Gå til innhold

Stygge dialekter.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Liker ikke trøndersk og stavangersk - og heller ikke "pen" oslodialekt (fysj!)

Syns nordnorsk (type tromsøområdet helst) og bergensk kan være kult.

Takker :) heia TIL!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ålesund og sogndal har den styggeste synes jeg. hater R-ene. liker heller ikke vestkant østlandsk :P

• 10 måneder senere...
Gjest Trønderjentan
Skrevet

:gjeiper

Dialekter med trykk på første stavelsen i ord som kontor, banan osv.

Jeg er heller ingen stor fan av trøndersk.

trøndersk e faen mæ drit kult!

Syns at allje dialækta e jævli kul æ shjø;)

oslosk (bokmål) e jo driit kjedli da...

<3

Gjest bergensern
Skrevet
Jeg synes generelt sett at dialekter med skarre-r ikke er særlig fine. Det gjelder spesielt dialektene fra lyngdal, haugesund og bergen. ellers syns jeg dialekta til odd nordstoga, og de fleste andre fra telemark, er helt fantastisk!

nynorsk eige alt!;D

Gjest Trønderstavanger'n
Skrevet
Takker :) heia TIL!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Æ digger alt e:)

Gjest nordlending
Skrevet
Og ikke alle i Nord-Norge sier æ! Veldig mange sier eg. Eg, førr eksempel :fnise:

menj allje norlændinga bannje jo så jævli!

førr eksempel:

har ingen foreksempel;) haha

Skrevet
Ålesund og sogndal har den styggeste synes jeg. hater R-ene. liker heller ikke vestkant østlandsk :P

RRRRRRRRRRRRRRRR

Skrevet

Jeg syns ikke noen dialekter er stygge, men når man "knoter" fordi man skammer seg over den dialekten man har (f.eks. hvis man kommer fra landet til byen eller for å passe inn som nyinflyttet), blir det lett litt ståpels i nakken hos meg. :nei:

Gjest Zienna
Skrevet

Jeg misliker spesielt:

- Østkant østlandsk (av typen veit, seinere etc.)

- Finnmarksdialektene

- Trønderdialektene (unnskyld, jeg klarer bare ikke å synes de er fine)

- Veldig tjukke Hedmark/Opplandsdialekter

Gjest dialectica
Skrevet

Stavangerdialekten er nok den fineste - har noe laid-back, bohemaktig over seg, men kan kanskje virke litt på grensen til arrogant.

Østlandsk med skarre-r er klart verst; særlig når r'en uttales som g og kombineres med kjukke L'er.

Skrevet

Folk ( og særlig kvinner ) som snakker med en "slepende og klagende" nordnorsk dialekt gir meg frysninger på armene; særlig hvis de har en lett skarrende "r" i tillegg. Eks: " Tørrromsø " ;)

Syns heller ikke så mye om Stavanger og Haugesund-dialektene.

Jeg syns derimot trøndersk, sunnmørings - og sogningsdialekter er koselige. :)

Østlandsdialektene ( snakker en av de selv ) blir unyanserte og kjedelige i forhold til f.eks trønderdialektene.

Skrevet
Jeg misliker spesielt:

- Østkant østlandsk (av typen veit, seinere etc.)

- Finnmarksdialektene

- Trønderdialektene (unnskyld, jeg klarer bare ikke å synes de er fine)

- Veldig tjukke Hedmark/Opplandsdialekter

Tipper du er sørlending eller vestlending ? :gjeiper:

Gjest Stavangerjenta ;-)
Skrevet

Den dialekten på østlandet som sier BANN-an, APPEL-sin, KONN-tor, STASJ-on, SALL-ami, AM-bulanse osv med trykk på første stavelse liker jeg ikke.

Synes det høres barnslig ut med den østlandsdialekten der de bytter ut R med L, eller hva de gjør, og sier GÅL (gård), JÆLE (gjerde) osv.

Men det rareste jeg vet er østlandsdialekt med skarre-r. Hva handler det om?

Ellers synes jeg det er kjekt med mangfoldet av dialekter vi har her i kongeriket, mine favoritter er de nord-norske dialektene.

Hilsen Stavangerjenta som synes det er herligt å høre Stavangerdialekten på tv og radio!

Skrevet (endret)
Stavangerdialekten er nok den fineste - har noe laid-back, bohemaktig over seg, men kan kanskje virke litt på grensen til arrogant.

:blomst: Muchas gracias!

Det var en ny vinkling på dialekten min. Har aldri tenkt på den som arrogant eller bohemaktig, så det var artig. Eller løye som jeg ville sagt.

Selv synes jeg dialekten til han kokken fra Lom er sjarmerende, selv om jeg ikke forstår et ord av det omtrent. Det er noe med glimtet i øyet også.

Derfor synes jeg ikke at Ålesundsdialekten er fin, fordi jeg kjente en dust derfra som ikke hadde sjarme. Sånn er det bare.

Endret av hjertesukka
Gjest Bloodless
Skrevet

Skjønner ikke at det er så mange som misliker Stavanger-dialekt. Den er jo rå!

"Nordstoga"-dialekten er koselig.

Synes faktisk min egen dialekt er ganske så stygg. Det fant jeg fort ut da jeg hørte Sandra Lyng Haugen snakke på tv. Usj.

Og vi sier også "E vart våilltatt i sjarken".

Gjest Zienna
Skrevet
Tipper du er sørlending eller vestlending ? :gjeiper:

Nope, men jeg har ingen av de dialektene jeg har ramset opp, heller ;)

Skrevet

bergensk....styggeste dialekta jeg veit

Gjest Narvestad
Skrevet

Den gåstol'n din er herved "konnfiskert" :fnise:

Ditt "bannanhue" :skratte:

"itte" :sjenert:

Skrevet

Hah, visste ikke at det var såpass mange som likte Tromsø-dialekten. Ble litt stolt nå!^^

Digger bergensdialekt selv! Kanskje fordi absolutt alle jeg har møtt fra Bergen er ekstremt hyggelige:)

Skrevet

Østlandsk med skarre-r er klart verst; særlig når r'en uttales som g og kombineres med kjukke L'er.

Ja, når jeg hører østlendinger uttaler G i stedet for R, får jeg fnatt, altså! Jeg har tenkt at dette kan være en slags talefeil, men jeg vet ikke.....Det høres rett og slett helt idiotisk ut. :spy: Jeg forventer at friske, voksne mennesker klarer å snakke rent! :filer:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...