Ginajannoo Skrevet 7. oktober 2008 #41 Skrevet 7. oktober 2008 Jeg er fra ålesund og dynes dialekta våres høres litt hårreisende ut på tv, men omtrent alle jeg har blitt kjent med i oslo synes dialekta mi er fin. den er så "syngende" sier de. jeg er selv ikke spesielt stor fan av trønderdialekta, men det har med en dårlig opplevelse med en trønder, så det er nok det det kommer ann på.
mysan Skrevet 13. oktober 2008 #42 Skrevet 13. oktober 2008 Toten er i Oppland. Ingen dialekter er stygge i seg selv. Toten er Oppland ja, det har du selvfølgelig helt rett i Er så elendig i geografi skjønner du, men ville sikkert ha fått det riktig hvis jeg fikk kartet med fylkene foran meg, og så skulle plassert Toten Var det ikke denne tråden jeg leste det, eller har jeg det annet steds fra at man gjerne liker dårlig de dialektene som kommer fra steder som grenser til der ens egen dialekt kommer fra? Det er dem som kommer bare litt bortenfor fra, som høres uintelligente ut for oss... :klø: Hvem var det som fortalte det, egentlig...?
Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2008 #43 Skrevet 13. oktober 2008 Digger de aller fleste dialekter. Jo mer dialekt, jo bedre. Synes de fleste har sin sjarm. Unntaket er den der nasale dialekten som bl.andre Kjetil Andrè Åmot har (Asker el. Bærum??). Den er ikke lekker. Er ganske sikker på at Kjetil Andre Aamodt er fra Oslo Øst, Abildsø e.l :klø:
mysan Skrevet 13. oktober 2008 #44 Skrevet 13. oktober 2008 Er ganske sikker på at Kjetil Andre Aamodt er fra Oslo Øst, Abildsø e.l :klø: Lambertseter og Holmlia. Skulle være øst nok i Oslo det ja.
Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2008 #45 Skrevet 14. oktober 2008 Trøndersk er fælt. Det samme med Bergensk og Østfoldsk.
Gjest Gjest Skrevet 22. november 2008 #46 Skrevet 22. november 2008 All dialekt nord/øst for oslo er grusomt alla trysil o.l , samme med trønderst. Syns folk fra nordland har stygg dialekt, mens de fra troms har kanskje den fineste dialekten i Norge. Pga Tromsø og bykultur så har den generasjonen vokst opp med mindre preg av den brautanes/finske dialekten som eldre har. Ellers skjønner jeg ikke mye av det mennesker sier på vestlandet.
Gjest Gjest_pia_* Skrevet 22. november 2008 #47 Skrevet 22. november 2008 Bergenser....huffhuff..... Ren finnmarksdialekt er i allefall den fineste
Gjest puppa Skrevet 22. november 2008 #48 Skrevet 22. november 2008 Synes bergensk er veldig jeg, men ikke når det blir for "brautende". Fredrikstad dialekt synes jeg ikke er veldig fint derimot..
Litavesla Skrevet 22. november 2008 #49 Skrevet 22. november 2008 Jeg liker ikke brautende bergensere... og trondhjemmere får jeg helt fnatt av. Er trønder selv, men heldigvis ikke fra Tr.heim...De fra østlandet, særlig Oslo, liker jeg heller ikke. Fredrikstad-dialekta synes jeg er fin, men ikke like sjarmerende som stavanger-dialekta Kan kanskje ha noe med at jeg bor i Stavanger det da... Liker ikke folk som snakker penere stavanger-dialekt da.. såkalt "egenes dialekt" Høres fælt ut... :s Ellers liker jeg de fleste dialektene... de har sin egen sjarm.. kan til tider ikke forstå hva de sier, men det går seg til Alt er en vanesak.
Blåbæret Skrevet 24. november 2008 #50 Skrevet 24. november 2008 Stavangerdialekten er også fæl, de som snakker den høres rett og slett dumme ut. Også er det grusomt å høre på kvinnefolk som snakker ålesunddialekt, det skjærer i ørene. Noen timer på et kjøpesenter i Ålesund en formiddag er en grusom opplevelse. jeg snakker begge dialektene. tror ikke du har lyst å hilse på meg da Det er igrunn ingen dialekter jeg synes er skikkelig fæle. Der er flere morsomme men ingen fæle som jeg komer på i øyeblikket
Gjest Gjest_Bergenser_* Skrevet 27. november 2008 #51 Skrevet 27. november 2008 Halloeeennn jeg er bergenser, og jeg synes bergensk er en vakker dialekt snakker pent jeg da, den bratutende varianten er jeg ikke så glad i selv =P ellers er østlandsk veldi fint:) synes ålesund er den verste..
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2008 #52 Skrevet 28. november 2008 Er selv fra sandnes utenfor stavanger og blir drit flau når folk fra mitt hjemsted blir intervjuet på tv å legger om dialekten sin å snakker pent, kremt kremt....Kristian Valen. Østfold dialekten er stygg men morsom å høre på, bergens dialekten er brautende og oslo dialekten kjedelig. Fasinerer meg av folk som snakker som Odd Nordståga, er fælt og fint på en gang.
Kacheek Skrevet 1. desember 2008 #53 Skrevet 1. desember 2008 (endret) Trønderdialekt er den jeg misliker sterkest... *grøss* jenter som snakker den dialekten høres ikke veldig feminine ut.. Ellers: Fredrikstad-dialekten (synes den høres litt "rølpete" ut) Endret 19. februar 2010 av Kacheek
Filur Skrevet 2. desember 2008 #54 Skrevet 2. desember 2008 Valdresdialekt synes jeg er forferdelig. Og Østfoldsdialekt. Generelt synes jeg nordnorge har veldig lite fine dialekter. Trøndersk er ganske huff.. Oslodialekten er ganske kjedelig, men den er jeg glad i siden samboeren min snakker sånn. Likte bergensk før, men etter å ha bodd her en stund begynner jeg å gå litt lei. Blir bare mer og mer masete liksom. Ellers synes jeg at jeg har en veldig kul dialekt, om enn ganske maskulin. Stavanger og Haugesundsdialekt er jeg også glad i, men går man lengre sør enn det så blir dialektene for masete og feminine.
sol83 Skrevet 2. desember 2008 #55 Skrevet 2. desember 2008 østfold-dialekten er fæl, vestkant oslo også, og sørlandsdialekt er utrolig anstrengende å høre på...
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 2. desember 2008 #56 Skrevet 2. desember 2008 jeg synest nok at DANSK er best. dere skulle alle snakke dannet riksmål for å forstå hverandre
Amom Skrevet 2. desember 2008 #57 Skrevet 2. desember 2008 Jeg har litt problemer med Stavanger-dialekten. Sikkert fordi jeg assossierer den med folk jeg ikke liker. Jeg liker sognedialekten - sikkert fordi jeg assossierer den med folk jeg liker Selv er jeg fra sentrale Østland, og her har vi vel ingen dialekt?? Ingen særegen ihvertfall. Vi prater jo bare bokmål!
Mamma1 Skrevet 2. desember 2008 #58 Skrevet 2. desember 2008 Jeg skulle gjerne høre noen snakke bokmål. Hvordan gjør man det?
Catch Skrevet 2. desember 2008 #59 Skrevet 2. desember 2008 Jeg skulle gjerne høre noen snakke bokmål. Hvordan gjør man det? Jeg tror at Kirkenesdialekt er den som kommer nærmest bokmål her i landet. Forøvrig er det ingen dialekt jeg misliker veldig, som tidligere sagt, det har mer med personen å gjøre. MEN- folk som snakker østlandsdialekt OG skarrer?? Hva er nå det da??
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2008 #60 Skrevet 3. desember 2008 Jeg tror at Kirkenesdialekt er den som kommer nærmest bokmål her i landet. Forøvrig er det ingen dialekt jeg misliker veldig, som tidligere sagt, det har mer med personen å gjøre. MEN- folk som snakker østlandsdialekt OG skarrer?? Hva er nå det da?? Å det har jeg også lurt på. hvorfor skarrer de? høres helt merkelig ut.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå