Gå til innhold

Stygge dialekter.

Fremhevede innlegg

Gjest cybergirl
Skrevet

stavangersk e ikkje stygt! egentlig så er det ingen stygge dialekter.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
stavangersk e ikkje stygt! egentlig så er det ingen stygge dialekter.

Helt enig. Dialekter blir kun "stygge" når vi assosierer dem med noe negativt. F.eks akkurat nå synest jeg personlig at Oslo dialekten kan være irriterende, men det er fordi jeg forbinder denne med sleipe salgsfolk som belærer oss "bønder" om de fantastiske produktene sine.

Gjest Gjest
Skrevet

Sunnmøre dialekt, uff og uff det må være den verste! .. og den østlandsdialekten med DIAlekt som var beskrevet tidligere her i tråden.

Liker de fleste av nordlands dialektene jeg, herligt og friskt ;)

Hilsen Stavangerjente ;)

Gjest Gjest
Skrevet
Å det har jeg også lurt på. hvorfor skarrer de? høres helt merkelig ut.

Er bare en greie de har lagt seg til. Tror de mener det er "fint"å snakke sånn. :fnise:

Gjest Gjest
Skrevet

Stygge:

1. Østfold

2. Bergen

3. Trondhjem

4. Stavanger

5. Sandefjord

6. Mjøndalen

Fysj... :filer:

Skrevet

Hadde stooore problemer med stavangersk pga en forferdelig person derfra - men så endret det seg når jeg traff en herlig person derfra.

Ellers simpelthen DIGGER jeg Valle/Bykle dialekten. Var vanskelig å lære seg å forstå den, men guriland så tøff nå som jeg forstår!!

Har litt problemer med nord-østlandsk, je og itte og sånn... Men ikke direkte stygt da.

Skrevet

Elsker telemarksdialekt, type eldre generasjon på Notodden. Yngre generasjonen snakker bare forferdelig!

Også er jeg glad i Tønsbergsdialekt, og nøytral Stavangersk. (Ikke type Egenes eller Sandndes)

I motsetning til andre jenter, hater jeg når gutter snakker kristiandsand/sørlandsdialekt.. æsj. Tenker bare Pinky i kaptein Sabeltann.

Andre som er enige?

Tror jeg er litt sær.. :fnise:

Gjest gjestkvinne
Skrevet
Bergenser....huffhuff.....

Ren finnmarksdialekt er i allefall den fineste :)

SIGNERER ! Det syns jeg og . Finnmarksdialekten er ren og litt forfinet nordnorsk , klar og tydelig !

Og fin å høre både på TV og Radio . En dialekt alle forstår .Og den er veldig norsk liksom .Typisk ren norsk .

Gjest gjestkvinne
Skrevet
Alt fra Nord-Norge er grusomt. Det høres så fryktelig sytete ut. "Æ vart voildtatt i scharschjken!!"

ha ha ! Det der er ikke det jeg forbinder med nord norsk i det hele tatt .Og jeg ER ifra nord norge .

Ordet " vart " er veldig uvanlig å høre i nord norge- høres mer ut som NY NORSK enn nord norsk .Og ( voild )...høres mer ut som Senja væring ...men de er fra en bitteliten plass og ikke representativ for nord lendinger flest når det gjeld dialekt .

De fleste nordlendinger snakker mer likt finnmarkingene - men bruker ofte ord som ( æ ) osv

Skrevet (endret)

"Vart" er ikke veldig uvanlig i nord-norge nei. I store deler av Nordland sier vi "vart". Hele Nordland opp til Salten har også denne i'en i ord som vold, som da uttales "våill".

Endret av Gaby
Skrevet

Bergens er nyyyydelig,,,, oslosk og kristiansand også----

Skrevet
Nordmøring synes jeg er den verste i Norge, spes. Fræna! Der har jeg problemer selv med folk jeg liker godt.. 'Ut a rææsssje' nei fy flate..

Fræna er ikke på Møre :opplyser:

Jeg syns det er vanskeligst å forstå folk fra Gudbrandsdalen og omegn.

Og så er Jæren litt vanskelig å forstå enkelt ord.

Jeg liker godt dialketene fra Brønnøysund og Stord. De fleste dialketene har jo sin sjarm.

Skrevet

Jeg liker ikke "Oslosk". Sikkert fordi jeg ikke liker maktmonopolet deres. Og så liker jeg ikke måten unge i Stavanger snakker på. Tror meste det må være den styggeste "dialekta" i Norge. Etterfulgt av oslosk, haugesundsk, finnmarksk og arendalsk.

Helgelandsmål er nydelig. :hjerter:

Skrevet

Synes ikke noen dialekter stygge!!

Har bodd i nærheten av bergen..!

enste ulempen med dialekt er at det kan være noen vanskelige ord :P

Sunnmøre og stavanger har noen vansklige ord synes jeg:o

Gjest Gjest_Kamilla_*
Skrevet (endret)

For en sykt TÅPELIG "debatt"! Er da ingen dialekter som er direkte stygg! Vanskelig å forstå, ja, men ikke stygg.

Herregud. Føler meg dum selv, som skriver inn, men noen må jo fortelle dere hvor dumt dette blir! :) JEEZ

Endret av mrs_bond
Skrevet

Tråden er ryddet iht KGs regler,

mrs_bond, mod

Skrevet

Det kan godt være at dette er en tåpelig debatt. Det er så sant, så sant at dialektmangfoldet vårt er enestående og en viktig del av vår kulturarv. Ingen dialekter er heller stygge. Man forbinder nok dialekter til personer, og så liker vi ikke dialektene som vi assosierer med personer vi misliker. Debatten er likevel engasjerende fordi det er så lett å uttale seg. Man trenger ingen særlige forkunnskaper for å delta i debatten. Den er kanskje fordomsfull, men den er i alle fall inkluderende som debatt. Jeg håper ingen tar seg nær av allminnelig norsk jantelovsutøving. Er vi ikke nokså hardbarka etter hvert?

Skrevet

Østfolddialekten er jo så uforståelig og snøvlete, forstår ikke et ord! Mumledialekten over alle. :nei:

Skrevet

Jeg liker bergens-dialekt, men så snakker jeg den selv ;)

Og så er jeg glad i stavanger-dialekt, men det henger kanskje sammen med at samboeren snakker sånn..

Jøje meg så objektiv jeg var da :fnise:

Er ikke så mange dialekter jeg direkte missliker, men syns at noen variasjoner av nordlands-dialekt kan virke litt sytete til tider.

Men ofte så endrer jo synet på en dialekt seg når man blir kjent med ålreite personer som snakker den dilalekten.

Gjest Gjest_Jadda_*
Skrevet

Har ikke sansen for trøndersk og heller ikke østfold dialekta selvom jeg bor i Moss. Heldigvis har vi ikke østfolddialekta her =)

Ellers syns jeg bergensk er fint å høre på når det er jenter som snakker det. Syns det blir litt femint med de fleste nynorske språk når gutter snakker det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...