xiliita Skrevet 24. mars 2010 #121 Skrevet 24. mars 2010 Det som er mest irriterende å høre på (iallefall fra foreleser, eller på tv) er folk som blander dialekter! F. eks når noen flytter fra østlandet til Nord-Norge, og begynner sånn halvveis å legge om dialekta.. Det blir så rotete, og distraherende (iallefall for meg) å høre på! Er heller ikke stor fan av østlendinger som "skarrer", så det høres ut som man sier dja (dra), Tjondheim (Trondheim) osv.. Og sist men ikke minst: SKJØKKEN, SKJINO, SKJINN, SKJØTT. *grøss*
makkapakka Skrevet 26. mars 2010 #122 Skrevet 26. mars 2010 liker ikke disse Fredrikstad dialekt Trønderdialekt Stavangerdialekt Oslo-Øst dialekt sunnmørs dialekt var det noen dialekter igjen da?
Fluffe Skrevet 26. mars 2010 #123 Skrevet 26. mars 2010 liker ikke disse Fredrikstad dialekt Trønderdialekt Stavangerdialekt Oslo-Øst dialekt sunnmørs dialekt var det noen dialekter igjen da? kan noen forklare meg åssen i huleste oslo øst dialekta er?+ altså jeg er fra oslo øst og kan ikke akuratt si det er en dialekt
Vanya Skrevet 26. mars 2010 #124 Skrevet 26. mars 2010 kan noen forklare meg åssen i huleste oslo øst dialekta er?+ altså jeg er fra oslo øst og kan ikke akuratt si det er en dialekt De snakker skikkelig bredt, sier dem der det skal være de, veit istedet for veit etc... Man hører om noen kommer fra østkanten, for å si det sånn. Personlig kan jeg ikke fordra disse dialektene: - Molde, Kristiansund og trønderdialektene, samt alt nord for Trondheim. - Bergensk - Mange av dialektene i Hedemark og Oppland - Er vel ikke veldig glad i Oslo-øst-dialekt, heller, for å være ærlig. Og, for å være positiv, liker jeg disse dialektene: - Stavangersk - Sogndialekten
Fluffe Skrevet 26. mars 2010 #125 Skrevet 26. mars 2010 da tror jeg ingen jeg kjenner snakker oslo-øst og jeg har bodd i øst oslo i 22 år
Vanya Skrevet 26. mars 2010 #126 Skrevet 26. mars 2010 da tror jeg ingen jeg kjenner snakker oslo-øst og jeg har bodd i øst oslo i 22 år Synes jeg hører sånne folk hver eneste dag, jeg!
Gjest nitsirk Skrevet 27. mars 2010 #127 Skrevet 27. mars 2010 Det som er mest irriterende å høre på (iallefall fra foreleser, eller på tv) er folk som blander dialekter! F. eks når noen flytter fra østlandet til Nord-Norge, og begynner sånn halvveis å legge om dialekta.. Det blir så rotete, og distraherende (iallefall for meg) å høre på! Er heller ikke stor fan av østlendinger som "skarrer", så det høres ut som man sier dja (dra), Tjondheim (Trondheim) osv.. Og sist men ikke minst: SKJØKKEN, SKJINO, SKJINN, SKJØTT. *grøss* Er så enig med deg i det du skriver om å blande dialekter. Tenkte umiddelbart på Kristin Krohn Devold. Hun har en godt sammenrørt dialekt, jeg hører sunnmøre og/eller sogn, østlandet,samt mine egne sørlands-r`er.:)Tonefallet eller "sangen" i ordene svinger også hit og dit. Hør henne i 71 grader nord, Kjendis, og bli forvirret du og.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå