbudt i religionen hennes !

Dere som mener noe annet, er rasister. Sorry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eh. Dersom en religiøs person skal få lov til å omgå klare regler, må alle andre også få lov til det, noe annet er urettferdig og galt.

Og muslimer er ikke en homogen gruppe, mao. kan det umulig være rasisme. Men jeg forstår det går i surr for deg, stakkar. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest postsekk
Klart hun må få bruke hijab, det er jo påbudt i religionen hennes !

Dere som mener noe annet, er rasister. Sorry.

Religionen min sier at jeg alltid må ha rumpa bar for at jeg skal være i kontakt med naturen. Nå vil jeg bli politi, og du er rasist hvis du sier jeg må ta på meg bukse. :scorpis:

Politifolk skal være helt nøytrale i sin uniform, de skal ikke gjenspeile meninger, religion, holdninger. Derfor er det umulig og uforenlig med hijab i en slik jobb her i landet. Vil man bære hijab i Politiet, får man søke jobb i et land hvor dette er mulig...

Enig med den her. Man skal kun representere loven, ikke noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er greit saa lenge den har samme farge som uniformen og er i helt enkel design (altsaa ikke en av de mer dollete hijabene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er greit saa lenge den har samme farge som uniformen og er i helt enkel design (altsaa ikke en av de mer dollete hijabene).

En hijab er en hijab uansett hvilken farge den har. Symbolikken er den samme.

Det er forresten underlig at det fins dollete hijaber, da de er ment for å hindre seksuelle hentydninger. Pyntete hijaber sammen med et sminket ansikt blir rett og slett patetisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hoho: Så lang tid tok det før noen ropte "rasisme" igjen. Herre...

Ironi er ikke lett å forstå, gitt. Le litt av deg selv også du, når du først er i så godt humør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

http://www.nrk.no/nyheter/1.6253643

Politidirektoratet vurderer i disse dager om det skal være tillatt å bruke hodeplagget hijab i politiet. Politiets fellesforbund har sagt nei.

Hva synes du? For meg blir det helt feil å tillate hijab.

Et klart Nei til hijab.Hun er i Norge nå og da må hun innrette seg etter det.Det hadde vi måtte gjort i hennes land,vær du sikker!

En politiuniform skal jo være nøytral og ikke signalisere noen religion eller politisk mening.

Integrering er helt glemt det nå eller...? Synes dette vitner om mangel på respekt,sukk.

"Mye vil ha mer"..osv. Nå er det nok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hijab er en hijab uansett hvilken farge den har. Symbolikken er den samme.

Det er forresten underlig at det fins dollete hijaber, da de er ment for å hindre seksuelle hentydninger. Pyntete hijaber sammen med et sminket ansikt blir rett og slett patetisk.

Jeg vet da at symbolikken er den samme, og det er ikke symbolikken jeg har noe problem med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ironi er ikke lett å forstå, gitt. Le litt av deg selv også du, når du først er i så godt humør.

Ja, når noen gir meg noe å le av så ler jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser egentlig ikke problemer med det. Politi i UK får bruke turban, så vidt jeg vet.

Men Norge er ikke Storbritannia, er det vel?

Om man først tillater hijab må man også tillate alle andre religiøse/trosrettede klesplagg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er greit saa lenge den har samme farge som uniformen og er i helt enkel design (altsaa ikke en av de mer dollete hijabene).

Kjære vene... Det var nok ikke fashion ts hadde i tankene da tråden ble startet. Dette handler ikke om "sjærlighet, krig og fred og sånn-.." Det handler om tillit, troverdighet, enhet, og at man i det norske Politiet ikke skal skille seg ut i uniformen, og ikke signalisere noe som helst annet enn den etat man representerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...