Gå til innhold

Stygge dialekter.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det som er mest irriterende å høre på (iallefall fra foreleser, eller på tv) er folk som blander dialekter! F. eks når noen flytter fra østlandet til Nord-Norge, og begynner sånn halvveis å legge om dialekta.. Det blir så rotete, og distraherende (iallefall for meg) å høre på!

Er heller ikke stor fan av østlendinger som "skarrer", så det høres ut som man sier dja (dra), Tjondheim (Trondheim) osv.. Og sist men ikke minst: SKJØKKEN, SKJINO, SKJINN, SKJØTT. *grøss*

Videoannonse
Annonse
Skrevet

liker ikke disse

Fredrikstad dialekt

Trønderdialekt

Stavangerdialekt

Oslo-Øst dialekt

sunnmørs dialekt

var det noen dialekter igjen da?

Skrevet

liker ikke disse

Fredrikstad dialekt

Trønderdialekt

Stavangerdialekt

Oslo-Øst dialekt

sunnmørs dialekt

var det noen dialekter igjen da?

kan noen forklare meg åssen i huleste oslo øst dialekta er?+ altså jeg er fra oslo øst og kan ikke akuratt si det er en dialekt :P

Skrevet

kan noen forklare meg åssen i huleste oslo øst dialekta er?+ altså jeg er fra oslo øst og kan ikke akuratt si det er en dialekt :P

De snakker skikkelig bredt, sier dem der det skal være de, veit istedet for veit etc... Man hører om noen kommer fra østkanten, for å si det sånn.

Personlig kan jeg ikke fordra disse dialektene:

- Molde, Kristiansund og trønderdialektene, samt alt nord for Trondheim.

- Bergensk

- Mange av dialektene i Hedemark og Oppland

- Er vel ikke veldig glad i Oslo-øst-dialekt, heller, for å være ærlig.

Og, for å være positiv, liker jeg disse dialektene:

- Stavangersk

- Sogndialekten

Skrevet

da tror jeg ingen jeg kjenner snakker oslo-øst :P og jeg har bodd i øst oslo i 22 år :P

Skrevet

da tror jeg ingen jeg kjenner snakker oslo-øst :P og jeg har bodd i øst oslo i 22 år :P

Synes jeg hører sånne folk hver eneste dag, jeg!

Gjest nitsirk
Skrevet

Det som er mest irriterende å høre på (iallefall fra foreleser, eller på tv) er folk som blander dialekter! F. eks når noen flytter fra østlandet til Nord-Norge, og begynner sånn halvveis å legge om dialekta.. Det blir så rotete, og distraherende (iallefall for meg) å høre på!

Er heller ikke stor fan av østlendinger som "skarrer", så det høres ut som man sier dja (dra), Tjondheim (Trondheim) osv.. Og sist men ikke minst: SKJØKKEN, SKJINO, SKJINN, SKJØTT. *grøss*

Er så enig med deg i det du skriver om å blande dialekter. Tenkte umiddelbart på Kristin Krohn Devold. Hun har en godt sammenrørt dialekt, jeg hører sunnmøre og/eller sogn, østlandet,samt mine egne sørlands-r`er.:)Tonefallet eller "sangen" i ordene svinger også hit og dit. Hør henne i 71 grader nord, Kjendis, og bli forvirret du og.:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...