Gå til innhold

Cloud number nine...


Mercier

Anbefalte innlegg

I all min naive førstegangsmamma to-be-tilstand, har jeg så lyst til å tro på Anna Wahlgrens beskrivelse av hvordan et spedbarn gjerne vil ha det de første månedene av livet sitt.

I Wahlgrens verden, dersom man følger "standardmodellen" har man å gjøre med et fornøyd barn som alltid er mett og trygg, og som ikke gråter mer enn fem minutter om dagen (ikke medregnet sulten-gråt før mating). I følge standardmodellen vil babyen sove natten gjennom, eller med kun ett nattmåltid allerede ved tomåneders alder, og ved firemånedersalder sover hun tolv timer i strekk uten mating.

Hemmeligheten, forteller Wahlgren, er mat, mat, mat og mer mat. En baby som er mett vil være fornøyd stort sett hele tiden. Og det er ikke bare fordi babyen er mett at hun er så rolig, hun er så trygg fordi hun vet (etter å ha kjørt standardmodellen fra fødselen av) at mat kommer uansett, hun behøver ikke være i tvil om at hun, omtrent før hun ber om det, vil få så mye mat hun bare orker, og så enda litt til.

Jeg leser "Barneboka" på senga for tiden, og synes hun har mange fornuftige, logiske betraktninger om babyer og hvordan man må prøve å etablere en rutine for mating, stell, kos, mating igjen, hun kaller dette altså "standardmodellen". Jeg er vel ikke så naiv at jeg tror dette vil være knirkefritt å prøve seg på, men det er jo verdt å prøve. Uansett om barnet vår blir bryst- eller flaskebarn (jeg vil amme om det går), skal hun aldri behøve å lure på om det kommer mat, og av den grunn bli fortvilet når det drøyer litt. Dersom mat, mat, mat og mer mat kan "fikse" mye av et lite barns fortvilelse, så skal vi selvfølgelig sørge for at hun alltid er mett og tilfreds.

Dere som er gravide, eller har barn, som måtte stikke innom her: har dere lest noe som dere synes virker/har vært spesielt nyttig? Merker jeg har et stort sug etter informasjon for tiden, både om graviditeten, men jeg ønsker også å forberede meg så godt jeg kan på å ta imot og kunne gjøre tilværelsen til lilletulla vår så god for henne som mulig når hun kommer.

Endret av Mercier
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:vinke:

Satt meg nettopp ned etter å ha hatt full rulle på kjøkkenet siden jeg kom hjem fra jobb og matvarehandling i femtiden. Innsatsen skal ikke tilskrives meg alene; samboer har bidratt minst like mye han. Vi hadde nemlig en kalkun som måtte lages i dag, men det fristet lite med standard "nyttårskalkun"-middag. Så jeg lette opp noen oppskrifter på jobb i dag, og fant ut at vi kunne prøve oss på Coq au vin, eller Kalkun au vin. :fnise: Det krevde jo selvfølgelig at vi måtte filetere fuglen, og det gikk ikke så verst til å være første gangen vi har gjort det.

Nå står en svær gryte med Kalkun au vin på komfyren, og lårene ligger og godgjør seg i stekeovnen (ikke plass til alt kjøttet i gryten...). Jeg har også skrubbet ned kjøkkenbenken og tatt litt på flisene bak, og nå kjenner jeg at bekkenet mitt klager litt. Jaja, resten av kvelden blir en rolig kveld på sofaen med en kopp te og noe koselig på tv, eller en bok. Kjenner jeg er trøtt også, forresten, våknet mange ganger i natt av at det var litt vondt å snu seg i senga pga bekkenet og halebenet. Skal til jordmor i neste uke, da skal jeg ta en prat med henne om det.

Fått skryt fra flere hold på jobben i dag, det er veldig koselig! Fint å få en bekreftelse på at jobben jeg gjør er god!

Endret av Mercier
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torsdag og snart helg! :bolledeig:

På babyfronten er det ikke noe nytt, bare en del sparking og romstering fra et lite menneske som tilsynelatende lever livets glade dager inni magen. Jeg kjøpte tre bodyer i str 56 på Lindexsalget i går, kun 29,- per stykk. Synes det er så billig, så jeg har faktisk kjøpt de fleste klærne derfra. Det ble en offwhite med små rysjer på brystet, en rosa med brune kanter runt ermene, lårene og halsen, og hvite elefanter, og en lilla med hvite detaljer. Og så ble det et par sokker i str 10-12 til kun 17 kr. Sååååå små. :rødme:

Jo, og så fant jeg tre sengesett på 70% på Kid interiør, og fordi det ene hadde en liten (vaskbar) flekk, fikk jeg det for den svimlende sum av 15 kr. :fnise: Alt i alt, 62 kroner for tre sengesett. Har også vært bl.a. Reflex og sett på sengtøy, men selv om det sikkert er litt bedre kvalitet (litt tettere vevd bomull), synes jeg ikke det er verdt å betale 350 kroner (eller halv pris av det) for noe som ikke kommer til å brukes mange månedene uansett. :riste:

Endret av Mercier
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dult, dult, nedi magen...

Det er så rart å tenke på, og vanskelig å se for seg, at det er en liten fot, en liten hånd, fem tær, fem fingre, som dytter fra innsiden av magen.

Hei, mamma, her er jeg!

:lillesky:

Endret av Mercier
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:Gjesp:

Helg.

Kjenner jeg er litt daff, etter en relativt rolig dag på jobb.

Har laget en nydelig og utrolig enkel salat (salat, en boks kikerter, en avokado i biter, en liten pakke marinert fetaost og oliven, ekstra oliven og litt olje, salt og pepper over) som vi skal ha til foliestekte kyllingfileter. :sikle:

Jeg skal en tur til byen og treffe to venninner, blir koselig! Før det skal jeg shoppe meg litt klær, skal se etter noen nye topper i behagelig stoff. I morges var det nesten full krise da omtrent alt jeg dro på meg var for trangt rundt brystet, klemte under armene, eller var for kort. :dåne:

Skal også bytte en kjole til vesla som jeg tror må være feilsydd i glidelåsen - det klumper seg liksom i låsen, og det kan ikke være særlig behagelig å ligge på med en liten rygg. :riste: Så jeg finner noe annet fint i stedet, skal ikke være noe problem det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Meja!

Det har vært en helg med en liten tur til byen i går, og skikkelig innedag i dag, da været har vært mildt sagt begredelig. Har kost meg med te, pledd og fine interiørmagasiner gravd frem fra sommersesongen her og i australia.

:babyjente: har vært aktiv i kveld og sparket og bokset masse, lagt seg på tvers (tror jeg, det kjentes iallefall sånn ut - godt det er god plass til henne fremdeles) og sparket hånden til pappaen sin flere ganger.

Jeg vet jeg skriver om det igjen og igjen, men det er virkelig en helt fantastisk følelse som ikke kan sammenlignes med noe annet jeg har opplevd. Nyter å sitte helt stille og lese, godt under et pledd, og så kjenne at hun våkner til og så se pleddet bevege seg når hun sparker.

:rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor gryte med grønnsaksuppe med pølsebiter og noen kjøttbiter står på komfyren og koker. Er så sulten at jeg nesten ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg, men skal prøve å vente med å spise til middag. Det blir for mye småspising rett og slett, så selv om jeg skal spise litt mer når jeg er gravid, er det vel grenser for mellommåltider som regnes som sunne.

Til lunsj i dag spiste jeg Ingers rugbrød med ost, det var kjempegodt! Skal prøve å bruke mindre penger på lunsj, ikke særlig økonomisk å slenge ut førti kroner på salat hver dag. Da er 15 kroner for pålegg og en yoghurt mye bedre (brød og melk er gratis). :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet en fin side med graviditetsoppdateringer, tips og råd. Såklart reklame involvert, men pytt pytt. Her, dersom noen er interessert.

Effektiv morgen på jobb. Veldig greit å se to-do-listen bli mindre og mindre. :) Nok å gjøre da, men det er ikke mer enn at det er håndterlig.

Deilig grønnsaksuppe til restemiddag i dag, og så blir det fisk to dager. Har funnet ut at det er veldig greit å lage middag som er nok til to dager på rad, det blir mindre handling midt i uka, og mindre penger brukt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg vært på første jordmortime. Møtte en veldig rolig jordmor som kanskje ikke var av de mest snakkesalige, men som var søt og behagelig. Rent praktisk inneholdt ikke timen noe spesielt annet enn legetimene jeg har vært på, men jeg merket at det er en litt "mykere" stemning hos jordmor, litt mer fokus på det som skjer og skal skje uten den rent medisinske innfallsvinkelen.

Fikk litt informasjon om mulig fødested, og input på at hun tror jeg vil få en "rask og grei" fødsel, basert på høyde og kroppsbygning. Hun spurte om hvordan moren min sine fødsler hadde vært, og regnet med at sannsynligheten er stor for at min bli ganske lik, altså ikke spesielt lang og ikke komplisert. Man kan jo håpe... :sjenert: Hun mente at fødeloftet kunne være et fint sted for meg, så det skal vi tenke litt på.

Fikk med litt lesestoff og et magasin som jeg skal titte litt på i kveld. Det er uansett fremdeles god tid til å bestemme seg for hva vi vil, til å melde seg på evt. kurs og til å bestille omvisning på sykehuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredag, og en god dag så langt!

Er lett i kroppen, har nettopp spist lunsj, og sitter med en god kopp kaffe foran meg her. At jeg kjenner vesla dulte rundt hele tiden legger ikke noen demper på dagen akkurat. :happy:

Har på en kjole som viser frem kulen på magen, og føler meg fiiin. Tenke seg til at jeg har lagt på meg ti kilo fra normalvekt, og synes det er heeelt greit. :fnise: Er glad jeg er så oppegående og kan nyte disse fine månedene med vesla i magen.

Har litt lyst til å se meg etter en kjole på salget i dag, men vi skal til Praha om litt over to uker bare, og lurer litt på å se meg om etter noe der heller? Det er jo litt begrenset hva jeg kan klemme meg oppi, men deilige strikkeskjørt med strikk i livet, og myke deilige kjoler er jo bare herlig. Og mammatights fra H&M - har bodd i dem siste uken - aldeles fantastisk!

Endret av Mercier
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er glad fredag var en god dag, og det var også forsåvidt lørdagen, da var vi hos noen venner og spiste middag.

Men siden lørdagsnatten har jeg ligget strekk ut med influensa, og ligger fremdeles. Utrolig kjipt! Jeg som til og med "knocked on wood" så jeg ikke skulle bli syk...bare overtro det der altså... :glare:

Formen er stigende, men fremdeles ganske :sprettoy: , så jeg holder meg hjemme i dag, og antageligvis i morgen også. Så håper jeg at jeg får til en jobbtur på torsdag - det passer særdeles dårlig å bli syk denne uken. Men jeg har ikke bare min egen helse å ta hensyn til her, så jeg holder sengen med god samvittighet.

Det virker ikke som om sprettballerinaen merker så mye til min labre form - heldigvis. Har jo ikke kunnet tatt noe særlig av medisiner, men har tatt litt paracet for å holde hodepinen i sjakk.

Skal bare ligge og slappe av hele dagen, og sove masse. Hadde meg nettopp en to-timers på øyet, men nå kjenner jeg at det jammen snart er på tide med en ny. :sleeping:

Endret av Mercier
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Meja, koselig at du stikker innom med et spor. :klemmer:

Hjemme i dag også, men nå går det mot slutten av Årets Influensa for min del. Jeg er så utrolig mye bedre nå, det er som om en tåke har lettet, selv om jeg sikkert kvalifiserer til "syk" fremdeles, med tette bihuler og en lett hodepine. Men sammenlignet med tidligere i uken føler jeg meg som et nytt menneske. Har ikke fått noe press fra jobb eller andre om at jeg burde vært på bena før jeg er. Det skulle jo bare mangle, såklart, men det er jo dette "flink-pike-syndromet" som er ute og går, og jeg har hatt litt dårlig samvittighet til tider, selv om det jo er helt bortkastet å bruke tid på å tenke på. At jobben håndterer så bra at jeg er borte flere dager gjør at jeg gleder meg til å komme igang igjen. :)

Og når jeg kjenner at lysten til å komme seg ut av huset, til å ta en tur på butikken, til å sitte på kafe og rett og slett være ute blant folk, da var jeg at det ikke er lenge til jeg er helt oppegående igjen.

Men en hel uke har jo nesten gått, og jeg synes det er på tide med en status og nedtelling:

22 uker 5 dager gravid

17 uker og to dager til termin

14 uker til permisjonsstart (:overrasket:)

Av de fjorten ukene er det kun 11 vanlige uker uten fridager

10 uker til påske

Én uke og fire dager til Prahatur! :biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

23 uker i dag!

Og formen er fin igjen, kun litt hoste som forsvinner litt etter litt. :)

I dag ble det pysj og bukse på vesla, str 56. Vi har ikke mye i den str enda, så det er greit å ha litt, så hun slipper å svømme i alle klærne den første tiden iallefall.

Jeg holder på å bake sukkerbrød i kveld, skal lage et i langpanne, men må finne ut hvor mye jeg må øke oppskriften med. Er ikke så veldig trøtt heldigvis, og det er jo koselig å bake. Vi får besøk i morgen, og jeg skal prøve meg på en klassisk kake fra australia, Lamingtons. Håper de blir bra!

Nå kjenner jeg spark høyere enn navlen, så det vokses stadig inni der, selv om jeg ikke har merket så mye endring de siste ukene. Det kommer nok saktens en stor mage der, så at jeg ikke er enorm enda er helt greit, selv om jeg allerede merker at å ta på sko er en litt mer utfordrende affære enn det har vært før. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så deilig å høre at du er på bedringens vei, Mercier :) Det er så utrolig kjedelig å ligge syk i dagevis, og jeg kjenner til det der du sier om dårlig samvittighet og at "man burde"-tankegangen. Men man kan jo ikke noe for at man er syk, og det er like greit å være hjemme til man føler seg frisk nok til å gå på jobb. Ingen vits å presse seg unødig.

Jeg gleder meg til jeg kommer så langt som deg, sånn at jeg kan merke tydelige spark :rødme: Denne uka har jeg faktisk begynt å merke små dult daglig, og det er bare en helt utrolig fantastisk følelse. Hadde virkelig ikke trodd det før jeg ble gravid at det skulle føles så spesielt :)

Håper du har en fin søndag, og at kaken ble en suksess. Hva består egentlig en Lamingtonskake av? Jeg har aldri hørt om det før.

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Molo! Takk for koselige ord!

En lamington ser slik ut. Det er rett og slett sukkerbrød "dynket" i sjokoladeglasur og rullet i kokos. Utrolig godt!

Nå sitter jeg ganske skutt på sofaen etter en hel dag med forberedelser og en hel ettermiddag og kveld med besøk. Veldig koselig, og alle var veldig fornøyd med servering. De hadde med litt av hvert gjestene også, både av drikke og kaker, så det var ikke for lite mat akkurat!

Vesla har vært mindre aktiv i dag, eller så har jeg bare kjent mindre etter siden jeg har vært på bena mer eller mindre hele dagen. Men jeg kjenner henne med jevne mellomrom, så jeg er ikke bekymret. Alle trenger en rolig dag innimellom. I morgen er hun nok i full gang igjen.

Det blir vanlig uke på jobb denne uken - kjenner at motivasjonen er litt liten nå som jeg har vært ute av rytmen i en hel uke... Men det blir koselig når jeg bare kommer meg dit og får brukt hodet litt og får fremgang på prosjektet for den kommende måneden.

Det blir også venninnetreff denne uken, blir koselig da jeg ikke har sett de fleste siden før jul! Alle, bortsett fra én, har to barn hver, og en har tredjemann på vei, så jeg skal passe på å spørre og få litt tips til hva jeg bør begynne å tenke på fremover mtp. forberedelser. Vet liksom ikke helt hva jeg skal ta til med nå? Ikke skal vi lage til barnerom, da vi ikke har et eget rom til henne enda, så det blir babyseng inn på vårt rom den første tiden. Slik ville vi hatt det uansett om vi hadde hatt rom til henne eller ikke, så det er jo greit nok. Sengen er en gammel seng som vi må få skåret ut ny madrass til, og så må vi kjøpe tisselaken og overmadrass, og noen laken. Sengetøy ellers har vi.

Jo, jeg lurte på om jeg skulle sjekke med familyen i Australia om de har anledning til å sjekke priser på merinoull-soveskinn til babyen, ettersom de som nøstebarn selger kommer fra australia. Jeg kan ikke skjønne at de skal være dyre der nede også? Må sjekke.

Ellers har jeg lyst til å sette meg ned en ettermiddag og researche noen fotografibøker på nett, og så bestille noen på amazon. Har lyst til å lese om baby/barnefotografi siden det sikkert blir det som blir min "sjanger" etter mai... :ler: Har lyst til å starte ut med det beste mulige utgangspunkt. Og så er det jo fint å ha noe å "studere" i ukene før hun kommer, ser for meg at det blir en del rolig tid med venting som jeg gjerne vil fylle med noe nyttig som ikke er fysisk krevende.

Endret av Mercier
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, jeg er så utrolig betatt av det lille mennesket som ligger og dulter nedi magen. Gleder meg sånn til å treffe henne, få henne på utsiden, opp i armene, inn i livene våre for alvor. :babyjente:

Det slo meg i dag at barnesenga vi har tenkt å ha kanskje er litt for bred til at vi får nok plass til den på vårt eget soverom... Må derfor besøke besteforeldrene mine og ta mål (den står hos dem da de brukte den sist til små overnattings-barnebarn for mange år siden). Dersom den er for stor, kjøper vi nok en sprinkelseng på IKEA, enkelt og greit. :)

Bekkenet mitt som var helt mørbanket i går kveld, er i dag mye bedre, selv om jeg fremdeles føler meg litt som en gammel kone når jeg nettopp har reist meg fra stolen. Men orker ikke stå så mye heller, det var jo det som var killeren i går. Kjenner at jeg er litt støl i ryggen også...burde nok gjøre noen avspennings- og stretchingøvelser når jeg kommer hjem i dag.

Masse jobbinspirasjon i dag... :sjenert: Jaja, har fått gjort en del allerede, da, og har ikke sååå mye igjen før dagens to-do-list er fullført. Har fått ny plassering i dag på jobb, flyttet til et hjørne med svære vindu på alle kanter. Nydelig med masse dagslys!

:sol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...