Soul Skrevet 16. mai 2009 Forfatter #261 Del Skrevet 16. mai 2009 På torsdag var lillegutt 8 uker! Tiden går fort, for fort syns jeg nesten. Har ventet og ventet på svar på søknaden om foreldrepenger. Vet jo at det kan ta tid, men i går dro jeg til NAV og sjekket. Ville jo vært dumt hvis den var blitt borte eller noe. Men den var innvilget dagen før faktisk. Da brukte de ikke mindre enn 3,5 måneder på å behandle søknaden. Gleder meg til å få etterbetalt! Så også ut til at jeg får overta fedrekvoten mente saksbehandleren. Håper det! Nå ligger lille P og river og sliter og dæljer på uroen sin, han er blitt så flink til å leke for seg selv! Tydelig at han liker det også. Så jeg tror vi må skaffe oss en babygym. Han er så skjønn, er så koselig når han lyser opp i ett stort smil eller forsøker å "prate" med oss! Syns det er utrolig hvilken forskjell det er fra han var nyfødt og til nå! Ellers så sliter vi med soving på dagtid. Han har jo aldri likt å ligge for seg selv å sove. Dvs. om natta ligger han fint i vogga si. Men han må først sovne på puppen eller bysses i søvn og sovne tungt. Det er greit nok. På dagtid sover han stort sett bare hvis jeg bærer, triller, kjører bil eller lar ham sove i armene mine og aller helst med puppen som smokk. En ting er at han må hjelpes i søvn, men problemet er at han våkner nesten med en gang vi legger ham ned, stopper og trille etc. Han sover også fint i bæretøy, men det skal være bevegelse så jeg må ikke sette meg ned. Ser jo at han er stuptrøtt og sovner gjerne med en gang jeg legger ham til brystet igjen. Men han kan ikke bare sove i armene mine. En ting er at jeg ikke får gjort noe annet, men nå har jeg senebetennelse i begge skuldre og begynner å få vanskeligheter med å løfte ham. Så er det da at han trenger å sove, ellers blir han overtrøtt. Virker som han sover veldig lett på dagtid og småvåkner inni mellom. Innbiller meg at de er de såkalte søvnfaseovergangene som er litt problematisk for ham? Går bra hvis han faller i dyp søvn nemlig. Jaja, man kan jo håpe det blir lettere når han blir eldre... Nå har han forresten sovnet på puppen. :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Scheherazade Skrevet 16. mai 2009 #262 Del Skrevet 16. mai 2009 Gratulerer med seksukers-bursdag! Vi har alle vært der dere er med legging på dagtid. Alt vi kan si er vel at det ordner seg! Jeg savner litt den tiden da han bare ville sove på oss, selv om jeg ikke syns det var så kjekt der og da. Plutselig finner han ut at det går greit å sove alene. Ha en fin 17. mai! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soul Skrevet 19. mai 2009 Forfatter #263 Del Skrevet 19. mai 2009 Takk for det Scheherazade! Trøstende å høre, syns "alle" i barselklubben på NM sover eksemplarisk og gjerne hele natten. Men, jeg legger nok bare mer merke til de som har det slik. Og det ER jo veldig kos også. I dag er han faktisk 2 måneder! Vi har hatt en fin 17.mai. tror nok ikke P. brydde seg stort. Sovnet i det korpset marsjerte forbi... mannen min bryr seg heller ikke noe særlig om 17. mai så det er litt kjedelig. Men vi har hatt besøk av svigermor fra utlandet. Lørdag kveld ringte hun og sa at ja nå er jeg i Norge, kan jeg sove hos dere i natt? Fint, er der om en time. :dåne: Hun sa heller ikke noe om hvor lenge hun skulle bli, så tilslutt måtte vi spørre. Hun er så spontan hehe, jeg er stikk motsatt så jeg blir helt satt ut. Heldigvis er hun en veldig koselig dame og enkel å ha med å gjøre. Og det er jo kjempefint at hun får sett P. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soul Skrevet 1. juni 2009 Forfatter #264 Del Skrevet 1. juni 2009 Varmt! Lillegutt har kost seg med kortermet og bare tær de siste dagene. P. vokser og vokser, ser stor forskjell den siste måneden! Måtte kjøpe større bleier på fredag for de han hadde gnagde overalt. Og i dag la jeg bort de fleste av str.50-buksene, får de nesten ikke over rumpa. Vet ikke hvor stor han er da, han er jo ikke stor ift. de fleste andre, men hvis jeg tar ham på vekta med meg så er han nok en 5 kg. Fått så lubne fine lår. Og endelig har han fått hår foran på hodet også, så nå ser de ikke rart ut med alt det lange håret han har bakover. Han er rett og slett en skikkelig koseklump! Han har lenge smilt, pludret og pratet. Noen ganger smiler han strålende og hviiiner! Men han ler ikke ennå. Han er fortsatt veldig flink til å aktivisere seg selv så nå har vi kjøpt babygym. Der koser han seg med å ta tak i kosedyrene og slenge dem rundt eller gnage litt. Han kan også holde en lengre samtale med apekatten. Spising er fortsatt litt rotete, han vil gjerne spise hyppig og jeg er jo for selvregulering. Men prøver å ikke være for raskt frempå med puppen heller. Også gulper og sikler han som en helt... Spiser nesten opp hendene sine. De siste to ukene har han faktisk begynt å trenge mer søvn en før, legger seg tidligere og har kortere våkentid. Men så jeg har blitt flinkere til å se at sutring gjerne betyr at han er trøtt. Fortsatt må han hjelpes i søvn da... Og ofte over de "lett søvn" -fasene. Syns ikke han har blitt mindre avhengig av puppen for å sovne. Men håper jeg kan lære ham et substitutt etterhvert. Noen ganger funker smokken eller lillefingeren fint. Byssing og synging funker også men jeg har nesten ikke armer til det. Bilkjøring er dessverre ikke like bankers lengre. Nå kan det være alt fra våken og rolig til skrikende eller sovende. Mannen vil ha oss med på tur til sverige i slutten av juni, det blir i så fall mye kjøring. Kjenner jeg er spent på det... Om natten sover han forresten gjerne tungt og godt, han spiser ganske hyppig men sovner igjen med en gang så det er helt greit. Men tenker jeg skal kjøpe "The no-cry sleep solution"-boka. Han er jo fortsatt liten så jeg stresser ikke med dette med søvn, men kan tenke meg å lirke inn noen gode vaner etterhvert hvis det er mulig. Blir veldig upraktisk hvis han skal begynne å bli mer avhengig av puppen f.eks. Sove natten igjennom har jeg ingen vyer om ennå. (Arvet foresten boka til Ferber av søstern og det frister ikke)! Det var litt opddatering fra Soul-heimen. Nå skal jeg prøve å legge fra meg en sovende liten skatt, han sover med smil om munnen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soul Skrevet 3. juni 2009 Forfatter #265 Del Skrevet 3. juni 2009 I går oppdaget jeg tuppen av et lite hvitt riskorn i undermunnen til P, en liten tann som er på vei! Det syns jeg var tidlig, satser på at den holder seg liten en stund til. I morgen reiser vi en tur til svigermor, blir der til over helga. Kjenner jeg er litt spent på å reise med P. Men det går sikkert fint. Det er ganske turbulent i sameiet her for tiden så kan være greit med noen dagers pause fra naboene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Scheherazade Skrevet 6. juni 2009 #266 Del Skrevet 6. juni 2009 Sikker på at det er en tann? Kan du kjenne at den er hard? Min har hatt noen hvite prikker i gommene i månedsvis, men det er ikke hardt, så det er ikke tenner. Håper nabokrangling går over! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soul Skrevet 10. juni 2009 Forfatter #267 Del Skrevet 10. juni 2009 Nei, vet ikke sikkert om det er tann altså. :klø: Men det kjennes hardt ut. Noen på NM skrev at man kunne få talgkjertler der først, men det har jeg ikke hørt om før. Jaja, vi får vel bare vente og se. Er glad hvis det ikke kommer enda for jeg vil jo gjerne amme (smertefritt). Nabokranglinga blir dessverre ikke bedre. Utrolig slitsomt, får helt vondt i magen av sånt jeg. Hater konflikter. Vi bor nemlig i et sameie og det fungerer ikke særlig bra. Mange rare mennesker som skal leve side om side. Mannen min vil flytte, men jeg orker nesten ikke tanken. Blant annet fikk vi kjøpe denne leiligheten billigere av familie og vil kunne få problemer med å kjøpe noe nytt nå som vi begge er studenter. Det er i det hele tatt flere ting som ikke er helt enkelt i livet mitt akkurat nå dessverre. Sånn har det vært en stund, men det blir ikke bedre. Det går virkelig utover humøret og jeg blir sliten. Jeg har gledet meg til å være hjemme med baby og vil egentlig bare nyte denne spesielle tiden! Heldigvis gjør jeg det også da. P er jo så god at noe annet er umulig. Han har blitt så stor baby og er så nysgjerrig på verden rundt seg. Vil helst opp å kikke ja! Blir morsomt å måle og veie ham på 3 mnd.kontrollen, Veide ham og meg på badevekta og da veier han ca 5,5 kg. Skrev jo at han ser ut til å trenge mer søvn og det er jeg ganske så sikker på nå! I går sov han tilogmed lenge alene i vogga! Først 2 timer i vogga, spiste, 1 time til i vogga, våken 1/2 t og deretter 2 timer i bilen! Men da var han også våken i 2 1/2 t etterpå før han tok natta. Tenk hvis jeg har fått en sovebaby! Tydelig at han har blitt større og mer var for det rundt seg i hvert fall. Han var mye trøtt og grinete på Danmarksturen, kan ikke bare sovne hvorsomhelst lengre. Bestemor kalte ham mammadalt for det var bare jeg som kunne roe ham (det er det forsåvidt hjemme også, unntaket er min mamma og storesøster for de har "teken", dessuten er ingen andre tålmodige nok. Skal man bysse ham i søvn feks så nytter det ikke gå i to min og deretter putte han hylende ned.). Men så prøvde mannen å dekke til rundt bilstolen så han fikk det helt mørkt og da sovnet han på ti sek.! Tenk hvis vi hadde skjønt det før, Han må altså ha det mørkt og helst stille for å sove godt, også på dagtid. Ellers har det blitt mer og mer gambling å kjøre bil og da tenker jeg på lille I til Mirabella76 som bare gråter i bilen. P kan være våken og blid, han kan sovne der, men han kan også hyyylgråte og det er rett og slett tortur for meg. Vet jo aldri hvordan akkurat denne bilturen blir så jeg er like spent hver gang. Nesten trafikkfarlig å kjøre på motorvei med hylende baby... Jeg blir så stresset og får så vondt av P. Ellers så øver vi litt på dette med å sovne også uten pupp. Har ikke orket å jobbe så veldig for det da dessverre. Krever litt tålmodighet og overskudd. Og det er det litt lite av her for tiden. Men to netter på rad har jeg fått ham til å sovne med smokken istedet for å måtte gi pupp når han våkner etter bare 1 times soving. :happy: Håper dette er en trend og ikke bare flaks altså. Nå sovnet P i matfatet... Var nok sliten etter å ha dæljet løs på dyra i babygymmen! Et lyspunkt; Nå sitter jeg og drikker kaffe traktet på min splitter nye Moccamaster med termokanne! Mmm. Mannen mente jeg måtte få det siden jeg kjøpte Nespresso kaffemaskin til ham i bursdagsgave selvom jeg heller ville hatt ny trakter. Ser ikke helt logikken med to nye kaffedingser...men jeg nyter all den gode kaffen da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soul Skrevet 11. juni 2009 Forfatter #268 Del Skrevet 11. juni 2009 En bedre dag i dag. Fortrenger det som er kjipt og forsøker å ha det bra istedet. Lillegutt har sovet en lur på 2,5 t og en lur på 3 t! :dåne: Nesten så jeg blir bekymret. Men han virker jo frisk og fornøyd. Etter den 3-timersduppen var det 4 t siden sist måltid. Da var han sulten da! Tømte nesten begge puppene og det er sjelden. Og for andre gang i dag nekter han å sovne ved puppen! Men smokk og et par minutters byssing det er topp. Han har forresten fått konjunktivitt igjen så nå er det frem med øyedråpene. Men det skal ikke påvirke allmenntilstanden. Nå sover han og koser seg med smokken sin... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soul Skrevet 12. juni 2009 Forfatter #269 Del Skrevet 12. juni 2009 I går lo P ordentlig for første gang! Han har sagt hehe nen ganger før, men nå kom det en lang trillende latter! Så herlig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Scheherazade Skrevet 13. juni 2009 #270 Del Skrevet 13. juni 2009 Det er så herlig mye som skjer nå! Husk å notere ned fremskrittene han gjør, det er så fort å glemme når ting skjedde. Fortsatt god helg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soul Skrevet 20. juni 2009 Forfatter #271 Del Skrevet 20. juni 2009 Det er så herlig mye som skjer nå! Husk å notere ned fremskrittene han gjør, det er så fort å glemme når ting skjedde. Fortsatt god helg! Jepp! Både mamma og jeg har en liten notisbok hvor vi noterer ned det som skjer! Jeg er litt sløv på å huske å skrive så det er bra jeg har min mor som backup. 3 måneder i går!!! I det siste har han blitt så flink til å sove for seg selv på dagtid! Helt utrolig deilig at det går an å bare legge ham i senga eller vogna. Men han må ha det stille og ikke for lyst... Har prøvd å venne ham til å kunne sove i bråk, men det har ikke funket. Jevn lyd går bra når han har sovnet tungt, men kommer det skarpe eller brå lyder så slår han opp øynene i forskrekkelse. Også har han fått sprinkelseng denne uka. Han slo armene sine i veggen på vogga hele tiden stakkar og ålet seg opp fra enden slik at han stanget hodet. I sprinkelseng kan han sprelle og åle seg så mye han vil. Ser mye bedre ut og virker som han liker det. Han sover fortsatt sammen med oss fra sånn 3-tiden om natten ca. For det første må jeg vente til han sover godt etter amming hvis jeg skal legge ham ned ellers bare våkner han hele tiden. Og han sover også ganske urolig på morgenen og jeg vil gjerne at han skal sove til minst 06.30. :trøtt: Men aller mest er det vel fordi jeg rett og slett sovner fra hele ammingen midt på natta. Og litt koselig er det også. Særlig om morgenen når man våkner med en liten baby med et stort smil ved siden av seg. Skjønner ikke hvorfor jeg har fått en baby som våkner tidlig forresten, så B-mennesker som både mannen og jeg er... Men han er bare våken en times tid så er han stuptrøtt igjen og sover en time til minst. Og da sover jeg og. Men jeg blir litt rar av å sove en time, våken en time osv. Kunne han ikke helelr bare sove en time lenger...? Det hjalp forresten litt at vi kjøpte blendingsgardiner på soverommet da. Han begynte plutselig å ta morgenen kl.05 en liten stund. Og det er ikke morgen i mine øyne. Tidligere denne uka fant han tommelen sin forresten! Så søt. Tærne sine har han ikke oppdaget da. Neste uke er det 3 mnd. kontroll. Gruer meg litt til vaksinene. Vi skal reise på en liten ferietur rett etter og lurer nesten på om jeg bør spørre om å få utsette vaksinene tilfelle han får feber, blir grinete e.l. Men aller mest er jeg spent på hvor stor han er! Har ikke veiet ham på HS siden han var 6 uker. Men tok ham på badevekta her hjemme for en uke siden og da var han ca. 5,5 kg. Helt nøyaktig blir det jo ikke da. Jeg derimot veier nå 1/2-1 kg mindre enn da jeg ble gravid. Håper ikke jeg går ned mer nå selvom det er kjekt at buksene passer bedre. Spiser nok litt dårlig enkelt dager, for lite ordentlig mat og for mye gotteri. Også har jeg blitt sterkere! Syns nemlig han nesten er lettere nå enn da han kom selvom han er dobbelt så tung. Og i starten fikk jeg nesten ikke den svære vogna vår på tjue kilo inn i bilen. Men da jeg skulle legge den i her om dagen så var det bare å lempe den oppi! Så noe bra er det med å bære på baby hele tiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soul Skrevet 4. juli 2009 Forfatter #272 Del Skrevet 4. juli 2009 Gikk kjempefint med vaksinene så vi dro på ferie. Var 1 uke på Sverigetur og det var fint, men lit slitsomt fordi vi kjørte langt. Det var jo veldig varmt, særlig for lillegutt så det ble mange pauser. I tillegg er det kun er jeg som har lappen. Kjørte nok en 150 mil tenker jeg. Nå var de noen som bæsjet på fanget mitt. Så får skrive mer senere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soul Skrevet 6. juli 2009 Forfatter #273 Del Skrevet 6. juli 2009 I går var vi i bryllup og P sov faktisk det meste av tiden! (Med litt hjelp fra mormor som bysset når folk klappet og slo på glassene...). Han har blitt bedre med dagsovingen, kan sove lenger tid av gangen og alene. Men det varierer litt, noe fast mønster er det ikke. Han sovner også av seg selv under babygymmen innimellom og et par ganger også i senga når vi har satt på skikkelig høy musikk. Men som regel må det bysses litt. Han spiser også litt sjeldnere på dagtid og vil absolutt ikke ha hvis han ikke er sulten eller evt veldig trøtt. Blir også lett distrahert ved puppen. Dessverre har det blitt slik at han spiser mer på natta enn på dagtid! Og det er ikke særlig ok for verken han eller meg. Jeg føler meg aldri uthvilt og ofte energiløs. Tar på å aldri sove mer enn 1 time eller 2, maks 3 timer, av gangen. Så vurderer å forsøke grøt etterhvert. Men er jo ikke alltid det hjelper på nattesøvnen vet jeg. Ellers så snur han seg fra mage til rygg nå, men ikke andre veien. Prøver hardt da. Og er kjempegøy med en gutt som er blitt så nysgjerrig på verden! Glemte å skrive at han veide 5795 gr og var 60 cm lang på 3-månederskontrollen. Da var han 3 måneder og 5 dager. Har gått opp ca 3 kg siden fødsel. Så det hjelper å spise hele natten tydeligvis. :gjeiper: Har ryddet vekk str. 56 nå og begynt med 62. Det er morsomt for der har vi så mye fint, blant annet en del tøy som søstern shoppet i NY. Nå skal vi på middag hos søstern så jeg får putte en liten sovegutt i bilstolen og dra. Håper han sover videre, men det gjør han nok. Pleier å gå bra med litt smokk., evt en pappa i baksetet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soul Skrevet 7. juli 2009 Forfatter #274 Del Skrevet 7. juli 2009 (endret) Nå ligger en liten babygutt og hviiiner under babygymmen. Han har virkelig oppdaget stemmen sin så nå hviner, brummer og hermer han. Morsomt å høre på. I natt sov han ikke særlig bra. Sovnet kl.19.30, da var han ordentlig trøtt. Våknet 20 min. senere. Fikk ham til å sove videre og sov til 20.45. Spiste og sov til 21.15. Da var han lys våken og sovnet ikke for kl.22.30. Deretter våknet og spiste han kl. 23.45, 00.45, 01.45. Deretter sov han to timer heldigvis til kl. 04. Spiste og sov til 06.20. Spiste og sov til 07.20. Føler meg ikke spesielt uthvilt. Han er litt forkjølet også, mulig det plager ham. Ellers vet jeg ikke hvorfor han våkner så hyppig. Ga opp å ha ham i senga hans i hvert fall (noe jeg forsåvidt gjør hver natt en eller gang i løpet av natten). Men det er veldig bra for melkeproduksjonen med en som spiser hele natta da... Endret 7. juli 2009 av Soul Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soul Skrevet 9. juli 2009 Forfatter #275 Del Skrevet 9. juli 2009 De to siste nettene ha jeg vært "flink" og dyttet smokk, evt bare tatt ham opp til meg for å få ham til å sove videre, hvis det er mindre enn 1 time siden han spiste sist. Og da vil han faktisk ha frokost. Syns ikke noe om at han begynte å spise mer på natten enn på dagen nemlig... Men det er enklere å bare gi ham pupp da, så det blir mindre søvn på meg. Han har jo aldri vært noen sovegutt, men dagsovingen har som sagt blitt bedre. Nettene er derimot ikke det. Syns han har tullet mer enn vanlig siste uka egentlig, klarer ikke å få ham til å ta natten før det nesten er leggetid for meg. Og vanligvis sover han godt i senga si første del av natta, men nå våkner han så ofte hvis han ikke ligger i armkrorken min. Satser på at det er forbigående, jeg ser jo at han endrer seg hele tiden. Han er nok en skikkelig koseklump, akkurat som sine foreldre. Vi ble forresten sendt til fysio av helsesøster på 3mnd.kontrollen. Tidligere haadde han jo en veldig tydelig favorittside, han lå alltid med hodet til sin venstre side, aldri i midtstilling eller til høyre. Og protesterte kraftig på å tøye nakken feks. Vurderte manuellterapeut en stund, særlig siden han sov lite, gulpet mye osv. i tillegg. Men så følte jeg at det kanskje ble litt å hive seg på "Kiss-bølgen". Og at vi heller kunne avvente det litt. Så plutselig før jeg rakk å gjøre noe mer, sånn ca for en måneds tid siden, ble favorittsiden borte. Over natten nærmest. Så spørs om det ikke var en låsning der som løsnet spontant. Men når han ligger på magen ser man at han er skjev i nakken og hele ryggraden. Fysio trodde også dette kom av at han hadde hatt en låsning som ga favorittside og dermed har han blitt skjev. Heldigvis syns hun at han var sterk ellers og hadde tro på at dette kom til å rette seg av seg selv. Så vi må bare være nøye på å trene i mageleie og fokusere på den svake siden. Det blir en kontroll etter sommerferien for å vurdere om han blir bedre eller trenger trening hos fysio. Det fine er at etter den favorittsiden forsvant så er han blitt veldig tålmodig i mageleie. Fysioterapeuten påpekte også hvor tålmodig han var og sa at "når han sier i fra at han er lei, da er det alvor!". Lurer forresten påom han har fått sopp i munnen? I går var hele tunga helt hvit, det er litt bedre nå men han har fått hvite lepper. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soul Skrevet 11. juli 2009 Forfatter #276 Del Skrevet 11. juli 2009 (endret) Han har sopp ja. Legesøster kom på besøk og skrev ut resept på Mycostantin som han får etter mat. Stakkar, han liker nok ikke smaken for han lager en dyp, bekymret rynke i pannen når jeg gir han det. Søtingen. Ellers var det en helt elendig natt. Han våknet hele tiden føltes det som, min. hver time hele natten i gjennom. Noen ganger etter 10-30 min. Bysset og ga pupp... Og han var lysvåken fra 00.50-02.15. Aner ikke hvorfor han roter sånn nå, han virker ikke sulten hver gang i hvert fall. Og han vil egentlig sove, men får det bare ikke til. Tok morgen kl. 07 og han var langt fra uthvilt, gjespet og sutret stakkars. Så da føler jeg meg som en dårlig førstegangsmamma. Ble helt på gråten. Jeg blir selvfølgelig også trøtt. Begynte slik i kveld også. Sovnet greit, men etter å ha spist tre kvarter senere hadde han problemer med å sove videre. Og var lei seg pga det. Men etter å ha forsøkt å holde ham sovende en times tid måtte jeg gi opp. Men da kom dagens store opptur. Halvannen time senere sovnet han nemlig i senga av seg selv kun ved hjelp av smokk og en hånd å holde i! Og det skjer ikke for ofte (men vi øver). Gråtekur er helt uaktuelt da så jeg vet jeg må være tålmodig. Men det er sååå godt å se at han faktisk har evnen til å sovne av seg selv! Lurer på om jeg skal få en legetime og ta noen blodprøver, sjekke Hb blant annet. Vet at jeg ikke er flink nok til å få i meg skikkelig mat. Har opplevd noen ettermiddager inni mellom (senest i går) at jeg blir veldig skjelven, blek og litt svimmel. Må legge fra meg P fordi jeg føler beina skal svikte. Pleier å hjelpe å sette seg ned og spise og hvile. Antagelig er jeg vel bare sliten. Oppstykket søvn og en kjeks i farta er vel ikke helse akkurat. Endret 11. juli 2009 av Soul Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soul Skrevet 2. august 2009 Forfatter #277 Del Skrevet 2. august 2009 Tenk nå er han 4 mnd og 2 uker allerede! Så lite jeg har skrevet i det siste... må skrive mer for det er morsomt å ha til senere. Stor gutt har han blitt! Vi var på HS da han var 4 mnd (egentlig 2 dager før) og da veide han 6320 gr og var 63 cm lang. Så han har voskt 1 cm i uka siden fødselen, det er litt morsomt. Han er faktisk blant de som har økt mest i lengden sin siden fødsel i marsklubben på NM. Ellers er han en travel herremann, aktiv og nysgjerrig og vil helst sitte på armen og kikke seg rundt. Evt. sprelle og og åle seg rundt på ryggen. Og han vil i hvert fall ikke ligge på armen! Søvnen blir i grunn bare verre og det er slitsomt! Han sovner ytterst sjelden av seg selv og må også ha hjelp til å beholde søvnen. Dvs. han våkner og er lei seg fordi han vil sove mer på dagtid f.eks. og da er det opp og bysse og bære igjen. Evt. trille hvis jeg er heldig og får ham til å sovne i vogna (men da må jeg trille en halvtime minst). Og han trenger jo tydelig søvnen. Er han våken mer enn 1,5-2 t av gangen så er han overtrøtt. Det har i tillegg blitt vanskeligere å få ham til å sovne for kvelden, han kan protestere ganske mye mot å sove, selvom jeg bærer ham tilogmed. Og han våkner som regel hver time på natta, noen ganger hver andre. Vanligvis sovner han fort ved puppen igjen og da er det helt greit. Men nå begynner det også å bli vanskelig. Puppen er ikke like godt sovemiddel som før. Trodde først det var en bra ting, men nei ikke så sikker på det gitt. For han blir så lei seg når han ikke får sove videre, helt fra seg rett og slett stakkar liten! Og da må vi av og til opp og gå med ham. Jeg har ikke krefter til å bysse og bære halve natta i tillegg til dagen... F.eks. i går så spiste han kl22.45-23 ca. Så tok det meg 45 min å få ham til å sove så tungt at jeg kunne legge ham fra meg. 5 min. etterpå var han sulten igjen! :dåne: Men forrige natt var ekstra ille for da gråt han hver gang han våknet. Og slik pleier det jo ikke være altså. Vet ikke om det var noe som plaget ham eller om han bare var lei seg fordi han vil sove? Så i dag er jeg helt frynsete. Ikke rart jeg begynte å stortute da jeg så en katt bli overkjørt i sted. Det var liksom det dagen min manglet. MEN nå skal jeg ikke klage så fælt altså! For han er en fantastisk god gutt, helt herlig og han smiler masse masse så det er så klart verdt det! Og satser på at forrige natt bare var et blaff. :jupp: Det viktigste er at han har det bra. Men syns det er leit når han gråter. Og dette med søvnen tærer på i lengden. Nå trenger vi at det går rette veien for jeg begynner å føle meg som en dårlig mamma som ikke klarer å hjelpe gutten min til å finne roen. I dag har jeg kjøpt ikke mindre enn to uroer pluss vibrerende vippestol (kjøpte brukt da). Og for noen dager siden kjøpte jeg Brio Bed Rocker, vuggeknotter som får sprineklsenga til å kunne vugge og rugge. Alt for å finne noe som kan aktivisere eller få ham til å slappe av. Sånn, tilbake fra amming og byssing. Syns han viser mer og mer hvem han er da! Det er så gøy å bli kjent med ham. Viser allerede en sterk vilje og jeg mistenker at han blir en liten turbo. Men han er fortsatt en skikkelig kosegutt, også er han mamma store lille sjarmtroll. En skikkelig søtnos! Jeg er rett og slett forelsket. På torsdag (30.juli) oppdaget han tærne sine! Artig å se hvor fascinert han er! De to neste dagene var han helt febrilsk etter å få dem opp til munnen og i går greide han det! Da var han storfornøyd! Klarte også å dra av seg de dumme sokkene sine selv, de var jo bare i veien hehe. Ikke lenge til vi bør skaffe oss en lekegrind for nå vil han åle seg rundt. Skulle hente noe på kjøkkenet og da hadde han ålt seg på ryggen fra babygymmen og bort til stuebordet like ved. Der lå han og tygget på strømledningen til laptopen... Fikk meg en overraskelse da jeg skulle dusje i går. La ham som vanlig på stellematta på badegulvet så lenge. Heldigvis la jeg et litt større, tykt teppe under. For når jeg kom ut av dusjen lå han ikke lengre på stellematta, men med hodet såvidt på kanten av teppet og resten av kroppen på flisene. Hvordan kom han seg dit liksom. :klø: Nei nok for i kveld! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Scheherazade Skrevet 3. august 2009 #278 Del Skrevet 3. august 2009 Kjenner meg igjen med søvntrøbbel, selv om vi ikke hadde det så slitsomt som en gang i timen. Det ordner seg garantert til slutt! Plutselig har du glemt hvordan det var. Gikk natten bedre? Artig at han er blitt så stor allerede, du har en travel og morsom tid foran deg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soul Skrevet 3. august 2009 Forfatter #279 Del Skrevet 3. august 2009 Trøstende å høre at det blir bedre fra noen som har opplevd det selv! Og hvordan er det med gutten din? Er det full fart nå? Akkurat nå ser jeg liksom for meg at jeg må bysse ham, ha ham i senga og våkne hver 1-2 t til han er konfirmant. :gjeiper: Messer det om igjen og om igjen for meg selv da, "det er bare en periode, det gååår over". Heldigvis var natta MYE bedre! Hyppig amming frem til halv tolv, men deretter sov han faktisk (nesten) 2t økter frem til 05.15. Og den ene gangen behøvde jeg bare dytte smokk! Tror aldri han har gått 4 t uten mat på natta før faktisk!!! Merket at han sov veldig tungt og godt også. Men det er jo ikke rart etter den elendige natta før og lite søvn på dagen. Trodde søvn avler søvn jeg. Nå lurer jeg på om det er bedre å "tyne" ham litt på dagen og holde ut at han er litt trøtt og urolig innimellom, om han da sover bedre på natta? Eller kanskje det faktisk var noe som plaget ham? Hvem vet. Noen glemte nemlig å legge ved fasiten på denne karen her. Det som ikke var like bra var at han da mente det var morgen og var våken til 06.45. ALTfor tidlig for mor. Men han gråt ikke denne natta i hvert fall. Man kan ikke få alt heller. I går kveld da pappaen badet ham oppdaget han at han har noe mellom beina, hehe. Har ventet litt på den. Så i kveld når han badet så hadde han et grepa tak på utstyret hele tiden. Han har også begynt å vise interesse for kattene. Hvis vi sitter nær en av dem lener han seg alt han kan for å nå frem og klapper, eller helst lugger og drar kan man vel si. Smiler også når de ser på ham og drar dem i halen! Så må passe litt på etterhvert tenker jeg ja. To av dem har ikke særlig sansen når han lugger til, mens den tredje bare durer. Ellers så har han de siste ukene fått sansen for "borte borte, titt titt". Da ler han høyt! Han har verdens søteste latter. :rødme: Og stort sett smiler han bare han får litt oppmerksomhet, er en sosial liten fyr. Men, han har også begynt å bli redd enkelte fremmede. Hvis det er noen han syns virker skumle da begynner han å stortute! Også er han veldig opptatt av hvor jeg er når han kommer på armen til noen andre (ikke pappaen da, der er det trygt og godt). Vet ikke om jeg husket å skrive det, men for 1-1 1/2 mnd siden så fant han ut at han kan ta smokken inn og ut selv. Veldig kjekt syns han. Noen ganger havner den opp-ned riktignok, men det funker. Og smokken skal være NUK lateks. Alt skal forsåvidt inn i munnen, det er jo ikke uten grunn at det kalles den orale fase. Vi har såvidt begynt å gi ham smaksprøver med maisgrøt og fruktmos. Grøt er ok, mens fruktmos er nam! Det er ikke stort han får i seg da, han sliter litt med teknikken. Og det er helt greit, det er ingen hast med fast føde. Det er morsomt at det er så mye som skjer i denne alderen og at han stadig utvikler seg og oppdager nye ting. Ikke rart det kan være vanskelig å finne roen og slappe av når hele verden er ny og spennende! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soul Skrevet 5. august 2009 Forfatter #280 Del Skrevet 5. august 2009 I går klarte P å rulle fra rygg til mage! Slet hele dagen før han plutselig fikk armen vekk og kom seg rundt. Gjett om han ble fornøyd. Og etterpå har han nesten ikke gjort annet enn å rulle seg frem og tilbake. Han fant også ut at han kan trekke knærne inn og rompa opp. Noen ganger får han også magen opp fra gulvet men der blir han fort sliten. Det er tydelig at han øver på å få inn krabbestillingen! Og han blir skikkelig frustrert fordi han ikke klarer å krabbe fremover, han vil jo opp og frem her i verden må vite! Så han åler seg så godt han bare kan. Flinkisen. Ser for meg at det kan bli travelt fremover ja... Tar nok en stund før han krabber ennå da og det er helt greit for mor. Begynner å haste med lekegrind og ny TV-benk ja! Ellers så fikk han smake fruktmos av fersken og mango i dag og det var tydeligvis enda bedre enn eple/pære. Fikk ikke maten fort nok inn og vile gjerne hjelpe til! Søtnosen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå