Gå til innhold

Stygge dialekter.

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_østlandet_*
Skrevet

Synes enkelte dialekter er både stygge og vanskelige å forstå. Selv synes jeg sunnmøringer, nordlendinger og dialekter rundt sognefjorden/vestlandet, er både stygge og litt vanskelig å oppfatte....Så spørsmålet mitt er: Hvilke dialekter synes du er stygge, og hvorfor?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns ikke noen er stygge, men det er enkelte dialekter som er vanskelig å forstå.

Skrevet

Siden dette går på synsing, så syns jeg at favorisering (eller ikke) av dialekter er veldig individuelt. Det kommer helt an på hvilke erfaringer og følelser man har overfor noen som snakker en spesiell dialekt.

Så til saken: selv har jeg hatt flere dårlige erfaringer med folk fra sunnmørskanten og tildels trøndere. Det betyr ikke at jeg syns den dialekten er spesielt stygg, men mine assossiasjoner er ikke særlig positive. For når jeg hører den bestemte dialekten, så hører jeg den bestemte personen.

Feks så er jeg ikke glad i Moldedialekten, og det skyldes ene og alene at jeg har ikke noe til overs for den godeste Kjell Magne.

Skrevet

Jeg er ikke så glad i Oslo vest-dialekt og Stavanger-dialekt.

Skrevet

Østfold er til å le seg i hjel av...samme med Nordstoga-dialekten.

Skrevet

Synes Østfolddialekten er direkte stygg. Ellers liker jeg ingen av dialektene på sør- og sørvestlandet.

Skrevet

Liker ikke: De fleste østlandsdialekter (oslo-dialekt er ok og nøytral).

Liker: Bergensk-dialekt som ikke høres brautende ut. Det vil si en litt forfinet variant, men ikke for mye. Bergensk-dialekten som praktiseres i Tv2 er veldig ren og tydelig.

Skrevet

Stavanger og Kristiansand-området, Østfold og Hedmark.

Er selv fra østlandet (nedre buskerud) og liker i grunn vår dialekt, selv om den er litt kjedelig. Er totalt forelska i dialekten på Vigra, men det er mest fordi kjæresten snakker den.

Skrevet

Liker ikke trøndersk og stavangersk - og heller ikke "pen" oslodialekt (fysj!)

Syns nordnorsk (type tromsøområdet helst) og bergensk kan være kult.

Gjest Pupsilure
Skrevet

Jeg misliker stavangerdialekten sterkt!

Jeg liker mange andre dialekter, spesielt nordlendingsdialekter. Syntes mange dialekter er veldig fine, uten at jeg vet hvor de er fra.

Skrevet
Jeg er ikke så glad i Oslo vest-dialekt og Stavanger-dialekt.

:Nikke:

Samme her.

Oslo-vest liker jeg ikke fordi det høres snobbete og "unaturlig" ut.

Stavanger-dialekt liker jeg ikke fordi jeg har dårlige assosiasjoner til folk med den dialekten.

Skrevet

Misliker Bodødialekt og all "forfinet" nordnorsk. Og så er jeg ikke noe glad i trøndersk, i alle fall ikke når alle setninger høres ut som syting. Er noen som får det til, på en eller annen måte.

Skrevet

Det er enkelte personer fra Stavanger som klarer å høres utrolig klysete ut. Et litt sånt sytete og klysete tonefall. Mulig det er enkelte bydeler som skiller seg ut, eller så er det personavhengig. Er selv fra "landet" utenfor Stavanger, og synes faktisk min egen dialekt er bedre enn Stavangersk, selv om den er bredere, men den er ihvertfall ikke sytete og klysete.

Kjenner forøvrig mange fra Stavanger som har en mye mer "nøytral" dialekt og tonefall, det synes jeg høres helt OK ut.

Gjest Lamia Lenis
Skrevet (endret)

...

Endret av Lamia Lenis
Skrevet

Ja, bergensk er grusom. Den skjærer i ørene. Aller verst er det når de skarrer så man skulle tro hele magesekken kommer opp.

Stavangerdialekten er også fæl, de som snakker den høres rett og slett dumme ut.

Også er det grusomt å høre på kvinnefolk som snakker ålesunddialekt, det skjærer i ørene. Noen timer på et kjøpesenter i Ålesund en formiddag er en grusom opplevelse.

Er også enig i at "Nordstoga" dialekten ikke er fin.

Skrevet

Dialekter med trykk på første stavelsen i ord som kontor, banan osv.

Jeg er heller ingen stor fan av trøndersk.

Gjest Lamia Lenis
Skrevet (endret)

...

Endret av Lamia Lenis
Skrevet
Konn-tor, bann-an? Sånn snakker jeg :)

Jeg liker deg allikevel, jeg. :klem:

Skrevet
Konn-tor, bann-an? Sånn snakker jeg :)

Helt forferdelig grusomt.

Trondheim, Bergen, Østfold og østkant-Oslo er grusomt.

Skrevet
Jeg er fra Fredrikstad... Heh... Og synes egentlig jeg har en ganske kul dialekt!

Hm...jeg må si jeg synes Østfold-dialektene høres uintelligente ut. Det er grunn til at mange ler når de hører en fra Østfold snakke i TV. Nytt på Nytt på østfoldsk? Tror ikke det...da blir det ikke like morsomt, nei.

Østfold er for dummies.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...