Gå til innhold

Stygge dialekter.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er ikke så særlig glad i typisk Oslodialekt. Den blir for jålete for meg som kommer fra nord-Norge, men det skal sies at nordlansk ikke høres særlig bra ut på tv.

Jeg holder på å flire meg ihjel hver gang jeg hører feks Narvikdialekt på tv. Kan ikke skjønne hvorfor folk må prate så teit når de blir filmet. Kanskje "vi" snakker saktere for å bli forstått eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Ja, bergensk er grusom. Den skjærer i ørene. Aller verst er det når de skarrer så man skulle tro hele magesekken kommer opp.

Stavangerdialekten er også fæl, de som snakker den høres rett og slett dumme ut.

Også er det grusomt å høre på kvinnefolk som snakker ålesunddialekt, det skjærer i ørene. Noen timer på et kjøpesenter i Ålesund en formiddag er en grusom opplevelse.

Er også enig i at "Nordstoga" dialekten ikke er fin.

Helt forferdelig grusomt.

Trondheim, Bergen, Østfold og østkant-Oslo er grusomt.

Hadde jeg vært så misfornøyd med livet, og hatet alt og alle på samme måte som deg, så hadde jeg faen meg knertet meg selv!

Når man ikke tåler at folk snakker forskjellig i et så flott langstrakt land som Norge, og må rakke ned på dem uansett hvordan dem snakker, så har du faen ikke mye å tilføye samfunnet vårt!

Skrevet

Det kommer an på stemmen som snakker! Alt høres fælt ut, uansett dialekt, dersom man har en stygg stemme, så synes det heller skulle blitt diskutert dette.

Ta feks Lene Alexandra eller hun der smurfen Linni Meister. Stygg stemme, stygg dialekt!

Skrevet
Hadde jeg vært så misfornøyd med livet, og hatet alt og alle på samme måte som deg, så hadde jeg faen meg knertet meg selv!

Når man ikke tåler at folk snakker forskjellig i et så flott langstrakt land som Norge, og må rakke ned på dem uansett hvordan dem snakker, så har du faen ikke mye å tilføye samfunnet vårt!

Det var jeg som startet denne tråden, og det gjorde jeg med glimt i øyet. Tror du folk helt seriøst går rundt og er misfornøyd med livet fordi de synes at enkelte dialekter er stygge???

Jeg vil vel heller si at det er du som har et problem, siden du tar dette så alvorlig.

Skrevet

Liker ikke: Dialekter fra nedre del av Aust-Agder. Setesdalsdialekta er uforståelig, men bare gøy! ;) I tillegg er jeg ganske fed up av trønderdialekter. Syns det er trøndere overalt for tida.

Liker veldig godt: Dialekter fra øvre Telemark, slik som Odd Nordstoga har. Kjenner jeg blir litt varm i hjertet når jeg hører noen snakke på vinjemål ja....

Skrevet

Jeg har litt problemer med å like hedmarksdialekten, den og toten.. er toten Hedmark forresten? Je og itte og sånt høres litt uintelligent for hos meg selv om jeg vet at dialekt har nada med intelligens å gjøre.

Ellers liker jeg ikke så godt sørlandsk, æh og mæh og dæh er stygge ord for jeg og meg og deg... eg og meg og deg er mye finere :jepp:

Tonefallet i dialekten fra Reine i Lofoten liker jeg ikke heller, de endelsene i setningene irriterer meg.

Breit oslo øst er stygt, selv om jeg er fra oslo øst selv. Avvis, bannan, konntor... ikke bra.

Utpreget Oslo vest er ikke noe bedre, det er kvalmt og høres pretensiøst ut. Noen snakker til og med så pent at de snakker feil, og det blir latterlig.

Ellers liker jeg stort sett alle dialekter, selv om jeg kan ha problemer med å forstå noen av dem.

• Liker 1
Skrevet
Det kommer an på stemmen som snakker! Alt høres fælt ut, uansett dialekt, dersom man har en stygg stemme, så synes det heller skulle blitt diskutert dette.

Enig, for dette synes jeg også. Likte ikke en dialekt før, som jeg følte var for brautende og høylytt. Men har møtt mange som snakker pent der, nå i ettertid. Tror det har med personlighet å gjøre.

Så dialekter kan sjarmere meg i senk om dem brukes litt med personligheta :) :)

Gjest Gjest_abc_*
Skrevet

Det kommer an på personen som snakker dialekten. Alle dialekter kan høres fine ut, så lenge det er noe driv i personen, og videre visa versa.

Skrevet

Liker ikke:

Oslo vest

Trøndersk

Brei nord norsk

Liker:

Søte damer med kristiansandsdialekt ;)

Skrevet

Jeg er også opprinnelig fra Fredrikstad, og er klar over at mange synes denne dialekten virker fordummende. For øvrig, bruker ikke jeg den dialekten til daglig og har aldri gjort det, heller, men jeg kan den. Jeg og venninner fra Frstad bruker den gjerne det når vi skal tulle litt og ha det moro eller oppmuntre hverandre. Det er jo en superkoselig dialekt, og jeg forbinder den med blide og imøtekommende folk, som tar livet som det kommer. :)

Jeg synes alle dialekter har sin sjarm, og Sandnes- og Stavanger-dialektene er spesielt fine. Bred bergensk er vel det jeg liker minst, tror jeg, men jeg vil ikke si at den er stygg...

Skrevet

Jeg sliter litt med Stavangerdialekten, og det har nok sammenheng med at jeg har gått i kor med litt for mange sytete stavangerberter. :sjarmor:

Ellers er ikke sognedialekter eller sørlandsdialekter heller blant favorittene. Enkelte telemarksdialekter er ufattelig vakre og tøffe, trøndersk liker jeg faktisk godt (sikkert pga. at mannen min er trønder) og blant de aller, aller vakreste dialektene finner man etpar nordnorske. Jadda, deriblant min. :sjarmor: Og jeg er ikke fra Reine.

Skrevet
Jeg sliter litt med Stavangerdialekten, og det har nok sammenheng med at jeg har gått i kor med litt for mange sytete stavangerberter. :sjarmor:

Ellers er ikke sognedialekter eller sørlandsdialekter heller blant favorittene. Enkelte telemarksdialekter er ufattelig vakre og tøffe, trøndersk liker jeg faktisk godt (sikkert pga. at mannen min er trønder) og blant de aller, aller vakreste dialektene finner man etpar nordnorske. Jadda, deriblant min. :sjarmor: Og jeg er ikke fra Reine.

Hvor er du fra? :lete:

Skrevet

Tråden er ryddet.

- Nigo (mod)

Skrevet
Jeg har litt problemer med å like hedmarksdialekten, den og toten.. er toten Hedmark forresten? Je og itte og sånt høres litt uintelligent for hos meg selv om jeg vet at dialekt har nada med intelligens å gjøre.

:fy_fy: Toten er i Oppland.

Ingen dialekter er stygge i seg selv. :)

Gjest Alabama
Skrevet
Konn-tor, bann-an? Sånn snakker jeg :)

Jeg også.

Synes alle dialekter er vakre.

Skrevet

Digger de aller fleste dialekter. Jo mer dialekt, jo bedre. Synes de fleste har sin sjarm. Unntaket er den der nasale dialekten som bl.andre Kjetil Andrè Åmot har (Asker el. Bærum??). Den er ikke lekker.

Favorittene er Stavanger, Fredrikstad, og nord-norsk i sin helhet. En skikkelig verbal Finnmarking tar definitivt først-plassen ;)

Skrevet

Stort sett synes jeg at alle dialektene på Østlandet er "stygge".

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Norsk-samisk er utrolig bra!!

Snøskuter sandwitch, jatta jatta jatta.....ha ha

Skrevet

Jeg elsker Tromsødialekt!

Det er ingen jeg hater, men jeg har negative assosiasjoner med Stavanger/Jæren.

Skrevet

Jeg har bare fordommer utfra ubehagelige opplevelser. Det går fort over når jeg blir kjent med personene bak den i utgangspunktet negative dialekten. Så fordommene er bl.a. disse: østfoldinger=enfoldige, trøndere=treige, stavangerfolk=sytete, bergensere=eplekjekke, finnmarkinger østpå=enkle, (finnmarkinger der oppe=kule og reflekterte) telemarkinger=mistenksomme, oslo øst=primitive, Oslo vest=blærete....nei, nå blir jeg flau og stopper.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...