Gjest til Skrevet 14. april 2009 #101 Skrevet 14. april 2009 Liker ikke trøndersk og stavangersk - og heller ikke "pen" oslodialekt (fysj!) Syns nordnorsk (type tromsøområdet helst) og bergensk kan være kult. Takker heia TIL!!!!!!!!!!!!!!!!!!
hilde1 Skrevet 14. april 2009 #102 Skrevet 14. april 2009 Ålesund og sogndal har den styggeste synes jeg. hater R-ene. liker heller ikke vestkant østlandsk
Gjest Trønderjentan Skrevet 11. mars 2010 #103 Skrevet 11. mars 2010 :gjeiper Dialekter med trykk på første stavelsen i ord som kontor, banan osv. Jeg er heller ingen stor fan av trøndersk. trøndersk e faen mæ drit kult! Syns at allje dialækta e jævli kul æ shjø oslosk (bokmål) e jo driit kjedli da... <3
Gjest bergensern Skrevet 11. mars 2010 #104 Skrevet 11. mars 2010 Jeg synes generelt sett at dialekter med skarre-r ikke er særlig fine. Det gjelder spesielt dialektene fra lyngdal, haugesund og bergen. ellers syns jeg dialekta til odd nordstoga, og de fleste andre fra telemark, er helt fantastisk! nynorsk eige alt!;D
Gjest Trønderstavanger'n Skrevet 11. mars 2010 #105 Skrevet 11. mars 2010 Takker heia TIL!!!!!!!!!!!!!!!!!! Æ digger alt e:)
Gjest nordlending Skrevet 11. mars 2010 #106 Skrevet 11. mars 2010 Og ikke alle i Nord-Norge sier æ! Veldig mange sier eg. Eg, førr eksempel menj allje norlændinga bannje jo så jævli! førr eksempel: har ingen foreksempel;) haha
Gjest :) Skrevet 11. mars 2010 #107 Skrevet 11. mars 2010 Ålesund og sogndal har den styggeste synes jeg. hater R-ene. liker heller ikke vestkant østlandsk RRRRRRRRRRRRRRRR
MiaMamma Skrevet 11. mars 2010 #108 Skrevet 11. mars 2010 Jeg syns ikke noen dialekter er stygge, men når man "knoter" fordi man skammer seg over den dialekten man har (f.eks. hvis man kommer fra landet til byen eller for å passe inn som nyinflyttet), blir det lett litt ståpels i nakken hos meg.
Gjest Zienna Skrevet 11. mars 2010 #109 Skrevet 11. mars 2010 Jeg misliker spesielt: - Østkant østlandsk (av typen veit, seinere etc.) - Finnmarksdialektene - Trønderdialektene (unnskyld, jeg klarer bare ikke å synes de er fine) - Veldig tjukke Hedmark/Opplandsdialekter
Gjest dialectica Skrevet 12. mars 2010 #110 Skrevet 12. mars 2010 Stavangerdialekten er nok den fineste - har noe laid-back, bohemaktig over seg, men kan kanskje virke litt på grensen til arrogant. Østlandsk med skarre-r er klart verst; særlig når r'en uttales som g og kombineres med kjukke L'er.
Sequax Skrevet 12. mars 2010 #111 Skrevet 12. mars 2010 Folk ( og særlig kvinner ) som snakker med en "slepende og klagende" nordnorsk dialekt gir meg frysninger på armene; særlig hvis de har en lett skarrende "r" i tillegg. Eks: " Tørrromsø " Syns heller ikke så mye om Stavanger og Haugesund-dialektene. Jeg syns derimot trøndersk, sunnmørings - og sogningsdialekter er koselige. Østlandsdialektene ( snakker en av de selv ) blir unyanserte og kjedelige i forhold til f.eks trønderdialektene.
Sequax Skrevet 12. mars 2010 #112 Skrevet 12. mars 2010 Jeg misliker spesielt: - Østkant østlandsk (av typen veit, seinere etc.) - Finnmarksdialektene - Trønderdialektene (unnskyld, jeg klarer bare ikke å synes de er fine) - Veldig tjukke Hedmark/Opplandsdialekter Tipper du er sørlending eller vestlending ? :gjeiper:
Gjest Stavangerjenta ;-) Skrevet 12. mars 2010 #113 Skrevet 12. mars 2010 Den dialekten på østlandet som sier BANN-an, APPEL-sin, KONN-tor, STASJ-on, SALL-ami, AM-bulanse osv med trykk på første stavelse liker jeg ikke. Synes det høres barnslig ut med den østlandsdialekten der de bytter ut R med L, eller hva de gjør, og sier GÅL (gård), JÆLE (gjerde) osv. Men det rareste jeg vet er østlandsdialekt med skarre-r. Hva handler det om? Ellers synes jeg det er kjekt med mangfoldet av dialekter vi har her i kongeriket, mine favoritter er de nord-norske dialektene. Hilsen Stavangerjenta som synes det er herligt å høre Stavangerdialekten på tv og radio!
hjertesukka Skrevet 12. mars 2010 #114 Skrevet 12. mars 2010 (endret) Stavangerdialekten er nok den fineste - har noe laid-back, bohemaktig over seg, men kan kanskje virke litt på grensen til arrogant. Muchas gracias! Det var en ny vinkling på dialekten min. Har aldri tenkt på den som arrogant eller bohemaktig, så det var artig. Eller løye som jeg ville sagt. Selv synes jeg dialekten til han kokken fra Lom er sjarmerende, selv om jeg ikke forstår et ord av det omtrent. Det er noe med glimtet i øyet også. Derfor synes jeg ikke at Ålesundsdialekten er fin, fordi jeg kjente en dust derfra som ikke hadde sjarme. Sånn er det bare. Endret 12. mars 2010 av hjertesukka
Gjest Bloodless Skrevet 12. mars 2010 #115 Skrevet 12. mars 2010 Skjønner ikke at det er så mange som misliker Stavanger-dialekt. Den er jo rå! "Nordstoga"-dialekten er koselig. Synes faktisk min egen dialekt er ganske så stygg. Det fant jeg fort ut da jeg hørte Sandra Lyng Haugen snakke på tv. Usj. Og vi sier også "E vart våilltatt i sjarken".
Gjest Zienna Skrevet 14. mars 2010 #116 Skrevet 14. mars 2010 Tipper du er sørlending eller vestlending ? :gjeiper: Nope, men jeg har ingen av de dialektene jeg har ramset opp, heller
Gjest Narvestad Skrevet 16. mars 2010 #118 Skrevet 16. mars 2010 Den gåstol'n din er herved "konnfiskert" Ditt "bannanhue" "itte"
Mr. Jones Skrevet 16. mars 2010 #119 Skrevet 16. mars 2010 Hah, visste ikke at det var såpass mange som likte Tromsø-dialekten. Ble litt stolt nå!^^ Digger bergensdialekt selv! Kanskje fordi absolutt alle jeg har møtt fra Bergen er ekstremt hyggelige:)
Gjest ts Skrevet 16. mars 2010 #120 Skrevet 16. mars 2010 Stavangerdialekten er nok den fineste - har noe laid-back, bohemaktig over seg, men kan kanskje virke litt på grensen til arrogant. Østlandsk med skarre-r er klart verst; særlig når r'en uttales som g og kombineres med kjukke L'er. Ja, når jeg hører østlendinger uttaler G i stedet for R, får jeg fnatt, altså! Jeg har tenkt at dette kan være en slags talefeil, men jeg vet ikke.....Det høres rett og slett helt idiotisk ut. Jeg forventer at friske, voksne mennesker klarer å snakke rent!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå