Gjest Gjest Skrevet 11. september 2008 #21 Skrevet 11. september 2008 For det første, så kan man ikke bare kreve at folk skal betale en gave de ikke har gått med på å gi. For det andre: man tar problemene opp med dem det gjelder. Man henger ikke folk ut i offentlighet. Det kan være at foreldrene aldri fikk beskjed om at de skulle betale, fordi barnet glemte lappen f.eks. Det kan være at foreldrene rett og slett bare har glemt det. Det man gjør da, er at man tar en prat med dem det gjelder. Og stakkars lærer, det må jo ha tatt hele gleden vekk fra gaven å få vite at den førte til surmuling og splid.
Gjest Gjest_Petra_* Skrevet 11. september 2008 #22 Skrevet 11. september 2008 For det første, så kan man ikke bare kreve at folk skal betale en gave de ikke har gått med på å gi. For det andre: man tar problemene opp med dem det gjelder. Man henger ikke folk ut i offentlighet. Det kan være at foreldrene aldri fikk beskjed om at de skulle betale, fordi barnet glemte lappen f.eks. Det kan være at foreldrene rett og slett bare har glemt det. Det man gjør da, er at man tar en prat med dem det gjelder. Og stakkars lærer, det må jo ha tatt hele gleden vekk fra gaven å få vite at den førte til surmuling og splid. Jeg tror lærerne vet bedre enn alle foreldre til sammen at det er mange mødre og fedre som sniker seg unna betaling for alt mulig. Det er de som bør skamme seg og ikke den stakkars moren som hadde lagt ut for dem .. Foreldre som ikke bryr seg med å bidra i skolen finnes i alle klasser og på alle trinn. De bidrar hverken med arbeid eller penger ..
Gjest *Mim* Skrevet 11. september 2008 #23 Skrevet 11. september 2008 Synes det var en klønete måte å gjøre det på. Det er lurt å ha en klassekasse, så slipper man sånt hver eneste gang det er utlegg.
Wildy Skrevet 11. september 2008 #24 Skrevet 11. september 2008 Det å navngi de som ikke har betalt synes jeg er langt over grensen for hva som er akseptabelt. Det er alltid noen som ikke betaler. Noen fordi de ikke gidder/husker. Men det er også noen som rett og slett ikke kan. Dene ene jenta mi var nettopp på klassetur. Alle skulle betale 150.- til mat på forhånd.Jeg vet at for ei jente i klassen var dette umulig, moren har rett og slett ikke penger! Det er faktisk noen også her i rike Norge som lever på absolutt minimum, og som har små muligheter til å endre på det. Når det gjelder akkurat denne jenta har jeg vært oppmerksom på problemet i mange år, og har lagt ut mange ganger. For meg er det småbeløp, for moren er det uoverkommelig. Skulle jenta blir frosset ut pga mors økonomi? Skal moren henges ut på foreldremøter for ting som hun faktisk ikke har ressurser til å gjøre noe med? Skolen skal være gratis, noe den så absolutt ikke er. Og jeg er selv dritlei både pengemas, kakebaking og tvangs-sosialisering av foreldre.Phu.... dagens utblåsning.....
Gjest New Dawn Skrevet 11. september 2008 #25 Skrevet 11. september 2008 Det å navngi de som ikke har betalt synes jeg er langt over grensen for hva som er akseptabelt. Det er alltid noen som ikke betaler. Noen fordi de ikke gidder/husker. Men det er også noen som rett og slett ikke kan. Dene ene jenta mi var nettopp på klassetur. Alle skulle betale 150.- til mat på forhånd.Jeg vet at for ei jente i klassen var dette umulig, moren har rett og slett ikke penger! Det er faktisk noen også her i rike Norge som lever på absolutt minimum, og som har små muligheter til å endre på det. Når det gjelder akkurat denne jenta har jeg vært oppmerksom på problemet i mange år, og har lagt ut mange ganger. For meg er det småbeløp, for moren er det uoverkommelig. Skulle jenta blir frosset ut pga mors økonomi? Skal moren henges ut på foreldremøter for ting som hun faktisk ikke har ressurser til å gjøre noe med? Skolen skal være gratis, noe den så absolutt ikke er. Og jeg er selv dritlei både pengemas, kakebaking og tvangs-sosialisering av foreldre.Phu.... dagens utblåsning..... Ehh .. hvis man ikke har råd til å betale 20, 50 eller 100 kroner til innsamlinger på skolen så bør man faktisk gi beskjed til læreren på forhånd slik at vedkommende kan informere klassekontaktene på forhånd. Man sitter vel ikke å gjør som ingenting har skjedd? Og hvordan kan dere være så sikre på at moren som la ut for disse "sløvingene" har så mye penger? Tenk om dette gikk utover hennes økonomi og matbudsjett? Hva om hun har purret tidligere - uten at noe skjer? Jeg har vært med på dette selv og vet hvor forferdelig det er å ringe rundt til foreldre å be om penger, kaker eller en liten arbeidsinnsats .. Det er sjeldent man møter så mye uvillighet som da .. Svært mange vil at ungene deres skal delta på alt - men å bidra selv er ikke aktuelt.
Wildy Skrevet 12. september 2008 #26 Skrevet 12. september 2008 Det er noen som ikke gidder å delta, ja, og de finner du noen eksemplarer av i alle klasser. Og det finnes noen få som ikke kan bidra økonomisk, uansett hvor mye de gjerne vil.Men nå er det faktisk slik at skolen skal være gratis og lærer har da vel ingenting med å informere hverken klassekontakter eller andre foreldre om den økonomiske situasjoene for enkelte elever! Ja, det er et pes å være klassekontakt når man skal mase om penger og kakebaking. Litt arbeidsinnsats er noe jeg forventer at alle foreldre kan bidra med i ny og ne.Men når det kommer til gavekasse går ann å løse slikt på andre måter enn å ringe rundt og avkreve alle foreldre det samme beløpet. Klassekasse som bygges opp gjennom frivillige bidrag og inntekter på salg av kake/kaffe på foreldremøter/ diverse andre tilstelninger er en måte. Da har man penger til gaver/blomser, og slipper ringerunden.Når elsdtejenta nå gikk ut av barneskolen sleit vi med å faktisk bruke opp pengene fra klassekassen,endte opp med to avslutninger... Det å navngi forelde på en slik måte på et foreldremøte synes jeg er helt uhørt.
Gjest Gjest_Petra_* Skrevet 12. september 2008 #27 Skrevet 12. september 2008 Det er noen som ikke gidder å delta, ja, og de finner du noen eksemplarer av i alle klasser. Og det finnes noen få som ikke kan bidra økonomisk, uansett hvor mye de gjerne vil.Men nå er det faktisk slik at skolen skal være gratis og lærer har da vel ingenting med å informere hverken klassekontakter eller andre foreldre om den økonomiske situasjoene for enkelte elever! Ja, det er et pes å være klassekontakt når man skal mase om penger og kakebaking. Litt arbeidsinnsats er noe jeg forventer at alle foreldre kan bidra med i ny og ne.Men når det kommer til gavekasse går ann å løse slikt på andre måter enn å ringe rundt og avkreve alle foreldre det samme beløpet. Klassekasse som bygges opp gjennom frivillige bidrag og inntekter på salg av kake/kaffe på foreldremøter/ diverse andre tilstelninger er en måte. Da har man penger til gaver/blomser, og slipper ringerunden.Når elsdtejenta nå gikk ut av barneskolen sleit vi med å faktisk bruke opp pengene fra klassekassen,endte opp med to avslutninger... Det å navngi forelde på en slik måte på et foreldremøte synes jeg er helt uhørt. Men har du overhodet tenkt tanken at kanskje den moren som la ut pengene for de andre også fikk økonomiske problemer resten av måneden for utgiften sin? Hva om hun ikke hadde råd til mat fram til neste lønning pga andre sløve foreldre? Det trenger slett ikke være de som ikke betaler som har minst penger.
Tusenfryd Skrevet 12. september 2008 #28 Skrevet 12. september 2008 Da fikk hun kjøpe enn mindre ting, bruke de pengene hun faktiks hadde til rådighet. Jeg synes det er veldig manglende forståelse for at noen kan ha lite penger, og hvor gøy er det å si høyt at "nei, jeg har ikke den femtilappen". Eller være den som disser en skoletur fordi 1500,- er uoverkommelig? Klassekasse hvor alle legger penger oppi etter evne er en god ide jeg skal ta med når jeg får barn i skolealder - og så kanskje det kan inspirere barna til å jobbe for pengee? Kakelotteri etc det er ikke gratis, men hvis noen "ofrer se" og baker kaker, så kan alle barna være med å jobbe for å få inn penger.
Chianty Skrevet 12. september 2008 #29 Skrevet 12. september 2008 Det å navngi de som ikke har betalt synes jeg er langt over grensen for hva som er akseptabelt. det syndtes jeg var drittent gjort, forrand alle de andre foreldrene. Syndtes heller hun skulle ha pratet med dem dette gjalt! Klassekasse er en kjempe god løsning, vi har det i begge klassene ungene mine går i : frem-hev dette på neste foreldremøte
Rosalie Skrevet 12. september 2008 #30 Skrevet 12. september 2008 Da jeg gikk på skolen (for ca 100 år siden) og da broren min gikk på skiolen (litt kortere siden), ble det ikke gitt gaver til lærerne ved skoileårets slutt, før vi gikk i 6. (nåværende 7.). Da samlet vi elevene inn penger på eget initiativ til gave til de to klasseforstanderne våre av lommepengene våre og kjøpte gaven selv. Vi hadde klassekasse, men den ble brukt til andre ting enn gaver til lærerne, som f.eks. grillmat på avslutning eller å dekke egenandelen på klassetur for de familiene som hadde dårligst råd.
la Flaca Skrevet 12. september 2008 #31 Skrevet 12. september 2008 Jeg og søstra mi spleiser som regel alltid på gaver til foreldrene våre, en av oss kjøper gaven og legger ut. Noen ganger er den andre sein med å betale tilbake. Men da tar man ikke opp det med bursdagsbarnet til stede! For alle med et minimum av omløp i hodet er det helt utenkelig. Gud, så flau jeg hadde blitt på vegne av den forelderen.
Gjest Gjest Skrevet 12. september 2008 #32 Skrevet 12. september 2008 Selvfølgelig kan det være at noen lar være å betale fordi de ikke har penger, men jeg har en følelse av at det er nok av dem som bare ikke er interessert i å bidra til fellesskapet, slik som det er på alle andre områder i samfunnet. Jeg forstår godt at det er irriterende å ikke få tilbake det man har lagt ut for andre.
Gjest Piper Skrevet 12. september 2008 #33 Skrevet 12. september 2008 Men har du overhodet tenkt tanken at kanskje den moren som la ut pengene for de andre også fikk økonomiske problemer resten av måneden for utgiften sin? Hva om hun ikke hadde råd til mat fram til neste lønning pga andre sløve foreldre? Det trenger slett ikke være de som ikke betaler som har minst penger. Det var hennes valg å legge ut, for hun kunne fint ha brukt de pengene hun visste hun hadde. Men hun prioriterte å legge ut pengene, og da må hun faktisk stå til ansvar for det selv. Man bruker ikke penger man har, og jeg har selv vært klassekontakt, og har aldri lagt ut en krone for noen. Det vi hadde i kassen, var også det som ble brukt.
Wildy Skrevet 12. september 2008 #34 Skrevet 12. september 2008 Men har du overhodet tenkt tanken at kanskje den moren som la ut pengene for de andre også fikk økonomiske problemer resten av måneden for utgiften sin? Hva om hun ikke hadde råd til mat fram til neste lønning pga andre sløve foreldre? Det trenger slett ikke være de som ikke betaler som har minst penger. Om hun ikke hadde hatt råd til mat fram til neste lønning hadde hun vel neppe lagt ut? Om man legger ut uten å ha avtalt med folk er det virkelig på eget ansvar og i hvertfall noe man tar opp direkte med den det gjelder, ikke foran resten av foreldregruppen. igjen, skolen skal være gratis. Og da er det også frivillig om man ønsker å bidra til slike ting som gaver/blomster til lærere.
Gjest Gjest_Petra_* Skrevet 12. september 2008 #35 Skrevet 12. september 2008 Ja, skolen skal være gratis - det er derfor lærerne har sluttet med pengeinnsamlinger og overlater dette til klassekontaktene. Forstår godt at foreldre kvier seg for å bli klassekontakter - og spesielt når man leser innleggene her på KG .. Husk at det er slett ikke sikkert at det var hun som hadde lagt ut for de andre som hadde tatt avgjørelsen om å kjøpe gaven .. Ettersom jeg forstod så var den avgjørelsen tatt i samsvar med de andre som har ansvaret for sosiale tilstelninger. Etter mine begreper er det de som snor seg unna slike betalinger som er de frekke og som burde langskjemmes - og ikke stakkaren som har betalt for dem. Tipper at det er siste gang det blir samlet inn penger i den klassen ..
Silmarill Skrevet 12. september 2008 #36 Skrevet 12. september 2008 Hei trådstarter! Denna dama som tok opp dette i plenum kan ikke være særlig smart! Ikke bare fordi hun navngav elevenes navn, men også fordi dette dreide seg om en gave til læreren - som også var tilstede! Slike saker skal tas opp, men IKKE i plenum der navn blir nevnt! Det går ann å si fra kun til dem det gjelder pr.telefon eller pr.mail! Om slikt gjentar seg til stadighet kan man ta det opp i plenum, men da på generelt grunnlag og ikke en konkret sak som en gave som da skal gis med glede! Pinlig for læreren å vite at det blir "så mye bråk" ut av en gave hun får! Denne dama som tok opp dette i alles påhør bør ikke ha ansvar for slikt! Om hun la ut for de som ikke betalte - var det hennes valg!
Zelda! Skrevet 12. september 2008 #37 Skrevet 12. september 2008 Om man ikke blir spurt og får anledning til å gi sitt samtykke eller ei til å være med å betale så kan man ikke komme i ettertid og surmule på et møte hvor alle er tilstede inkl lærere, fordi noen ikke har betalt. Slikt burde avtales på forhånd, og opplever man at penger ikke kommer inn så går man til de det gjelder og spør om de er interessert i å være med eller ikke. På den måten slipper man å måtte betale for andre som ikke vil være med til en annen gang.
Gjest Gjest Skrevet 12. september 2008 #38 Skrevet 12. september 2008 Jeg var alltid hun i klassen som ikke hadde med seg penger når dette skulle sammles inn, grunn:dårlig råd hjemme. Det var enormt flaut for meg og foreldrene mine men sånn var våres situasjon. Mine barn har ikke dette problemet men jeg er luta lei av disse foreldrene som skal sammle inn penger i hytt og vær. 50 kr her 100kr der, handle inn til kakebaking å fandens oldemor. Med 3 unger som skal følges opp på skolen med slike penge utlegg hele tiden, blir det litt over årenes løp. Går det ikke an og gi lærere og div. en oppmerksomhet med at barna tegner, skriver ett dikt ol.? Så kan vi heller komme med penger når det er til noe fornuftig som leirskole osv.
Gjest Gjest_silje_* Skrevet 12. september 2008 #39 Skrevet 12. september 2008 Jeg var alltid hun i klassen som ikke hadde med seg penger når dette skulle sammles inn, grunn:dårlig råd hjemme. Det var enormt flaut for meg og foreldrene mine men sånn var våres situasjon. Mine barn har ikke dette problemet men jeg er luta lei av disse foreldrene som skal sammle inn penger i hytt og vær. 50 kr her 100kr der, handle inn til kakebaking å fandens oldemor. Med 3 unger som skal følges opp på skolen med slike penge utlegg hele tiden, blir det litt over årenes løp. Går det ikke an og gi lærere og div. en oppmerksomhet med at barna tegner, skriver ett dikt ol.? Så kan vi heller komme med penger når det er til noe fornuftig som leirskole osv. Enig.. Jeg var også den jenta, og vi ville da ikke brette ut til klasseforstanderne at vi ikke hadde penger. Hvorfor det? hva ville det ha hjulpet? at hele bygda skulle vite det i tillegg? Vi hadde også mye utlegg når jeg var liten. Det var forferdelig å få den ene lappen etter den andre, og se om mamma kunne snu på enda flere kroner, slik at jeg fikk dra på hytte tur, eller noe slikt. ofte så ringte hun og gav beskjed at jeg var syk, men vi visste jo begge to at det var for at vi ikke hadde råd. Hadde noen gjort slik mot moren min, tatt det opp på den måten, mens alle andre foreldre hørte på, så hadde nok moren min fått et sammenbrudd, og vært sengeliggende i flere uker etter på. Hun dama kan jo ikke ha mye som svever i topplokket, spesielt i tillegg når hun selv la ut penger, istedenfor å kjøpe for de pengene som faktisk kom inn.
Silmarill Skrevet 12. september 2008 #40 Skrevet 12. september 2008 Men har du overhodet tenkt tanken at kanskje den moren som la ut pengene for de andre også fikk økonomiske problemer resten av måneden for utgiften sin? Hva om hun ikke hadde råd til mat fram til neste lønning pga andre sløve foreldre? Det trenger slett ikke være de som ikke betaler som har minst penger. Klasker meg i panna for svaret ditt her Petra! -For det første så valgte hun selv å legge ut dette - ingen tvang henne til dette! -For det andre så er det ikke meningen å kjøpe over evne! -For det tredje så tviler jeg på at hun led en enorm nød da hun la ut kr.120;- for de som ikke betalte av uante grunner - da hadde hun ikke gjort det! Jeg forstår prinsippet - men ikke måten hun taklet dette på! -For det fjerde så kan det være at disse foreldrene ikke var klar over dette utlegget - det hender forstår du at elever glemmer å informere foreldrene om beskjeder de får med seg fra skolen - jo, dette skjer! -Det finns de som ikke der og da har penger selvom det dreier seg om kun kr.20;- og som etter en stund glemmer dette, men ville ha betalt beløpet dersom ansvarlige hadde ringt eller mailet vedkommende å minnet denne personen på dette (på en hyggelig måte) Å slenge ut om dette "problemet" på et foreldremøte ved å navngi høyt hvem dette gjelder, og i tilegg at det var gave til en lærer -er uhørt og totalt mangel på sosial intelligens. Som 2 gjester over her skriver, så kan det være at familien ikke hadde penger der og da - var kjempe lei seg pga. dette, men får samtidig slengt dette rett i trynet i andre foreldres påhør! Er også enig med dem som skriver at klassekasse kan være smart, istedenfor å samle inn kr.20;- den ene uka - kr.50;- den andre uka osv - hva med de som har 3-5 barn! Det blir mye utgifter til sammen! Nei, denne dama som trådstarter beskriver handlet TOTALT feil!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå