Gå til innhold

Stygge dialekter.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg synes generelt sett at dialekter med skarre-r ikke er særlig fine. Det gjelder spesielt dialektene fra lyngdal, haugesund og bergen. ellers syns jeg dialekta til odd nordstoga, og de fleste andre fra telemark, er helt fantastisk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nordmøring synes jeg er den verste i Norge, spes. Fræna! Der har jeg problemer selv med folk jeg liker godt.. 'Ut a rææsssje' nei fy flate..

Også er det et sted i Nordnorge der alt de sier høres så trist ut, har en filletante som er derfra men husker ikke hva det heter..ihvertfall er den omtrent fri for tonefall slik at alt høres ut som en nekrolog;)

Østfold, Toten, type Alf Prøysen-dialekt liker jeg ikke, fordi den høres uintelligent ut, etter min mening.

Ellers, it's all good:D

Gjest Gjest_trulte_*
Skrevet

Åge Hareide dialekt, fysj! Vondast av alt å høyre på.

Har og mislikt bergensk i all mi tid, men no bur eg faktisk der... Heldigvis er her nok av studentar og innflyttarar med andre dialekter :)

Indre sogning er finast av alt, naturlegvis, østfolding er digg, og oslo er sinnsjukt keisam. Hedmarksdialekt er og fint :)

Men best av alt er svenske kjærasten min som knoter på nynorsk :D

Skrevet

Åge Hareide har nesten ingen dialekt igjen, han har sin helt egne sosiolekt som han har knota frem ; )

• 2 måneder senere...
Skrevet

Jeg er veldig glad i Bergensk. Elsker å høre at de bruker skarre-r. Nydelig dialekt rett og slett.

Stavangersk er jeg ikke noe fan av, rett og slett fordi den et utydelig og ikke fin i det hele tatt.

Selv er jeg fra Trondheim og snakker selvsagt Trøndersk. Jeg synes ikke dialekta mi er spesielt fin jeg heller, ihvertfall ikke når noen snakker trøndersk på tv eller på radio. Da høres den helt forferdelig ut. Men det er no dialekta mi da og jeg trives med den :-)

Skrevet

Østfolddialket høres litt uintelligent ut synes jeg...

Det samme gjør dem som sier BANN-an, APPEL-sin, KONN-tor, STASJ-on, SALL-ami, AM-bulanse osv med trykk på første stavelse.

Også dem som bytter ut R med L, eller hva de gjør, og sier GÅL (gård), JÆLE (gjerde) osv.

Skrevet

Har ikke lest hele tråden, men er sikker på at det står Bergen et sted her...

Skrevet

Alt fra Nord-Norge er grusomt. Det høres så fryktelig sytete ut. "Æ vart voildtatt i scharschjken!!"

Gjest Charming
Skrevet

Jeg synes Østfold, Telemark og Trønder-dialektene er fæle greier :) Sorry =P

Gjest strykebrett
Skrevet

Jeg syns både bergensk og alle møredialektene er kjempefine. Har sikkert sammenheng med at jeg kjenner mange fine folk som har de dialektene.

Har fordommer som slår ut på kristiansandsdialekt. Jeg får assosiasjoner til en eller annen fanatisk kristenfundamentalist som står og preker til menigheten.

Og så høres alt litt mindre intelligent ut på fredrikstadsdialekt i mine ører. Har kanskje noe med bruken av dialekten i revyer og annen norsk komedie.

Skrevet
Østfolddialket høres litt uintelligent ut synes jeg...

Det samme gjør dem som sier BANN-an, APPEL-sin, KONN-tor, STASJ-on, SALL-ami, AM-bulanse osv med trykk på første stavelse.

Også dem som bytter ut R med L, eller hva de gjør, og sier GÅL (gård), JÆLE (gjerde) osv.

Jeg er helt enig med deg der. Foreldrene mine snakker slik. Jeg bestemte meg for å ikke ta etter dem. Det er grisestygt.

Skrevet
Misliker Bodødialekt

:sjokk: SMACK!!! :fnise:

Jeg misliker de fleste sørlandsdialektene, spesielt Vennesla-området. Haugesundsdialekten er også ganske ulekker.

Men det rareste jeg vet er østlandsdialekt med skarre-r. Det høres ut som en skikkelig talefeil, hehe :ler:

Den fineste dialekten har de i Gudbrandsdalen syns jeg :)

Gjest Gjest
Skrevet
Misliker Bodødialekt og all "forfinet" nordnorsk.

Bodødialekten er jo ikke så forfinet da, om en sammenligner med f. eks Tromsø. Jeg synes Bodødialekten er en fin dialekt. Den snakkes ikke gjennom nesen som Narvik, og er ikke så krass som Tromsø-dialekten. Veldig melodisk dialekt, egner seg godt til sang. Den unge generasjonen bodøværinger har kanskje den fineste dialekten i Nord-Norge. Synes jeg.

Ellers i landet synes jeg noen trøndere har stilig dialekt. Bergensere som ikke høres sytete ut, er også pent.

Gjest Gjest
Skrevet
:sjokk: SMACK!!! :fnise:

Jeg misliker de fleste sørlandsdialektene, spesielt Vennesla-området. Haugesundsdialekten er også ganske ulekker.

Men det rareste jeg vet er østlandsdialekt med skarre-r. Det høres ut som en skikkelig talefeil, hehe :ler:

Den fineste dialekten har de i Gudbrandsdalen syns jeg :)

haha, så morro--jeg liker begge de godt (har familie/kjæreste derfra) og snakker selv østlandsk med skarre-r :sjenert: Vil du være med på en familiesammenkomst med meg eller ?! :fnise:

Gjest Frosk
Skrevet

Åh, det er så mange stygge dialekter... men stavangersk må være den verste av de alle, får gnagsår på hørselsnerven av stavangersk *grøsse*

Heller ikke spesielt begeistret for trøndersk. Eller øh.. egentlig de aller fleste østlandsdialekter ;) Tromsøværinger som snakker "pent" er også slitsomme å høre på, syns jeg, mens mer normal tromsødialekt er ganske fint, i grunnen.

Skrevet
haha, så morro--jeg liker begge de godt (har familie/kjæreste derfra) og snakker selv østlandsk med skarre-r :sjenert: Vil du være med på en familiesammenkomst med meg eller ?! :fnise:

:ler: Huff, får jo nesten dårlig samvittighet her! Man lærer jo å like dialekter - jeg likte ikke Stavangerdialekten før, men etter at jeg ble godt kjent med noen derfra syns jeg den er okei.

Husker tilbake til tsunami-tida, på alle nyhetssendingene var det en kvinnelig reporter som hadde denne skarre-r'en på østlandsdialekten, og jeg måtte så le fordi det hørtes ut som hun ikke hadde r i det hele tatt! "Det ej gjusomme scenej hej nede, ofjene haj mistet husene sine" :fnise: Men er jo ikke alle som har en like utydelig r da.

Gjest Gjest
Skrevet
Alt fra Nord-Norge er grusomt. Det høres så fryktelig sytete ut. "Æ vart voildtatt i scharschjken!!"

Hehe, alle dialektene fra Nord-Norge ville ikke sagt det du skriver der. Bodde en stund nordpå, og der ville de sagt: "æ blei (ikke vart) voldtatt (ikke voild) i båten (ingen sa sjark, selv om det strengt tatt er en egen type båt?).....Moro med dialekter at de er så forskjellige :)

Skrevet

Og ikke alle i Nord-Norge sier æ! Veldig mange sier eg. Eg, førr eksempel :fnise:

Gjest *Ulla*
Skrevet

Jeg liker egentlig alle dialekter, men noen mennesker prater på en måte dialekten sin stygt, om det går an å si. For eksempel var det med ei dame i Jakten på kjærligheten en gang som jeg synes hadde en grusom måte å snakke på (tror hun var fra Sunnmøre), da ble liksom dialekten stygg. Den kanskje minst fine dialekten synes jeg er den i Nord-Norge, men det er vel mange ulike nyanser her også. Jeg liker jo for eksempel måten Truls Svendsen (senkveld+E6) snakker på.

Men jeg er igrunn veldig fascinert av dialekter, og glad vi har mange ulike nyanser av det norske språket:)

• 4 uker senere...
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg må si at denne nordlendingen hadde god grunn til å høres sytete ut, da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...