Gå til innhold

Cloud number nine...

Mercier

Anbefalte innlegg

På tide å legge igjen spor etter seg. Jeg leser alt du skriver, og kjenner jeg blir glad av lese det du skriver om lillejenta deres :)

God søndag :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Meja og Evelina74 - takk for besøk! :klemmer:

I går hadde vi årets første raid i hagen. Jeg fikk fjernet masse vissent løv som hadde lagt seg innimellom plantene. Det er masse tulipaner på vei opp av jorden, og jeg gleder meg til å se fargespillet når de begynner å blomstre, antagelig i mai kan jeg tenke meg.

Vi fikk også beskåret plommetreet, det har vært på to-do-listen en stund nå. Og så tok noen grener midt inni ripsbuskene også, for å gi mer luft og lys til de som står igjen. Blir nok bra med bær i år også, det har allerede begynt å knoppe seg på grenene. :)

Det er på ingen måte skikkelig vår her enda, men det er iallefall ikke snø, og ikke minusgrader, og bare det hjelper godt kjenner jeg.

I går kveld fikk vi besøk av noen venner, og det ble veldig sent, så i dag har vi hatt en skikkelig rolig dag. Har bare ryddet litt, sett litt tv, vært litt på internett, laget pannekaker til sen lunsj, og så snakket jeg med svigermor lenge i morges. Herlig dag igrunnen, det trengs noen skikkelig rolige dager nå for tiden, fordi jeg merker på formen at jeg er mer generelt sliten og trenger mer hvile.

29 uker nå, og faktisk kun åtte uker igjen på jobb, inkludert påskeuken! :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne uken skal vi bestille 3D-ultralyd! :strix:

Skal prøve å ikke har altfor store forhåpninger til hva vi får se da, noen ganger ligger jo disse små med både armer og ben foran ansiktet, eller med ansiktet vendt innover, og da er det ikke mye en 3D-UL kan vise. Men dersom hun ligger slik til at vi får gode bilder, da blir det nok en helt fantastisk opplevelse.

Sol i dag - herlig! Hører om store snømengder i hagene utenfor Oslo, og for én gangs skyld er jeg glad jeg bor på et sted som ikke er snørikt, men heller mildt og ofte vått. Er mer enn klar for skikkelig vår nå, og tror ikke jeg hadde klart å ha så mye snø som det er på østlandet (ikke at jeg kunne gjort så mye med det om jeg hadde bodd der da..).

Har noen koselige besøks-planer denne uken, og så tror jeg jammen at jeg kanskje kan øyne en dag med hjemmekontor også, kanskje onsdag. :jepp:

En fin dag til leserne der ute!

Endret av Mercier
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går kom jeg over en liste i en bok jeg har lånt på biblioteket, den heter noe sånt som "Det var lurt - tips til gravide og småbarnsforeldre", eller noe sånt. Der var det uansett en liste over ting som det er greit å ha på plass innen babyen kommer, og jeg innser jo at vi har en hel del ting som gjenstår før vi er helt klare til ankomsten. Ikke at vi har så dårlig tid, men ukene flyr, og plutselig er jeg i permisjon og da hadde jeg hatt lyst til å ha det meste i boks. Neste uke går bort i reising, og det samme gjør uken før jeg går ut i permisjon (gitt at formen er fin da), og med påsken også innimellom her, er det ikke sååå mange uker vi har på å få alt klart.

Jeg husker selvfølgelig ikke akkurat hva den listen inneholdt nå, men jeg skal notere litt når jeg kommer hjem senere. Så kan jeg legge den ut her, i tilfelle noen andre også gjerne vil ha de "lure" tipsene. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oi, er du snart 30 veker på vei allerede! :sjokkbla: Her går det jammen fort unna.

Så spennande med 3D-ultralyd! :)

Endret av Mirabella76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for besøk Mirabella76! :klemmer:

Ja, tiden går så fort, og på lørdag kan jeg begynne å telle ned fra ti uker! :dåne:

Denne boka er jo om graviditeten, på godt og vondt, ikke sant? Til nå har den jo mest bare vært på godt, det er helt herlig å være gravid, og det føles som et privilegium å få lov til å bære frem et helt nytt liv, og attpåtil skal denne lille personen være med oss i mange, mange år fremover. Utrolig tanke!

Men uke 29 har brakt med seg enda større mage, og det resulterer i at lungene får dårligere plass, så jeg ikke føler at jeg får trukket pusten dypt nok. Og når jeg strever om morgenene for å gjøre nettopp det, så trekker jeg den nok litt for dypt, så jeg blir helt ør i hodet! Det skal ikke være lett, nei.. :ler:

I tillegg er jeg så trøtt, hele tiden, at jeg er sikker på jeg kunne tilbrakt en uke i sengen uten opphold, og bare dormet og sovet og hentet krefter.

Jobben er ikke så krevende, iallefall ikke fysisk, men det er det å måtte stå opp så tidlig etter netter med ikke så utrolig god søvn, som er killeren tror jeg. I dag sov jeg en time om ettermiddagen, og nå, klokka 22, er jeg helt klar for mer søvn igjen. Håper det er en fase som går over, jeg skal iallefall få sjekket HB-en denne uken hos jordmor, for det kan jo hende at jeg bør ha noe tilskudd av jern eller noe.. Vesla tar jo det hun trenger, så heldigvis trenger jeg ikke tenke på om hun får nok næring.

Om bare noen dager er det tid for 3D-ultralyd, og jeg gleder meg veldig. Håper vi får se henne klart og tydelig, kjenner jeg lengter etter en titt inn i magen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg fekk aldri problem med pusten då eg gjekk gravid, ikkje heilt på slutten eingang. Grunnen var at jenta mi heile tida låg veldig langt nede! Det resulterte i mykje styr og ekstra ultralydar, fordi SF-målet mitt var så lavt i siste del av graviditeten. Alt var heldigvis som det skulle, babyen låg berre veldig langt nede i livmora mi. Men fytti grisen for eit press eg hadde på urinblæra gjennom nesten heile graviditeten! :sprettoy: Sidan jenta mi aldri pressa seg oppover mot lungene mine, så måtte ho vel pressa seg nedover for å få plass etterkvart som ho vaks - og det gjekk hardt ut over urinblæra mi! ;)

Lykke til på jordmorkontroll! :tommelopp:

Endret av Mirabella76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Mirabella76! :)

Jeg kan tenke meg at det er like ubehagelig å ha mye press nedover på bekkenet som oppover på lungene. Jammen godt de kommer ut før de blir til noen kjempebabyer disse småtrollene... :dåne: :fnise:

Bedre i dag, tror jeg, er iallefall mer uthvilt enn jeg var i går, og føler at babyen har lagt seg i en stilling som er mer komfortabel for meg iallefall. Blir spennende å se om jordmor kan kjenne hvordan hun ligger i morgen, for jeg aaaner ikke om det er en rumpe eller et hode eller hva det er jeg kjenner, når en liten hump stikker ut på magen. Søtt er det uansett.

:rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordmorkontroll, kort oppsummert.

Symfysemål - 29-30cm

Vekt - gått litt opp (men jordmor sier jeg har en sunn vektøkning)

Blodtrykk - litt lavt, men ikke for lavt.

Vesla - ligger med ryggen på høyre side, og ben og armer stikkende ut til venstre siden, antagelig. Hun var ikke helt sikker på om hun hadde lagt seg med hodet ned, men hun trodde det var en god mulighet for det. Vi får vel vite det på UL på mandag tenker jeg. ;)

I går opplevde vi noe utrolig kult - samboer la øret mot magen og kunne høre veslas hjerteslag kjempegodt! Det var en nydelig opplevelse, og sikkert ganske spesielt for ham som fikk høre jenta si. Det er jo tross alt jeg som opplever det meste som foregår inni der, selv om han jo kjenner henne sparke og bevege seg om kveldene.

Jordmor viste også full forståelse for at jeg er litt sliten om dagene, og anbefalte meg å be om noen prosents sykmelding, så jeg kan jobbe en dag mindre i uken, eller ha litt kortere dager. Jeg vet det ville latt seg gjøre med jobb, men skal se litt hvordan jeg er i neste uke. Det blir ikke aktuelt å be om det før mot slutten av måneden uansett, for neste uke er jeg ute og reiser. Men, utrolig godt å få høre at jeg ikke bare skal kjøre på, men ta det rolig i stedet. Legen min er nemlig ikke så enkel på det området, så backup fra jordmor hjelper nok godt dersom jeg vil be om sykmelding senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg gir opp å oppdatere utstyrslisten, det er så mye fargekoder og greier, og dessuten har jeg ikke tid til å skrive inn alle klærne vi har nå.. :dåne: :ler:

I dag har jeg vært på praktisk-babyshopping-tur med en venninne og fått i hus mye bra som resultat. Hun fikk baby selv for noen måneder siden, og hadde mange gode tips.

Her er "fangsten":

• 2 x 6-pack med flanellsbleier
  • 3 x 6-pack med gasbleier
  • Hvitt helseteppe
  • Engangs-ammeinnlegg
  • Nese"suger"
  • Baby-bomullspinner
  • Babyolje
  • Babyshampoo
  • Zinksalve
  • To smokker str 0-3 mnd
  • To små pakker ferdigblandet morsmelkerstatning (var veldig greit å ha i bakhånd mente hun, dersom vi plutselig skulle slite en lørdagskveld eller en annen dag det ikke er så enkelt å bare "stikke en tur på butikken". Jeg har forøvrig tenkt å amme, så disse er til "i tilfelle".)
  • Lite tisselaken til bruk i vognen.

• Da gjenstår, av det jeg kan komme på:
  • Madrass til sengen
  • Laken til sengemadrass
  • Tisselaken til sengemadrass
  • Badebalje (ikea?)
  • Bleiebøtte(?)
  • Kanskje noen strømpebukser i liten str.

Endret av Mercier
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei på deg forresten, Meja! Jeg nyter helgen, og håper som en venninne sa, at den sniker inn en ekstra fridag mellom søndag og mandag. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at alt såg bra ut på jordmorkontrollen! :) No er det jammen ikkje lenge igjen til du er mamma. :strix:

Endret av Mirabella76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mercier,

Tenkte bare jeg skulle si hei. Er innom og leser litt innimellom. Er så koselig i dagboken din og føler jeg får et lite innblikk i hva som venter meg om noen uker. Tror jeg er omtrent 4 uker etter deg.

Er det Brisbane området dere vurdere å flytte til under permisjon forresten?

Jeg har begynt å slite med å få nok søvn om nettene allerede og vurdere å bruke ferie de siste ukene jeg jobber slik at jeg kan starte litt senere på jobb om morgenen. Jeg går i permisjon i uke 34 så noen uker tidligere enn deg da så jeg kan ikke klage men jeg er redd de siste hele ukene kan bli tøffe. Har en jobb hvor jeg heldigvis kan sitte men den er også ganske stressfull så jeg ser frem til å ha noen uker hjemme før babyen kommer.

Du må legge ut 3D bilder etter ultralyden i morgen. Vi har vurdert å ta en men legen min (vi går privat) har 2D ultralyd så vi får se lille gutten vår en gang i måned når vi går til han og det er nok for oss. Men synes 3D bildene er helt fantastiske.

Håper du får en fin uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei Mirabella og Quakka! Så koselig med litt aktivitet i dagboken min!

Nei, Mirabella, nå er det jammen ikke lenge igjen! :overrasket: / :strix:

Jeg leste tilbake i dagboken her, da du skrev noe da jeg var seks uker på vei. Det føles som om det var i sist uke, samtidig som det føles som om det er en hel verden borte. Jeg tror jeg har forandret meg mye disse månedene, men så tror jeg også at det ikke er mulig å ikke forandre seg noe...det er nok en blanding av instinkt, forventning og forberedelse på det nye livet etter svangerskapet er forbi og vi har tulla i armene våre.

Det høres herlig ut å starte permisjonen allerede i uke 34, Quakka. Jeg skulle gjerne gjort det samme - noen dager føles det som om jeg går sakte gjennom tung, seig gjørme, og det er rett og slett et ork å samle tankene og fokusere hardt og jobbe effektivt. Min jobb er heller ikke fysisk krevende, men jammen blir man sliten av å være effektiv og fokusert også.

Det er Brisbaneområdet vi skal til ja. Vi håper å kunne reise senest i oktober, da tulla begynner å nærme seg seks måneder. Det er noen faktorer som vil påvirke når vi kan reise, men jeg har planer om å gjøre drømmene om månedsvis med herlige sommerdager mens verden er vissen her hjemme, til virkelighet. Dessuten ser vi på å bli der mer langsiktig, så de månedene mens jeg er i permisjon er veldig greie å bruke på å orientere seg litt i arbeidsmarkedet og sjekke mulighetene for en relevant jobb. Jeg er utrolig glad i Australia, det er ingen tvil om det. Føler noen ganger at jeg er født i feil land, da jeg føler jeg hører mer til der enn her. :hjerte:

Jeg har en annen blogg som jeg sikkert kommer til å legge ut bilder fra 3D i, dersom det er noe å se (aner ikke om hun ligger med ansiktet innover eller utover..det vil vel ha litt å si for kvaliteten på bildene?) så jeg kan sende deg adressen dit i en PM. ;)

Endret av Mercier
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så herlig - jeg bestemte meg for å være flink til å ta hensyn til meg selv i går, og "bestilte" hjemmekontor før jeg gikk og la meg. Det viste seg å være lurt, for jeg har sovet dårlig i natt (vondt i en av armene, av alle ting!), og derfor var den ekstra timen med søvn om morgenen som hjemmekontor tillater, veldig god. Er mye mer opplagt nå enn om jeg skulle stresset meg avgårde på jobb. Skal snakke med jobb om å jobbe hjemmefra en eller to dager i uken så sant jeg ikke har møter, frem til permisjon. Trenger ikke sykmelding så lenge jeg kan roe ned foran PCen hjemme. Jobben er jo den samme uansett hvor jeg gjør den. :)

I kveld er det ultralyd - gleder meg men prøver samtidig å beholde fatningen siden vi ikke er garantert noen tydelige bilder i det hele tatt. Det kommer helt an på hun som ligger i magen, og hvor samarbeidsvillig hun viser seg å være... Turner rundt akkurat nå iallefall - begynner å få litt liten plass i magen tror jeg, for nå er det mer og mer glidende bevegelser, og ikke så mange slag og spark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en veldig fin ultralydopplevelse, jeg har visst ikke vært her og skrevet det enda. Vesla ligger fint med hodet ned og bena oppe rundt navlen min, og veksler på å ha ryggen på venstre og høyre side. Så det er den lille rumpa hennes som plutselig stikker ut på magen min, når hun sparker fra til den ene siden. :fnise:

Jeg er på jobbreise, men skal hjem i dag. Blir deilig å komme hjem, har sovet kjempedårlig i natt. Våknet flere ganger og kikket på klokka, og hadde både åndenød og plagsomt bekken. Altfor myk seng som jeg synker helt ned i tror jeg var problemet. :dry:

Bare to dager til helg, det blir herlig! Skal treffe en venninne, og i tillegg ut og kikke litt på ting til prosjekt nytt gammelt kjøkken. Gleder meg til masse tid med samboer også, jeg savner han jammen bare jeg er borte fra ham et par dager jeg... :sukk:

Magen vokser og vesla sparker og er så livlig. Jeg er faktisk litt forelsket etter å ha vært på 3D-ULen, for nå vet jeg sånn ca hvordan hun ser ut, og tanken på at det ligger en liten tulle i magen med samboers nese, min munn og en lubben liten hånd oppe ved ansiktet, det er et bilde jeg ikke kan eller vil legge bort fra netthinnen. Åh... :hjerter:

Endret av Mercier
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjekt at det gjekk bra på UL, og at ho ligg med hovudet ned! :) Artig at 3D-bilda blir så tydelege, at det er mulig å sjå kven veslejenta liknar på. ;) Vart aldri til at eg var på 3D-UL, for eg fekk såpass mange vanlege ultralydsundersøkesar, at eg synst et haldt. Men neste gang eg blir gravid, har eg lyst til å testa det ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...